Devialets nya soundbar erbjuder ordentlig bas utan extern baslåda

Permalänk
Melding Plague

Devialets nya soundbar erbjuder ordentlig bas utan extern baslåda

Franska ljudföretaget Devialet visar sin nya soundbar Dione. Ljudlimpan ska erbjuda optimalt ljud, oavsett placering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

25 papp, som hittat.

Permalänk
Medlem

Bra för folk som inte har plats för en riktig surroundsetup, eller bara inte bryr sig. Men 25K? Haha!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Om den levererar ljud ner till 24hz och man kan komplettera med ett par butt-kickers fastskruvade under soffan kanske man kan få en vettig upplevelse utan att behöva skaka om grannarna. Kanske behövs någon form av dämpkuddar mellan soffans fötter och golvet - men ändå.

Permalänk
Medlem

Problemet är ju inte 24hz i sig. Problemet är ju hur högt den kan spela 24hz. Hjälper i stort sett ingenting om du spelar film i referensstyrka om de lägsta frekvenserna spelar så lågt att de inte hörs/känns.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Bra för folk som inte har plats för en riktig surroundsetup, eller bara inte bryr sig. Men 25K? Haha!

Jag skulle utan vidare kunna lägga det femdubbla eller mer på schysst ljud. Mitt stora problem är att jag inte är beredd att möblera hela vardagsrummet efter en stereo. Så om den levererar ljud som är bra nog i det formatet så tycker jag ändå att det är ganska överkomligt.

Permalänk
Hedersmedlem

På nåt sätt känns det som att det är många kompromisser och mycket specar som är justerade/optimerade/anpassade i marknadsföringssyfte i en sånhär produkt.

Lite som när det var populärt med "Kalle Anka-watt" när det såldes 500w datorhögtalare som drevs med en 15w nätadapter.

Men visst, förmodligen en vettig produkt för de som inte har plats för något mer och förmodligen bättre rena lågprisprodukter.

För 25k får man dock rätt vettiga prylar om man köper högtalare och förstärkare för sig.... och då är det förmodligen grejer som går att använda mer eller mindre i sin helhet om 20 år också.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Min Bose 700 lösning, limpa samt subwoofer gick på 20 000 och det utan Atmos. Skulle lätt köpt denna för 25 000 om inte annat bara för att bli av med subwoofern.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag skulle utan vidare kunna lägga det femdubbla eller mer på schysst ljud. Mitt stora problem är att jag inte är beredd att möblera hela vardagsrummet efter en stereo. Så om den levererar ljud som är bra nog i det formatet så tycker jag ändå att det är ganska överkomligt.

Förstår helt hur du menar. Allt handlar om prioriteringar och smak.

Personligen sätter jag upp ljudet först och möblerar därefter. Men har dock ett dedikerat rum för hembion.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Rekordmedlem

Samma hemska överpris som andra alldeles för underpresterande och överdyra ljudlimpor,
Den är i vart fall väldigt tungdriven och visst går det att spela 24 Hz med i princip alla högtalare men frågan är vid vilket ljudtryck och distnivå och 101 dB med 950 W är inte så imponerande för det bör man klara med 10 W och de säger inte hur mycket den har rullat av till 24Hz heller men man kan ju hoppas det visas upp nån mätning på vad den presterar i verkligheten.
För liten låda och för mycket effekt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det största som har hänt Sonos var ju när dom faktiskt till slut uppgraderade med stöd för DTS.

Nu ska alltså Devialet göra om samma idiotiska sak? För Sonos tog det...vad..8 år.

Nu har jag ingen sub till mitt Sonos (än), men jag ser inte problemet med att behöva en sub när man kan ställa den var som helst (trådlöst).

Skrivet av OSkar000:

För 25k får man dock rätt vettiga prylar om man köper högtalare och förstärkare för sig.... och då är det förmodligen grejer som går att använda mer eller mindre i sin helhet om 20 år också.

Det är ju en konstig jämförelse. Det är 2 helt olika saker, 2 helt olika produktkategorier/målgrupper.

Jag älskar "hembio", jag var en av dom första 10 typ i Sverige med en Pro-Logic förstärkare, och har gått hela vägen från LaserDisc via CD Video till vad vi har idag.

Men idag skulle jag _aldrig_ köpa något sådant. Var jag bara intresserad av filmljud skulle jag nog byta min Sonos till en Yamaha 5600.

Alla kan/får såklart ha en hobby, men jag blir alltid lite skeptisk till människor som hävdar att lösa delar är så överlägset, om _det_ är vad som krävs för att du verkligen ska uppskatta en film så är det kanske inte det är filmen det handlar om alls...

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Samma hemska överpris som andra alldeles för underpresterande och överdyra ljudlimpor,
Den är i vart fall väldigt tungdriven och visst går det att spela 24 Hz med i princip alla högtalare men frågan är vid vilket ljudtryck och distnivå och 101 dB med 950 W är inte så imponerande för det bör man klara med 10 W och de säger inte hur mycket den har rullat av till 24Hz heller men man kan ju hoppas det visas upp nån mätning på vad den presterar i verkligheten.
För liten låda och för mycket effekt.

Jag sprang in i deras "budget"-Phantom (13k !!!) på Elgiganten för några år sedan och blev chockad över hur mycket bas de fick ur den lilla klumpen. Tror Devialet kan överraska.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Förstår helt hur du menar. Allt handlar om prioriteringar och smak.

Personligen sätter jag upp ljudet först och möblerar därefter. Men har dock ett dedikerat rum för hembion.

Drömmen är att flytta från lägenheten i Stockholm till landstället utanför Enköping (när det är färdigrenoverat). Då skulle jag kunna bygga en bio i en del av någon av ladorna. Men då det skulle jag köpa begagnat. Finns väldigt mycket bra där högtalare där ute för riktigt överkomliga pengar. Förstärkaren däremot får nog bli något modernare.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Blirre:

Jag sprang in i deras "budget"-Phantom (13k !!!) på Elgiganten för några år sedan och blev chockad över hur mycket bas de fick ur den lilla klumpen. Tror Devialet kan överraska.

Mycket bas är inte det samma som bra bas (Logitech är ett bra exempel på det) Lådan och elementen är väldigt små så jag har svårt att tro att det bli bra. Man kan fuska med dsper men det går inte att bryta mot fysikens lagar utan bara utnyttja hörselns brister för att dölja de värsta svagheterna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Drömmen är att flytta från lägenheten i Stockholm till landstället utanför Enköping (när det är färdigrenoverat). Då skulle jag kunna bygga en bio i en del av någon av ladorna. Men då det skulle jag köpa begagnat. Finns väldigt mycket bra där högtalare där ute för riktigt överkomliga pengar. Förstärkaren däremot får nog bli något modernare.

Nice!

Ja, marknaden för begagnade högtalare är en guldgruva. Och som du säger, receivern vill man ju ha Atmos/DTS-X, HDMI 2.1 etc.

Baslåda/lådor bygger man dock själv såklart!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Xeonist:

Det är ju en konstig jämförelse. Det är 2 helt olika saker, 2 helt olika produktkategorier/målgrupper.

Jag älskar "hembio", jag var en av dom första 10 typ i Sverige med en Pro-Logic förstärkare, och har gått hela vägen från LaserDisc via CD Video till vad vi har idag.

Men idag skulle jag _aldrig_ köpa något sådant. Var jag bara intresserad av filmljud skulle jag nog byta min Sonos till en Yamaha 5600.

Alla kan/får såklart ha en hobby, men jag blir alltid lite skeptisk till människor som hävdar att lösa delar är så överlägset, om _det_ är vad som krävs för att du verkligen ska uppskatta en film så är det kanske inte det är filmen det handlar om alls...

Allt med ljud, bild och inredning handlar väl om kompromisser mellan utrymme, kvalitet, utseende och pris? Allt passar inte alla men vad man får för pengarna kan skilja mycket i olika produktgrupper. Samma sak med hur lång livslängd en produkt har, är den omodern efter 10 eller 30 år? Eller hinner man tröttna på den efter 5 år?

Personligen uppskattar jag ett par snygga klassiska högtalare i snyggt lackat trä mer än en svart plastlåda som tar upp allt utrymme på tv-bänken framför tvn

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Intressant tråd med en del negativa Nancy's samt en del med positiv inställning. Det som går att konstatera är att smaken är som baken och en del föredrar rejäla högtalare och andra vill ha så diskret som möjligt (jag tillhör dom) och är beredda att betala ett högre pris för det. Kommer ni ihåg Bang & Olufsen överpriser på TV och stereo, det var tider det;).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av joabor:

Intressant tråd med en del negativa Nancy's samt en del med positiv inställning. Det som går att konstatera är att smaken är som baken och en del föredrar rejäla högtalare och andra vill ha så diskret som möjligt (jag tillhör dom) och är beredda att betala ett högre pris för det. Kommer ni ihåg Bang & Olufsen överpriser på TV och stereo, det var tider det;).

Om du vill ha det så diskret/osynligt som möjligt kan det bli väldigt bra om du vill betala för då integrerar man naturligtvis högtalarna i lokalen så att de inte syns alls och samtidigt låter de anpassade och integrerade högtalarna bättre än separata lådor man ställer i lokalen.
B&Os tvar var bra så de var faktiskt prisvärda men ljudsystemen var mest medelklass till highendpris. Lifestyle produkter är tråkiga på det sättet och B&O och Bose var ju värst på att ta mycket betalt för lite ljud äbven om B&O var lite underliga pga ICE power tekniken som faktisk är riktigt bra när B&O själva inte bygger med den.

Personligen kan jag inte förstå hur folk kan betala över 30 000 kr för ljudlimpesystem som inte presterar för 10 000.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Mycket bas är inte det samma som bra bas (Logitech är ett bra exempel på det) Lådan och elementen är väldigt små så jag har svårt att tro att det bli bra. Man kan fuska med dsper men det går inte att bryta mot fysikens lagar utan bara utnyttja hörselns brister för att dölja de värsta svagheterna.

Har du lyssnat på Devialet Phantom?

Permalänk
Testpilot
Skrivet av OSkar000:

På nåt sätt känns det som att det är många kompromisser och mycket specar som är justerade/optimerade/anpassade i marknadsföringssyfte i en sånhär produkt.

Lite som när det var populärt med "Kalle Anka-watt" när det såldes 500w datorhögtalare som drevs med en 15w nätadapter.

Men visst, förmodligen en vettig produkt för de som inte har plats för något mer och förmodligen bättre rena lågprisprodukter.

För 25k får man dock rätt vettiga prylar om man köper högtalare och förstärkare för sig.... och då är det förmodligen grejer som går att använda mer eller mindre i sin helhet om 20 år också.

Sitter idag med en Samsung Q70T soundbar (med sub) och ett par golvare + center från Klipsch (som referens).

Nog för att Klipsch-systemet totalt mosar soundbaren i alla tänkbara scenarion, problemet för egen del är att jag kan effektivt använda dem fullt ut ett par gånger om året när det är fest, annars fisspela dem till vardags (använder Samsung-limpan vardagligt). Plats för bakre kanaler är tyvärr också uteslutet, i alla fall om ljudet ska matcha fronten.

Livet i lägenhet hehe.. Skulle faktiskt på riktigt överväga en produkt likt den i artikeln i förmån för Klipsch idag. Devialets soundbar må kosta en del, likvärdigt Klipsch-systemet jag har, och ger förmodligen sämre ljud också - men i slutändan lär upplevelsen vara bättre än det jag har idag, då jag helt enkelt kan nyttja Devialet-limpan på ett helt annat vis.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osueco:

Har du lyssnat på Devialet Phantom?

Vet inte, har i var fall inte aktivt lyssnat på den men den kan ha spelat i nån butik när jag varit där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte, har i var fall inte aktivt lyssnat på den men den kan ha spelat i nån butik när jag varit där.

Kan vittna om att det är bra kräm i den högtalaren. Nu är det ett par år sen men den stod och spelade ur en butik i ett köpcenter i Singapore och lyckades både överrösta vimlet och låta bra samtidigt. Wow ögonblick i stil med när man första gången höll i en Galaxy S2 och insåg hur tunn den var, hur får allt det här plats i den där lilla? Finns säkert bättre ljud för pengarna och billigare ljud i formfaktorn. Det jag tror man inte hittar är bättre ljud i den formfaktorn för mindre pengar. Så hur kräsen man än är med ljudet så är det svårt att avfärda den i någon slags logitech kategori.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet inte, har i var fall inte aktivt lyssnat på den men den kan ha spelat i nån butik när jag varit där.

Misstänkte det med tanke på vad du skriver och nämner Logitech i denna diskussionen.
Provlyssna när du får möjlighet👍

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Osueco:

Misstänkte det med tanke på vad du skriver och nämner Logitech i denna diskussionen.
Provlyssna när du får möjlighet👍

Jag är rätt säker på att den inte kan låta riktigt bra/korrekt pga fysikens lagar för man kommer inte runt dem (möjligen kan den nå upp till att låta behagligt) och jag prioriterar grundfunktionen dvs ljudåtergivningen före litenhet. Logitech var ett exempel på nått som kan avge ganska mycket lågfrekvent buller men det går inte att urskilja några detaljer som kan tolkas som musik eller en lokals storlek för disten är på tok för hög.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är rätt säker på att den inte kan låta riktigt bra/korrekt pga fysikens lagar för man kommer inte runt dem (möjligen kan den nå upp till att låta behagligt) och jag prioriterar grundfunktionen dvs ljudåtergivningen före litenhet. Logitech var ett exempel på nått som kan avge ganska mycket lågfrekvent buller men det går inte att urskilja några detaljer som kan tolkas som musik eller en lokals storlek för disten är på tok för hög.

Du kan mycket väl ha rätt. Men då är slutsatsen ändå att den är bland de bästa i sin formfaktor. Blir lite som att jämföra en Mini Cooper med en Hummer H2 annars. Det blir såklart svårt att få i 800 hk i en Mini tack vare fysik men det är för sin storlek ändå en motorstark bil. Tycker Devialets produkter verkar väldigt bra om man inte har hur mycket plats som helst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag är rätt säker på att den inte kan låta riktigt bra/korrekt pga fysikens lagar för man kommer inte runt dem (möjligen kan den nå upp till att låta behagligt) och jag prioriterar grundfunktionen dvs ljudåtergivningen före litenhet. Logitech var ett exempel på nått som kan avge ganska mycket lågfrekvent buller men det går inte att urskilja några detaljer som kan tolkas som musik eller en lokals storlek för disten är på tok för hög.

Schysst att ha en tvärsäker uppfattning utan att ha hört dem😁
Logitech och Devialet är rätt olika märken, med lite olika kundgrupper.
Devialet verkar överlag få rätt bra recensioner, både gällande högtalare och förstärkare, har varit spekulant på Phantom Gold och provlyssnat på ett par ställen och lite olika musik, de låter bra.
50k bra för ett par? nja det beror på.

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpMcDerp:

Jag skulle utan vidare kunna lägga det femdubbla eller mer på schysst ljud. Mitt stora problem är att jag inte är beredd att möblera hela vardagsrummet efter en stereo. Så om den levererar ljud som är bra nog i det formatet så tycker jag ändå att det är ganska överkomligt.

Lägger du det femdubbla men samtidigt inte är beredd på att möblera om rummet också så är det ju pengar rakt ner i sjön. Iofs är det pengar rakt ner i sjön oavsett eftersom man kan komma så extremt långt med relativt lite cash o mycket jobb med rummet.

O angående soundbaren, glhf att tro att man kan köpa en sån, placera under teven o sen tro att man får hemmabioljud ner till 24hz på okej volymer, det sker bara inte.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag är mest nyfiken på hur stor skillnad kulan/klotet/bollen i mitten gör, jämfört med något motsvarande utan cool snurrboll. Om någon har de där 25 lakanen att spendera får ni gärna återkomma om huruvida det var en kul upplevelse

Permalänk
Medlem

Har ingen soundbar. Har inget extra till TVn överhuvudtaget. Men skulle vilja ha.
Skulle vara trevligt med bara en soundbar som komplement till en början för att sedan bygga ut. Men då en soundbar av kvalité som inte är trådlös då reciever kommer sköta det i sådana fall längre fram.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Skrivet av DerpMcDerp:

Om den levererar ljud ner till 24hz och man kan komplettera med ett par butt-kickers fastskruvade under soffan kanske man kan få en vettig upplevelse utan att behöva skaka om grannarna. Kanske behövs någon form av dämpkuddar mellan soffans fötter och golvet - men ändå.

Några veckor tillbaka som jag var på demo med en modell ur deras sortiment. Jag hörde på de lite kort i ett litet rum. De lät mest högt samtidigt blev det lite krystat för min del eftersom den som demade spelade dålig musik. Är deras högtalare värda pengarna. Det får man nog avgöra själv. Själv var jag inte imponerad. För det priset köper jag hellre KEF LS50W2