Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Tror det kanske har ändrats nu men skatteverkets förmånsvärden är hejkonbäjkon emellanåt.
Vet att jag sneglade på model3 och performance modellen var mer än dubbelt upp i förmånsvärde jämfört med LR. Trots att grundpriset inte motsvarar det på långa vägar.

Skrivet av CarlOscar:

När det var 40.000:- skillnad på Model 3 LR och Performance så var det dubbla förmånsvärdet på P. Antagligen pga den heter Performance..
Efter 1a Juli så ska det troligtvis åtgärdas. Samma med Y.

3 år sedan var en Model S LR på 4660:- förmånsvärde. 3 performance: 8606:-, skiljer 3-400tkr. i inköp pris.
Logic

Jo, det har varit helt ologiskt och totalt inkonsekvent med elbilars olika förmånsvärden. Är en orsak till att jag valt AWD LR istället för P. Hade det inte varit så märkliga och slumpmässiga förmånsbeskattningar så hade jag valt P direkt från start. Samma sak om jag köpt bilen privat; är lätt värt prisskillnaden till P tycker jag.

Det verkar som att det nya förslaget till förmånsbeskattning som föreslås börja gälla 1/7 är vettigare utformat, och mer likt det förslag som SKV kom med förra året (men som politikerna då valde att ignorera).

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Problemet är ju att de vill promota elbilar, och tydligen räcker det inte med bonusen man får (som borde påverka månadskostnaden privat ganska mycket) utan de med tjänstebil behöver ytterligare incitament. Då blir det komplicerat, hur mycket ska vi med våra gemensamma pengar finansiera de med tjänstebils elbilar, finns det en gräns där vi kanske borde sluta med det? För privatbilister har man ju bedömt den gränsen till 700K i inköp från nästa år. Men för förmånsbilister kanske det borde vara en annan gräns, men samtidigt ser jag inte riktigt varför. Däremot kan man diskutera denna gräns förstås, men jag ser inte att gränsen när en privatköpare kommer över i lyxterritoriet ska skilja sig från när förmånstagaren gör det.

Då majoriteten av nya bilar/elbilar som säljs i Sverige köps in som tjänstebilar via företag, så är det absolut snabbaste sättet att få ut flera beg. bilar på den svenska marknaden, att inte överbeskatta de företag som idag väljer ett miljövänligare alternativ för sina anställda. Detta är tanken som politiker och SKV har med sina regler kring beskattningen; man skall inte straffbeskatta de företag som vill göra något bra för miljön.

Att påverka företagens bilinköp, som har störst påverkan på den svenska fordonsflottan, är ett mycket effektivt sätt att skynda på omställningen och minska utsläppen. Det kommer då också snabbare bli möjligt för alla privatpersoner, som inte alltid har råd att köpa eller leasa nya bilar, att få möjlighet att skaffa bra beg. elbilar. Så är troligen en av de bästa investeringar man kan göra för miljön och omställningen.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Lite där ligger väl pudelns kärna..
Det är ok med en hård gräns så länge det inte ”drabbar” minna egna intressen.

Förmånsvärden har inte "hårda gränser". Det är förändringen av miljöbonusen som kommer få "hårda gränser". Förmånsvärden är mest allmänt slumpmässiga idag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Ja ok, de hade tur med skatteverkets bedömning då, eller var bra på att få dem att välja modeller som gynnade deras värde. Oavsett så var det väldigt billigt att ha många av Teslas modeller som förmånsbil.

Nja, inte riktigt. Är snarare så att man har gynnat "svensk" Volvo/Polestar, och missgynnat Tesla, med förmånsvärden. Så man misstänker snarare en viss "Volvo-effekt", precis som när politikerna (inklusive MP+S) höjde utsläppsvärdena över EU:s rekommendationer, så att majoriteten av Volvos bilar magiskt och plötsligt fick lägre skatt. Märklig slump i bägge fallen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Tillslut kanske, men ICE:n är ju till för när vi ska till fjälls eller få plats med 4-5-6-7 hundar. Finns inte direkt något bra alternativ där ännu, iaf inte om budgeten är begränsad

Så tänker man ofta, men varför går inte elbilen till fjällen? Ladda en eller två gånger är inte hela världen?

Och vilken bil har du 7 hundar i? En VW Crafter?

Vad jag i huvudsak menar är att många ofta gör det svårt för sig när man tänker ut "worst case scenarios" som begränsar ens valmöjligheter.
Ska man köpa bil som passar 95% av ens bilåkande eller ska man låta 5% begränsa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Tillslut kanske, men ICE:n är ju till för när vi ska till fjälls eller få plats med 4-5-6-7 hundar. Finns inte direkt något bra alternativ där ännu, iaf inte om budgeten är begränsad

Jag kör elbilen till fjällen också, markant trevligare att köra elbilen i sådant klimat jämfört med fossilbilen, stannar inte mer än jag gjorde innan med fossilbil heller (man brukar ju vilja äta och gå på toa) så det är ingen direkt nackdel i att ta den. Men det finns inte så många transportbilar som elbilar ifall man skall få plats med 7 hundar det har du rätt i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Jag kör elbilen till fjällen också, markant trevligare att köra elbilen i sådant klimat jämfört med fossilbilen, stannar inte mer än jag gjorde innan med fossilbil heller (man brukar ju vilja äta och gå på toa) så det är ingen direkt nackdel i att ta den. Men det finns inte så många transportbilar som elbilar ifall man skall få plats med 7 hundar det har du rätt i.

Pratar vi 7st Chihuahuas eller 7st S:t Bernard/Irländsk varghund ? I fall ett får jag nästan in de i min baklucka och i fall två så behövs nog en minibuss minst.

Permalänk
Medlem

Först har vi många tillverkare som tillför konstlade ljud till elbilar så att fossilförare inte blir bekväma med tystnaden, sedan hat vi Toyotas patent att härma en manuell växellåda i elbilar, men nu tar Hyundai/Kia-koncernen nästa steg och försöker få elbilar att skaka och vibrera som fossilbilar:

https://www.vibilagare.se/nyheter/hyundai-och-kia-undersoker-...

Utvecklingen av elbilar går helt klart framåt!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Först har vi många tillverkare som tillför konstlade ljud till elbilar så att fossilförare inte blir bekväma med tystnaden, sedan hat vi Toyotas patent att härma en manuell växellåda i elbilar, men nu tar Hyundai/Kia-koncernen nästa steg och försöker få elbilar att skaka och vibrera som fossilbilar:

Får mig att tänka på

Bakåtsträvande människor kommer alltid finnas, så är väl inte så konstigt att tillverkarna försöker please em all liksom.

Visa signatur

Äsch...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Ja utvecklingen går framåt. Alltså såna här stora företag skickar in massvis med märkliga patentsansökningar det betyder inte att man gör eller planerat en produkt med funktionen.

Skrivet av NisseG91:

Får mig att tänka på
https://i.pinimg.com/736x/f4/1a/bf/f41abf6d4e021562450b320be7503630--mass-production-motor-car.jpg
Bakåtsträvande människor kommer alltid finnas, så är väl inte så konstigt att tillverkarna försöker please em all liksom.

Om det här ens är ett äkta patent, så är det ett bra exempel på patentansökningar som inte leder till en färdig produkt i masstillverkning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Så tänker man ofta, men varför går inte elbilen till fjällen? Ladda en eller två gånger är inte hela världen?

Och vilken bil har du 7 hundar i? En VW Crafter?

Vad jag i huvudsak menar är att många ofta gör det svårt för sig när man tänker ut "worst case scenarios" som begränsar ens valmöjligheter.
Ska man köpa bil som passar 95% av ens bilåkande eller ska man låta 5% begränsa?

Skrivet av Aktsu:

Det är ju precis det jag gör, 95% av bilåkandet är kortare pendling till jobb/träning/handling. Kan inte motivera att gå från 3.5k till 9-10k(?) i månaden för att få en ny bil som passar till allt.

Nu har vi ju ett behov av två bilar, och elbilen är en mazda mx30 med en räckvidd på 20 mil, ingenting vi kan packa ihop oss i och köra från luleå till abisko med på ett vettigt sätt.

Hundarna är av olika storlek, allt ifrån schäfer till minipincher. Men bilen i fråga är en lite äldre V70, med 7 hundar i bilen så handlar det ju inte heller om några långa sträckor utan mest för att ta sig ut i skogen i närområdet eller till någon annan plats i närheten för att promenera.

Kontentan av det hela är ju att det ska bli mer ekonomiskt. Elbilen blir billig att pendla med och V70n kostar inte mycket att äga.

Permalänk
Medlem

Påvägen till jobbet idag kom man bakom en riktigt risig V70 "pimpad" med 22" fälgar.

Hade stickers på hela bakrutan med "Kör riktig bil. Kompenserar för era elbilar. #TDI" och en till sticker på nedre delen av framrutan med "Lukten av #Diesel".

Har aldrig facepalmat så hårt förut.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Yaaaay! Ska hämta min EV6 på fredag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Finns det värme i dom nu? Jag provkörde 2 olika EV6 vid 2 olika tillfällen. Var ca 4 plusgrader ute vid båda tillfällena. Fullt blås på värmen gav knappt 13 grader i kupen efter 10 min.

Visa signatur

i5 10600K, Be Quiet Pure Rock 2, MSI Z-490 A-pro, 16Gb DDR4 3200Mhz, RTX 3060TI OC, WD m2 500gb, Samsung SSD 500gb, Lenovo Legion 27" 165Hz Gsync Y-27q-20, Corsair TX650W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mezzlock:

Det är ju precis det jag gör, 95% av bilåkandet är kortare pendling till jobb/träning/handling. Kan inte motivera att gå från 3.5k till 9-10k(?) i månaden för att få en ny bil som passar till allt.

Nu har vi ju ett behov av två bilar, och elbilen är en mazda mx30 med en räckvidd på 20 mil, ingenting vi kan packa ihop oss i och köra från luleå till abisko med på ett vettigt sätt.

Hundarna är av olika storlek, allt ifrån schäfer till minipincher. Men bilen i fråga är en lite äldre V70, med 7 hundar i bilen så handlar det ju inte heller om några långa sträckor utan mest för att ta sig ut i skogen i närområdet eller till någon annan plats i närheten för att promenera.

Kontentan av det hela är ju att det ska bli mer ekonomiskt. Elbilen blir billig att pendla med och V70n kostar inte mycket att äga.

Du ligger nog ganska fel i din beräkning, du måste se till helheten av bilägande över flera år för att få korrekt månadskostnad.
Passat ink laddning på 5kr/milen ligger runt 6k/månad. Detta är 2500mil/år

Audi e tron Quattro ligger runt 8.5k ink laddning 2500mil/12*5kr/mil per månad

Så fort din v70 börjar bli behov av service som generator byte mm så blir snittkostnaden betydligt högre ink drivmedel.

Man kan inte stirra sig blind för kostnad i dag om du i längden kommer tjäna pengar på ägandet.

Du kan säkert spara mer pengar om du har råd att köpa en bil och bor mera norrut än söderut

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Vilken blev det? deal? grattis!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bill-Hertzhog:

Finns det värme i dom nu? Jag provkörde 2 olika EV6 vid 2 olika tillfällen. Var ca 4 plusgrader ute vid båda tillfällena. Fullt blås på värmen gav knappt 13 grader i kupen efter 10 min.

Ska vara fixat. Samt att man kan förvärma korrekt från appen.
Vet ej om de fixade förvärmning av batteriet när man navigerar till snabbladdare som tesla/audi/merc men det ska komma med om det inte kom i samma uppdatering.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Då har man kört 190Km med nya Elbilen för endast 5 kr i avgift på drivmedlet, sitter rätt gött nu när bensinpriset är som det är

Permalänk
Medlem

@vinylens @Azodan Jag undrar hur er Zappi V2 laddare beter sig dagtid när ni har solcellsproduktion.

Jag har senaste mjukvara/Bootloader i bubben samt min laddare.
Men när solen skiner så slutar My energi app att visa husets förbrukning. Och ikonen med "huset" blir grå, samt att kW texten försvinner vid huset. Den kommer dock tillbaka på kvällen när skolproduktionen försvinner.

Jag har 6 st lastavkännare, 3 st på inkommande samt 3 st på faserna ifrån solcellerna.

1. Blir erat hus också gråat och visar ingen förbrukning?

2. När solcellerna säger 7.5kw i produktion visar My engery appen 5.2kW. Hur mycket diffar er mätning?

https://ibb.co/0V8SbY8
https://ibb.co/CsM33rw

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

@vinylens @Azodan Jag undrar hur er Zappi V2 laddare beter sig dagtid när ni har solcellsproduktion.

Men när solen skiner så slutar My energi app att visa husets förbrukning. Och ikonen med "huset" blir grå, samt att kW texten försvinner vid huset. Den kommer dock tillbaka på kvällen när skolproduktionen försvinner.

Jag har 6 st lastavkännare, 3 st på inkommande samt 3 st på faserna ifrån solcellerna.

2. När solcellerna säger 7.5kw i produktion visar My engery appen 5.2kW. Hur mycket diffar er mätning?

Du verkar ha något felinställt, kan kika när jag kommer hem om jag ser något uppenbart.

https://ibb.co/3cByL0m
https://ibb.co/Pcs30JN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azodan:

Du verkar ha något felinställt, kan kika när jag kommer hem om jag ser något uppenbart.

https://ibb.co/3cByL0m
https://ibb.co/Pcs30JN

Du får gärna ta en print screen på din förbrukning och sammanställning om du trycker på lövet i mitten.

Permalänk
Medlem

Idag ligger Ionity på plussidan! Uppsala får stolpe 5 och 6 installerade

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Idag ligger Ionity på plussidan! Uppsala får stolpe 5 och 6 installerade

https://i.imgur.com/Py6e8DW.jpg
https://i.imgur.com/UVv09Ns.jpg

Trevligt o se!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Alla Ionity i Sverige kommer att få 6 laddpunkter istället för 4. Det skall gälla alla stationer.

Vill inte vara för negativ, men det borde verkligen varit närmare 16 laddpunkter istället för 6. Ambitionerna hos Ionity är fortsatt allt för svaga.

Anser att 6 laddpunkter är allt för klent i den takt som antalet elbilar ökar nu, och speciellt som det säljs en hel del andra elbilar än Tesla. Risken är fortsatt överhängande för köer, om man har annat än Tesla, med endast 6 laddpunkter.

Visa signatur

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Alla Ionity i Sverige kommer att få 6 laddpunkter istället för 4. Det skall gälla alla stationer.

Vill inte vara för negativ, men det borde verkligen varit närmare 16 laddpunkter istället för 6. Ambitionerna hos Ionity är fortsatt allt för svaga.

Anser att 6 laddpunkter är allt för klent i den takt som antalet elbilar ökar nu, och speciellt som det säljs en hel del andra elbilar än Tesla. Risken är fortsatt överhängande för köer, om man har annat än Tesla, med endast 6 laddpunkter.

Håller med. Det är ett genuint problem hur långsamt laddstationerna byggs ut jämfört med ökat antal elbilar. Teslas supercharger nätverk ska ju öppnas upp för andra bilmärken, pilotprojektet är redan igång. (dock ej i Sverige men i Norge) Det är positivt i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Det är rätt tydligt att Ionity inte planerat för fler än 6 stolpar på så många platser idag. I princip alla är vid en Circle K-mack och det finns sällan utrymme för expansion. T.ex. här i Uppsala får man inte in fler utan skulle behöva bygga på ett annat ställe. Det blir en helt ny anläggning vilket jag gissar är rätt dyrt.

Men jag tar vad jag får just nu. Jag upplever som sagt mer problem med trasiga laddare än laddköer på mina resor.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Det är rätt tydligt att Ionity inte planerat för fler än 6 stolpar på så många platser idag. I princip alla är vid en Circle K-mack och det finns sällan utrymme för expansion. T.ex. här i Uppsala får man inte in fler utan skulle behöva bygga på ett annat ställe. Det blir en helt ny anläggning vilket jag gissar är rätt dyrt.

Jo, det kan ju visa sig att vara ett stort misstag av Ionity att inte skaffa sin egna mark och utrymme, för att ge möjlighet till framtida expansion.

Ett annat problem med att Ionity arrenderat mark hos CK, är att CK nu startat egna laddare. Troligen kommer CK då att inte vara så benägna att släppa till mer mark åt Ionity, även på de stationer/platser där det finns fysiskt utrymme. CK kommer troligen att prioritera sina egna laddstationers expansion framför Ionitys (då de numera i praktiken är direkta konkurrenter).

Känns som en strategisk miss av Ionity när de valde att hyra in sig hos CK, istället för att skaffa egen mark för sina laddstationer. Verkar ha varit lite kortsiktigt tänkt, även om det initialt kanske var billigare/enklare just då.

Skrivet av Chippen2188:

Men jag tar vad jag får just nu. Jag upplever som sagt mer problem med trasiga laddare än laddköer på mina resor.

Har själv inte laddat på Ionitys laddare, men väl på CK. Är så här långt besviken på att det skall vara så många trasiga och otillförlitliga laddare. Sällan jag har problem med trasiga drivmedelspumpar på mackarna när jag tankar vår fossilkärra. Förstår inte vad problemet är. Tar CK och Ionity (som du upplever trasiga laddare hos) inte oss elbilister på allvar? Är vi andra klassens kunder som de antar att de kan slappa med reparationer och service till?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har själv inte laddat på Ionitys laddare, men väl på CK. Är så här långt besviken på att det skall vara så många trasiga och otillförlitliga laddare. Sällan jag har problem med trasiga drivmedelspumpar på mackarna när jag tankar vår fossilkärra. Förstår inte vad problemet är. Tar CK och Ionity (som du upplever trasiga laddare hos) inte oss elbilister på allvar? Är vi andra klassens kunder som de antar att de kan slappa med reparationer och service till?

Jag tror inte kunskapen är så stor, det är det enda jag kan tänka mig. Företagen är inte vana vid att ha en elektriker stand-by som kan rycka ut. Jag vet inte, det är helt hopplöst. Circle K Mölndal, som jag besökt ett par gånger, hade en laddare som var trasig i flera veckor.

Sist jag var där stod det en skåpbil från Circle K på laddplatsen så jag fick ställa mig snett på andra sidan för att kunna ladda. Å så ska man betala 6,29kr/kW, då börjar man bli less.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge tekniken bakom med appar, API:er och infotainment/navigator går framåt ser jag inte det som ett problem med begränsat antal laddpunkter per plats.

Då vet man redan innan om det är ledigt utan att gissa och kan planera. Istället för en korv på ck så kan det bli en cheeseburgare på donken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Känns som att ett gäng av strömtrafona är felvända. Solcellerna gör 5kw, men du exporterar 7kw. Så länge du inte har en dieselgenerator eller annat igång går de inte ihop. Vet inte om symbolen för elnätet borde varit grön.

Har du smartmätare på solcellerna kan du ju jämföra bättre, annars kan du bara se om mängden producerad el stämmer