Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Svenska Kappa Bar blir största "e‑sportkedjan" i världen

Permalänk
Melding Plague

Svenska Kappa Bar blir största "e‑sportkedjan" i världen

Den svenska e-sportfokuserade restaurangkedjan förvärvar franska motsvarigheten Meltdown och siktar på att nå 100 restauranger till 2027.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skönt, kanske denna kommer till mer användning.

Visa signatur

🖥️: Intel i5 12600K | MSI VENTUS 3070 TI | G.Skill Trident DDR4 3600Mhz 32GB | NR200 |
EK AIO 240 | Corsair 750W Platinum 80+

📱: Iphone 13 Pro Max
📺: LG C2 42"

Permalänk
Medlem

Min första tanke är finns det någon ekonomi i detta?
Internetkaféer där det kunde spelas är extremt svårt att få en ekonomisk vinst i.
Är det mest en restaurang som drar in pengar eller hur tjänar de pengar?
Menyn verkar mest bestå av hamburgare och tillbehör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Min första tanke är finns det någon ekonomi i detta?
Internetkaféer där det kunde spelas är extremt svårt att få en ekonomisk vinst i.

Skulle gissa på att pengarna finns vid öl och reklam då folk tittar på.
Känns som kina är det ända stellet då internetkaffer fortfarande fungarar. Förmoderlign på andra ställen där internet är ostabilt också. Skulle kunna tänka mig filipinerna med tanke på hur dåligt internet fungerar för en bekant. Fungerar bra på dagen men senare då alla slutat så fungerar internet inte bra via mobiler. Samt att vissa av inte vill gå ut ensamma då det är mörkt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Brukar du besöka e-sportbarer?

Nej, det kan jag inte säga.
För mig känns det som en del i "gaming all the things"-trenden. Fast kanske lite mer vettigt än gamingstolar.

Så kommer det inte vara för alla. Sportbarer tilltalar många, och trots att jag gillar sport så tilltalar inte sportbarer mig. Så det kanske inte är så konstigt att jag inte gillar det här. Det här är samma sak för esport, och jag tycker absolut att det har en plats och jag tror att det kommer medföra mycket bra, och vara en mötesplats för de vars identitet är starkare förknippat med att vara en gamer. Jag är bara inte själv intresserad.

Men. Jag kanske går dit någon gång om någon drar med mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snubb1:

Min första tanke är finns det någon ekonomi i detta?
Internetkaféer där det kunde spelas är extremt svårt att få en ekonomisk vinst i.
Är det mest en restaurang som drar in pengar eller hur tjänar de pengar?
Menyn verkar mest bestå av hamburgare.

Alkohol

Visa signatur

Stationär: Asus GeForce RTX 4080 TUF, AMD R7 7700x CPU, 32 GB RAM DDR5 6000MHZ
Laptop: MacBook Pro 2021 16",
Konsol: PS5, Switch Oled
Ljud: Sennheiser HD 660s, Monoprice THX 887, LS50 Meta, Minidsp Flex Dirac
Ljus: LG 45GR95QE OLED, LG B1 65, HP Reverb G2, Meta Quest 3

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Snubb1:

Min första tanke är finns det någon ekonomi i detta?
Internetkaféer där det kunde spelas är extremt svårt att få en ekonomisk vinst i.
Är det mest en restaurang som drar in pengar eller hur tjänar de pengar?
Menyn verkar mest bestå av hamburgare och tillbehör.

Kappa bar har ju ändå funnits i typ 6 år nu så någon form av ekonomi lär det ju finnas. Den i Göteborg tycker jag verkar ha varit rätt populär vad jag har sett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Skulle gissa på att pengarna finns vid öl och reklam då folk tittar på.
Känns som kina är det ända stellet då internetkaffer fortfarande fungarar. Förmoderlign på andra ställen där internet är ostabilt också. Skulle kunna tänka mig filipinerna med tanke på hur dåligt internet fungerar för en bekant. Fungerar bra på dagen men senare då alla slutat så fungerar internet inte bra via mobiler. Samt att vissa av inte vill gå ut ensamma då det är mörkt.

Skrivet av danskung:
Skrivet av anon134512:

Kappa bar har ju ändå funnits i typ 6 år nu så någon form av ekonomi lär det ju finnas. Den i Göteborg tycker jag verkar ha varit rätt populär vad jag har sett.

Nu börjar jag förstå det är alltså en (e)-sportbar med den vanliga begränsade matmenyn som sällan imponerar.
En sportbar för e-sport och lite eget spelande med alkohol och hamburgare.
Till skillnad från internetkaféer där yngre människor utan pengar hänger så riktar de sig mot vuxna med alkohol och mat.

Permalänk
Medlem

Kul, jag hade gärna sett en sådan bar i min stad, skulle vara roligare än ligafotboll.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

Hände rätt många gånger att vi efter några öl hamnade på kappa i gbg och lirade ett par rundor Fifa/nhl på en av konsolerna och drack en öl eller två innan vi gick vidare till nästa bar. Skitbra!
Skulle jag spendera en hel kväll där och äta mat?
Nej.

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte får kombinationen friterad kyckling/pizza/hamburgare och spelkontroller att gå ihop?

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av p.lindblom:

Bara jag som inte får kombinationen friterad kyckling/pizza/hamburgare och spelkontroller att gå ihop?

https://i.imgur.com/xRfN3KE.jpg

Det känns inte helt kompatibelt, nej. Kanske (förhoppningsvis) serveras med en hög våtservetter till

Permalänk
Medlem

Ser väl att detta skulle kunna bli ett väldigt städat ställe. Nördar möter nördar. Saknas där jag bor ett sådant initiativ. Hade faktiskt kunnat tänka mig att gå dit.

Det finns ställen för pensionärer, medelålders och 18+ men inte nödvändigtvis för nördar/gamers i de ålderskategorierna. Tror det kan bli en skön mix och väldigt lite bråk i förhållande till andra ställen.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Bara jag som inte får kombinationen friterad kyckling/pizza/hamburgare och spelkontroller att gå ihop?

https://i.imgur.com/xRfN3KE.jpg

Du och de som spelade gurkin of honor i filmen Sydney White från 2007

Man kanske ska tippsa team Kappa om sked till jornötterna eller kökspincett till tilltuggen. Var länge sedan jag läste den tråden här på swec.
@Jacob
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547018-ata-chips-och-...

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Har varit på Meltdown i Lyon. Det var sköj!

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Bara jag som inte får kombinationen friterad kyckling/pizza/hamburgare och spelkontroller att gå ihop?

https://i.imgur.com/xRfN3KE.jpg

GLHF!

Kanske finns en ny marknad för avtagbara PS5 Dualsense-skydd i silikon eller liknande annars?

Permalänk
Medlem

Wow, förvånar mig då dom lämnade lokalen i bilden men tydligen bygger dom nytt som ska öppna till sommaren. Trodde dom hade gått i graven i pandemin men så verkar inte fallet då alltså. Tycker det varit ett trevligt ställe att gå till, inte så brötig miljö så man kan faktiskt snacka och ett givet ställe att titta på stora matcher.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Bara jag som inte får kombinationen friterad kyckling/pizza/hamburgare och spelkontroller att gå ihop?

https://i.imgur.com/xRfN3KE.jpg

Känns som man borde klä kontrollerna med kondom/plasthanske om det där ska fungera alls... jag skulle inte vilja hålla i de där kontollerna efter någon månad i alla fall, lär ju växa och bo det mesta i dem...

Kanske är det meningen att man ska ta med sina egna enheter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

https://www.svtstatic.se/image/custom/1200/19606072/1539160336?format=auto&ratio=1.91

GLHF!

Kanske finns en ny marknad för avtagbara PS5 Dualsense-skydd i silikon eller liknande annars?

Krävs lite mer än en våtservett för att sterilisera en handkontroll. Man får hoppas de monterar isär kontrollerna och kör den igenom någon slags desinfektionsmaskin mellan varje gäst. Annars är det ungefär lika fräscht som att servera maten inne på en toalett.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

@pepsin
Toalett är nog renare
Brukar finnas bra lösningar, bara svårt att komma på dem. Kanske ultravielett ljus och gratis deo med clor i. Samt 70% alkohol på servetterna.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

I Örebro fyllde Kappa Bar 1år i lördags. Där kör de oftast Quiz både på torsdagar och lördagar, vi är ett gäng som brukar gå dit då. Men så mycket spelande på själva konsolerna blir det inte, iaf inte vid matborden. (Finns VIP rum).

I Örebro blev man nog mest förvånad att stället blivit kvar då den lokal de tog över är ökänd att vara "cursed for failure" då det öppnats saker till å från där men som alltid gått i graven. Dock måste jag säga att Kappa i alla fall lyckats med att på ett fräscht sätt renovera denna lokal.

Visa signatur

Apple Macbook Pro 13" Retina
iPhone 13
Retro PC: Compaq Presario 7000s, Intel P3 800Mhz, 256MB RAM, 18GB IDE HDD, Sound Blaster Audigy, ATI Radeon 9200 PRO 128MB,SONY 15" CRT, WIN98SE.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som man borde klä kontrollerna med kondom/plasthanske om det där ska fungera alls... jag skulle inte vilja hålla i de där kontollerna efter någon månad i alla fall, lär ju växa och bo det mesta i dem...

Kanske är det meningen att man ska ta med sina egna enheter?

Jag skulle inte vilja hålla i kontrollerna även om de inte serverade mat.

Permalänk
Keeper of Traditions

Esport*

OnTopic: Kul! Finns väl inte så mycket mer att säga. En industri som växer så det knakar, så det är kul att någon del av esporten i Sverige hänger med i utvecklingen.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Käkat på Kappa två gånger. varit skit bägge gångerna.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem

Apropå det, någon som vet vad som hände med E-Sport arenan i Solna som de höll på att planera för 2-3 år sedan?
De var ett företag som vända sig till firman jag för tillfället fortfarande jobbar på (några dagar kvar) om att de ville ha servers, nätverk och div andra grejer.

Det var väldigt hysh hysh då från min chef men det verkade som att man kunde få fram lite mer info då online så de var ju inte så hemligt att ingen visste om satsningen.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Skrivet av p.lindblom:

Bara jag som inte får kombinationen friterad kyckling/pizza/hamburgare och spelkontroller att gå ihop?

https://i.imgur.com/xRfN3KE.jpg

Är man psykopat äts hamburgaren med kniv och gaffel. Ja – det finns såna därute!

Skrivet av hACmAn:

Du och de som spelade gurkin of honor i filmen Sydney White från 2007

Man kanske ska tippsa team Kappa om sked till jornötterna eller kökspincett till tilltuggen. Var länge sedan jag läste den tråden här på swec.
@Jacob
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1547018-ata-chips-och-...

The mother of all threads! En vacker dag borde jag slå slag i saken och göra en stor recension...

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Lite förvånad över en del kommentarer! Det är väl inte mer konstigt att folk går till en e-sportbar med polarna och kollar på en match/turnering, jämfört med att gå till en sportbar och kolla på fotboll? Dom gångerna jag varit på Kappa eller dylika ställen så kollar dom flesta på matcher/turneringar och tar en öl

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jacob:

Är man psykopat äts hamburgaren med kniv och gaffel. Ja – det finns såna därute!
The mother of all threads! En vacker dag borde jag slå slag i saken och göra en stor recension...

Då är jag psykopat. Då jag har en tendes att göra minna burgarre så stora så det är gaffel och grillkniv som gäller.
eller senast fiskburgare med fiskpinnar med majonäs spetsad med med sambal och egen inlaggd gurka samt stekt bröd samt felix pulvermos samt lite pommes krydda (socker, glutamat, lite lite blad selleri. lök mm)och en klick smör. Måste vara psykopat för att äta det med kniv och gaffel. Det jobbiga är om du har rätt.
Mer handukar åt folket.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hACmAn:

Då är jag psykopat. Då jag har en tendes att göra minna burgarre så stora så det är gaffel och grillkniv som gäller.
eller senast fiskburgare med fiskpinnar med majonäs spetsad med med sambal och egen inlaggd gurka samt stekt bröd samt felix pulvermos samt lite pommes krydda (socker, glutamat, lite lite blad selleri. lök mm)och en klick smör. Måste vara psykopat för att äta det med kniv och gaffel. Det jobbiga är om du har rätt.
Mer handukar åt folket.

Tyckte du ristade in Jacobs benämning i sten när du sade du använde pulvermos

För övrigt anser jag att pulvermos är en styggelse!

Permalänk
Medlem
Skrivet av UncleDirty:

Tyckte du ristade in Jacobs benämning i sten när du sade du använde pulvermos

För övrigt anser jag att pulvermos är en styggelse!

hehe bara felix som fungerar alt annat smakar plast. men jag får vell bjuda dig på mat någon gång.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.