Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

AC kan blåsa ut flera hundra kubikmeter het luft per timme. Den luften måste ersättas utifrån, med luft som troligen är mindre varm än utblåset. Om denna inluft begränsas blir kyleffekten dålig.

Edit: Ja, det är ineffektivt, men ger i alla fall en del trevlig svalka.

Har du något test som visar att detta stämmer i praktiken i ett vanligt rum? Kan man täta det så pass mycket (med normala saker, fönsterkit osv) att den inte lyckas få in tillräckligt med luft genom springor osv? I så fall borde ju AC:n kunna tömma rummet på luft.

Permalänk
Medlem

Portabel AC kan inte skapa mer än några enstaka mBar trycksänkning med fläkten i tryckskillnad mellan luften som trycks ur slangen och omgivningen i rummet, sedan stannar luften i slangen om man inte släpper in luft utifrån med ganska så stor öppning...

Det går ut i stort sett lika mycket varmluft i slangen som luftmängden som blåser kalluft ur AC:n, runt 400 m^3 i timmen för en 10000-12000 BTU-maskin (3 - 3.5 kW kyleffekt) och ger en ide hur stor area 'springorna' som tar in luft måste vara (läs samma area som slangdiametern ger) och då kommer det blåsa lika hårt i dom gluggarna som luftströmmen ur slangen ut genom fönstret.

Permalänk
Medlem

Kan någon med en ca 10-12k btu bekräfta vilken temperatur de har / kan komma ner till i rummet? Och gärna ute temperatur så man vet hur stor skillnad det blir

Visa signatur

Desktop: R9 5900X | 32GB RAM | 4 TB SSD | RTX 3080 TI | Define R5
Laptop: Razer Blade 15 Base 2020
Mobil: Iphone 13 Pro
konsol: PS4 slim 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Kan någon med en ca 10-12k btu bekräfta vilken temperatur de har / kan komma ner till i rummet? Och gärna ute temperatur så man vet hur stor skillnad det blir

Jag har kommit ner i 20/21 grader i mitt rum. Var kanske 29-30 ute enligt väder app. Rum som har sol på efgermiddag/kväll och mörkläggnings gardiner.

Ac på 12k btu kanske ska tilläggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Kör med en 12k btu från Jula och kommer lätt ner i dess lägsta temp som är 17 grader i mitt kontor som är cirka 15-20kvm bara genom att köra ut slangen genom fönstret, alltså ingen tätning alls, oavsett utetemp.
Både gamingdator och jobbdator som värmekälla

Visa signatur

Dator: 9800X3D @ 5.4 all core, Arctic Freezer II 420mm, Arock x870e Nova, 32gb 6000MHZ CL28 DDR5, Asus RTX 5090 Astral OC , Asus Strix 1000w Nätagg, 1x1TB NVME Systemdisk, 2x500GB NVME Gamingdiskar, Fractal Meshify 2 XL, 32" Samsung Odyssey G7 240hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av twonkey:

Temperatur i rummet är så extremt beroende på typ av väggar, ventilation och layout m.m. så det blir mycket svårt att jämföra utan mycket mer information. Jag har kört med dubbla slangar på min och då har jag en innetemperatur kring 20-22 grader närmast ACn och utblåset från ACn ligger på 6 grader och det har varit 25-30 utomhus i skuggan.

Nu när jag varit bortrest senaste veckan med allt avstängt så är temperaturen i lägenheten just över 25 grader och då har temperaturen pendlat mellan 15 och 25 (natt/dag) senaste veckan. Så i mitt fall lär ACn ha stänkt temperaturen i hela lägenheten på 80 m2 mellan 5 och 10 grader när det var som varmast ute vilket jag tycker är en enorm förbättring även om den är för liten för att klara att få ned hela lägenheten till bekväma 22 grader.

Permalänk
Medlem

Undrar hir en sån här skulle palla med ett ganska litet vardagsrum med utedelen på balkongen

https://www.campingvaruhuset.se/vechline-barbar-ac-airco-7000...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swennis:

Undrar hir en sån här skulle palla med ett ganska litet vardagsrum med utedelen på balkongen

https://www.campingvaruhuset.se/vechline-barbar-ac-airco-7000...

Om du har ett litet rum som du kan stänga dörrarna till så ska det väll inte vara några problem. Kommer ta lite längre tid kan jag misstänka dock.

Permalänk
Medlem

Är det någon som har erfarenhet av Cleverio Portabel AC med wifi 9000 BTU? Ser att Kjell rear ut den för 50 % just nu... Är det bättre och invänta andra reor, vad kan man förvänta sig inför hösten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Är det någon som har erfarenhet av Cleverio Portabel AC med wifi 9000 BTU? Ser att Kjell rear ut den för 50 % just nu... Är det bättre och invänta andra reor, vad kan man förvänta sig inför hösten?

Detta var ju väldigt billigt. Man kan undra varför

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Skrivet av Herr Kantarell:

Detta var ju väldigt billigt. Man kan undra varför

Det där är ingen mer märkvärdig enhet än någon annan liten på 9000BTU. Ja den har en app, om man nu är beredd att betala mer för en sån.

Så skulle jag hellre chansa på en sån här, även om den bara är på 7000BTU. Ljudnivån som annonseras lockar. Om det nu stämmer.
https://outl1.se/portabel-ac

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blade80:

Det där är ingen mer märkvärdig enhet än någon annan liten på 9000BTU. Ja den har en app, om man nu är beredd att betala mer för en sån.

Så skulle jag hellre chansa på en sån här, även om den bara är på 7000BTU. Ljudnivån som annonseras lockar. Om det nu stämmer.
https://outl1.se/portabel-ac

Den där var också intressant, tack! Men butiken du länkade till verkar inte vara mycket att hurra över när man läser omdömen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClubT:

Den där var också intressant, tack! Men butiken du länkade till verkar inte vara mycket att hurra över när man läser omdömen...

Nä dom är nog ett sånt där ställe som ligger på gränsen av vad som är ok enligt vissa. Men jag kommer nog beställa en sån där så kallad tystgående modell. Antingen den där eller den som är lite större men som ska ha ännu mindre ljudnivå.

Jag har tre modeller av ac. En Stor från Electrolux, den är tystast. Den andra mellanmodellen är från Whirlpool som har en fläkt som kan gå tyst men acn låter mer än den större och varje gång den ska slå på så är det så aggressivt och tydligt tillslag som är jobbigt. Sen är det den här lilla skiten på 7000btu som kostade typ 2000kr. Den går på fullt blås hela tiden på fläktarna och låter värst. kompressorn är inte det som låter mest.

Så en grej som man ska ha klart för sig är att bara för att det är större maskiner med mer kapacitet så betyder inte det med oljud. Hellre åt andra håller. Småskitarna brukar låta mest. Men det kanske finns undantag.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Avstängd

Fråga nu när man skall ställa av den portabla AC:n Är det "luftning" man kör som program för att torka ur maskinen så den inte kommer att lukta pyton vid nästa sommaromgång? Plus: måste man ha uttagsslagen (som blåser ut varmluft) inkopplad och utanför rummet eller kan man köra detta "torka/lufta rent maskinen invändigt"-programmet utan slangen inkopplad utanför rummet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga nu när man skall ställa av den portabla AC:n Är det "luftning" man kör som program för att torka ur maskinen så den inte kommer att lukta pyton vid nästa sommaromgång? Plus: måste man ha uttagsslagen (som blåser ut varmluft) inkopplad och utanför rummet eller kan man köra detta "torka/lufta rent maskinen invändigt"-programmet utan slangen inkopplad utanför rummet?

Borde ju rimligtvis stå något om det i manualen. För min del så är det bara att tömma ur den interna behållaren och sen är det klart. Har funkat prima för mig dom åren jag ägt min AC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Blub:

Borde ju rimligtvis stå något om det i manualen. För min del så är det bara att tömma ur den interna behållaren och sen är det klart. Har funkat prima för mig dom åren jag ägt min AC

Ja, jag skall kika i manualen om det. I min AC så går det en slang ut till glasskål där vattnet samlas upp, men ändå kände jag en viss lukt när jag körde den denna sommar (hade inte luftat den från förra året), så inte helt perfekt avfuktningsprocess inuti maskinen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Jag gjorde som jag gjorde i fjol , tog bort bottenpluggen och lät den stå ett tag , lade en tjock handduk under som fick ta hand om det som rann ut , pluggen är längst ner så man får inte plats med nåt kärl under. Jag hade inte tömt den tidigare men min skickar ut kondensen via utloppet för varmluften så det var inte så mycket som kom.

Visa signatur

Fractal Define 7 | ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Noctua NH-D15 G2 | Kingston 2x32GB DDR5 6000MHz CL36 FURY Beast | Asus RTX 5090 ROG Astral OC | Corsair RM1000X ATX 3.1 1000W | Kingston Fury Renegade M. 2 Gen 4 1+4TB + Samsung 860 EVO 1TB + 870 EVO 4TB | Samsung Odyssey G8 G80SD | APC
Back-UPS Pro Gaming UPS 2200VA 1320W | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

Jag stuvade undan vår igår. Rullade in den i badrummet för att se till att inget kondensvatten var kvar i tanken, men det kom inte en droppe...snustorrt

Visa signatur

WS: AMD 7800X3D | ASUS Rog Strix B650E-I | 32GB G.Skill Flare X5 6000 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem

Dan, min gick på semester i början av augusti 😅

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Passa på och fynda portabel ac inför nästa sommars värmebölja och den globala uppvärmningen.

Bygghemma.se har utförsäljning på tre populära Electrolux-modeller, under halva priset.
EXP26U758CW 2.6 kW kyleffekt 2990 kr
EXP26U338CW 2.6 kW kyleffekt 2490 kr
EXP34U338CW 3.4 kW kyleffekt 2990 kr. Det här är den bästa dealen enligt mig.

Se gärna detta, vet att det är länge till värmen men bättre pris kan du nog inte få!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Se gärna detta, vet att det är länge till värmen men bättre pris kan du nog inte få!

Otroligt bra pris, 2000kr ner från det vi gav för våran. Köp ni som funderat!

Visa signatur

9800x3d - 4070 ti super - 360hz qd-oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av LURKOVIC:

Otroligt bra pris, 2000kr ner från det vi gav för våran. Köp ni som funderat!

Hälften av vad jag gav när det begav sig. Helt klart värt det om man inte redan har en portabel AC och vet att man vill ha till nästa år. Köp, ställ undan i källaren / förråd och plocka upp till när värmen kommer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hälften av vad jag gav när det begav sig. Helt klart värt det om man inte redan har en portabel AC och vet att man vill ha till nästa år. Köp, ställ undan i källaren / förråd och plocka upp till när värmen kommer.

Vad är det för skillnad på 26u338 och 26u758?

Vilken passar bäst för ett litet sovrum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vad är det för skillnad på 26u338 och 26u758?

Vilken passar bäst för ett litet sovrum?

Samma kyleffekt men 758 är lite bättre energieffektivitet och tystare.
EXP26U758CW 2.6 kW kyleffekt 2990 kr
EXP26U338CW 2.6 kW kyleffekt 2490 kr

Bättre kyleffekt.
EXP34U338CW 3.4 kW kyleffekt 2990 kr. Det här är den bästa dealen enligt mig också.

Jag har en av de större och den kyler mitt sovrum på 20-25 kvadrat helt ok på varmaste dagarna och absolut fine vid vanliga dagarna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu börjar det bli dags o reka för årets AC inköp för min del.
Men jag vet ej vilken modell och fönsterkit man ska satsa på.

Mina fönster är extremt stora 140cm höga, 110 breda.
Ovanför har jag ett mindre fönster men det är också 2.1m från marken -> nedre kanten, så det kanske är för högt att dra ett rör för utlopp rakt upp så högt.

Någon som vet om det är några nyare modeller på ingång 2022 eller om det är samma gamla modeller som tidigare år som gäller?

Har ett rum på 44kvm jag vill använda den åt.

Kollat på Electrolux ChillFlex Pro EXP34U o DeLonghi PAC EL112 Silent om de är värt.
Tyvärr är AC priserna sjukt höga just nu jämfört med vad de varit innan

Fönsterkitt:. Någon som kan rekommendera ett fönsterkitt som fungerar bra till dessa stora fönster om det ej går dra utlopp till övre fönstret?

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera en runt 2500:-?

Permalänk
Medlem

Alltså har kammat igenom vad som känns som hela europeiska marknaden. Vad i helvete?

Finns verkligen inga två-slags AC enheter. I USA har de lyxiga, extremt effektiva Whynter tvåslangs enheter, men dessa är 110-120V och 60hz.

Vad i helvete har vi inte dem på Europeiska marknaden? Tvåslangs portabla ACs. Verkar som att man får köpa en 12000BTU electrolux och bygga om den från grunden upp i år, med ljudisolering runt kompressorn, total intern luft-tätning, och tvåslangs konvertering.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu har jag kollat runt lite mer och det lutar sig mellan dessa två AC:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

alt

https://www.webhallen.com/se/product/306482-Nedis-Barbar-luft...

vilken hade ni valt? Någon större skillnad mellan dessa två? För och nackdelar mellan dessa två? Kommer använda mycket via mobilen.

Kommer användas till ca 40-50kvm vardagsrum

Permalänk
Medlem

Andersson arc'en är 5db tystare och har har mycket högre kylkapacitet. Har Nedisen överpris eller Andersson'en några andra negativa aspekter?

Utifrån specifikationerna, utan tvekan https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av str8forthakill:

Andersson arc'en är 5db tystare och har har mycket högre kylkapacitet. Har Nedisen överpris eller Andersson'en några andra negativa aspekter?

Utifrån specifikationerna, utan tvekan https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftkondi...

Vet du hur märket "andersson" är bra eller dåligt? Verkar liksom vara B märke om du frågar mig
Fördelen med att köpa på netonnet är ju att de har öppet köp på produkten (även om man testar).

Är det något man ska tänka på när man skaffar ACn? Saknar Andersson någon funktion som man måste ha på en AC?