Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Skrivet av snajk:

Vad de borde kosta om man hade byggt en idag är inte samma som vad de rimligen kommer att kosta när det finns många modeller och elbilar har en större marknadsandel. Men där är vi inte än på långa vägar. Därför kostar en Fiat 500 lite för mycket för att det ska vara ett bra val exempelvis, steget upp till en större och bättre bil är för litet.

Sen at biltillverkarna tar ut vad de kan är förstås sant, men det är inte så att elbilar har högre marginaler än andra bilar, snarare tvärtom. Id3 känns ju billig inuti för att de behövde snåla för att den inte skulle bli för dyr exempelvis. Hade de kunnat ha samma kvalitet som i en Golf utan att priset hade stuckit iväg så hade de ju haft det. Men priset på enskilda marknader varierar ju mycket också, en marknad med högre skatter på nybilspriset får lägre priser före skatt för att kompensera för detta i viss mån exempelvis, vilket skär in i marginalerna biltillverkarna har men ska man vara konkurrenskraftig på en sådan marknad så finns det inte så mycket annat att göra.

Hur menar du att elbilar inte har högre marginaler när merkostnaden för att tillverka en elbil bevisligen är lägre än vad prisskillnaden till konsument är? 🤔

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser och kollar reviews på olika modeller. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Jag blir bara mer och mer förvirrad ju mer jag läser och kollar reviews på olika modeller. 😅

Är du ute efter att köpa eller leasa en elbil?

Hur långt måste du normalt behöva kunna köra utan laddstopp i vardagen?

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]
HT: LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB], Intel NUC [Core i5/8GB/256GB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av realion:

Varning för Care By Volvo!!!

Måste bara skriva av mig. Beställde en bil genom Care by Volvos hemsida för 4 veckor sedan och fick orderbekräftelse med info om att de skulle höra av sig inom 1-2 dagar med mer info. Efter fem dagar hör jag av mig och frågar vad som händer, varpå personen på kundtjänst säger att ordern av någon anledning har fastnat men att hon kollar upp det asap och återkommer.

Tre dagar senare ringer jag upp igen och frågar varför ingen hjört av sig, varpå personen på kundtjänst svarar att det är nånting på ordern som gör att den fastnat och att hon kommer kolla upp och återkomma på mail inom en timma. Jag påpekar att det var precis vad hennes kollega sa förra gången också men att jag inte hört något, men nu lovar hon att återkoppla innan dagens slut. OK säger jag. De har väl mkt att göra och ibland blir det lite knas.

Ytterligare tre dagar utan någon återkoppling hör jag av mig igen och frågar vad är de håller på med egentligen. Vill de överhuvudtaget sälja bilar på Volvo eller vad försegår. Säljaren säger då att hon ska kolla upp det direkt och återkoppla inom 15 minuter på telefon. 15 minuter går och jag hör ingenting från dom. Jag tappar sugen här. Tack men nej tack. Jag ska fan inte behöva jobba för att ge dem mina pengar.

Nu har jag fått nog och går två dagar senare och beställer en annan bil från en amerikansk konkurrent istället. Det går ytterligare några dagar och sedan dimper det ner ett mail från Volvo som säger att min order har fastnat varpå de har annulerat den men jag får gärna lägga en ny order om jag vill. Jag skriver tillbaka och berättar om orimligheten i deras agerande, varpå jag får en ursäkt till svar och att det nu finns en bil med endast 4 veckors leveranstid att tillgå (min tidigare beställning hade upp till 8 månader). Jag sväljer stoltheten, avbokar min andra bil och nappar på den snabbleverade Volvon istället. Volvo är ju Volvo. Jag har blivit illa bemött men nu kan jag ju ändå få bilen jag faktiskt vill ha och ganska snbabbt. Låt gå. Jag frågar även om jag kan lägga till ett snäpp större fälgar och får då en uppdaterat orderbekräftelse på detta. Jag ringer även dagen efteråt för att bekräfta detta (med bakgrund av tidigare strul) varpå de säger att allt är ok och fixat! Jag tänker för mig själv, du gjorde rätt val. Det här blir bra.

Idag var jag för att hämta ut min nya XC40. Vad sitter på bilen? Ja inte är det de beställda och bekräftade fälgarna iaf. Jag påpekar det till återförssläjaren och han bara suckar och säger, "ja, det är inte första gången de fumlar till det på Care By Volvo". Ingen skugga på honom, han lämnar bara ut bilarna han får från Care By volvo. Vi ringer upp Care by volvo tillsammans och frågar vad som hänt. De vill först inte kännas vid min uppdaterade beställning och ifrågasätter mig. Jag får då ta upp orderbekräftelsen och namnet på personen jag fått den av. Jag får bevisa att jag inte ljuger och då säger kundtjänst, okej, vi återkommer. Efter 30 minuter ringer personen upp som jag fått den uppdatera orderbekfrätelsen av och säger att jag har tre alternativ som i huvuddrag går ut på:

1. Var nöjd med det du fått. Man kan ju inte få allt man beställer. Vi kan ju inte ha 100% koll på allting förstår du väl.
2. Lägg en ny beställning. Ja, det kommer ta 9 månader innan du får bilen med korrekt fälgar, men hey, det är ju bättre än 1 år.
3. Avboka.

När jag påpekar att det rimliga alternativet är 4. Ni fixar fram fälgarna jag har beställt och smackar på dem på bilen, så får jag svaret "ja, alltså, det är ju en väg men det är inte så det funkar". Jag höjer tonen något och förklarar att i min bok så om man gör fel så erkänner man det och så gör man allt för att ställa det tillrätta. Kunden har inte alltid rätt men i det här fallet så har nog ändå kunden rätt. Jag får till svar att ja, hon inser rimligheten i detta och att hon ska ordna detta om hon så måste "gå till VD med detta" men här och nu får jag åka hem och sen kommer hon höra av sig innan dagens slut över telefon. Jag tänker, andas, det här är värdsliga saker. Vem bryr sig om 100 år. Jag beger mig hemåt med tron om att det här fixar hon.

Nu för en halvtimma sen får jag ett mail där det står citat "Desvärre kan vi inte lägga till däcken i efterhand, vi har försökt lösa det på flera olika sätt men tyvärr". Och mina enda val är ta något av deras alternativ 1-3 ovan.

Jag är chockad över hur dåligt kundbemötandet är på Volvo. Hur kan de ha några kunder öht om det är så här det fungarar?
Så min rekommendation till alla er som överväger Care By Volvo - håll er långt borta!!!

Rant over.

Oj!

Det var verkligen en trist upplevelse och extremt slarvig kundhantering.

Skrivet av tJev:

Jag har en känsla av att de flesta biltillverkare behöver en reality check.. Tror för många missnöjda kunder bara sväljer stoltheten och tar det up the rear... Jag begriper inte hur man kan pusha så mycket reklam för alla dessa elbilar som inte går att få tag på öht och frågar man om status på sin beställning kan säljarna inget göra än att se en generisk status, inga estimat what so ever.

"Ja men pandemi, krig blabla". SLUTA SÄLJ DÅ 😂

Väntar på en enyaq 60 som vi tänkte köpa för att ersätta en superb vars leasingperiod går ut i april... Blir väl till att betala högre månadsavgift för att behålla den tre år gamla bilen i hopp om att nybilen ska levereras.. Bondfångeri

Bitter medelåldersman

Här är en rätt bra krönika av Alrik hos AMS på detta ämnet:

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/artiklar/202...

Här är ett delutdrag av krönikan (gå till länken ovan för att läsa hela)

Citat:

BMW iX är kanske världens just nu bästa greenwashing och ett fantastiskt exempel på hur den europeiska bilindustrin kämpar med image, marginaler och den hänsynslöst snabba teknikutveckling – samt inte minst sina vinstkrav.

Den helt nya elektriska plattform som BMW iX bygger på kommer aldrig att få syskonmodeller. Det är en one-off, som ska säljas i små volymer. Norge och Sverige kommer att få 70 procent av den totala Europaproduktionen! (BMW har efter publiceringen dementerat denna siffra, men har inte några andra siffror att ge oss. Blir det stor produktion och kortare väntetider är bilköparna att gratulera!)

iX är förmodligen en svindyr felinvestering sett i reda pengar. Kanske är elbilsteknologin redan passé? Kanske är bilen på tok för dyr att bygga? Kanske kom den för tidigt? Kanske var det en gardering för tuffare utsläppskrav i EU?

Bortsett från iX kommer BMW fram till 2025 enbart att bygga "blandelbilar" på gemensamma plattformar med deras förbränningsmotorbilar. Först 2025 kommer BMW:s riktiga elbilsplattform, för en palett av modeller. Förmodligen ultramoderna och billiga att tillverka.

Så vad göra fram till dess, och varför först då?

På fråga A är svaret: Marknadsför skiten ur den!

Trots att man inte har bilar att sälja satsas all marknadsföring på den. Man bygger ett miljövänligt varumärke.

Jason Timbuktu Diakité säger i helsidesannonser utan bild på bilen: "Det är helt otroligt att gamla fiskenät kan återvinnas och bli golvmattor till min nya BMW iX."

Visst är det! Min ovetenskapliga undersökning av bilannonser i DN, SvD, Aftonbladet och Dagens industri ger följande: Samtliga imageannonser från Audi, BMW, Kia, Land Rover, Lexus, Mercedes, Polestar, Skoda, VW och Volvo visade laddbara bilar, trots långa väntetider.

Meningen är inte att sälja bilar, utan att miljömärka sitt varumärke. Lexus pumpar annonser för sin elbilstekniskt ofattbart föråldrade UX 330e som mellan januari och november bara såldes i 86 exemplar – vad blev reklamkostnaden per bil?

Volvo marknadsför aggressivt sina eldrivna XC40 och C40. Fram till november hade det registrerats 934 eldrivna XC40 och 114 stycken C40. Samtidigt var bensindrivna Volvo XC40 (som inte var med i en annons) Sveriges mest sålda bensinbil under perioden, med 6 812 exemplar.

Svaren på fråga B, varför väntar de etablerade biltillverkarna med att sälja elbilar i mängd, är minst tre: Man har inte lärt sig tjäna pengar på elbilar, man vill krama ur allt ur de gamla förbränningsmotorbilarna och därtill klarar man redan EU:s utsläppskrav med råge. Det finns ingen press.

Visa signatur

macOS: Mac mini [M4 Pro 14-core/24GB/1TB/10GbE], MacBook Air 13" [M1/16GB/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32GB/512GB]
Windows: Microsoft Surface Pro 11 [Snapdragon X Elite/16GB/1TB/OLED], Microsoft Surface Laptop 7 13" [Snapdragon X Plus/16GB/512GB], HP Omnibook X 14" [Snapdragon X Elite/16GB/1TB], HP OmniBook Ultra 14" [Ryzen AI 9 HX 375/32GB/1TB]
iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 10 46mm [LTE]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Har inte kommit ut för att provköra modeller än men läser runt bland ett antal modeller. Tar gärna input från de som har någon av dem eller har provat någon. Är inte ute efter otrolig prestanda eller storlek men får inte bli för smått, har räknat bort bilar som Mini Cooper, Fiat 500 och liknande pga storlek. Vi är en liten familj som mest åker i stan och ibland rundturer inom länet, tänk ca 20 mil på vissa dagsturer. Blir ibland bilsemester på sommaren men vill inte basera bilval på 1-2 veckor per år. Har tänkt att leasa bil i detta läge för att eventuellt köpa vid nästa byte.

Följande modeller tittar jag på. Rangordnade efter intresse utan någon egentlig grundtanke utan baserat mest på känsla.
Cupra Born
Renault Megane e-tech
Peugeot E-2008
Volkswagen ID3
Peugeot E-208
Hyundai Kona electric

Tar gärna emot för- och nackdelar om respektive modell, och även om det är några skillnader på leasingavtalen mellan märken man måste veta om. Inte helt lätt detta.

Skrivet av martinot:

Är du ute efter att köpa eller leasa en elbil?

Hur långt måste du normalt behöva kunna köra utan laddstopp i vardagen?

Citerar mitt egna inlägg ett par sidor bak i tråden. Förutom den listan så tittar jag även lite på Kia e-Soul.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Om du får samma pris på dessa bilar så är det alla dagar i veckan en Cupra eller ID3 som gäller. Wildcard för Megane då den är helt okänd för mig, men framhjulsdrift är en nackdel. Jag är inte särskilt förtjust i bilarna (inga alls...) från PSA.
Mycket från Hyundai/Kia är överskattat tycker jag. Märkliga designval, en massa blandningar mellan former och material. Ingen tydlig designstrategi. Och sedan verkar de ha en massa jobbiga buggar på sina nya modeller.

Jo, håller med om att jag inte alls gillar fronten på Inoniq 5 (ser ute som en "transformer" leksaksbil) och inte heller baken på EV6 (ser lite ut som en bardval). Men som alltid är ju form/design mycket en smaksak.

Sedan kan jag tycka att exteriör på en vardagsbil inte är det allra viktigaste. När man kör en bil i vardagen, eller långkörning, så tycker jag att det är mycket viktigare att man gillar interiören på bilarna, då det är de facto den som man som förare ser mer av sin egen bil än exteriören (som är den som alla andra ser mest).

Gällande interiören så tycker jag att Hyundai ändå lyckats väldigt väl. Känns rätt ljus, fräsch och modern i Iq5.

Skrivet av lefebvre:

Någon mer än jag som står och håller på knappen för att beställa nya Kia E-Niro? Verkar riktigt schysst och prisvärd, iaf enligt mig

Ps. Vilken app är bäst för reseplaneringen med elbil?

Jo, verkar vara en mycket prisvärd elbil. Passa på att köpa (eller långtidsleasa) en elbil innan troliga prishöjningar kommer. Men som alltid; testkör innan köp så att du vet vad du ger dig in på!

Bilar är mycket personligt, och det som är viktigt för en person kanske är oviktig för en annan.

Gällande reseplanering så håller jag helt med om ABRP som rekommenderats i tråden. Överlägset bästa verktyget.

https://abetterrouteplanner.com/

Gällande att hitta laddare så kan jag rekommendera ChargeFinder.

https://chargefinder.com/se

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Citerar mitt egna inlägg ett par sidor bak i tråden. Förutom den listan så tittar jag även lite på Kia e-Soul.

Kunde inte se i det inlägget om du var ute efter att köpa eller leasa?

Men kan absolut hända att jag missat det (inte omöjligt).

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Kunde inte se i det inlägget om du var ute efter att köpa eller leasa?

Men kan absolut hända att jag missat det (inte omöjligt).

Det står längst ner i det första stycket i hans inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av era909:

Det står längst ner i det första stycket i hans inlägg.

Ok. Kanske inte helt tydligt om det var endast leasing som var intressant, och vidare om det var privatleasing eller företagsleasing (som är minst lika vanligt). Är även lite bra om man har en ungefärlig tänkt budget/prisspann, så blir det lite enklare för oss andra att komma med bra/bättre förslag. Även en fördel om man får reda på längden på leasingperiod som önskas (påverkar val och priser mer än man kan tro), samt körsträcka per år (styr också kraftigt priset gällande leasing).

Om vi antar att det är privatleasing som är mest intressant (rätta mig om fel), och jag gissar på att en leasingkostnad önskas ligga på max 6000-7000/månaden (där Megane som listades ligger på) så är mitt förslag förutom att kika på en Polestar 2, även kika på syskonet Volvo XC 40 2WD. Kan man leva med lite kortare räckvidd än de ledande elbilarna, så får man väldigt mycket elbil för pengarna. Den hamnar faktiskt i riktigt bra pris inte bara kontant, men även på leasing.

36 månader privatleasing. 3000 mil/året.

https://s.volvocars.com/6iesNg5fzTTLI28H

Citat:

Vad ingår

36 månaders bindningstid

Inga oväntade kostnader

Allt inkluderat

Service & underhåll

Helförsäkring

Månadsavgift: 5 540,00 kr/mån

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Någon mer än jag som står och håller på knappen för att beställa nya Kia E-Niro? Verkar riktigt schysst och prisvärd, iaf enligt mig

Funderar på att leasa den nya, tänkte du leasa eller köpa? Fått pris på leasing för 3650:- Grundpaketet. Tycket det som ingick i det var tillräckligt för mig iaf.

Nån som fått billigare pris?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lefebvre:

Skrev lite tidigare i tråden att jag precis skrev på för Nya Kia Niro EV osedd i veckan som gick. 3 års privatlease med Advance Plus paket för 4450:-/ mån. Kör en 2020 Kia Niro PHEV nu (sedan Augusti 2019) och är hur nöjd som helst med den bilen. Tror och hoppas att jag blir nöjd trots att jag inte ens sett den mer än på youtube och bild.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem

Nya Niron verkar riktigt bra prissatt. Om den håller ungefär samma kvalité som EV6, vilket jag antar att den gör, så kommer det bli en ny storsäljare i Sverige, utan tvekan.

Glöm villa, volvo å vovve. Nu är det kåk, kia och katt som gäller!

Fan vilken härlig tid att vara bilintresserad!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Nya Niron verkar riktigt bra prissatt. Om den håller ungefär samma kvalité som EV6, vilket jag antar att den gör, så kommer det bli en ny storsäljare i Sverige, utan tvekan.

Glöm villa, volvo å vovve. Nu är det kåk, kia och katt som gäller!

Fan vilken härlig tid att vara bilintresserad!

Jo, det låter som bra pris och mycket elbil för pengarna.

Sedan kanske man inte skall jämföra direkt med Volvo, Tesla och "tyskarna". Det beror på vad man är ute efter.

Vi har själva lämnat dubbla Volvo i familjen i otroligt många för Tesla och Mercedes de senaste åren, så det finns ju många bra alternativ förutom Kia.

Men i budgetsegmentet så verkar Kia/Hyundai komma stort. Tror de kan slå hårt både mot japaner (Toyota) och bättre kineser, men även mot VW/ID-bilarna.

Tror Hyundai-koncernen (inklusive varumärket Kia) kan bli en framtida tuff konkurrent om #1-platsen för både VAG och Toyota.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jo, det låter som bra pris och mycket elbil för pengarna.

Sedan kanske man inte skall jämföra direkt med Volvo, Tesla och "tyskarna". Det beror på vad man är ute efter.

Vi har själva lämnat dubbla Volvo i familjen i otroligt många för Tesla och Mercedes de senaste åren, så det finns ju många bra alternativ förutom Kia.

Men i budgetsegmentet så verkar Kia/Hyundai komma stort. Tror de kan slå hårt både mot japaner (Toyota) och bättre kineser.

Tror Hyundai-koncernen (inklusive varumärket Kia) kan bli en framtida tuff konkurrent om #1-platsen för både VAG och Toyota.

Fast ev6 kan slå mot många tyskar. Definitivt tycker många så pga årets bil och årets premiumbil etc etc. Iofs är eniro en "billigare" Bil och kan därför inte riktigt hänga med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alrik:

Fast ev6 kan slå mot många tyskar. Definitivt tycker många så pga årets bil och årets premiumbil etc etc. Iofs är eniro en "billigare" Bil och kan därför inte riktigt hänga med

Kanske inte mot alla VAG-segment/brands dock (Audi, Porsche, Lambo, etc. har nog en lite annan målgrupp), och inte heller direkt mot Mercedes och BMW (också troligen något annan målgrupp).

Men mot VW/ID-bilarna så tror jag absolut att de kan bli en extremt tuff konkurrent.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hittade en relativt ny bok om att skaffa elbil, beställade den precis. Återkommer med ett utlåtande när jag har den i handen

https://www.bokus.com/bok/9789170401589/skaffa-elbil/

Visa signatur

Asus G74sx

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TobiasStockholm:

Hur menar du att elbilar inte har högre marginaler när merkostnaden för att tillverka en elbil bevisligen är lägre än vad prisskillnaden till konsument är? 🤔

För att delarna inte är den stora kostnaden för bilar. Utveckling av en modell kostar många miljarder och ju färre exemplar de säljer desto färre exemplar att slå ut kostnaden på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumtid:

Hittade en relativt ny bok om att skaffa elbil, beställade den precis. Återkommer med ett utlåtande när jag har den i handen

Oj, har han kommit ut med en ny upplaga alltså. Tänkt läsa den första men kom aldrig till skott. Fun fact, Tibor Blomhäll är killen bakom Tesla Club Sweden så han är verkligen expert på elbilsområdet

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Ok. Kanske inte helt tydligt om det var endast leasing som var intressant, och vidare om det var privatleasing eller företagsleasing (som är minst lika vanligt). Är även lite bra om man har en ungefärlig tänkt budget/prisspann, så blir det lite enklare för oss andra att komma med bra/bättre förslag. Även en fördel om man får reda på längden på leasingperiod som önskas (påverkar val och priser mer än man kan tro), samt körsträcka per år (styr också kraftigt priset gällande leasing).

Om vi antar att det är privatleasing som är mest intressant (rätta mig om fel), och jag gissar på att en leasingkostnad önskas ligga på max 6000-7000/månaden (där Megane som listades ligger på) så är mitt förslag förutom att kika på en Polestar 2, även kika på syskonet Volvo XC 40 2WD. Kan man leva med lite kortare räckvidd än de ledande elbilarna, så får man väldigt mycket elbil för pengarna. Den hamnar faktiskt i riktigt bra pris inte bara kontant, men även på leasing.

36 månader privatleasing. 3000 mil/året.

https://s.volvocars.com/6iesNg5fzTTLI28H

Månadsavgift: 5 540,00 kr/mån

Haft svårt att hitta priserna för nya Megane, men de annonser som finns säger från 3290 kr/mån för lilla batteriet och 3990 kr/mån för stora batteriet. Detta vid 1000 mil/år men ingenting sagt om tiden. Om det är för 36 månader så är den en kandidat. Var har du sett uppgifter om 6-7000 kr? Räknar leasingpriser utan vinterdäck och försäkring. Totalkostnad för att ha bil är en annan femma.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av MrWhizeguy:

Tack för tipsen! Känns som man behöver vara bättre på planera vid längre resor helt klart! Destinationsladdning lär nog i många fall bli avgörande när det kommer till boenden, åtminstone skapligt närliggande.

Ja, så är det ju - speciellt eftersom infrastrukturen inte riktigt hängt med och det snabbt blir trångt vid laddplatserna under högsäsong. Men samtidigt ska man inte överdriva och måla upp skräckscenarion lämpade för kvällstidning, utan det räcker långt med lite sunt förnuft.

Jag har än så länge inte upplevt räckviddsångest en enda gång, och då sitter jag knappast med ABRP innan varje resa. Laddar fullt, har koll på avståndet och några lämpliga laddplatser, kör iväg. Har till det hittat några "favoriter" för destinationsladdning - bland annat ett p-hus centralt i hemstaden Linköping där de slängt upp föredömligt många.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje -> R7 5700X3D - Prime B450-Plus - RX 7900 XTX - 32 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Xbox Series S

Permalänk
Medlem
Skrivet av rumtid:

Kul! Återkom som sagt i tråden när du läst den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Haft svårt att hitta priserna för nya Megane, men de annonser som finns säger från 3290 kr/mån för lilla batteriet och 3990 kr/mån för stora batteriet. Detta vid 1000 mil/år men ingenting sagt om tiden. Om det är för 36 månader så är den en kandidat. Var har du sett uppgifter om 6-7000 kr? Räknar leasingpriser utan vinterdäck och försäkring. Totalkostnad för att ha bil är en annan femma.

Läste följande på ett annat forum om elbilar (TCS):

Citat:

Jag har beställt en från Rejmes. Privatleasing med 3000 mil per år. Fullutrustad kostar den 6500 kr per månad inkl 18 tum vinterdäck och försäkring.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Ja, så är det ju - speciellt eftersom infrastrukturen inte riktigt hängt med och det snabbt blir trångt vid laddplatserna under högsäsong. Men samtidigt ska man inte överdriva och måla upp skräckscenarion lämpade för kvällstidning, utan det räcker långt med lite sunt förnuft.

Jag har än så länge inte upplevt räckviddsångest en enda gång, och då sitter jag knappast med ABRP innan varje resa. Laddar fullt, har koll på avståndet och några lämpliga laddplatser, kör iväg. Har till det hittat några "favoriter" för destinationsladdning - bland annat ett p-hus centralt i hemstaden Linköping där de slängt upp föredömligt många.

Kommer snart upp ett phus till i staden med flera laddare i dom skulle börja med att klämma in 22 laddare på 600 platser.
Tror dom kommer klämma in flera då den kommer ligga när nya simhallen och dom som är där kommer stanna en stund för att bada/simma.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Läste följande på ett annat forum om elbilar (TCS):

Ja, vilken bil som helst kan bli riktigt dyr med många mil och fullutrustad. 😅

Tur för mig att jag inte behöver ha alla grejer och så många mil. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Ja, vilken bil som helst kan bli riktigt dyr med många mil och fullutrustad. 😅

Tur för mig att jag inte behöver ha alla grejer och så många mil. 🙂

Exakt. Inget illa menat mot dig som person, men det är exakt därför det gör det lite enklare för oss andra att hjälpa till med lämpliga förslag för dig (och andra) om man anger sådant.

Som du är inne på (och som jag själv förklarat innan när jag försökt att efterfråga mer information från dig) så har det en stor påverkan på leasingpriset.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kommer säkerheten med självkörande bilar öka genom att det blir fler och fler utav dom på vägarna?
Jag tänker att det kanske kommer bildas någon sorts standard att alla dessa bilar (oavsett märke) ska kunna kommunicera med varandra?

Inte bara får bilen reda på deras position och kan undvika ev. kollision, men det kan även förmedlas information om vägtillståndet längre fram, köer, dåligt väglag och andra störningar som bilen kan få information om och därmed anpassa hastigheter eller rätt o slätt stänga av autopiloten helt om den känner att det är för osäkert att köra på autopilot.

Nyfiken på allt detta! Det känns ju som en oundviklig utveckling att mer och mer av denna tekniken kommer hamna på vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Exakt. Inget illa menat mot dig som person, men det är exakt därför det gör det lite enklare för oss andra att hjälpa till med lämpliga förslag för dig (och andra) om man anger sådant.

Som du är inne på (och som jag själv förklarat innan när jag försökt att efterfråga mer information från dig) så har det en stor påverkan på leasingpriset.

Att extrautrustning har stor påverkan är ju en självklarhet. Svårt att jämföra då också när olika modeller har olika utrustning i sina paket. Lättast är väl om man jämför bilarna i något slags grundutförande kanske?

Ska jag försöka summera mitt behov så blir det privatleasing, 36 månader, 1500 mil/år, inte sneakmodeller och inte heller fullutrustad (en del märken har ju mer utrustning redan i grundutförande), kontantpris på de modeller jag tittat på hamnar runt 450-500k med lite varierande leasingkostnader, men de flesta hamnar under 4k utan vinterdäck och försäkring. De flesta milen avverkas i stadskörning men även dagsturer runt 20 mil blir aktuellt, och eventuell bilsemester på sommaren.
Vet inte om jag missat något viktigt. 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fetskaft:

Att extrautrustning har stor påverkan är ju en självklarhet. Svårt att jämföra då också när olika modeller har olika utrustning i sina paket. Lättast är väl om man jämför bilarna i något slags grundutförande kanske?

Tänkte på att antal mil man vill köra per år avgör mycket priset på leasing. Ofta stor skillnad på tex. 3000 mil/året och 1000 mil/året. Slår ofta rätt stort på priserna.

Gällande utrustning går det inte att riktigt jämföra så som du gör. Tyvärr är det inte så enkelt. Varierar stort mellan tillverkarna. Tex. så har Tesla grym utrustningsnivå som standard, medans hos Porsche och Mercedes får man knappt med stolsvärme i grundmodellen.

Skrivet av Fetskaft:

Ska jag försöka summera mitt behov så blir det privatleasing, 36 månader, 1500 mil/år, inte sneakmodeller och inte heller fullutrustad (en del märken har ju mer utrustning redan i grundutförande), kontantpris på de modeller jag tittat på hamnar runt 450-500k med lite varierande leasingkostnader, men de flesta hamnar under 4k utan vinterdäck och försäkring. De flesta milen avverkas i stadskörning men även dagsturer runt 20 mil blir aktuellt, och eventuell bilsemester på sommaren.
Vet inte om jag missat något viktigt. 🙂

Tack!

Skall se vad jag kan hitta för förslag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Kommer säkerheten med självkörande bilar öka genom att det blir fler och fler utav dom på vägarna?
Jag tänker att det kanske kommer bildas någon sorts standard att alla dessa bilar (oavsett märke) ska kunna kommunicera med varandra?

Finns redan, sedan länge tom:

Citat:

In 2016, Toyota became the first automaker globally to introduce automobiles equipped with V2X. These vehicles use DSRC technology and are only for sale in Japan

Så det rent fysiska planet finns det redan flera lösningar på, WLAN, LTE och DSRC (som iofs verkar ha lagts ner). Får väl hoppas att de snarare unifierar till en standard så det inte blir som med laddportar, att alla kör sitt eget race i början...

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Tänkte på att antal mil man vill köra per år avgör mycket priset på leasing. Ofta stor skillnad på tex. 3000 mil/året och 1000 mil/året. Slår ofta rätt stort på priserna.

Gällande utrustning går det inte att riktigt jämföra så som du gör. Tyvärr är det inte så enkelt. Varierar stort mellan tillverkarna. Tex. så har Tesla grym utrustningsnivå som standard, medans hos Porsche och Mercedes får man knappt med stolsvärme i grundmodellen.

Tack!

Skall se vad jag kan hitta för förslag.

Jag gillar egentligen själv att kunna skräddarsy en bil och inte bara välja färg och motor. Tyvärr tar de för bra betalt för detta så det drar iväg rejält på Audi/BMW/MB/Porsche.
För min Ford var det samma sak som Tesla, färg och taklucka samt dragkrok var det som var valbart. Allt annat "standard" men har då i princip allt.

Tesla är väl bara självkörning, färg och motor man kan välja som tillval. Kanske fälgar med ? Panoramataket standard ?