Permalänk
Medlem

Farkostteknik på KTH

Hej!

Som rubriken lyder så undrar jag lite över detta unika program på KTH. Hög tid att söka vidare och farkostteknik låter ju väldigt spännande. Hade varit kul att få utveckla framtidens farkoster, men är det verkligen så som det låter eller bara en nischad maskiningenjör? Att läsa på KTH skulle innebära att flytta betydligt längre bort jämfört med t.ex. Chalmers. I nuläget är farkostteknik det jag funnit mest intressant, av den informationen jag haft att tillgå. Jag har inte hittat något motsvarande program på någon annan skola. Någon som läser/har läst eller har erfarenhet av farkostteknik? Vilka andra snarlika alternativ finns det?

EDIT: Glömde tillägga att det är civilingenjör jag tänker mig.

/Cybrus

Permalänk
Medlem

Jag läste farkost 2004-2009. Då var det snarare maskin med mera obligatorisk matte, och därmed möjlighet att välja andra kurser i den senare delen av utbildningen.

Är man intresserad av fiberkompositer, flyg, fartyg, tåg eller bilar känns det som ett givet val.

Sitter på tbanan nu. Ställ gärna mer detaljerade frågor så svarar jag senare.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Jag läste farkost 2004-2009. Då var det snarare maskin med mera obligatorisk matte, och därmed möjlighet att välja andra kurser i den senare delen av utbildningen.

Är man intresserad av fiberkompositer, flyg, fartyg, tåg eller bilar känns det som ett givet val.

Sitter på tbanan nu. Ställ gärna mer detaljerade frågor så svarar jag senare.

Är SU-24 designad för att bära taktiska kärnvapen?
Och om så är fallet, vilken typ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Jag läste farkost 2004-2009. Då var det snarare maskin med mera obligatorisk matte, och därmed möjlighet att välja andra kurser i den senare delen av utbildningen.

Är man intresserad av fiberkompositer, flyg, fartyg, tåg eller bilar känns det som ett givet val.

Sitter på tbanan nu. Ställ gärna mer detaljerade frågor så svarar jag senare.

Vad gäller yrkesmässiga kvalifikationer, har du haft stor nytta av dessa programspecifika kurser eller är det mer att du presenterar dig som ”typ maskiningenjör”? Kort sagt, har man någon konkurrenskraftig fördel av programnamnet?

Vad är det för obligatorisk matte man läser extra?

Har du haft möjlighet att jämföra kurser med andra som studerar t.ex. maskinteknik?

Något som varit extra roligt på programmet? 😁

Permalänk
Medlem

Härligt att du vill läsa farkost. Är själv T-16 (började linjen 2016) och gick klart förra våren.
Jobbar nu som akustiker efter att gått ljud och vibrationer mastern.
Skulle säga att kurserna i farkost är i princip en blandning mellan linjerna maskinteknik och teknisk fysik i kurser och svårighetsgrad.
Du är självklart attraktiv för diverse fordons företag fast det är mest mastern du väljer som bestämmer vad du troligen kommer jobba med.

Permalänk
Medlem

De flesta som går farkost väljer några av dessa master inriktningar, så det är bara att läsa på
https://www.kth.se/sci/tekmek/institutionen-for-teknisk-mekan...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cybrus:

Vad gäller yrkesmässiga kvalifikationer, har du haft stor nytta av dessa programspecifika kurser eller är det mer att du presenterar dig som ”typ maskiningenjör”? Kort sagt, har man någon konkurrenskraftig fördel av programnamnet?

Vad är det för obligatorisk matte man läser extra?

Har du haft möjlighet att jämföra kurser med andra som studerar t.ex. maskinteknik?

Något som varit extra roligt på programmet? 😁

Jag tror faktiskt jag har använt alla kurser jag läste i yrkeslivet, är fler som jag önskar att jag la mer jobb på än som jag ångrar. Eftersom jag läste "Marina system" presenterar jag mig som "skeppsbyggare" eller "naval architect" eftersom det är de etablerade namnen för utbildningen. Det är ju inriktningen som som avgör var man passar bäst i arbetslivet efter examen. Om man gått maskin, fysik eller farkost spelar oftas inte så stor roll. Undantaget är när man träffar någon som gått precis samma utbildning och vet exakt vad den innebär.

De byter namn på mattekurserna, men jag har för mig att det var differentialekvationer (någon form av fortsättningskurs), optimieringslära och reglerteknik (som mest var mattematik). Alla var valbara på maskin.

Det är stort överlapp på inriktningar på farkost och maskin så man kan ta examen med samma kurser. Vissa inriktningar är dock bara valbara på maskin eller bara på farkost.

Jag trivdes jättebra i sektionslivet (den del av kåren som hör till programmet man valt). Marina system var en suverän inriktning. Man fick jobba hårt, men det var roligt och man lärde sig sanslöst mycket. Dessutom var de kursansvariga intresserade av pedagogik och hade jättebra uppläggg på kurserna.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080