Google aktiverar spårning för alla Workspace-användare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

This ^

Är det en företagstelefon ser jag det som ett givet att arbetsgivaren har rätten att spåra både vart enheten befinner sig och hur den används. Ser inga som helst konstigheter med det alls faktiskt. Detta är oberoende av mobiltelefon, jobbdator eller vad det nu än kan vara man hyr/lånar av företaget man jobbar för.

You do you. Det där tänker jag aldrig acceptera. Finns fler arbetsplatser som tur är. Bisarrt att företaget man jobbar på ska spåra mig när jag är ute på lunch exempelvis eller se när jag kliver utanför dörren hemma och vilken väg jag åker till jobbet. Vill de ha video på mina toabesök också? Det är ju ändå ett jobbtelefon så det tycker jag de ska ha rätt till faktiskt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av mrqaffe:

Det behöver du inte, jag brukar ha telefon och en surfplatta, har diock bara en liten 8" are

Nä men du lämnar ju naturligtvis arbetsgivarens telefon på jobbet när du slutar arbeta, det är jätteenkelt.

Ja då måste jag ju ha en till telefon?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Massy:

You do you. Det där tänker jag aldrig acceptera. Finns fler arbetsplatser som tur är. Bisarrt att företaget man jobbar på ska spåra mig när jag är ute på lunch exempelvis.

Du tror IT sitter i azure work profile och kollar vart du är?
Tex.
Företaget vill ju ha managering av telefoner / datorer så man har kontroll på sårbarheter och annat.
Annars gör vissa företag så du får en peng köpa telefon och betala resten själv och sköta allt helt själv med den under dess livstid.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du tror IT sitter i azure work profile och kollar vart du är?
Tex.

Nej, eller ja på ett litet företag är det väl inte helt osannolikt att någon galning till chef sitter och övervakar de anställda hela dagarna. Överlag så kan man nyttja det för att finns svepskäl till avsked etc? Värre saker har hänt.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Massy:

Nej, eller ja på ett litet företag är det väl inte helt osannolikt att någon galning till chef sitter och övervakar de anställda hela dagarna. Överlag så kan man nyttja det för att finna svepskäl till avsked etc? Värre saker har hänt.

Det är bara super admin GA konto som kan göra det i management system jag vet då jag jobbar och tar hand om exakt denna typen av övervakning.
Och har en chef som ej håller på med IT ett sånt konto då har man sårbarheter så det skriker om det inte på tala om den personen inte har tvingad MFA eller engångslösenord vid varje inlogg.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Det är bara super admin GA konto som kan göra det i management system jag vet då jag jobbar och tar hand om exakt denna typen av övervakning.

Ja och det är väl fullt rimligt att ett företag med 5-20 anställda har sin närmsta chef som "super admin". Spelar egentligen ingen roll vem, utan någon kan övervaka mig.

Nu vet jag inte exakt vad man kan se via Googles tjänster utan spekulerar mer kring övervakning av anställda överlag.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Massy:

Ja och det är väl fullt rimligt att ett företag med 5-20 anställda har sin närmsta chef som "super admin". Spelar egentligen ingen roll vem, utan någon kan övervaka mig.

Nu vet jag inte exakt vad man kan se via Googles tjänster utan spekulerar mer kring övervakning av anställda överlag.

Google kan du typ inte se något, du kör någon typ av work profile det är via den du kan styra vad som skall ingå att kunna läsa av enheten.
Har du en jobb enhet laptop/ipad/telefon tex så äger du ju inte den och dom måste ju kunna hantera den via något verktyg, annars är ju typ bolaget 5 pers.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Massy:

You do you. Det där tänker jag aldrig acceptera. Finns fler arbetsplatser som tur är. Bisarrt att företaget man jobbar på ska spåra mig när jag är ute på lunch exempelvis eller se när jag kliver utanför dörren hemma och vilken väg jag åker till jobbet. Vill de ha video på mina toabesök också? Det är ju ändå ett jobbtelefon så det tycker jag de ska ha rätt till faktiskt.

Rätt överdrivet sett att se på saken kan jag ändå tycka.
Men visst, sitter du på toan och långpruttar under lunchen med jobbtelefonen till hands, då kan du väl lika gärna vinka till sysadmins när du ändå är i farten

På en mer seriös nota:
Det handlar väl ändå i detta fallet om att det är företagets egendom, inte din egna. Och därmed är det då fullt rimligt att de vill ha översikt och insyn i hur deras egna egendom nyttjas – Är inte direkt mer komplicerat än så kan jag anse åtminstone.

Ett praktexempel här är när farsan jobbade på lantmäteriet, där de fick jobbdatorer och telefoner både att ha på plats och sådana som kunde tas med utanför jobbet. Aldrig fick en privat enhet bäras förbi ett par specifika dörrar. De utdelade jobbenheterna var övervakade hela tiden (program som kördes, webbhistorik osv). Detta på grund av just informationssäkerhet (lantmäteriet kan hantera väldigt känslig information), och att se till att läckor (avsiktliga som oavsikliga) inte skulle ske och om det ändå gjorde det, då skulle de veta varifrån.

Känner flera idag som har liknande förutsättningar, både inom privata sektorn och offentliga.
Nu är det inte nödvändigtvis normen, tror ärligt talat det inte är normen för egen del heller. Men för företag som önskar denna nivå av kontroll över dess egna enheter och användninsområden för dessa är det inget konstigt vad Google gör. Och ser inte hur man ens kan anse det vara något att höja ett ögonbryn över – Är som sagt bara att köpa sin egna privata telefon om man är så mån över att företaget inte vet vad som händer utanför sin kub.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av tvelander:

Skulle aldrig i mitt liv ha två telefoner

Nej, det är för lite, man behöver minst tre.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av anon270778:

Nej, det är för lite, man behöver minst tre.

Jag kan ha 3 men skulle inte äga nån av dom

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

This ^

Är det en företagstelefon ser jag det som ett givet att arbetsgivaren har rätten att spåra både vart enheten befinner sig och hur den används. Ser inga som helst konstigheter med det alls faktiskt. Detta är oberoende av mobiltelefon, jobbdator eller vad det nu än kan vara man hyr/lånar av företaget man jobbar för.

Finns även en anledning att många företag inte ens låter dig gå in i byggnaden med privata enheter som mobiltelefon eller bärbar dator - Just för att de inte har kontroll över sakerna (som kan vara både sekretess och säkerhetsbristande).

Vill man ha ett privatliv får man helt enkelt skaffa egna (privatägda) enheter, och lämna dessa utanför jobbet om de inte tillåts på arbetsplatsen - Likväl som att lämna jobbenheterna kvar på jobbet om man inte vill bli spårad med dessa utanför.

Det där är väl ändå väldigt beroende på vad för tjänst och anställningsavtal man har.

Din arbetsgivare har inte rätt att kräva att få sätta upp en mikrofon i ditt hem och GPS-mottagare i din bil. Om du behöver bil och telefon i din tjänst så kan jag hålla med att de har rätt att hålla koll på de enheterna precis som jag då har rätt att inte ta med dem hem. Om de kräver att du ska ha telefonen på hemma så är det en annan fråga, om de kräver att du ska ha tillgång till bil i tjänst utan att betala den 100% åt sig (vilket är rätt vanligt) så måste de följa de regler som gäller vilka brukar vara att du ska ha skäl att till exempel kolla upp var någon har varit med sin bil osv.

Jag körde till exempel ett tag en "personalbil" som jag betalade helt själv - den vart aningen billigare pga skatt och annat men jag betalade faktiska kostnaden. Den hade GPS i för körjournaler. Inte en chans att jag skulle acceptera att kollegor kunde kolla upp var jag var på fritiden med den. För samma företag körde jag även en bil jag inte betalade själv och enbart fick använda för privat körning på väg till och från jobbet med undantag för jour- hade jag jour och behövde åka någonstans så behövde jag ha den bilen med verktyg etc med mig.
Samma regler där- ingen har egentligen rätt att kolla upp exakt var jag är eller har varit så länge ingen misstanke fanns om att jag gjort något fel. Jag hade långa diskussioner med kollegor om detta när jag jobbade på kontor då de ville kunna göra det, vi hade till slut över folk för lite utbildning gällande sådant som förklarade exakt varför det är en dålig idé.

Även idag har jag ibland ett krav att kunna svara i jobb-telefon på kvällar eller helger vid kriser. Om företaget hade full kontroll över telefonen skulle jag inte acceptera det, aldrig någonsin.

Det kanske låter rationellt med fullständig insikt men det blir snabbt obehagligt när en kollega frågar "vad gjorde du runt [x område] förresten såg att du var där i helgen" när man vart för att träffa en tjej och hade med sig bil eller telefon som man inte egentligen "får" vara utan, vilket är något som hände mig när det dessutom var i bilen jag betalade helt själv.

Dock försöker jag vara jävligt tydlig med kollegor att allt som ligger på jobbtelefon eller jobbdator är till några grad i företagets händer och även om de litar på mig eller andra i IT så borde de hålla allt känsligt utanför work devices.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Rätt överdrivet sett att se på saken kan jag ändå tycka.
Men visst, sitter du på toan och långpruttar under lunchen med jobbtelefonen till hands, då kan du väl lika gärna vinka till sysadmins när du ändå är i farten

På en mer seriös nota:
Det handlar väl ändå i detta fallet om att det är företagets egendom, inte din egna. Och därmed är det då fullt rimligt att de vill ha översikt och insyn i hur deras egna egendom nyttjas – Är inte direkt mer komplicerat än så kan jag anse åtminstone.

Ja, det är en åsikt. Nu är ju inte personuppgiftslagen så enkel att du kan säga "min pryl min data" dock. Bara för att företaget äger spionutrustningen så betyder det inte att de godtyckligen får spionera. Om företaget äger en kamera och monterar denna inne på toaletterna så betyder det inte att de får titta på dig där inne bara för att både lokalen och kameran är deras egendom. "Du får väl skaffa en egen toalett så slipper du bli övervakad".

Ett scenario kan vara där de har rätt att spionera på telefonen men inte rätt att öppna exempelvis din mail eller webbhistorik för att det klassas som/innehåller personuppgifter.

Permalänk
Hedersmedlem

Mer och mer spårning och insamling av användardata för att "förbättra upplevelsen", men personligen så tycker jag att alla dessa produkter och tjänster bara blir sämre och sämre.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shiprat:

Det där är väl ändå väldigt beroende på vad för tjänst och anställningsavtal man har.

Din arbetsgivare har inte rätt att kräva att få sätta upp en mikrofon i ditt hem och GPS-mottagare i din bil. Om du behöver bil och telefon i din tjänst så kan jag hålla med att de har rätt att hålla koll på de enheterna precis som jag då har rätt att inte ta med dem hem. Om de kräver att du ska ha telefonen på hemma så är det en annan fråga, om de kräver att du ska ha tillgång till bil i tjänst utan att betala den 100% åt sig (vilket är rätt vanligt) så måste de följa de regler som gäller vilka brukar vara att du ska ha skäl att till exempel kolla upp var någon har varit med sin bil osv.

Jag körde till exempel ett tag en "personalbil" som jag betalade helt själv - den vart aningen billigare pga skatt och annat men jag betalade faktiska kostnaden. Den hade GPS i för körjournaler. Inte en chans att jag skulle acceptera att kollegor kunde kolla upp var jag var på fritiden med den. För samma företag körde jag även en bil jag inte betalade själv och enbart fick använda för privat körning på väg till och från jobbet med undantag för jour- hade jag jour och behövde åka någonstans så behövde jag ha den bilen med verktyg etc med mig.
Samma regler där- ingen har egentligen rätt att kolla upp exakt var jag är eller har varit så länge ingen misstanke fanns om att jag gjort något fel. Jag hade långa diskussioner med kollegor om detta när jag jobbade på kontor då de ville kunna göra det, vi hade till slut över folk för lite utbildning gällande sådant som förklarade exakt varför det är en dålig idé.

Även idag har jag ibland ett krav att kunna svara i jobb-telefon på kvällar eller helger vid kriser. Om företaget hade full kontroll över telefonen skulle jag inte acceptera det, aldrig någonsin.

Det kanske låter rationellt med fullständig insikt men det blir snabbt obehagligt när en kollega frågar "vad gjorde du runt [x område] förresten såg att du var där i helgen" när man vart för att träffa en tjej och hade med sig bil eller telefon som man inte egentligen "får" vara utan, vilket är något som hände mig när det dessutom var i bilen jag betalade helt själv.

Dock försöker jag vara jävligt tydlig med kollegor att allt som ligger på jobbtelefon eller jobbdator är till några grad i företagets händer och även om de litar på mig eller andra i IT så borde de hålla allt känsligt utanför work devices.

""vad gjorde du runt [x område] förresten såg att du var där i helgen""
Hur i hela fan kan dom veta det?

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Ja hade jag fått välja fritt (bortom dina två alternativ) så hade inte spårbarhet varit ett alternativ.

Hela grejen med informationsövervakning och profilerande har gått så satans mycket överstyr att det måste betraktas som onormalt - just nu är onormalt det nya normala - som vissa individer accepterar rakt av utan ifrågasättande och till och med försvarar företagen ifråga som sysslar med det och har argument så som; ja men har du valt google så är det detta som gäller, eller har du valt att ha facebook så är det ditt och datt som gäller.

Sen om det är riktat till företag eller individ spelar väldigt liten roll i det sammanhanget tycker jag, övervakning som övervakning. Sen om du stänger av det, så kan du i det finstilta ändå läsa att data sparas i ett ”blablabla-syfte”.

Tycker det är så fruktansvärt sorgligt att det bara accepteras rakt av.

Tycker du att det är bra får det stå för dig. Jag håller inte med dig ens en gnutta tyvärr.

Edit: jo jag läste ditt ursprungliga inlägg som du ändrade sen till detta, att du var så trött på folk som inte läser artiklarna - jag hade läst artikeln - och du drog en väldigt simpel slutsats - glad att du ändrade din frågeställning.

De har alltså ändrat från att administratören bestämmer insamlandet av data till att du själv gör det.

Ingen ändring i funktionalitet i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

De har alltså ändrat från att administratören bestämmer insamlandet av data till att du själv gör det.

Ingen ändring i funktionalitet i övrigt.

Detta konstaterandet sammanfattar ganska bra att du inte förstod ett ord av innehållet jag skrev.

Så vi lämnar det där.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Ligger väl i linje med deras utveckling.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nä men du lämnar ju naturligtvis arbetsgivarens telefon på jobbet när du slutar arbeta, det är jätteenkelt.

Och om man vill vara kontaktbar när man inte jobbar? Alternativt när man jobbar hemma, ska man då först åka till jobbet och hämta sin telefon? Låter ju jätteenkelt.

Näe, har jag fått en telefon gratis så använder jag den Aldrig i livet att jag skulle slänga pengar på ytterligare en. Det är väl mest det det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

""vad gjorde du runt [x område] förresten såg att du var där i helgen""
Hur i hela fan kan dom veta det?

GPS vi hade inbyggda i bilarna (jag hade en med då jag ibland gjorde fältjobb även fast det var praktiskt sett var min privata bil, bara leasad genom jobbet) kunde kollas i realtid på karta i en online dashboard. Någon hade suttit och kollat det på helgen antar jag, eller bara kollade av historik senare.

Det var ibland väldigt användbart då tekniker ringde in och bad om hjälp att hitta när vägarna lagts om runt bygge eller ville veta om det fanns en läglig mack nära dem, etc. Framförallt användes det för att ta ut en körjournal på begäran som kunde hjälpa dem skriva sina rapporter, och vi behövde systemet ifall Skatteverket begärde bevis på att teknikerbilarna inte användes privat. Men, vissa förstår inte skillnad på hjälp och kontroll, en kollega ringde flera gånger när jag var tekniker och på väg hem form någonstans långt iväg för att hjälpsamt anmärka att jag låg i 130 på 100 väg, menade väl men inte okej.

Om man vill se vad någon gör utan att de bett om det och använder det rätt så skulle man givetvis rapportera att man gör utdrag pga skäliga misstankar och det är en hel process som kan ge konsekvenser om den missbrukas.

Vårt system idag har inte ens en sådan översikt vad jag vet, gissar på att det inte är lätt inför lagen längre kanske - dessa fall var några år sen.

Efter kollega nämnde att de visste var jag var så gjorde jag lite av en öppen show av att be chef för den avdelningen kolla upp vad som gällde om att stänga av GPS - visade sig vara att bara dra ut den (satt i canbus-uttaget) och sedan korrigera felvisning i miltal manuellt. Lite passiv-agressivt men personen verkade fatta vinken.

Att inte tänka hela vägen med sådana där saker är ett problem, var sig det gäller telefoner och datorer eller bilar etc. Någon kommer alltid missbruka det om de har chansen eller kan komma undan med det, bästa för både arbetsgivaren och anställda är i slutänden att visa genom aktion att det enbart är verktyg och inte kontrollbehov. Min arbetsplats skulle ha problem att hålla våra ansvar gentemot kund om anställda började tvärvägra telefon after hours.

När jag var tekniker tog jag en gång arbetsbilen till festival (inte en supar-festival) då festivalen låg 90% av vägen till en av våra kunder som jag då kunde serva när jag ändå var nära- någon hade behövt köra dit ändå och bo på hotell, på detta vis hade jag en bra bil att köra tält och allt annat i och företaget slapp betala soppa hela resan och hotell.
Sådana deals sker inte längre vad jag vet- räckte med ett par fall som sådde misstro mellan chefer och anställda innan tekniker inte längre var särskilt intresserade av att lägga extra möda på sådant.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Shiprat:

GPS vi hade inbyggda i bilarna (jag hade en med då jag ibland gjorde fältjobb även fast det var praktiskt sett var min privata bil, bara leasad genom jobbet) kunde kollas i realtid på karta i en online dashboard. Någon hade suttit och kollat det på helgen antar jag, eller bara kollade av historik senare.

Det var ibland väldigt användbart då tekniker ringde in och bad om hjälp att hitta när vägarna lagts om runt bygge eller ville veta om det fanns en läglig mack nära dem, etc. Framförallt användes det för att ta ut en körjournal på begäran som kunde hjälpa dem skriva sina rapporter, och vi behövde systemet ifall Skatteverket begärde bevis på att teknikerbilarna inte användes privat. Men, vissa förstår inte skillnad på hjälp och kontroll, en kollega ringde flera gånger när jag var tekniker och på väg hem form någonstans långt iväg för att hjälpsamt anmärka att jag låg i 130 på 100 väg, menade väl men inte okej.

Om man vill se vad någon gör utan att de bett om det och använder det rätt så skulle man givetvis rapportera att man gör utdrag pga skäliga misstankar och det är en hel process som kan ge konsekvenser om den missbrukas.

Vårt system idag har inte ens en sådan översikt vad jag vet, gissar på att det inte är lätt inför lagen längre kanske - dessa fall var några år sen.

Efter kollega nämnde att de visste var jag var så gjorde jag lite av en öppen show av att be chef för den avdelningen kolla upp vad som gällde om att stänga av GPS - visade sig vara att bara dra ut den (satt i canbus-uttaget) och sedan korrigera felvisning i miltal manuellt. Lite passiv-agressivt men personen verkade fatta vinken.

Att inte tänka hela vägen med sådana där saker är ett problem, var sig det gäller telefoner och datorer eller bilar etc. Någon kommer alltid missbruka det om de har chansen eller kan komma undan med det, bästa för både arbetsgivaren och anställda är i slutänden att visa genom aktion att det enbart är verktyg och inte kontrollbehov. Min arbetsplats skulle ha problem att hålla våra ansvar gentemot kund om anställda började tvärvägra telefon after hours.

När jag var tekniker tog jag en gång arbetsbilen till festival (inte en supar-festival) då festivalen låg 90% av vägen till en av våra kunder som jag då kunde serva när jag ändå var nära- någon hade behövt köra dit ändå och bo på hotell, på detta vis hade jag en bra bil att köra tält och allt annat i och företaget slapp betala soppa hela resan och hotell.
Sådana deals sker inte längre vad jag vet- räckte med ett par fall som sådde misstro mellan chefer och anställda innan tekniker inte längre var särskilt intresserade av att lägga extra möda på sådant.

Oj fan aja inte nice!
Jag kan ju kolla exakt alla om jag vill men skulle aldrig göra det mot folk eller någon utan deras vetskap.

Tillit och tryghet är viktigt!

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kunde individen inaktivera spårning tidigare även om administratören hade aktiverat det? Så länge man själv kan stänga av det och man tydligt ser om det är aktiverat eller inte så tycker jag det är OK. Om man däremot spårar användare i smyg är det inte OK. Jag använder inte google workspaces så har ingen aning om hur det fungerar.

Såvitt jag vet hade Workspace-administratören fullständig kontroll över inställningen tidigare.

Det som är värt att ifrågasätta är väl i första hand varför inte den gamla inställningen förs över till användaren vid skiftet. Att användaren själv får välja om sökhistorik skall sparas (samt hur länge), se sökhistoriken, samt rensa sökhistoriken själv, är väl i grunden bra ur individens perspektiv.

Sedan känner ju jag att det blivit något överdrivet var diskussionen landat, det är trots allt sökhistoriken i Workspace detta handlar om, inget annat.
(Rubriken bidrar väl till detta, det tilltagande clickbaitandet är ett växande irritationsmoment för mig här på Swec...)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sedan känner ju jag att det blivit något överdrivet var diskussionen landat, det är trots allt sökhistoriken i Workspace detta handlar om, inget annat.
(Rubriken bidrar väl till detta, det tilltagande clickbaitandet är ett växande irritationsmoment för mig här på Swec...)

Det är naturligt att folk vill diskutera själva principen eller fenomenet snarare än den specifika mjukvaran. Så länge man pratar om övervakning och informationinsamling och inte att tälja trägubbar i tråden tycker jag att det är bra.

Visa signatur

RIP 780

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av ipac:

Och om man vill vara kontaktbar när man inte jobbar? Alternativt när man jobbar hemma, ska man då först åka till jobbet och hämta sin telefon? Låter ju jätteenkelt.

Näe, har jag fått en telefon gratis så använder jag den Aldrig i livet att jag skulle slänga pengar på ytterligare en. Det är väl mest det det handlar om.

Vi får väl i så fall hoppas att man lagstiftar att arbetsgivare inte får kontakta anställda hur som helst likt det som börjar ske i andra länder och man kan ha en jobbtelafon som stängs av efter arbetstidens slut om man arbetar hemma.
Jag har svårt att förstå varför man skulle vilja bli nådd på sin fritid om det inte är nån allvarlig olycka typ brand en arbetsgivare ska inte kontakta anställda på fritiden för att prata skit, det borde det som sagt lagstiftas emot.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av Elakekocken:

Att bli stalkad är inte okej för att det görs av en fysisk person.

Att bli stalkad online av företag är okej (där det sitter lönnfeta superrika fysiska människor) - och dessutom låta den informationen gå till högstbjudande utan att du själv kan profitera på det är okej?

Jag blir hellre stalkad av en riktig person - för den kan jag säga till med medel som jag inte kan använda mot ett multimiljardföretag som gör allt dom kan själva för att dölja vilka de är och vad de gör.

Detta handlar inte om paranoia - det handlar om mig och vad jag vill att privatpersoner och företag ska veta om mig och inte.

Det enkla för dig vore att säga; använd inte deras tjänster då (så som varenda motargument lyder i sådana här diskussioner). - nej jag kan använda någon annan absolut, problemet är att det utspelar sig samma sak hos nästa aktör och nästa och nästa.

Att ditt ex, grannen och IT-killarna på jobbet stalkar och följer varenda IT-rörelese du gör, det får mig mycket mer deprimerad.

Vid konfrontation så blir man bemött av en lite smygleende blick åt sidan, deras bästa försök till att låta dum, ovetandes och oskyldig. Sen fortsätter det alldeles uppenbart och tillslut känns det helt hopplöst att på något sätt få detta att sluta.

Man drar sig undan socialmedia och efter några år utan möjlighet till att kunna kommunicera personligt med bekanta, så känns det mesta trist.

Befinner man sig även fysiskt och I en socialt isolerad situation så kan depressionen eskalera snabbbt. l förtvivlan över avsaknad av medkänsla hos de hemliga övervakarna så kan tankar på självskadebeteende ge lite hopp, om att stalkern någon gång inser att de gick för långt.

Oavsett om jag valt att informationen ska vara synlig för mig, om den blir borttagen inom 90 dagar eller om jag inaktiverar möjligheten att kunna se informationen, som dem anonymt (salty) säljer om mig. Så föredrar jag det framför personlig övervakning

Är inte alla Google accounts en del av Google Workspace? Men dar privatkonton saknar administratör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perfransson:

Är inte alla Google accounts en del av Google Workspace? Men dar privatkonton saknar administratör.

Nej, det gör de inte (om jag inte helt missförstår vad du avser).

Poängen här är väl att konton som hör till ett Workspace nu fungerar mer som privata konton gör med avseende på vem som bestämmer över sökhistoriken.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vi får väl i så fall hoppas att man lagstiftar att arbetsgivare inte får kontakta anställda hur som helst likt det som börjar ske i andra länder och man kan ha en jobbtelafon som stängs av efter arbetstidens slut om man arbetar hemma.
Jag har svårt att förstå varför man skulle vilja bli nådd på sin fritid om det inte är nån allvarlig olycka typ brand en arbetsgivare ska inte kontakta anställda på fritiden för att prata skit, det borde det som sagt lagstiftas emot.

I mitt fall så handlar det inte om arbetsgivaren. Utan om kollegor. Som jag vill ska kontakta mig. Och jag gör ingen skillnad på kollegor och privata kontakter.

Oavsett så är det ett icke problem. Anser jag mig vara ej pratbar skiter jag bara i att svara.