Permalänk

bästa gaming skärm

Undrar om jag kan få tips på en bra gaming skärm.
Har läst en del tester här men ingen som sticker ut.

Ge mig gärna några tips

Tråd flyttad till subforumet Skärmar och TV-apparater /Vzano, Mod
Permalänk

Vad för budget. Och vilken upplösning ska du spela på

Permalänk
Moderator
Moderator

Börja med att klargöra dina behov, önskemål och budget.

VIKTIGT: Hur man får köpråd

Visa signatur
Permalänk

Budget upp till 15K, upplösning 1440, jag gamade rätt mycket för ca 20 år sedan tänkte börja igen.
Så tekniken sprunngit förbi mig.
Vet inte vad som är rekommenderat att köra på 3440X1440 eller 2560X1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av kristian65:

Budget upp till 15K, upplösning 1440, jag gamade rätt mycket för ca 20 år sedan tänkte börja igen.
Så tekniken sprunngit förbi mig.
Vet inte vad som är rekommenderat att köra på 3440X1440 eller 2560X1440

Med en så hög budget borde du nog köpa en 4k skärm, även fast du spelar i 1440p.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Vet inte vad du har för krav eller specs.

Så jag kan varmt rekommendera att kolla på Hardware Unboxed.

Med tanke på din budget, så kan du välja i princip vilken du vill!

Skärmtester 2022

Skärmtester 2021

Permalänk

tack för tipsen,min budge tvar kanske lite hög, det är väl för att jag inte riktigt har koll på priser än.
har kikat på denna MSI Optix MAG274QRF-QD o den verkar vara helt ok.

Tror inte jag får för en 4K skärm då jag inte ämnar att köpa det fetaste grafikkortet som finns.

Kan även nämna att jag ska sitta vid ett skrivbord så kan nog inte ha för stor skärm heller

Permalänk

AW3423DW är bäst på allt

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Entusiast

Merparten hardcore-gamers föredrar ju 16:9 och så hög Hz det bara går att få. Personligen föredrar jag den otroligt sköna upplevelse du får från en 21:9...

Mina preferenser: 21:9, IPS samt G-sync... övriga saker blir en kostnadsfråga och om man är villig att betala extra för det

Så du måste ställa lite mer krav innan vi kan komma med vettiga förslag

Permalänk
Medlem

Värkar svårslagen (just nu) enligt Linus. Men det fins ju alltid några men som nämns.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Zpnk:

Merparten hardcore-gamers föredrar ju 16:9 och så hög Hz det bara går att få. Personligen föredrar jag den otroligt sköna upplevelse du får från en 21:9...

Mina preferenser: 21:9, IPS samt G-sync... övriga saker blir en kostnadsfråga och om man är villig att betala extra för det

Så du måste ställa lite mer krav innan vi kan komma med vettiga förslag

Tack för svar som jag skrev ovan så är min budget max 15K gissar att 16:9 eller 21:9 är en smaksak.
Eftersom jag inte gamat på ett bra tag så är jag inte påläst om skärmar.
så krav är ganska svårt o ställa om jag inte tar o läser på en del.

Därför frågar jag här vad är det bästa jag kan få för detta pris.
De flesta gamers här vet säkert vad som är bra o ha o vad som bara är "sales pitches"

Kan nämna att sist jag köpte skärm så kikade man efter pixel hastighet grå till grå, så det var ett tag sedan
Men bara för min budget är hög vill jag inte slänga pengar i sjön.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av kristian65:

Tack för svar som jag skrev ovan så är min budget max 15K gissar att 16:9 eller 21:9 är en smaksak.
Eftersom jag inte gamat på ett bra tag så är jag inte påläst om skärmar.
så krav är ganska svårt o ställa om jag inte tar o läser på en del.

De flesta gamers här vet säkert vad som är bra o ha o vad som bara är "sales pitches"

Kan nämna att sist jag köpte skärm så kikade man efter pixel hastighet grå till grå, så det var ett tag sedan
Men bara för min budget är hög vill jag inte slänga pengar i sjön.

Jag ställer mig nog i kön att säga AW3423DW. Men bara så du vet, när du väl satt tänderna i 21:9 kommer du aldrig klara av att gå ner till "sketna" 16:9 igen

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av kristian65:

Vad som är "bäst" är dock rent subjektivt i sammanhanget, så ju färre egna preferenser du har desto större är risken att du inte alls blir särskilt nöjd med det som rekommenderas eller att pengarna kunde lagts på någonting som passat dig markant bättre.

Att kliva in i en butik med gott sortiment så du får en känsla för vad som fungerar bra är ett vettigt steg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vänta och blås pengarna på en QD-oled så fort de kommer hit!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zpnk:

Jag ställer mig nog i kön att säga AW3423DW. Men bara så du vet, när du väl satt tänderna i 21:9 kommer du aldrig klara av att gå ner till "sketna" 16:9 igen

Måste fråga. Du kanske vet. Om jag har en 21:9 skärm och vill sänka till 16:9 med black bars just för att jag hellre vill pusha fps:en i vissa spel, går detta? Typ warzone.

Samma med CS, det är inga problem att köra 4:3 eller 16:9 med black bars?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Entusiast
Skrivet av phyxii:

Måste fråga. Du kanske vet. Om jag har en 21:9 skärm och vill sänka till 16:9 med black bars just för att jag hellre vill pusha fps:en i vissa spel, går detta? Typ warzone.

Samma med CS, det är inga problem att köra 4:3 eller 16:9 med black bars?

https://www.reddit.com/r/ultrawidemasterrace/comments/bdhfjk/...