Steam Deck får stöd för Windows 11

Permalänk
Melding Plague

Steam Deck får stöd för Windows 11

Valve lanserar en uppdatering i betaversion som introducerar stöd för FTPM, som därmed även gör det möjligt att installera Windows 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kul för dem som verkligen vill ha det. Själv kommer det bli nix för hela slanten.
Stort av Valve att fixa stödet. De hade de egentligen inte behövt göra det. Men bra för konsumenten som faktiskt har äganderätt över sin enhet.

Permalänk
Skrivet av Beltet:

Kul för dem som verkligen vill ha det. Själv kommer det bli nix för hela slanten.
Stort av Valve att fixa stödet. De hade de egentligen inte behövt göra det. Men bra för konsumenten som faktiskt har äganderätt över sin enhet.

Instämmer helt.
För 20år sedan hade det varit skitgrymt om man kunde köra windows på en sådan enhet. Idag så endast om spel fungerar bra i windows, annars blir mer frågan varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Instämmer helt.
För 20år sedan hade det varit skitgrymt om man kunde köra windows på en sådan enhet. Idag så endast om spel fungerar bra i windows, annars blir mer frågan varför?

Tycker det fortfarande är skitgrymt att köra senaste versionen av Windows på en sådan här enhet. Bara för att

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 480 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Lite större disk och dualboota med Windows vore riktigt nice. Saknas ju dock fortfarande drivrutiner för ljudet för Windows vad jag förstår (men funkar via BT har jag för mig)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Instämmer helt.

Mediaenhet? Eller Köra den istället för surfplatta/laptop? För någon som bara vill ha en enhet och även kunna ta med den så skulle en steamdeck med win11 utan tvekan vara mer smidig/mångsidig än en laptop/surfplatta

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Mediaenhet? Eller Köra den istället för surfplatta/laptop? För någon som bara vill ha en enhet och även kunna ta med den så skulle en steamdeck med win11 utan tvekan vara mer smidig/mångsidig än en laptop/surfplatta

Känns som SteamOS kan uppfylla de användningsområden du pekar på här eftersom det har en hel linuxdistributions paketförråd att tillgå. Jag stämmer in föregående talare i frågan - varför skulle man vilja köra Windows för annat än bättre spelstöd (vilket det är tveksamt om man får med just Deck)?

Visa signatur

Primär: MBP 16", M1 Pro, 32 GB, 512 GB SSD, Thunderbolt dock, Samsung C49RG90 Gaming: FD Define C, Ryzen R5 3600, 16 GB, Radeon RX480 Nitro+ 4 GB, 850 Pro 512 GB+MX100 512GB Router: DFRobot Router Carrier Board for R Pi CM4, CM4 8GB RAM+32GB eMMC, Raspbian 12 Bookworm Main server: Rasberry Pi 4 8 GB, 64 GB SD, Raspbian 12 Bookworm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hansfilipelo:

Känns som SteamOS kan uppfylla de användningsområden du pekar på här eftersom det har en hel linuxdistributions paketförråd att tillgå. Jag stämmer in föregående talare i frågan - varför skulle man vilja köra Windows för annat än bättre spelstöd (vilket det är tveksamt om man får med just Deck)?

Det finns ju dem som föredrar Windows helt enkelt?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Om jag hade skaffat en Stemdeck så hade jag nog inte kört Windows 11 på den.
Men är väl bra att stöd finns.
Användare kan välja vad de vill köra. Valve får sälja fler Steam Deck. Win-Win.

Permalänk
Skrivet av UndaC:

Det finns ju dem som föredrar Windows helt enkelt?

Och det är typ samma skara användare som vill att det bara ska fungera.

Nå jag har ińget emot att windowsstöd på Stream Deck och det blir ett säljargument.
Men nyhetsbehaget för min del är borta. Jag har sett Linux på konsoler som ps2, xbox för 20år sedan, billiga surfplattor med hela windows för kanske 10 år sedan. Raspberri pi med linux på tvn för 10år sedan.

De flesta datorteknikintresserade tyckte detta var skitbalt de första 2 minuterna sedan ställde de frågan vad de ska göra med operativsystemet? Samma lär bli med steam desk, de första 2 minuterna med hela windows imponerar. Sedan kommer samma fråga och det bör vara något vettigt som man saknar, annars blir det något man i praktiken inte använder.
Inte för att såga Raspberri pi, men frågan är om nästan inte varenda aktiv datornörd här har en sådan, men jag tror ytterst få använder den.

Permalänk
Medlem

Ja, fast.. Nä...

En enhet speciellt gjord med spelande på Linux i åtanke, och så går någon och sätter Windows på den. Känns lite bakvänt!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Och det är typ samma skara användare som vill att det bara ska fungera.

Till skillnad från målgruppen som vill att allt ska vara onödigt krångligt och kräva en timmes pill för att få saker att fungera?

Då tillhör jag den dumma skaran som vill att saker fungerar:)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av hansfilipelo:

för att man vill kunna använda office lokalt på datorn och att allt ser likadant ut som på datorn man kanske har på jobbet eller liknande? hade själv utan tvekan kört dualboot om det va möjligt om jag hade haft en steamdeck, steamos för spel å allt annat görs på windows

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av talonmas:

Till skillnad från målgruppen som vill att allt ska vara onödigt krångligt och kräva en timmes pill för att få saker att fungera?

Då tillhör jag den dumma skaran som vill att saker fungerar:)

Generaliseringar är aldrig bra.
Men min bild om man går tillbaka många år så satt folk med sina teknikprylar som hade få konfigurationsmöjligheter och testade igenom mycket. Man hade inte så mycket annat att göra.
Idag med tillgång till internet, mängder med spel, filmer och annat. Dessutom väldigt mycket teknikprylar så vill folk inte pilla på allt. Speciellt inte om det inte ger något.
När man fick sin linux på ens spelkonsol så testade man allt man kunde hitta. Idag även om jag skulle få fullständiga windows på min smartklocka så behöver jag inte testa och testa hela officepaketet på den. Utan att testa så vet jag hur det kommer bli.

Skrivet av norrby89:

för att man vill kunna använda office lokalt på datorn och att allt ser likadant ut som på datorn man kanske har på jobbet eller liknande? hade själv utan tvekan kört dualboot om det va möjligt om jag hade haft en steamdeck, steamos för spel å allt annat görs på windows

Microsoft Office finns som weblösning, libreoffice finns till linux. Man kan själv fjärrstyra en egen dator med Microsoft office. Interfacet att jobba med Office från steamdeck är i princip lika dålig som ens mobil.

Hade vi gått tillbaka 20år hade många sett flera saker. Alltifrån ha med sin egen dator till skolan. Men behovet av windows lokalt har minskas rejält. Då folk kör det mesta idag i webbläsaren. Det spelar i princip ingen roll för vad för typ användare man är, allt har tagit ett rejält steg emot att använda mer webblösningar.

Permalänk
Medlem

Microsoft Office finns som weblösning, libreoffice finns till linux. Man kan själv fjärrstyra en egen dator med Microsoft office. Interfacet att jobba med Office från steamdeck är i princip lika dålig som ens mobil.

Hade vi gått tillbaka 20år hade många sett flera saker. Alltifrån ha med sin egen dator till skolan. Men behovet av windows lokalt har minskas rejält. Då folk kör det mesta idag i webbläsaren. Det spelar i princip ingen roll för vad för typ användare man är, allt har tagit ett rejält steg emot att använda mer webblösningar.

Men det jag menar är mer att ha steamdeck som en maskin till allt. Dvs spela/glo på video i sängen/soffan, spela upp film på tvn, office osv. Och just office så kräver de självklart att man har någon form av arbetsplats med skärm, tangentbord osv.

Och självklart kan man köra det i webbläsaren, och är det bara word så fine. Men att hålla på och bygga större power point presentationer eller arbete i större Excel filer är än så länge trevligare att göra lokalt.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

På denna punkt tycker jag mest att det är bra att de tillgängliggör funktioner som finns i plattformen som maskinen är byggd på, såsom fTPM.
Personligen är jag inte övertygad om hur förträffligt det är att köra Windows (oavsett 11 eller någon annan version) på en Steamdeck, men gillar att de inte onödigtvis begränsar hur hårdvaran används.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Men det jag menar är mer att ha steamdeck som en maskin till allt. Dvs spela/glo på video i sängen/soffan, spela upp film på tvn, office osv. Och just office så kräver de självklart att man har någon form av arbetsplats med skärm, tangentbord osv.

Och självklart kan man köra det i webbläsaren, och är det bara word så fine. Men att hålla på och bygga större power point presentationer eller arbete i större Excel filer är än så länge trevligare att göra lokalt.

Jag håller med dig i argumentet att man vill göra mer för varje enhet. Jag själv har en nintendo switch som jag aldrig tar med ut då den tar för mycket plats och löser för få saker.
Så det är väldigt bra att det går att göra mycket från Steam Deck, men det du nämnde går ofta fint att göra utan windows. Även om man får till dualboat så tar det tid att starta upp windows och det blir som på desktop i princip utdött då få idag vill jobba på detta sätt.

*edit*
Om vi tar min nintendo switch så vill jag kunna se på filmer, läsa mail, office filer etc. Det går att lösa på flera sätt. Men att dra igång hela windows på den för detta, ja då kan det likaväl kvitta. Det jag vill ha är att man startar detta direkt i launchen. När det gäller filmer och mail så en vettig webbläsare, inga appar för de olika tjänster behövs.

Permalänk
Sötast

Nice, steamdeck kan köra Windows11.

Nu är frågan när Windows11 full supporterar sig själv
VR stöd någon? Lägga tillbaka funktioner på startmenyn som funnits sedan 90-talet?
Oh well, hoppas de 'hinner' innan 2025.

Permalänk
Medlem

Betyder det att man kan installera andra launchers/butiker än Steam? Eller det kanske man kunde ändå?
Hoppas ms låter oss installera Windows på XB nån gång också. (Drömma kan man ju)

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Betyder det att man kan installera andra launchers/butiker än Steam? Eller det kanske man kunde ändå?
Hoppas ms låter oss installera Windows på XB nån gång också. (Drömma kan man ju)

Om du byter OS på enheten så kan du ju köra precis vad du vill; hur bra "vad du vill" fungerar rent praktiskt blir ju förstås mycket upp till dig att lösa, men det är fritt fram att experimentera iaf.
Valve tillhandahåller drivrutiner för att Windows ska fungera, vet inte hur mycket finlir man ska räkna med där.

Under SteamOS så är de väl vad jag förstår öppna för att man lägger till icke-Steam-spel, men att konkurrenters launchers ska dyka upp där är väl mer tveksamt.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande inga drivrutiner för ljud?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NodCommander:

Ja, fast.. Nä...

En enhet speciellt gjord med spelande på Linux i åtanke, och så går någon och sätter Windows på den. Känns lite bakvänt!

Jag har en Macbook med Windows. Känns helt självklart!

Permalänk
Medlem

Testade lite med Windows 11 igår, "dualboot" från SD kort (byta boot disk i bios), och lite erfarenheter och svar.

En parentes först är att aktivera Windows 11 är en pain när man installerat på SD-kort med Rufus (Windows to go). Men det går med cmd och några omstarter.

Överlag funkar det bra. Inga uppenbara buggar i mitt begränsade testande annat än att avsaknad av vissa drivutiner och att även ett snabbt SD-kort är segare än en M2.

Mitt slutgiltiga mål (bara för att ha något) var att få igång Daggerfall Unity, och det funkade utmärkt efter lite trixande med kontrollerna.

Skrivet av Allexz:

VR stöd någon?

Begränsande faktorn är som i mycket USB-C versionen. Bara 3.1 gen2, som har halvkass throughput jämfört med även thunderbolt 3. 1 skärm i 4k eller 2 i 1080p osv.

Skrivet av Orisons:

Du kan installera vad du vill. Har inte satt mig in i hur man gör det i SteamOS än, men läste att tex Microsoft hade nån lösning genom Edge.

Skrivet av anon334363:

Fortfarande inga drivrutiner för ljud?

Stämmer, men finns bluetooth och går ju alltid att stoppa in en hörlursförstärkare eller likande.

Skrivet av NodCommander:

Det finns ganska många saker som finns till Windows, men inte Linux. Särskillt när alla repros inte öppnats upp i SteamOS än. T.ex. går det inte att installera AUR, pga avsaknad av bl.a. fakeroot.

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Lazaroth:

Testade lite med Windows 11 igår, "dualboot" från SD kort (byta boot disk i bios), och lite erfarenheter och svar.

En parentes först är att aktivera Windows 11 är en pain när man installerat på SD-kort med Rufus (Windows to go). Men det går med cmd och några omstarter.

Överlag funkar det bra. Inga uppenbara buggar i mitt begränsade testande annat än att avsaknad av vissa drivutiner och att även ett snabbt SD-kort är segare än en M2.

Mitt slutgiltiga mål (bara för att ha något) var att få igång Daggerfall Unity, och det funkade utmärkt efter lite trixande med kontrollerna.

Begränsande faktorn är som i mycket USB-C versionen. Bara 3.1 gen2, som har halvkass throughput jämfört med även thunderbolt 3. 1 skärm i 4k eller 2 i 1080p osv.

Du kan installera vad du vill. Har inte satt mig in i hur man gör det i SteamOS än, men läste att tex Microsoft hade nån lösning genom Edge.

Stämmer, men finns bluetooth och går ju alltid att stoppa in en hörlursförstärkare eller likande.

Det finns ganska många saker som finns till Windows, men inte Linux. Särskillt när alla repros inte öppnats upp i SteamOS än. T.ex. går det inte att installera AUR, pga avsaknad av bl.a. fakeroot.

Stort tack för insikter från någon som faktiskt har en livs levande Steam Deck!

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Orisons:

Det går i SteamOS. Installerade Epic Games Store, för att installera GTA 5. Lite buggig store men spelet flöt på bra.