Alienwares QD-OLED-spelskärm får prislapp

Permalänk
Medlem

Definitivt mycket billigare än väntat. Om man ger tekniken ett par år att få volym och fler aktörer så blir det nog riktigt trevligt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem

Blir klart intressant hur denna blir vs årets 42" LG (C2) som spelmonitor. Kommer LGn ner på 7-8000 på rea så blir kampen hård. Denna har g-sync ultimate vilket står mig nära om hjärtat plus möjlighet upp mot 175hz för de som behöver de. Samsungs paneler verkar motverka inbränning så pass att alienware erbjuder 3 års garanti mot allt.

Jäkla synd att nvidia inte fått gsync ultimate att lira över hdmi 2.1 bara. För oss som vill ha 10-bitar och 4:4:4 i hdr kommer inte högre än 120hz på DP som vanligt antar jag.

Permalänk
Medlem

Bra prislapp men blir nog en 42" OLED som monitor istället. 1440p i upplösning på höjden är för lite för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wesslan1:

Blir klart intressant hur denna blir vs årets 42" LG (C2) som spelmonitor. Kommer LGn ner på 7-8000 på rea så blir kampen hård. Denna har g-sync ultimate vilket står mig nära om hjärtat plus möjlighet upp mot 175hz för de som behöver de. Samsungs paneler verkar motverka inbränning så pass att alienware erbjuder 3 års garanti mot allt.

Jäkla synd att nvidia inte fått gsync ultimate att lira över hdmi 2.1 bara. För oss som vill ha 10-bitar och 4:4:4 i hdr kommer inte högre än 120hz på DP som vanligt antar jag.

Jag undrar genuint vad en G-Sync-modul ger för en Oled-panel när overdrive inte är en faktor? Bör rimligtvis inte göra någon som helst skillnad?

Angående upplösningen så är Alienwareskärmen 3440x1440, alltså inga problem att driva över DP i hög frekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Coca:

Låter som om dom är gamla nog för att arbeta.

Men vet du, de spelar extremt moddat och vackert Sims 4 på mitt monster PC build. Kanske de vill att Sims 4 ser otroligt ut på denna skärm.
🤔

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

HDR400 med denna prislapp. Suck

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

HDR400 med denna prislapp. Suck

DisplayHDR True Black 400 är inte samma certifiering som DisplayHDR 400.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Novdid:

Jag undrar genuint vad en G-Sync-modul ger för en Oled-panel när overdrive inte är en faktor? Bör rimligtvis inte göra någon som helst skillnad?

Det kan fortfarande finnas annan problematik runt att driva en OLED-panel i varierande frekvenser. Jämför med LG:s OLED-TV där VRR ger varierande gamma i olika utsträckningar när frekvenserna ändras. Motmedlet där är en form av boost-inställning vilket är en statisk lösning på ett variabelt problem.

Nu är det förstås annan OLED-teknik och sprillans. Så mycket är så klart bara spekulationer. Hur mycket G-sync-modulen tillför återstår att se när någon annan bygger en annars likadan skärm med samma panel fast med någon generisk kretsuppsättning istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Och här satt jag och trodde på 30k+ strecket som vissa top end gaming skärmar kunnat nå upp till. Dvs helt utom räckhåll för min del. Betalar liksom inte de summorna för en skärm helt enkelt.

Så en extremt trevlig överraskning, skulle ju ljuga om jag påstod att en sån här eller en 42" LG C2 lockar ordenligt. Nu blir nog LGn billigare, så den har den fördelen och 16:9 är väl egentligen en bättre ratio men det beror ju från spel till spel hur det hanterar det. Går ju fixa 21:9 på LGn med svarta kanter om det kniper dessutom. Men denna har väl fördelen att kanske vara mindre känslig mot inbränning (inte för jag är orolig, är man medveten om det så är det ju enkelt att undvika) och färgerna ska ju ha potential att bli bättre. Inte för att jag tror LGn är dålig...

Mmm...lite tester på båda så har jag ju två trevliga alternativ att välja mellan när det är dags för ny skärm under året som det ser ut nu iaf, får se vad det landar i

Plus 175 hz på UW, glöm inte det. Spännande att se hur stor skillnad det gör vs 120 hz på C2!

Galet sugen men samtidigt tar det emot enormt med den lilla vertikala utrymmet. Lika hög som min PG279Q, och det känns ju tyvärr, alldeles för litet, plus att jag inte vet om jag ens gillar UW!

Men speccen ojoj - QD och 175 hz. Allt för bra att inte vara extremt intressant 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

De kanske tar 1000$ för foten..😑 😁

Bara Apple som håller på med sånt trams... 😂

Visa signatur
Permalänk
Musikälskare

Överkomligt pris, ska bli instressant att få se tester

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB 6000Mhz DDR5 Dominator ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk

Mer OLED monitors till PC folket!

Visa signatur

9900k @4.7GHz VCore: 1.185v. Rtx 2080 gaming X trio. Corsair vengeance pro white 2x8gb @3200mhz. Gigabyte Aorus z390 Master. Corsair Obsidian 500D. NZXT kraken x72.

Permalänk
Medlem

För stor, för låg upplösning och feltillverkad (krökt ), annars fanns risken att ett köp skulle kunna hänga i luften.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Liksom alla andra så är jag förvånad utav priset men däremot är jag lite orolig för personlig smak när detta är en ultra-wide, kan ge "fel" insyn åt skärmtillverkarna att jädrans vad det vart för bra efterfrågan på denna nya ultra-wide OLED skärm. Vi måste ta ut flera sånt till marknaden och 16:9 börjar bli gårdagens så behöver ej ta fram nya exotiska specs för det formatet...

Lite offtopic men vad tror ni på den punkten, kommer ultra-wide formatet bli det nya standarden över 16:9 så småningom? Personligen vägrar jag använda ultra-wide, gillar det inte för fem öre! Men vill man ha det senaste tekniken sen skjuter man sig själv i foten...? Va tror ni?

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Liksom alla andra så är jag förvånad utav priset men däremot är jag lite orolig för personlig smak när detta är en ultra-wide, kan ge "fel" insyn åt skärmtillverkarna att jädrans vad det vart för bra efterfrågan på denna nya ultra-wide OLED skärm. Vi måste ta ut flera sånt till marknaden och 16:9 börjar bli gårdagens så behöver ej ta fram nya exotiska specs för det formatet...

Lite offtopic men vad tror ni på den punkten, kommer ultra-wide formatet bli det nya standarden över 16:9 så småningom? Personligen vägrar jag använda ultra-wide, gillar det inte för fem öre! Men vill man ha det senaste tekniken sen skjuter man sig själv i foten...? Va tror ni?

Mitt största problem med UW är att 99% av alternativen är krökta. Jag står inte ut med krökta skärmar. Jag tror de flesta tillverkare som inte är Samsung har fattat galoppen där när det kommer till 16:9 tack och lov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Mitt största problem med UW är att 99% av alternativen är krökta. Jag står inte ut med krökta skärmar. Jag tror de flesta tillverkare som inte är Samsung har fattat galoppen där när det kommer till 16:9 tack och lov.

En 1800r kurva är riktigt diskret och behaglig. Ihop med det bredare formatet som passar mycket bättre med vårat aktiva synfält gör det arbetet mindre slitsamt för både ögon och nacke. Förstår själv inte vad skepticismen till UW i sig ligger då våra ögon och huvud har evolverats primärt för att arbeta i sidled, så ha bredare skärm faller bara in i bra ergonomi. Det är ju betydligt vanligare att man kör fler skärmar på bredden än på höjden (även om det senare förekommer, men är slitsamt för nacken). Sedan är idén att bara köra en större OLED för att få samma bredd men mer på höjden svårt att kombinera med standard ergonomiska rekommendationer att överkanten av skärmen skall vara vid eller strax under ögonhöjd.

Kurvan förvränger inte linjer mer än vad hjärnan själv gör (vårat synfält är inte platt) men jag kan förstå skepticismen här, men de flesta vänjer sig väldigt fort och sedan är det svårt att gå tillbaka.

Trot tyvärr inte UW kommer bli nästa standard då vi fortfarande ligger på ett par % bara på Steam surveys, men det hade varit trevligt om jag har fel.

Är EXTREMT förvånad av priset då det är både Alienware och G-Sync Ultimate…. Samsung har ju en egen modell med samma panel och FreeSync på g, så det är extremt lovande för ett ännu bättre pris där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Liksom alla andra så är jag förvånad utav priset men däremot är jag lite orolig för personlig smak när detta är en ultra-wide, kan ge "fel" insyn åt skärmtillverkarna att jädrans vad det vart för bra efterfrågan på denna nya ultra-wide OLED skärm. Vi måste ta ut flera sånt till marknaden och 16:9 börjar bli gårdagens så behöver ej ta fram nya exotiska specs för det formatet...

Lite offtopic men vad tror ni på den punkten, kommer ultra-wide formatet bli det nya standarden över 16:9 så småningom? Personligen vägrar jag använda ultra-wide, gillar det inte för fem öre! Men vill man ha det senaste tekniken sen skjuter man sig själv i foten...? Va tror ni?

Jag tror inte det kommer bli den nya standarden, iaf inte på väldigt länge. Jag har en 16:9 och en 21:9 från Alienware. Fördelen med 21:9 är att det ser väldigt filmiskt ut, så länge spelet stödjer formatet och man inte får åksjuka över att sitta framför en 34 tums skärm så är det en ganska läcker upplevelse. tyvärr blir jag lite åksjuk, det är en så stor yta som rör sig framför mig och jag måste nog säga att jag fördedrar 16:9 i 27 till 28 tum formatet.

Det fina med den nya Alienwareskärmen är att 16:9 format kommer göra sig rätt så bra på den då de svarta oanvända utrymmen på sidorna kommer vara släckta, till skillnad mot dagens teknink där det "lyser" svart och är väldigt distraherande.

Permalänk
Avstängd

Fortfarande över 10k dyrare än nuvarande 21:9 165hz så blir att vänta ännu längre tills upplösningen stiger i detta format.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk

Artikeln har ett faktafel, det finns ingen konsumentskärm som har QLED panel, endast LCD panel med q dots bakom panelen.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Peterrrrr:

Artikeln har ett faktafel, det finns ingen konsumentskärm som har QLED panel, endast LCD panel med q dots bakom panelen.

Jag ser inte att artikeln uttrycker det på det sättet du menar är fel, utan tvärtom sammanfattar ett rörigt begrepp ganska väl.

Det gemensamma för de apparater som kallas för "QLED" är någon form av kvantprickar någonstans i ljusets väg. Där den vanligaste varianten är att bakgrundsbelysningen i varierande grad är förstärkt av kvantprickar. Det vill säga bakom panelen.

Permalänk
Medlem

Detta får kanske bli en uppgradering från min nuvarande Acer Z35p 35" G-Sync skärm

Visa signatur

Medion Erazer Beast X40 | Intel i9 13900HX | 32 GB DDR5 5600Mhz | 2TB WD Black SN850X NVMe , 4TB WD Black SN850X NVMe | nVidia GeForce RTX 4080 12 GB GDDR6 | 17.0" WQHD IPS 240Hz | Windows 10 Pro 64-Bit |
OnePlus 7T Pro McLaren Limited Ed 6.67" 3K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whaleman:

En 1800r kurva är riktigt diskret och behaglig. Ihop med det bredare formatet som passar mycket bättre med vårat aktiva synfält gör det arbetet mindre slitsamt för både ögon och nacke. Förstår själv inte vad skepticismen till UW i sig ligger då våra ögon och huvud har evolverats primärt för att arbeta i sidled, så ha bredare skärm faller bara in i bra ergonomi. Det är ju betydligt vanligare att man kör fler skärmar på bredden än på höjden (även om det senare förekommer, men är slitsamt för nacken). Sedan är idén att bara köra en större OLED för att få samma bredd men mer på höjden svårt att kombinera med standard ergonomiska rekommendationer att överkanten av skärmen skall vara vid eller strax under ögonhöjd.

Kurvan förvränger inte linjer mer än vad hjärnan själv gör (vårat synfält är inte platt) men jag kan förstå skepticismen här, men de flesta vänjer sig väldigt fort och sedan är det svårt att gå tillbaka.

Trot tyvärr inte UW kommer bli nästa standard då vi fortfarande ligger på ett par % bara på Steam surveys, men det hade varit trevligt om jag har fel.

Är EXTREMT förvånad av priset då det är både Alienware och G-Sync Ultimate…. Samsung har ju en egen modell med samma panel och FreeSync på g, så det är extremt lovande för ett ännu bättre pris där.

För att förtydliga. Det är säkert en vanesak, men jag jobbar en del i CAD, Revit och Rhino och raka streck blir lite böjda på en krökt skärm. Det är mitt största problem. Men jag är också medveten om att jag antagligen hade kunnat vänja mig vid det. Men föredrar absolut en platt skärm för arbetet.

För spel och allmän mediekonsumtion så är jag helt med på att en 21:9 kan och i många fall är att föredra för en desktop-användare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

För att förtydliga. Det är säkert en vanesak, men jag jobbar en del i CAD, Revit och Rhino och raka streck blir lite böjda på en krökt skärm. Det är mitt största problem. Men jag är också medveten om att jag antagligen hade kunnat vänja mig vid det. Men föredrar absolut en platt skärm för arbetet.

För spel och allmän mediekonsumtion så är jag helt med på att en 21:9 kan och i många fall är att föredra för en desktop-användare.

Jag kan ha fel, men tror att du efter en dag inte skulle se linjerna som kurvade längre, hjärnan är en mästare på att anpassa sig. Men då du jobbar mycket med det så kan det vara smart att inte testa det i onödan. Själv jobbar jag med foton och raka linjer är inte riktigt lika kritiska, men har aldrig upplevt det som en problem. Mitt öga plockar upp avvikelser från pixel-gridet snabbare än det reagerar på att hela ytan är böjd Tror detta är en naturlig upplevelse då ögat är duktigt på att se mönster och avvikelser från dessa snabbt. Oavsett så är min nuvarande kurvade skärm till för spel 99%. men det är bara för att jag inte haft råd att skaffa en för min redigeringsdator än Och för spel är det helt fantastiskt skönt med "bio-formatet"

Permalänk

Coolt ändå att det finns ett "premium" gamermärke när ROG blivit lite urvattnat.

Visa signatur

IT-farbror strax 53år från Gävle, driver IT-bolag sen 2010 på heltid. Jobbar mycket med Unifi.
--
www.phs-itservice.se

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av JonasT:

Det var extremt mycket mindre pengar än vad jag hade gissat!

Så pass att jag har svårt att tro på det innan jag sett det.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Synd på två saker

1. låg upplösning om man ska ha det för saker som inte är gamling. Hade gärna sett 5k

2. Designen ser ut att vara hämta från dreamhack 2004 dvs daterad och ful. I alla fall baksidan. Jämför med Apple xdr

Permalänk
Medlem
Skrivet av jan-banan:

Synd på två saker

1. låg upplösning om man ska ha det för saker som inte är gamling. Hade gärna sett 5k

2. Designen ser ut att vara hämta från dreamhack 2004 dvs daterad och ful. I alla fall baksidan. Jämför med Apple xdr

Haha! jag som tänkte att detta var nog den snyggaste skärmdesign jag sett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

HDR400 med denna prislapp. Suck

Det är en HDR1000 skärm med 1000nits i högsta ljusstyrka.

https://pcmonitors.info/dell/dell-alienware-aw3423dw-175hz-qd...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gandir:

Det är en HDR1000 skärm med 1000nits i högsta ljusstyrka.

Mjae, den har VESA DisplayHDR True Black 400 certification (inte HDR1000)
Men jo den klarar tillfälliga stötar uppemot 1000 nits på små ytor, men certifieringen kräver 10% över en längre tid om jag minns rätt, så därför blir det bara True black 400 läget.
I praktiken tror jag det kommer räcka rätt långt! (om än inte lika bländande som vissa LCD kan klara)

Bara den är ljusstark nog att inte ABL pendla i normalt skrivbordsarbete osv så borde helheten funka

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Haha! jag som tänkte att detta var nog den snyggaste skärmdesign jag sett!

Ja alla får väl tycka olika