Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Medlem

Varmilo MA105M Calculator

Hej! Är lite sugen på detta tangentbord men undrar om någon har erfarenhet av detta? Särskilt kvalitén på brytarna då de verkar vara deras egna EC brytare?

Permalänk

Jag har inte hört något om dålig kvalitet på de brytarna. Men de de har ju inte funnits så länge så vem vet om de kommer fungera om tio år som Cherry's kan göra..

Permalänk
Medlem

Söker tangentbord
Så silent som möjligt
60/65%
Wireless/eller inte spelar inte roll
Helst under 1000kr, helst så billigt som möjligt (utan att det drar ner på kvaliten)
Spelar enbart med den

kan vara wired också
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Jag har inte hört något om dålig kvalitet på de brytarna. Men de de har ju inte funnits så länge så vem vet om de kommer fungera om tio år som Cherry's kan göra..

Okejokej. Slog till på ett nu så håller tummarna! Ser rätt coolt ut iaf

Permalänk
Skrivet av HickeHiskelig:

damn. har legat i dvala de senaste åren. har sett att det sålts kit med keycaps till färdiga tangentbord de senaste åren, men att bygga helt från grunden ser lite mer spännande ut. ger det något lyft att bygga ett eget om man redan sitter på razer blackwidow från 2013? vad landar isåfall ett budgetbygge på? skulle behöva ett till jobbet med tystare brytare men som man kanske kan ha nytta av hemma också.

finns det någon vettig sida att köpa dom här prylarna på?

Du kommer känna men framförallt höra skillnad om du bygger ett eget. Priset beror mycket på formfaktor.
Men för 2500:- så får du
https://www.maxgaming.se/sv/cases/kbd67-lite-r3-iso-svart
https://kbnordic.se/keycaps/bow-keycaps-pbt-dye-sub-iso-ansi-...
+brytare och Krytox 205g0. Du säger tystare brytare, men jag skulle säga att om du smörjer dem så kommer det låta behagligare än alla dina kollegors knappande.

Permalänk

Goddagens!

Dags för mig att skaffa nytt tangentbord och har mer eller mindre landat i att det är en förbaskad djungel och att jag inte kan någonting så ber allra ödmjukast om hjälp.

Tangentbordet ska användas främst till gaming där främst WoW, Dota, Lost Ark, Diablo och liknande kommer att spelas. Det viktigaste är att det är stilrent (läs mer mot kontor än gaminglya) och så tyst som möjligt (läs så tyst så att sambon inte längre drivs till vansinne).

* Storlek 100% eller TKL men helst fullstort
* Fysisk Layout helst ISO
* Nordisk Layout
* Mekaniskt är väl mer eller mindre ett krav
* Helst inga Makroknappar alls men faller inte på det om det skulle finnas
* Helst trådlöst
* Helst bakgrundsbelyst
* brytare har jag inte den blekaste om, så tysta som möjligt
* Färg är av mindre vikt. Det ska dock vara stilrent och inte utstråla gaming. Estetiken mer mot kontor än gaming dvs.
* Ljudnivå, som sagt, så tyst det bara går

Ett alternativ jag funderat på är att köpa ett barebone hotswap och köpa till typ Boba U4 switchar men är ute på tunn is då jag inte kan någonting om detta.
Ett annat alternativ är att köpa baskit från typ KDB och alla tillval men det är ännu tunnare is.
Jag har ett Apex M400 liggande om det skulle vara möjligt att byta switchar på den för att få den tyst? Inte den blekaste aning om hur man gör detta dock.

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av drcharles:

Goddagens!

Dags för mig att skaffa nytt tangentbord och har mer eller mindre landat i att det är en förbaskad djungel och att jag inte kan någonting så ber allra ödmjukast om hjälp.

Tangentbordet ska användas främst till gaming där främst WoW, Dota, Lost Ark, Diablo och liknande kommer att spelas. Det viktigaste är att det är stilrent (läs mer mot kontor än gaminglya) och så tyst som möjligt (läs så tyst så att sambon inte längre drivs till vansinne).

* Storlek 100% eller TKL men helst fullstort
* Fysisk Layout helst ISO
* Nordisk Layout
* Mekaniskt är väl mer eller mindre ett krav
* Helst inga Makroknappar alls men faller inte på det om det skulle finnas
* Helst trådlöst
* Helst bakgrundsbelyst
* brytare har jag inte den blekaste om, så tysta som möjligt
* Färg är av mindre vikt. Det ska dock vara stilrent och inte utstråla gaming. Estetiken mer mot kontor än gaming dvs.
* Ljudnivå, som sagt, så tyst det bara går

Ett alternativ jag funderat på är att köpa ett barebone hotswap och köpa till typ Boba U4 switchar men är ute på tunn is då jag inte kan någonting om detta.
Ett annat alternativ är att köpa baskit från typ KDB och alla tillval men det är ännu tunnare is.
Jag har ett Apex M400 liggande om det skulle vara möjligt att byta switchar på den för att få den tyst? Inte den blekaste aning om hur man gör detta dock.

Tack på förhand!

Det är i allmänhet inte brytaren (bortsett från klickiga) som gör att det låter, det är lådan/chassit och "akustiken" som är den mest bidragande faktorn (även om såklart "type-s" och "silent" bidrar)

Om det duger med Svensk(/finsk) layout (dvs utan dansk/norska åäö) och utan bakgrundsbelysning (vilket inte är så "kontor" imo):

  • Swedish/Finnish Topre Realforce 105UB (Trådat) (UB=Svart, UW=Vitt)

  • Swedish/Finnish Topre Realforce 88UB (Trådat)

  • Filco Majestouch-2, MX Silent Red, Swedish/Finnish (105 tangenter/Fullstorlek, Trådat)

  • Filco Convertible 2 Tenkeyless MX Red silent, Swedish/Finnish (Trådlöst)

  • Nordic Matias Tactile Pro for PC ( https://www.keyboardco.com/keyboard/matias-tactile-pro-for-pc... )

Vågar du dig på en mindre layout så:

F.ö. Ju större tangentbord: desto mer låter det (större bas-/resonanslåda)

P.S. Och som sagts tidigare: vad du anväder tangentbordet till (utöver huvudfunktionen: "trycka in bokstäver och tecken i datan" spelar ingen som helts roll!) D.S.

Permalänk
Medlem

Har länge spanat in både GMMK Pro och nu Keychron Q1 med knob (vill ha den uppdaterade varianten). Just Q1 knob verkar ju finnas i lager nu. Hade föreställt mig ett sådant med Boba U4 silent men dessa verkar ju inte finnas i lager någonstans. Har ni tips på vad jag kan köpa för taktila tysta switchar till Q1? Eller tips på liknande custom setup med 75% ish storlek?

Permalänk
Skrivet av xsp:

Har länge spanat in både GMMK Pro och nu Keychron Q1 med knob (vill ha den uppdaterade varianten). Just Q1 knob verkar ju finnas i lager nu. Hade föreställt mig ett sådant med Boba U4 silent men dessa verkar ju inte finnas i lager någonstans. Har ni tips på vad jag kan köpa för taktila tysta switchar till Q1? Eller tips på liknande custom setup med 75% ish storlek?

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/box-silent-brown-switch-10-pack

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/t1-shrimp-silent-taktil-10-pack

Men borde inte dröja allt för länge tills nästa leverans av bobas kommer.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xsp:

Har länge spanat in både GMMK Pro och nu Keychron Q1 med knob (vill ha den uppdaterade varianten). Just Q1 knob verkar ju finnas i lager nu. Hade föreställt mig ett sådant med Boba U4 silent men dessa verkar ju inte finnas i lager någonstans. Har ni tips på vad jag kan köpa för taktila tysta switchar till Q1? Eller tips på liknande custom setup med 75% ish storlek?

Jag vill nog fortfarande envist hävda att det inte är brytaren ("switchen") i sig som (primärt) gör att ett tangentbord väsnas (eller inte).
Det är chassit/lådan (och bristen på dämpning i/under dito) i sig som är den _primära_ orsaken till oljud! (men visst jagar du den sista "decibelen" från (t.ex.) 60 dBA till 59 dBA (på 30 cm avstånd) så visst (som referens ditt "vanliga "tysta" mebrantangentbord ligger i storleksordningen 64-72 dBA, och då är dB-skalan logaritmisk!)

Mitt tystaste mekaniska ligger på 59 dBA (inte serietillverkat), och mitt tystaste membran (serietillverkat) ligger på 64 dBA (3 dB är en fördubbling av ljudniån, 6 dB är en fördubbling av fördubblingen (men i praktiken en upplevd fördubbling av (o)ljudsnivån)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Jag vill nog fortfarande envist hävda att det inte är brytaren ("switchen") i sig som (primärt) gör att ett tangentbord väsnas (eller inte).
Det är chassit/lådan (och bristen på dämpning i/under dito) i sig som är den _primära_ orsaken till oljud! (men visst jagar du den sista "decibelen" från (t.ex.) 60 dBA till 59 dBA (på 30 cm avstånd) så visst (som referens ditt "vanliga "tysta" mebrantangentbord ligger i storleksordningen 64-72 dBA, och då är dB-skalan logaritmisk!)

Mitt tystaste mekaniska ligger på 59 dBA (inte serietillverkat), och mitt tystaste membran (serietillverkat) ligger på 64 dBA (3 dB är en fördubbling av ljudniån, 6 dB är en fördubbling av fördubblingen (men i praktiken en upplevd fördubbling av (o)ljudsnivån)

Köper det helt och hållet! Med lite erfarenhet är det svårt att hitta rätt men bobas verkar ju omtyckta så jag utgår ifrån dem. Jag skulle vilja ha ett tyst tangentbord med skön skrivkänsla samtidigt som att det inte tröttar ut fingrarna om man matar på. Som jag förstått är det taktila som gäller då men har som sagt väldigt lite erfarenhet av mekaniska brytare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xsp:

... Som jag förstått är det taktila som gäller då ....:-)

Det var vad jag också trodde innan jag började nörda ner mig i träsket: Jag spenderade en massa kosing på dito antagande också.

Vad lärde jag mig efter att ha spenderat massa onödiga pengar? Taktil eller linjär är helt upp till var och en: det är personlig preferens: ingen brytare (switch) kommer göra att du skriver en "bättre" roman eller att du helt plötsligt börjar dominera i CS:GO.

Den brytare som DU tycker är bäst; ÄR bäst.. för DIG!

Samma som att den pizza som du tycker är godast... ÄR godast (för dig)! Sen att JAG inte gillar hawai-pizza gör väl inte din upplevelse sämre? Du tycker väl fortfarande att den är god? (...eller tvärtom (om du nu inte gillar Hawai-whatever) : för att dra en dålig liknelse)

Permalänk
Medlem
Skrivet av xsp:

Köper det helt och hållet! Med lite erfarenhet är det svårt att hitta rätt men bobas verkar ju omtyckta så jag utgår ifrån dem. Jag skulle vilja ha ett tyst tangentbord med skön skrivkänsla samtidigt som att det inte tröttar ut fingrarna om man matar på. Som jag förstått är det taktila som gäller då men har som sagt väldigt lite erfarenhet av mekaniska brytare

Kan vara. Som anon257891 skriver så är det svårt att säga vad du tycker är skönast att skriva på. Personligen tycker jag absolut inte att det är skönt att skriva på brytare utan taktil feedback (linjära) så för min egen personliga del så skriver jag under på att det är taktila brytare du ska ha. Men jag gillar inte linjära till något alls, så jag kommer ju alltid säga att du ska ha taktila brytare. Och då räknar jag självklart allt som inte är en linjär brytare som taktil (d.v.s. "taktila" och klickbrytare). Det enda facit du kommer få är genom att testa båda två och se vad du föredrar bäst.

Men om du VILL ha en taktil brytare som ger feedback när du trycker på den (d.v.s. som förmodligen alla tangentbord du någonsin använt, om du inte har någon åsikt om linjära brytare än) så är Bobas väldigt fina. U4 låter i princip ingenting om du har en dämpad låda att stoppa dem i. ZealPC Zilents V2 låter klart mer (även om de inte direkt låter jättehögt de heller). Boba U4 är även mycket skönare att skriva på enligt mig, eftersom Zilents är för taktila. Jag använde f.ö. dem för att skriva det här inlägget så jag känner att jag baserar det jag skriver på erfarenhet. Gav bort mitt tangentbord med Boba U4 till en kompis, och då gav jag honom det istället för detta just för att det är så mycket trevligare att använda.

Det var någon annan som hittade en sida som sålda smorda Boba U4 nånstans men jag vet inte vem. Finns nog i någon av dessa trådar och inte allt för långt tillbaka. Vill du ha ett riktigt, riktigt tyst mekaniskt tangentbord som är jättetrevligt att skriva på hade jag försökt köpa sådana och sen stoppa dem i en väl dämpad låda, antingen från KBDfans eller dylikt, eller ett Q1 eller GMMK Pro som du stoppar in dämpning i vid behov. På frågan om du kan byta brytare i ditt befintliga är svaret förmodligen "Ja, men du kommer få löda av alla befintliga brytare först och det är svindrygt".

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Det är i allmänhet inte brytaren (bortsett från klickiga) som gör att det låter, det är lådan/chassit och "akustiken" som är den mest bidragande faktorn (även om såklart "type-s" och "silent" bidrar)

Om det duger med Svensk(/finsk) layout (dvs utan dansk/norska åäö) och utan bakgrundsbelysning (vilket inte är så "kontor" imo):

  • Swedish/Finnish Topre Realforce 105UB (Trådat) (UB=Svart, UW=Vitt)

  • Swedish/Finnish Topre Realforce 88UB (Trådat)

  • Filco Majestouch-2, MX Silent Red, Swedish/Finnish (105 tangenter/Fullstorlek, Trådat)

  • Filco Convertible 2 Tenkeyless MX Red silent, Swedish/Finnish (Trådlöst)

  • Nordic Matias Tactile Pro for PC ( https://www.keyboardco.com/keyboard/matias-tactile-pro-for-pc... )

Vågar du dig på en mindre layout så:

F.ö. Ju större tangentbord: desto mer låter det (större bas-/resonanslåda)

P.S. Och som sagts tidigare: vad du anväder tangentbordet till (utöver huvudfunktionen: "trycka in bokstäver och tecken i datan" spelar ingen som helts roll!) D.S.

Svensk/Finska Realforcen är slut sen typ ett år tillbaks och enligt Fujitsu ska de inte göra fler. . Kommer aldrig förlåta mig för att jag inte hann köpa ett. Kommer de med fler så lär det ju bli den nyare fulare varianten och då krävs det väl att Keyboardco och/eller Maxgaming gör en ny specialbeställning på några tusen stycken.

Finns 4 st fullsize kvar med tysk layout dock. https://www.keyboardco.com/keyboard/topre-realforce-105ub-gol...

Antagligen sista chansen att få ett R1 med iso-layout förutom begagnade.

Permalänk
Medlem

För er som gått över till ANSI, hur lång tid tog de för er att bli vana med de?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För er som gått över till ANSI, hur lång tid tog de för er att bli vana med de?

Jag bytte formfaktor och hoppade samtidigt över till Swerty. Generellt skulle jag väl säga att gå över var ingen större skillnad. Förutom att symbolerna ligger lite annorlunda. Men för de så tog det kanske 2-3 månader. Därefter var jag relativ bekväm med samtliga symboler. Finns ju självklart vissa symboler man inte använder dagligen och då måste jag till och med kolla upp vart de ligger.

Edit: Nu har jag använt brädan i över 2 år och känner mig väldigt säker och skulle nog säga att det inte är något hinder. Idag kör jag HHKB men innan hade jag Anne Pro 2 och egentligen är det ingen skillnad mellan desssa förutom Ctrl och caps.

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ryssfemma:

För er som gått över till ANSI, hur lång tid tog de för er att bli vana med de?

Menar du ett ANSI tangentbord inställt med svensk teckenuppsättning (Qwerty)
eller
menar du ett ANSI-tangentbord med US (eller annan) teckenuppsättning?

Enda skillnaden på hårdvaru-Layouten (tangenterna) på ISO och ANSI är (i praktiken) att tangenten till höger om V-shift ("<>") inte finns, utöver den uppenbara att "Vagnretur"(Return) har en annan form (vilket påverkar formen på tangenterna kring dito).

Vilket tecken (tecken-uppsättning) det blir när du trycker på olika tangenter ställer du in i ditt OS.
ANSI SE funkar också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hinneinisanni:

Söker tangentbord
Så silent som möjligt
60/65%
Wireless/eller inte spelar inte roll
Helst under 1000kr, helst så billigt som möjligt (utan att det drar ner på kvaliten)
Spelar enbart med den

Anne Pro 2

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk

Även fast jag har en Ducky One 3 TKL Daybreak beställd på maxgaming så blir den bara försenad mer och mer för när leveransen förväntas inkomma.

Därför har jag funderat lite över att göra något eget istället.
Det jag funderat över är att köpa en GMMK Pro (75%) och bygga vidare på detta.
Men efter att ha kollat en hel del videos om detta så såg jag att många anmärkte på dess stabilisatorer avsevärt mycket.

Är det någon som vet om detta fortfarande är ett problem?
För övrigt om man vill köpa egna switchar som är som Cherry MX Browns vilka tycker ni är bland de bättre inom samma klass utav tactila switchar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Silvowitch:

Även fast jag har en Ducky One 3 TKL Daybreak beställd på maxgaming så blir den bara försenad mer och mer för när leveransen förväntas inkomma.

Därför har jag funderat lite över att göra något eget istället.
Det jag funderat över är att köpa en GMMK Pro (75%) och bygga vidare på detta.
Men efter att ha kollat en hel del videos om detta så såg jag att många anmärkte på dess stabilisatorer avsevärt mycket.

Är det någon som vet om detta fortfarande är ett problem?
För övrigt om man vill köpa egna switchar som är som Cherry MX Browns vilka tycker ni är bland de bättre inom samma klass utav tactila switchar?

Jag har ett gmmk pro, stabilisatorerna är inte trevliga, eller var inte på mitt iaf, de kanske de har löst på de nya. Jag använde mig ett tag av Glorious panda taktila switchar, jag tycker dom är supersköna taktila switchar. Ja växlar mellan dem och linjära black inks, beroende på vad jag är sugen på.
Jag har fick bytt ut mina stabs till Durock v2 som jag har holee moddat och lubeat med 205g0.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Silvowitch:

Även fast jag har en Ducky One 3 TKL Daybreak beställd på maxgaming så blir den bara försenad mer och mer för när leveransen förväntas inkomma.

Därför har jag funderat lite över att göra något eget istället.
Det jag funderat över är att köpa en GMMK Pro (75%) och bygga vidare på detta.
Men efter att ha kollat en hel del videos om detta så såg jag att många anmärkte på dess stabilisatorer avsevärt mycket.

Är det någon som vet om detta fortfarande är ett problem?
För övrigt om man vill köpa egna switchar som är som Cherry MX Browns vilka tycker ni är bland de bättre inom samma klass utav tactila switchar?

Att de anmärker på Stabsen är ju för att de jämför dem med de som används till custum brädor. Jämfört med de som sitter i alla Ducky, Varmilo, Razor etc så är de likvärdiga.
Men fördel är ju att du kan byta. (Jag rekommenderar dock inte Durock)

Brytare är en djungel man får pröva sig fram vad man tycker om. Men jag tycker man ska smörja dem vare sig det är en Cherry eller något mer exotiskt.

Permalänk

köpte durock stabs till mitt ducky..fungerade inte alls.. dem var så tighta i sin fitt att tangenterns "hona" inte linjade upp perfekt så tangenterna vart stuck..

Permalänk
Representant

Skrivet av lambdan:

Skrivet av lambdan:

Fick färdiglubeade stabsen från smord idag och satt in dem och jepp, de fixade mina problem Mycket behagligare ljud nu o lätta att installera (var inte så jobbigt att ta isär tangentbordet, jobbigast var att få loss stabsen från 3d printade brickan de kom på)

Så nu är jag klar med här tangentbordet... i teorin... men jag tror verkligen det! Har inget att klaga på egentligen. Super nöjd med dessa gula switchar också.
Mitt största problem är att jag inte vet vad jag ska göra med de 3 knapparna jag har till höger om Enter knappen så jag har blankat dem tillsvidare.

Jag hoppas smord fortsätter sälja färdiglubeade stabs för jag köper dem lätt igen om jag ska bygga ett till KBD67 istället för att kladda själv

Hejsan! Är kanske lite sen med att svara men hittade detta meddelandet idag. Kul att du är nöjd med köpet och det låter riktigt bra! Planen är att fortsätta erbjuda smorda stabs i framtiden. Erbjuder nu också "Stabilizer lubing service" så ifall man vill ha sina egna stabs smorda så kan man skicka dem till mig och så smörjer jag för en billig peng. Riktigt kul att du verkar vara nöjd
/Anas - ägare av smord.store

Visa signatur
Permalänk

Storlek: Helst 65% men kan överväga TKL/75. 60% fungerar vid ANSI och fimpa höger alt.
Fysisk Layout: Då jag jobbar med programmering överväger jag att gå över till ANSI. Men ingen preferens
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte: Nej
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt
Önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Nej
Trådlöst eller trådat: Trådat primärt men skadar inte med BT/2.4GHz
Bakgrundsbelyst eller inte: Ingen preferens
RGB(W) eller inte: Ingen preferens
Brytarpreferenser: Helst linjära alternativt taktila
Programmerbart eller inte programmerbart: Gärna programmerbart
Krav på extern mjukvara: Helst ingen mjukvara
Kulör: Ingen preferens
Ljudnivå: Ingen preferens, jobbar mestadels hemifrån, så lågt som möjligt antar jag

Jag har idag en beställning hos MaxGaming på ett KBD67 Lite RS ISO, som jag är spänd på, men samtidigt går jag i ANSI-tankebanor i och med mitt yrke. Har testat köra US-layout i Windows när jag jobbar och även om det går långsammare pga. muskelminnet så flyter det på mer naturligt på grund av placering av måsvingar, semi-kolon etc.

Har en budget på ca 1500-2200kr. Min beställning på KBD67 Lite + switchar ligger på ca 2200, då jag tänkte återanvända keycaps från mitt Leopold FC660m.

Tar gärna emot tips och åsikter kring ANSI/ISO, bygga eget mot förbyggt kring min budget. Kan även tänka mig att köpa delar för ett "custom" i etapper för att gå över budget men helst inte.

Tangentbord jag provat senaste veckorna som jag inte varit nöjd med inklusive anledning:

Keychron K6 (Gateron Röda) - För högt plus halvdålig layout
Varmilo VA69 (MX Röda) - Skönt, men svårt att rättfärdiga ett tangentbord för 1500 som inte skiljde sig särskilt från mitt Leopold.
Ducky One 2 SF (MX Röda Silent) - Gillade inte switcharna, lite för svampig känsla. Annars härligt tangentbord men inte speciellt mycket finesser för 1500kr.
Logitech G915 TKL (Tacticle) - Ville tycka om för dess egenskaper, men kändes plastigt och gillade inte lågprofil.
iQunix F60 - Ville prova FN+WASD men föll mig inte i smaken.

Uppdatering med provade tangentbord
Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Storlek: Helst 65% men kan överväga TKL/75. 60% fungerar vid ANSI och fimpa höger alt.
Fysisk Layout: Då jag jobbar med programmering överväger jag att gå över till ANSI. Men ingen preferens
Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte: Nej
Mekaniskt/Icke-mekaniskt: Mekaniskt
Önskemål om dedikerade knappar ("Makro"): Nej
Trådlöst eller trådat: Trådat primärt men skadar inte med BT/2.4GHz
Bakgrundsbelyst eller inte: Ingen preferens
RGB(W) eller inte: Ingen preferens
Brytarpreferenser: Helst linjära alternativt taktila
Programmerbart eller inte programmerbart: Gärna programmerbart
Krav på extern mjukvara: Helst ingen mjukvara
Kulör: Ingen preferens
Ljudnivå: Ingen preferens, jobbar mestadels hemifrån, så lågt som möjligt antar jag

Jag har idag en beställning hos MaxGaming på ett KBD67 Lite RS ISO, som jag är spänd på, men samtidigt går jag i ANSI-tankebanor i och med mitt yrke. Har testat köra US-layout i Windows när jag jobbar och även om det går långsammare pga. muskelminnet så flyter det på mer naturligt på grund av placering av måsvingar, semi-kolon etc.

Har en budget på ca 1500-2200kr. Min beställning på KBD67 Lite + switchar ligger på ca 2200, då jag tänkte återanvända keycaps från mitt Leopold FC660m.

Tar gärna emot tips och åsikter kring ANSI/ISO, bygga eget mot förbyggt kring min budget. Kan även tänka mig att köpa delar för ett "custom" i etapper för att gå över budget men helst inte.

Tangentbord jag provat senaste veckorna som jag inte varit nöjd med inklusive anledning:

Keychron K6 (Gateron Röda) - För högt plus halvdålig layout
Varmilo VA69 (MX Röda) - Skönt, men svårt att rättfärdiga ett tangentbord för 1500 som inte skiljde sig särskilt från mitt Leopold.
Ducky One 2 SF (MX Röda Silent) - Gillade inte switcharna, lite för svampig känsla. Annars härligt tangentbord men inte speciellt mycket finesser för 1500kr.
Logitech G915 TKL (Tacticle) - Ville tycka om för dess egenskaper, men kändes plastigt och gillade inte lågprofil.
iQunix F60 - Ville prova FN+WASD men föll mig inte i smaken.

FN+wasd blir trevligare att använda om du har FN på caps lock platsen.

Och tyvärr kommer du få problem med höger shift om du ska använda keycapsen från din Filco på en KBD67 Lite. =/

Men att hitta en KBD67 Lite med ansi borde inte vara alltför svårt. Keychron Q2 är ett alternativ jag personligen hade valt istället men då går priset upp lite.

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

FN+wasd blir trevligare att använda om du har FN på caps lock platsen.

Och tyvärr kommer du få problem med höger shift om du ska använda keycapsen från din Filco på en KBD67 Lite. =/

Men att hitta en KBD67 Lite med ansi borde inte vara alltför svårt. Keychron Q2 är ett alternativ jag personligen hade valt istället men då går priset upp lite.

Jag testade det med men fastnade inte riktigt. Kollade på TOFU65, något du har koll på? Jag har kollat på Keychron Q2 men då jag inte behöver "knobben" så känns den lite overkill!

Permalänk
Skrivet av Rockybruz:

Jag testade det med men fastnade inte riktigt. Kollade på TOFU65, något du har koll på? Jag har kollat på Keychron Q2 men då jag inte behöver "knobben" så känns den lite overkill!

Den är okej, men dyr när man jämför med andra brädor som är entry-level.
Men I stort sett så kommer du ha problem med höger shift'en från Filco'n på alla brädor då den använder en udda storlek.
Q2 kommer utan knob också. Vill du ha ansi så är nog det bäst att beställa den direkt från dem. (den brukar dessutom mellanlanda i Holland så man kan ha tur att slippa momsen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryssfemma:

För er som gått över till ANSI, hur lång tid tog de för er att bli vana med de?

Om du ska skriva på svenska och köra ANSI lär du vilja köra Swerty som Keymap. Det funkar bra. Det enda problemet är att vänja sig vid anorexia-enter om man som jag har reflexen att träffa den på mitten med lillfingret, för i så fall kommer du missa den och träffa tangenten ovanför.

Om du tänker dig köra ISO-SE keymap och ANSI så stöter du direkt på problem eftersom, som anon257891 påpekat, knappen <>| bredvid shift helt enkelt inte existerar på ett ANSI-tangentbord. Så kör Swerty i så fall. Det funkar helt okej. Smileys blir lite jobbigare att skriva men annars så funkar det bra. Skriver man mycket kod eller jobbar med IT rent allmänt så är ANSI-layouten vettigare än vår svenska (t.ex. att \ ligger direkt på tangentbordet så att man slipper köra alt-gr på den, för att nämna ett exempel)

Skrivet av anon257891:

utöver den uppenbara att "Vagnretur"(Return)

Härligt att se någon annan som kallar den vid dess rätta namn

Permalänk

Smileys är inga problem. : kan skrivas om man håller i altgr och trycker på punkt på swerty.

ikki68 aurora revision 1 finns i lager hos mykeyboard om man gillar 65% layout exploded (typ varmilo va69):

https://mykeyboard.eu/search/?q=ikki68&selected_facets=num_in...

Permalänk
Medlem

Söker ett full size, med standard spacing mellan numpad osv.
ISO men nordiska/svenska bokstäver inte ett krav (bara allt sitter där det ska)
gärna hotswap med blåa brytare levererat med.
abs/pbt spelar mindre roll.
Helst inte allt för höga tangenter.

Någon som har ett förslag?