Snabbkoll: Hur många programmeringsspråk behärskar du?

Permalänk
Melding Plague

Snabbkoll: Hur många programmeringsspråk behärskar du?

Är du en fena på Cobol eller är det snarare C# som gäller? Hur många språk känner du att du behärskar?

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Snusfri

Har inte kodat sedan qbasic på gymnasiet i mitten av 90-talet så har typ noll kunskap i dagsläget.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Min hjärna och programmering är inte kompatibla.

Har tvingat mig igenom en Java och en VHDL kurs, men blir inte klokare på det ändå.

Permalänk
Medlem

Kan inte säga att jag behärskar något språk fullt ut, men håller på en hel del med Raspberry Pi och Arduino-kort, så det man är mest haj på är Python och C++. Har även lite grundläggande kunskaper i Perl.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Enda rätta svaret här är noll, det finns ingen som kan något programmeringsspråk till 100%.

Visa signatur

Ryzen 5950X | RTX 4090 TUF | 32GB 3600CL16 | Asus ROG Strix B550-F
Asus PG42UQ | Icemat v1 | Logitech G502X | Ducky Premier MX Blue

Permalänk
Medlem

Klickade in mig på 1-2 då det är ca 2 jag är faktiskt bekväm med att använda.
Jobbade med PHP för ett par år sedan men knackar mestadels C# hemma dessa dagar.
Dock så har man massa andra språk i baggaget men som jag inte aktivt inte skulle välja i första lag. Dock skulle vilja kunna behärska C/C++ ordentligt men kommer oftast till en kunskaps vägg som oftast får mig att gå till C# istället för att det är enklare att fixa problemet.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem

Läste programmering på högskolan, var då Ada vi programmerade i. Men det var det i särklass tråkigaste ämnet jag läst, fattade inte ett skit. Kanske var pga all matematik som vi använde inom programmeringen inte satt ordentligt än så det blev ännu svårare pga det...men oavsett. Vill aldrig ha med programmering att göra igen.

Någonsin. *ryser*

Så jag valde noll. För jag kommer inte ihåg ett skit av det. Lyckades bli godkänd och sen lade jag det fullständigt bakom mig.

Ok. Vi programmerade en del i Matlab också men det är inte samma sak egentligen och jag vet inte om det kan kallas för ett programmeringsspråk i samma bemärkelse. Minns dock inget av det på rak arm utan att damma av kunskaperna så räknar det inte heller.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

Skum fråga, tycker jag. "Behärskar" gör jag väl de 2-3 jag använt på sistone — andra språk jag utsatts för har jag vaga minnen av och det är därmed säkert enklare att läsa kod skriven i dem samt att komma igång igen, men gränsen mellan ett nytt språk och ett man inte sett på länge är väldigt flytande imo. Sedan om man är bekväm med en paradigm går det oftast väldigt snabbt att komma in i ett språk man inte sett förut.
Jag blir ofta lite skeptisk när folk säger att de "kan" ett språk — en person som aldrig använt Python (bara som ett exempel) men som varit en avancerad programmerare i många år kommer skriva mycket bättre Python-kod inom ett par timmar än någon som enbart "kan" Python som sitt första språk och har spenderat ett par år med det.

Permalänk
Medlem

Räknas BASIC? Satt med det på glada 80-talet på en C64...

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Roughack:

Enda rätta svaret här är noll, det finns ingen som kan något programmeringsspråk till 100%.

Vi frågar inte hur många du kan till 100%

Permalänk
Musikälskare

Utvecklare (sen 7-8 år tillbaka) som jobbar med React.js bland annat

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Vi frågar inte hur många du kan till 100%

...längre

Citat:

Är du en fena på Cobol eller är det snarare C# som gäller? Hur många språk känner du att du behärskar totalt?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av Roughack:

Enda rätta svaret här är noll, det finns ingen som kan något programmeringsspråk till 100%.

Behärska behöver ju inte vara att kunna något till 100%, precis som med alla andra språk De flesta här skulle nog exempelvis känna att de behärskar svenska (eller valfritt annat modersmål) utan att för den delens skull kunna varenda liten språkregel eller ord.

Med behärska totalt i den här kontexten menades totalt antal, men jag ser att det blev lite tvetydigt, det är fixat!

Permalänk
Medlem

C++ känns som mitt andra modersmål från en förälder jag inte träffat på än.
Sen kan man ju en del likande som Rust, C# och Java. Python och Lua har jag skrivit en del, nog reviewat mer lua än jag skrivit själv.
Julia har jag givit ett försök men har inge riktigt något användningsområde inom spel.

Nästa språk blir nog att ge Haskell ett nytt försök eller typescript

Permalänk
Medlem

Behärskar är lite väl vagt.
Kan man ett C-språk så blir alla andra c-språk väldigt enkla att sätta sig in i.

Räknas TypeScript och ECMAScript som olika språk? 😅
Räknas SQL som ett programmeringsspråk?

Jag fyllde i 5-6. För det är så många språk jag stöter på i vardagen. Men jobbar helst bara i C#, Powershell och SQL.

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Medlem

Inga, är en så kallad "gamer-lamer" för att använda en term från C64 tiden

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av LemonIllusion:

...längre

Hur många språk känner du att du behärskar totalt?
Alltså total i antal, inte procent.

Permalänk
Rekordmedlem

Uppenbarligen många som ljuger eller har en frikostig tolkning av "behärskar" det är få som behärskar ett språk och att man har gjort nått enkelt i ett språk är inte att behärska det så jag är väldigt skeptisk till att nån verkligen behärskar 3-4 språk men det är kanske möjligt men inte fler än det.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har förträngt alla gamla så det får bli noll idag. 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Räknas BASIC? Satt med det på glada 80-talet på en C64...

Ja, klart att BASIC räknas. Problemet i sammanhanget är nog isf snarare att det var så länge sedan och om du fortfarande behärskar det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Frågeställning fullt giltigt för ungdomar. Men ju äldre man blir ju fler saker programmerar man. Och ofta skiter man fullständigt i vad språket heter, man öppnar en befintlig lösning och lägger till något eller felsöker.

Att ha en semantisk diskussion vad behärska betyder kan man ha. Problemet är att det ofta är en färskvara. Jag har flera certifikat där tillverkaren intygar att jag har uppfyllt kraven för att kalla expert inom deras programmeringsverktyg, men när jag ej har rört vissa på 10år så blir jag lite som äldre som letar efter Any key på tagentbordet.

En mer intressant fråga är inom hur många olika domäner behärskar man programmering. Där man såklart kan diskutera vad en domän är. Om alla Apputveckling till mobiler ska räknas som en domän eller om Android och iOs är 2st olika.
Jag själv räknar ofta all mobilutveckling som en domän, men det beror i vilket sammanhang man pratar.

Permalänk
Medlem

Kan man programmera i C++, så har man ganska enkelt att lära sig de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeVVa:

Behärskar är lite väl vagt.
Kan man ett C-språk så blir alla andra c-språk väldigt enkla att sätta sig in i.

Räknas TypeScript och ECMAScript som olika språk? 😅
Räknas SQL som ett programmeringsspråk?

Jag fyllde i 5-6. För det är så många språk jag stöter på i vardagen. Men jobbar helst bara i C#, Powershell och SQL.

T-SQL eller PL-SQL absolut

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Från början, till slut... BASIC (c64), 6502 ASM, Z80 ASM, MC680X0 ASM, (a)REXX, C, E, C++, x86 ASM, PERL, Python, Rust och GO. I den ordningen. Aldrig, aldrig ALDRIG något javascript crap -- och de få månader jag skrev rat i Java räknar jag inte -- aldrig igen LUA, TypeScript och liknande räknar jag inte. C# och F har jag "TESTAT", men nja.. Jag är ingen utvecklare, så... Har säkert glömt en hel del, hållit på med skiten i drygt 37 år nu, så...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk

Qlik sense javascript back end och front end

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, klart att BASIC räknas. Problemet i sammanhanget är nog isf snarare att det var så länge sedan och om du fortfarande behärskar det.

Ja jag valde 0 eftersom jag inte behärskar det fortfarande men det är också det enda programmeringsspråk jag varit i närheten av att behärska.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

9 Språk och 9 dialekter skulle jag säga. så jag bockade för 13+ även om 9-10 kanske vore mer korrekt.
Sedan om jag behärskar dem så bra, går ju att diskutera, men jag förstår grunderna i dem.
Java, Javascript, Jquery & AngularJS är ju besläktade precis som C, C++ & C#.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem

Någon som testat på språket brainfuck 😁?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Brainfuck

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Med tolkningen "språk som jag använder relativt regelbundet och känner att jag kan skriva något så när rimlig kod i" blir det rust, c++, haskell, python, bash, verilog, spade (mitt eget språk)