Permalänk

Minnesläcka

Hej.

Har under den senaste tiden upplevt att datorn varit slö och tror mig nu kommit fram till att det är en minnesläcka då den icke växlingsbara poolen är väldigt hög och jag brukar allt tillgängligt minne på datorn. Har försökt uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet likt en annan tråd föreslog och använt mig av tjänsten restoro men har nu slut på idéer.

Aktivitershanteraren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar Aggfelt:

Hej.

Har under den senaste tiden upplevt att datorn varit slö och tror mig nu kommit fram till att det är en minnesläcka då den icke växlingsbara poolen är väldigt hög och jag brukar allt tillgängligt minne på datorn. Har försökt uppdatera drivrutinerna för nätverkskortet likt en annan tråd föreslog och använt mig av tjänsten restoro men har nu slut på idéer.

Aktivitershanteraren

Klassikern här på forumet har väl varit drivrutinerna till Killer NIC där det fanns någon version som verkligen läckte minne som ett såll. (Som dessutom glatt fortsatte att distribueras av moderkortstillverkare)

Men även om det är något annat som är fel i ditt fall bör ju kunna använda samma angreppssätt som användes där, se https://www.sweclockers.com/forum/trad/1213228-minne-fullt-97... t.ex.

I kort: använd poolmon för att identifiera ett namn på vad som använder minnet, leta efter vilken drivrutin namnet hör till, försök dra slutsatser utifrån vilken drivrutin det visade sig vara.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Bästa brukar vara att försöka hitta vad som har läckan och starta om eller avinstallera det.

ASUS hade t.om minnesläckor i sin mjukvara i flera år. Jag hade script som kördes varje dag för att starta om bråkande saker annars blev det slut ram efter 2-3 dagar.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk

Tack Evil penguin och berger för era svar. Jag verkar ha löst det genom att använda windows minnesdiagnostik då den icke växlingsbara poolen ligger på 800MB just nu.