AMD avslöjar fler detaljer om uppskalningstekniken FSR 2.0

Permalänk
Melding Plague

AMD avslöjar fler detaljer om uppskalningstekniken FSR 2.0

Efter en djupdykning under konferensen GDC har AMD delat med sig av FSR 2.0 fyra kvalitetslägen och vilken hårdvara som rekommenderas för dem.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser fram emot side by sides nu när ursprungsupplösningen för DLSS och FSR är den samma. Oavsett resultat så älskar vi konkurrens och inväntar XESS

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem

Nice!
Det verkar vara hyfsat lätt att implementera för titlar som redan har DLSS.

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem

Enda jag som läser om är uppskalningsteknik.

Vad händer med motsvarande teknik som Raytracing?
Någorlunda som funkar bra, Nvidia är ju långt före..

Är det inget som AMD prioriterar?

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Enda jag som läser om är uppskalningsteknik.

Vad händer med motsvarande teknik som Raytracing?
Någorlunda som funkar bra, Nvidia är ju långt före..

Är det inget som AMD prioriterar?

Nej verkar inte så. Men med bra uppskalningsteknik så funkar ju Raytracing ändå helt ok.
Plus det är fortfarande typ en gimmick, häftigt men totalt onödigt ännu. Behöver mogna lite till.
Fördelen med FSR är ju att även Nvidia-kort kan använda sig av det.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Enda jag som läser om är uppskalningsteknik.

Vad händer med motsvarande teknik som Raytracing?
Någorlunda som funkar bra, Nvidia är ju långt före..

Är det inget som AMD prioriterar?

Grejen här är att denna uppskalningsteknik inte kräver specialiserad hårdvara, vilket är ett måste för AMD då de saknar motsvarande Tensorkärnor i RDNA2. Men det går fortfarande att få bra resultat utan maskininlärning osv.

RT är omöjligt att göra bra utan att hårdvaran är där i princip. Men jag tror att AMD absolut vill bli bättre på den biten och att svaret finns i RDNA3, eller i ett sämre scenario RDNA4. För hårdvara tar många år att ta fram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacozz:

Nice!
Det verkar vara hyfsat lätt att implementera för titlar som redan har DLSS.

Sjukt nog skapar detta en konstig symbios som gör att DLSS och FSR kommer att implementeras i fler spel.

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Nej verkar inte så. Men med bra uppskalningsteknik så funkar ju Raytracing ändå helt ok.
Plus det är fortfarande typ en gimmick, häftigt men totalt onödigt ännu. Behöver mogna lite till.
Fördelen med FSR är ju att även Nvidia-kort kan använda sig av det.

Hade faktiskt inte tänkt så..
Visst, en gimmick.. men när det funkar så mycket bättre på nVidia än AMD.. då blir det mer "när kommer AMD ikapp"
Vissa spel så finns det självklart stora skillnader när RT är igång tex Cyberpunk, Minecraft.
Även om jag inte spelar dem. Vore kul få uppleva det.
Speciellt när nu när sonen börjar komma in i Minecraft.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

RX6500 rekommenderas ej ens för 1080p lol

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Enda jag som läser om är uppskalningsteknik.

Vad händer med motsvarande teknik som Raytracing?
Någorlunda som funkar bra, Nvidia är ju långt före..

Är det inget som AMD prioriterar?

Nvidia är en generation före, ungefär - RX 6000-serien är ungefär lika avancerad som RTX 2000-serien var. Och jo, jag tror säkert att AMD jobbar på den saken, men det krävs ny hårdvara för det.

(Jag är rätt säker på att Navi 21 har bättre prestanda på ren rasterisering än vad AMD väntade sig. Det hade säkert inte planerat att de skulle kunna mäta sig med GA102 som både är större och har mycket mer minnesbandbredd. Raytracing-prestandan bedömdes vara OK för att 6800 utan XT skulle kunna mäta sig med GA104, dvs 3070, och sedan skulle 6800 XT vara en spoiler för den mycket dyrare 3080. Nu blev det inte så, utan 6800 och 6800 XT hamnade på var sin sida om 3080 och AMD kunde t.o.m göra en 6900 XT som slog 3080 och blev en spoiler till 3090. Då var raytracing-prestandan för svag, men det var för sent att göra något åt det.)

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

AMD hos GDC går igenom FidelityFX 2.0