Alienwares QD-OLED-spelskärm får prislapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, den har VESA DisplayHDR True Black 400 certification (inte HDR1000)
Men jo den klarar tillfälliga stötar uppemot 1000 nits på små ytor, men certifieringen kräver 10% över en längre tid om jag minns rätt, så därför blir det bara True black 400 läget.
I praktiken tror jag det kommer räcka rätt långt! (om än inte lika bländande som vissa LCD kan klara)

Bara den är ljusstark nog att inte ABL pendla i normalt skrivbordsarbete osv så borde helheten funka

Nä HDR1000 betyder bara at skärmen kan nå 1000nits finns inga kvar på hur stor del av skärmen eller likande. Men 1000nits är väldigt ljust för att vara en OLED då få når upp till den ljusstyrkan.

HDR behöver heller inte 1000 för att se riktigt bra ut räcker med 600-800 då svärtan är så pass bra, det är där runt som LG's Oled TVs ligger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Mjae, den har VESA DisplayHDR True Black 400 certification (inte HDR1000)
Men jo den klarar tillfälliga stötar uppemot 1000 nits på små ytor, men certifieringen kräver 10% över en längre tid om jag minns rätt, så därför blir det bara True black 400 läget.
I praktiken tror jag det kommer räcka rätt långt! (om än inte lika bländande som vissa LCD kan klara)

Bara den är ljusstark nog att inte ABL pendla i normalt skrivbordsarbete osv så borde helheten funka

Skrivet av Gandir:

Nä HDR1000 betyder bara at skärmen kan nå 1000nits finns inga kvar på hur stor del av skärmen eller likande. Men 1000nits är väldigt ljust för att vara en OLED då få når upp till den ljusstyrkan.

HDR behöver heller inte 1000 för att se riktigt bra ut räcker med 600-800 då svärtan är så pass bra, det är där runt som LG's Oled TVs ligger.

Istället för att sitta och gissa hej vilt så kan vi gå in på Vesas hemsida och se vad som gäller.

Anledningen till att alla Oled hittills bara uppnår som bäst DisplayHDR True Black 400 (och inte 500 eller 600) är för att kraven för 100% vitt är för höga för just Oled idag. Över 250 nits för True Black 400 (vilket denna skärm precis klarar) 300 nits för True Black 500 och 350 nits för True Black 600. Trots att LG:s Oled panel och de TV-apparater som baseras på dem ger en fantastisk upplevelse av HDR ställt mot allt som inte är QD-Oled (tror jag), så uppfyller ingen av dem kraven för DisplayHDR True Black 400. En skärm baserad på Micro LED hade nog kunnat klara en högre certifiering och ge en högre ljusstyrka för 100% vitt.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, Samsung ska väl komma ut med en modell med precis samma specs om ryktena stämmer!

Visa signatur

9800X3D - 4090 FE allt vattenkylt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Ja alla får väl tycka olika

Ja det får man.
Men du har helt rätt ändå.

Nu är 1100 Pund bekräftat oxå. Så den kan nog bli 14, max 15, papp här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Ja det får man.
Men du har helt rätt ändå.

Nu är 1100 Pund bekräftat oxå. Så den kan nog bli 14, max 15, papp här.

Men va fasiken.. LITE snygg är den väl ändå? eller har jag sån usel smak?
Kanske dags att förnya mina glasögon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Men va fasiken.. LITE snygg är den väl ändå? eller har jag sån usel smak?
Kanske dags att förnya mina glasögon!

Som jag brukar säga:
Specsavers har tid kl 10:15 och kl 14:30 imorgon. Vilken av tiderna ska du boka? Eller tar du för säkerhets skull båda två?

Permalänk
Medlem

På samma ämne så verkar Samsungs variant bli lite mindre "space-leksak" i designen. De har inte visat baksidan än men förhoppningsvis hittar de inte på nått allt för knäppt där.

När den nu kommer. Verkar ju pågå civil war mellan Electronics och Display...

(och ja, i det stora hela är design förstås whatever. det är ju den, förmodade, kick-ass bilden som är grejen här)

Permalänk
Medlem

Ramlade över en recension. Ser onekligen ut att bli en höjdarskärm:

https://www.displayninja.com/dell-alienware-aw3423dw-review/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Att jag redan köpt AW3821DW

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Att jag redan köpt AW3821DW

Alltid svårt med timing i den här branschen.

Själv tänkte jag gå över till LGs 4k oled från nuvarande ultrawide men detta gör valet svårare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Michael1:

Det var en väldigt grund intervju, mest ett rabblande av specifikationer. Skärmen är garanterat fantastiskt bra, det tvivlar jag inte på, men jag ser fram emot ett par djupare recensioner.

En jämförelse mot Samsungs variant utan G-Sync-modul blir intressant. Jag är även enormt nyfiken på om LG anpassat 42" C2 mer för skrivbordet eller inte också.

Det blir nog en Oled i höst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Det var en väldigt grund intervju, mest ett rabblande av specifikationer. Skärmen är garanterat fantastiskt bra, det tvivlar jag inte på, men jag ser fram emot ett par djupare recensioner.

En jämförelse mot Samsungs variant utan G-Sync-modul blir intressant. Jag är även enormt nyfiken på om LG anpassat 42" C2 mer för skrivbordet eller inte också.

Det blir nog en Oled i höst.

Ja den kändes lite som en hands on review.

Att det blir någon form av Oled till datorn i år är jag ganska övertygad om men vilken är frågan. Hade varit trevligt med 42" 175Hz lagom till 4000-serien i höst.

Permalänk
Medlem

Har kommit ett något bättre test av skärmen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Har kommit ett något bättre test av skärmen nu.

https://www.youtube.com/watch?v=fVUnt7xTp6Q

Känns ju helt klart som rätt val om man vill ha en skärm för så mycket pengar just nu, svårslagen

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
VR-fantast
Permalänk
Chassi-Jesus 📦

Jag inväntar med spänning Vincents recension.

Permalänk
Medlem

Nyfiken va svenska priset kommer bli. Hade jag inte köpt deras 38 förra året hade jag antagligen trillat dit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Nyfiken va svenska priset kommer bli. Hade jag inte köpt deras 38 förra året hade jag antagligen trillat dit.

$1300 blir ca 13000 kr idag. Släng på 25% moms så blir det strax över 16000 kr. Sedan effekter av en mindre marknad osv så tror jag att någonstans mellan 16500 och 17500 är rimligt att förvänta sig här.

Vi får se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

$1300 blir ca 13000 kr idag. Släng på 25% moms så blir det strax över 16000 kr. Sedan effekter av en mindre marknad osv så tror jag att någonstans mellan 16500 och 17500 är rimligt att förvänta sig här.

Vi får se.

Låter rimligt men samtidigt lite konstigt då de säljer sin 38 för 15 med rabatt, normalt 19. Förvisso helt annan skärmteknik men storleken brukar betyda nåt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Låter rimligt men samtidigt lite konstigt då de säljer sin 38 för 15 med rabatt, normalt 19. Förvisso helt annan skärmteknik men storleken brukar betyda nåt

Denna är helt ny och jag tror säkert att det kommer komma rabatter i framtiden. Men främst så lär den med marginal (även inkluderat Apples skärmar) vara den bästa skärmen på marknaden. Helt utan konkurrens i sitt slag just nu innan andra släpper motsvarande produkter. Så jag tänker precis tvärtom, den är faktiskt chockerande billig.

Permalänk
VR-fantast

Ett par till:

https://www.pcgamer.com/alienware-34-qd-oled-aw3423dw-gaming-...
https://www.gamesradar.com/alienware-aw3423dw-review/

Edit:

Permalänk
Medlem

Finns i lager på Dells amerikanska hemsida. Undra när dessa kommer finnas tillgängliga i Sverige? Någon?

Visa signatur

Jag har en data

Permalänk
Medlem

Vet någon vad Samsungs variant heter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taxas:

Vet någon vad Samsungs variant heter?

Odyssey G8QNB

Permalänk
Medlem

LTT lade ut en video igår med skärmen. Inte riktigt en review, kanske mer en upplevelse av den men intressant att se ändå.

Permalänk
VR-fantast
Permalänk
Medlem

Samsungs 65-tummare (65S95B) startar på $3000. Billigare än vad iaf jag trodde. Lär inte vara långt ifrån C2:ans startpris.

Permalänk
VR-fantast

En till: https://www.pcworld.com/article/624305/alienware-aw3423dw-rev...

Det har varit uppe i några recensioner (inklusive den ovan) att text inte ser så bra ut. Gissar att det är PenTile eller liknande subpixelstruktur som ställer till det. Kanske inte gör något om det är en renodlad gamingskärm, men irriterande för en allroundskärm.

Citat:

The AW3423DW’s great SDR mode and color accuracy should make it ideal for general use, but it has a minor issue that does not show in tests: mediocre text clarity. I noticed aliasing around some fine text elements and, depending on font and background, a slight off-color or shadow to one side of text.

https://b2c-contenthub.com/wp-content/uploads/2022/03/textcla...

It’s fine in most situations, but text clarity is not as good as you might expect from a display with nearly 110 pixels per inch. Anyone who works with documents or images that include fine fonts will be let down and even web pages don’t look as crisp as they could.

Andra nackdelar som nämnts: HDMI 2.0 istället för 2.1 (på grund av dedikerad G-Sync Ultimate-modul förvisso), ej kompatibel med de senaste konsolerna i annat än 16:9-format och skalar dåligt till andra upplösningar än native.

Här går det för övrigt att se ytan på AW3423DW jämfört med LG:s kommande C2 42" (som i mjukvara har ett läge för att köra 21:9 och 32:9, oklart hur störande black bars blir men borde vara mindre känsligt med OLED): http://www.displaywars.com/42-inch-16x9-vs-34-inch-21x9

Permalänk
Medlem

Köpfingret kliar. Om jag känner mig själv rätt så kommer det bli ett köp av denna eller Samsungs egna om inte Sverigepåslaget blir för högt.