Permalänk

Alternativ till Func surface 1030

Hejsan

Jag har haft mitt Func surface 1030 i 10+ år men har nu börjar bli lite slitet....... funkar bra men kanske är dags att byta....

Jag söker efter en liknande musmatta i plast där ytan är nästan helt slät... gillar inte tygmattor alls tyvärr....

Har ni nå tips på nåt alternativ? Svårt att se via reviews både på youtube och vanliga sidor om det är det jag vill ha

Tack på förhand
Lasse

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog nått du måste prova själv men leta de som är gjorda i plast eller glas men de som är i tygklädd aluminium är nått helt annat än mjuka tygmattor så du borde prova den typen också och inte bara avfärda dem.
Filtrera och få tips på vad du borde prova >
https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/musmattor#{}

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Hade samma dilemma, hittade Steelseries back in the day, 9HD. Dock tillverkas den inte längre och är säkert svår att hitta, men hittar du en sådan slå till.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B650E-F Gaming Wifi | Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 Chromax | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X | MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502 X Lightspeed med Powerplay| Dell Alienware AW3225QF 32" | 136TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB | Herman Miller X Logitech G Embody

Permalänk
Medlem

Razer Sphex

Det är en hård och tunn plastdekal som blir ett med bordet. Så simpel men elegant lösning.

Permalänk
Medlem

Letar även jag nått liknande surface mattorna. Hitta exibel musmatta på clasohlson köpte ett gäng men de har utgått från deras sortiment.

Må testa Sphex men öppen för fler förslag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lasseedsvik:

Hejsan

Jag har haft mitt Func surface 1030 i 10+ år men har nu börjar bli lite slitet....... funkar bra men kanske är dags att byta....

Jag söker efter en liknande musmatta i plast där ytan är nästan helt slät... gillar inte tygmattor alls tyvärr....

Har ni nå tips på nåt alternativ? Svårt att se via reviews både på youtube och vanliga sidor om det är det jag vill ha

Tack på förhand
Lasse

Jag ersatte min 1030 med PTFE-sheet typ 5mm tjock och 300x300mm men finns i massa olika storlekar. (söktips: PTFE Sheet, PTFE plate).

Kanonbra substitut för "släta sidan" på 1030 och helt outslitlig! (Ta inte en för tunn, då kan den ev. levereras "ihoprullad" och då går aldrig att (enkelt) få den riktigt slät.)

Föredrar du "skrovliga sidan" på 1030 så är det kanske inte ett lika bra substitut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lasseedsvik:

Hejsan

Tack på förhand
Lasse

Jag är inte så förtjust i tygmattor heller, och körde också func mattan många år.
Haft någon corepad emellan, samt en matta i glas med PTFE yta.
Nu för tiden kör jag Artisan Hyat matta, och visserligen är dom lite dyrare och man får beställa hem från Japan.
Men sjukt sköna.
Dom är i tyg, men beroende på modell så är har vissa hårdare yta, och enormt bra glid.
Så jag skulle inte jämföra dom med andra tygmattor.

Förslagsvis gå förbi en större Elgiganten/Mediamarkt.
Många har en hel drös mattor samt möss som ligger framme som man kan prova/känna på i butiken.
Och vill man prova närmare, så brukar dom ha bra öppet köp regler. (iaf elgiganten)

Visa signatur

Citera för svar!
9800X3D, ASUS ROG STRIX B650E-F, 32gb @6000 CL30, RTX 4080s FE

Permalänk
Medlem

Köpte razer musmattan, 120kr typ. Men tycker den slets ner väldigt snabbt. Så jag kom på, att jag har några mattor till 3d skrivaren. Inte lika stor yta men bra och knottrig yta! 50kr st känns överkomligt:)

https://www.amazon.se/gp/aw/d/B07PDB9CHF?psc=1&ref=ppx_pop_mo...

Permalänk
Medlem

Har själv just en 1030 på jobbet, som börjar bli rätt sliten.

Brukar välja någon av dessa när jag väljer åt användare/kunder:
Logitech G440
Steelseries QCK hard

Finns nog fler att välja på, men därifrån saker beställs så är de där enda i hårdplast.

Själv provat den första (G440) så sent som igår. Bra känsla och rätt stabil, vet inte hur bra den håller då jag bara provade den under någon timme. Den är enormt stor om man jämför med 1030.

Permalänk
Medlem

Man fick en tyg och en plast tillsammans med powerplay-mattan så jag antar att Logitech har en, orkar inte leta själv atm. (sorry)