Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Permalänk
Inaktiv

Vilket tangentbord ska jag köpa? Läs första inlägget först

Allmänt

Syfte

Syftet med denna tråden är att vara en sammanhållande tråd för de återkommande ”vilket tangentbord ska jag köpa”-trådarna. Här kan du ställa din fråga och be om tips och åsikter om det tangentbord du är intresserad av.

Fokus ligger kanske mot trådbundna Mekaniska Tangentbord, men det finns inget som hindrar att du frågar om vanliga (membran) tangentbord eller trådlösa varianter.

Bakgrund

Vanligtvis rekommenderar "vi tangentbordsnördar" inte "gaming-leet-1337-brands" då man betalar mer för 'marknadsföringen' än kvalitén. I.e. du kan få samma eller vanligtvis bättre kvalitet till ett lägre pris genom att välja enligt "Rekommenderade Märken"-avsnittet nedan.

Om "gaming-märket" råkar vara på "rea" kan det ge bättre "upplevd kvalitet/spenderad krona", ibland t.o.m. minst en lika bra upplevd värdefaktor/spenderad krona som ett "riktigt" tangentbord

Å andra sidan är det dina pengar och det är du som ska använda tangentbordet, så välj det du gillar!

Övriga trådar med information ang. tangentbord:

Övriga forum för Tangentbordsnördar:

Gamingbrands

"Gaming-brands" anses primärt vara Razer, Steelseries, (Logitech) och i viss mån Corsair (men även andra med "gamig" design). Där corsair anses, av vissa, vara det minst dåliga alternativet (om man inte senare vill byta key-caps/hattar: de har inte standardbottenrad ('standard' är 1,25U*3+6,25U+4*1,25U, där 1U är bredden på en vanlig tangent).

Rekommenderade märken:

”Svenska Mekaniska Tangentbord” (ISO SE/Nordic) tillgängliga på svenska marknaden (2020-12-21)

  • Cooler Master (CM) ("Masterkeys Pro S/M/L", QFR)

  • Ducky (One, One 2, Shine)

  • Vortex (Pok3r m.fl.)

  • Varmilo (VA69, VA88, VA104/105)

  • Filco

  • Realforce (Topre)

  • Matias (Alps)

  • Leopold (Topre och Cherry MX)

Detta kanske inte är varumärken du känner till: men det är för att de fokuserat på materialval, ingenjörstimmar, produktutveckling, kvalitet och funktion i stället för marknadsföring, sponsring och "branding"!

Är du villig att handla utanför rikets gränser kan du med fördel överväga de något mer 'svårhittade' premiumfabrikaten:

  • HHKB (Topre)

Mekaniska Budgetalternativ:

Om du kan tänka dig att köra med ANSI-layout så är t.ex. (just nu) Magicforce/Plum/Royal Kludge prisvärda brädor.

Du kan även ta en titt på detta r/mk/-inlägget för rekommenderade budgetalternativ och se om du kan hitta dessa på den svenska marknaden

DIY

"Bäst" kvalitet får du om du är en utbildad licens-lödare och själv löder ihop ditt egna tangentbord med eget noga valda komponenter, etsar ditt eget kretskort och bygger din egen kontroller (nåja: Korean-customs-builds och Topre undantagna); men detta är inget som påverkar "normals" (Normala människor). Vanligtvis(alltid!) kostar detta (avsevärt) mer än att köpa ett massproducerat tangentbord.

Var köpa?

Inom rikets gränser är det de sedvanliga leverantörerna av datorkomponenter som gäller (möjligen sticker, just nu, maxgaming.se ut med ett något större sortiment vad gäller mekaniska tangentbord och tillbehör, men det förändras över tiden)

Inom EU kan du t.ex. köpa från ebay(.de), amazon (.se/.uk.co/.de), mekanisk.co, mykeyboard.eu, candykeys.com, falbatech.pl, mechsupply.co.uk m.fl

Från Kina t.ex. aliexpress, taobao m.fl.

Och i USA finns det ett "oändligt" antal ställen: kolla lämpligen på /r/mk, DT eller GH.

Layout

ANSI vs ISO

Det finna i huvudsak två olika (fysiska) huvudlayouter för tangentbord. ANSI eller ISO (JIS pratar vi inte om). Dessa har ingenting att göra med vad det står för tecken på plasten på tangent-hattarna (capsen), inte heller vilket språk eller vilka bokstäver det blir när man trycker på de olika tangenterna, detta ställs in i datorn/operativsystemet. (Se vidare Keyboard-layouts explained in detail-many pics )

ANSI överst på bilden (stulen från livingspeedbump i länken ovan) och ISO nederst, det som skiljer är de mörkblå tangenterna:

I Sverige anses Fullstorlek ISO Svensk eller ISO Nordisk vara ”ett vanligt tangentbord” (dvs ett tangentbord med ISO-layout och med plasthattar/keycaps med svenska/nordiska tecken på), och när du köper ett tangentbord från en svensk återförsäljare så är det detta du får om det inte sägs något annat (oavsett vad bilderna visar).
På bilden ser du även en bottenrad/nedersta raden som är med "standardstorlekar" (ser din bottenrad ut på annat sätt är den inte "standard"!)

Utomlands är det den lokala varianten du får, om inget annat sägs, dvs ISO QWERTZ i tyskland, ISO UK i UK och ANSI US i US etc. (men det är som sagt Operativsystemet som avgör vilka tecken som det blir på skärmen när du trycker på knapparna; inte tangentbordet i sig, det skickar bara koder): Testa gärna själv genom att byta plats på två hattar/tangenter (eller sätta på en dymo-etikett/skriva med spritpenna med annan bokstav på tangenten) och se om tecknen på skärmen ändras!

Storlek

Förutom huvudlayouterna ANSI och ISO (JIS) finns det även, i huvudsak, tre olika storlekar på tangentborden, de är:

  • 100% (Vanligt): Allt (Blått, Grönt och Gult) på bilden ovan. ”Fullstorlek”

  • TKL (80%): Blått och Grönt (inte gult) på bilden ovan. ”Utan Numpad”

  • 60%: Enbart Blått på bilden ovan.

Förutom dessa finns det ett oändligt antal varianter med 65%, 47%(!), 40% (Blått, fast utan Nummerraden) och mindre varianter men även större.

Funktion

Det finns inga (fungerande) tangentbord som är "bättre" än några andra: funktionellt. 2900 SEK tangentbord ger dig ingen reell fördel jämfört med ett bra fungerande 19 SEK tangentbord i något spel.

Kort sagt: Det finns inga "gaming tangentbord": Det finns bara bättre och mindre bra tangentbord (möjligen det analoga Wooting One då).

Den enda funktionella faktorn du behöver bry dig om är att det har minst >=4-5KRO (/NKRO: Key Roll Over, d.v.s. hur många tangentnedtryckningar som kan registreras samtidigt): allt annat är marknadsföring!

Snabbhet

Det finns inte heller några brytare som är reellt "snabbare" än andra: det är just den här marknadsförings-scammen som du betalar extra för vid köp av Razer/steelseries tangentbord (sen gör dessa företag andra produkter som är bäst/bra/ok: men det betyder inte att de kan göra bra tangentbord).

i.e. enligt det tvivelaktiga resonemanget att: När man höjer aktiveringspunkten från normalt ca.2mm till 1,2-1,5mm så minskar man aktiveringstiden med 25%-40%... så kan man enkelt extrapolera, enligt samma (tvivelaktiga) resonemang att om man höjer aktiveringspunkten till 0mm så minskar man aktiveringstiden med 100%. För att inte tala om man lägger någon form av kapacitiv koppling och lägger aktiveringspunkten på -1,0mm (1,0mm ovanför) så minskar man, enligt det resonemanget , aktiveringstiden med 150%

Personligen tycker jag att man där rätt enkelt ser att det resonemanget inte håller.

Därmed inte sagt att tangentbord inte har någon latency (det har de), men fördröjningen beror till största delen på elektroniken/mjukvaran/överföringen i/till tangentbordet.

Ljudnivå

Om du vill ha ett riktigt tyst tangentbord så är odämpade Mekaniska tangentbord (Cherry MX och kopior av dessa) inte för dig, inte ens om det har o-ringar på sig.

Ljudtrycksmässigt så är:
"Dämpade Brytare" tystare än "Ickemekaniskt(membran)/Topre-brytare" som är tystare än "Odämpade Brytare" (vanliga mekaniska brytare) som är tystare än "Klickiga Brytare", och ljudligast är "Buckling spring".

Ljudnivån på ett tangentbord beror till största delen på hur tangentbordet är uppbyggt, vilka material som använts, vilket underlag det står på och vilka tangent-hattar (caps) som används, och till mindre del om du har en linjär (Röd, Svart) eller taktil (Brun, Clear) cherry MX brytare (Klickiga (grön, blå) MX-brytare tillför ”klicket” och inget annat).

Enkla åtgärder för att minska ljudnivån är att ställa tangentbordet på ett dämpande underlag (Stor musmatta), fylla chassit med dämpande mtrl (minska resonanslådan), och i viss begränsad mån kan O-ringar hjälpa för ”ned-trycket” (men de påverkar inte ljudet från ”uppsläppet”, som kan vara minst lika högt som ljudet från ”nedtrycket”.

Effektivaste sättet att få ett tyst tangentbord är att välja ett Membrantangentbord, Topre type-s, Matias Quiet eller Cherry MX/Gateron Silent, samt utföra åtgärderna ovan.

Med det sagt: Mitt tystaste tangentbord är ett dämpat Mekaniskt TB med dämpade brytare!

Användningsområde

Vidare finns det inte heller någon brytare som är "bättre" för någon tangentbordsaktivitet (Gaming, skrivande, kodande eller onanerande) än någon annan; Röda, gröna, bruna, blå, Matias, Topre, ALPS, Clears, Mod-x, Gaterons, gula, svarta, saxbrytare, linjära, clears, chicklets, taktila, Hall, buckling-spring, clicky: alla fungerar och det är upp till DIG att bestämma om de passar DIG! Ingen annan kan tycka åt dig: det är du som måste avgöra!

Det är du som avgör vilken glass-smak som du tycker är godast! Vanilj är inte nödvändigtvis bättre till "fest", "jordgubb" är inte nödvändigtvis 'bättre' till "vardags", "choklad" är inte nödvändigtvis den gyllene medelvägen som passar alla...

Kvalitet/Livslängd/MTBF

Ofta kommer argumentet upp om att mekaniska tangentbord har bättre kvalitet och håller längre (än membran/budget). MTBF (Mean Time Between Failure) på en mekanisk brytare ligger ofta runt 40M till 50M tryck (upp till 100M) och på ett membrantangentbord på mellan 4M-10M tryck.

Ekonomiskt är detta dock ingen direkt fördel då du kan köpa väldigt många 19 SEK tangentbord för vad ett Mekaniskt kostar (~100 st!).

Vidare är risken stor att det är något annat än brytaren som går sönder eller andra yttre faktorer som spelar in: LED, sladd, spill, våld, USB-kontakt/sladd, dioder, kretskort, controller, överspänning, smuts etc. och vissa Membrantangentbord håller avsevärt längre än MTBF antyder.

Så för att spara pengar är inte Klickety-klack-tangentbord något att rekommendera.

Hur ska jag fråga?

Ange dina personliga preferenser (krav) i din fråga.
T.ex. önskemål om:

  • Storlek (100%, 80%(TKL), 60%)

  • Fysisk Layout (ANSI, ISO)

  • Krav på att det står ÅÄÖ på tangenterna eller inte (oavsett blir det ÅÄÖ om du ställer in SE i ditt OS)

  • Mekaniskt/Icke-mekaniskt

  • önskemål om dedikerade knappar ("Makro")

  • Trådlöst eller trådat

  • Bakgrundsbelyst eller inte

  • RGB(W) eller inte

  • Brytarpreferenser: taktila/linjära/klickiga/membran/ALPS/Hall/Topre/Matias/Gateron/Cherry/Outemu/Greetech/etc.

  • programmerbart eller inte programmerbart

  • Krav på extern mjukvara (eller krav på att det inte krävs extern mjukvara)

  • Kulör

  • Ljudnivå

  • m.m.

Ju mer information om dina preferenser du anger, desto bättre chans för relevanta svar.

Du behöver inte ange användningsområde, då det inte har någon som helst påverkan på rekommendationerna.

TL:DR

Mekaniska tangentbord är i hög grad en marknadsföringsgimmick (precis som RGB-LEDs och "gaming-stolar"), använd det tangentbordet som du gillar (så länge som det inte är trasigt). Att spendera mer på ett tangentbord ger inga fördelar i något spel.

Däremot kan det ge dig mervärden i form av att du upplever det som bättre/skönare att trycka på, att det har en 'bättre' layout eller storlek, att det är fullt programmerbart eller 'snyggare' att titta på.

Vill du ha ett lägre pris: kolla begagnatmarknaden t.ex. sweclockers-marknaden (/r/mm).

Vill du förlora dig i tangentbords-nörd-träsket så är du mycket välkommen här, men förvänta dig ingen förståelse från din omgivning och var beredd på att din plånbok blir straffad Vi tangentbordsnördar vet hur det känns.

Trådstart återställd - Nov 2022
Permalänk
Tangentbordskonnässör

Snyggt!
Hoppas detta städar upp forumet från "Vad ska jag köpa" trådarna.

Permalänk
Medlem

Mycket bra!

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk

Du har ju missat den viktigaste frågan:

Mitt gamla Logitech UltraX Premium håller på att ta slut. Tyvärr tillverkas de inte längre så vad skall jag köpa istället?

Permalänk
Medlem

@anon257891: riktigt snyggt gjort! Väldigt bra beskrivning av allt:)

Permalänk
Medlem

Mycket bra läsning. Kan hålla med att man kan bli förlorad i träsket. Har lagt otaliga timmar på att försöka läsa mig till div saker vad gäller bygga eget tangentbord.

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Bästa Spel Tangentbordet 2017

Hej!
Jag funderar på att köpa ett gaming tangetbord, jag kör för det mesta CS:GO.
Priset spelar inte riktigt någon roll, vill bara veta vad det bästa är.

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk

Det är väl mer åt preferenser än att hitta det "bästa" tangentbordet. Med/utan makro-knappar? Switchar? RGB? Jag kör då ett Corsair K95 MX Red RGB och är helnöjd, dock stort tangentbord. Hade kört på en K65 eller Strafe om man vill ha ett mindre tangentbord.

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Vilka funktioner vill du ha?
Tenkeyless, bakgrundbelyst, macrofunktioner, mekaniskt, i så fall vilken brytare, trådlöst m.m

Är helnöjd med mitt filco majestouch 2 för att jag slipper all bullshit "gamingtangentbord" kommer med och att jag slipper tänka på att byta tangentbord på ett årtionde eller två.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

@Cruentusa: Vill nog ha belysning (chromaliknande) och mx cherry knappar för gaming

Visa signatur

i7 8700K, GTX 1070

Permalänk
Medlem

Ptja, Vortex, Ducky, Filco om du vill ha kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Hedersmedlem

@Bjooni *Trådar sammanfogade*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Det verkar som Maxgaming gör en storsatsning på tangentbord.
Matias, Wooting, Mistel Barocco, Ducky, Filco, Vortex, Cooler Master

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Kul att se lite mer udda tangentbord säljas i Sverige. Synd att allt verkar vara ISO Nordic...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khers:

@dorf_se: Kul att se lite mer udda tangentbord säljas i Sverige. Synd att allt verkar vara ISO Nordic...

Jag vet. Det är ju bara Filco som håller sig till helt svensk ISO. Det är ju mycket snyggare än Nordic ISO.

Visa signatur

|| divine creator ||

Permalänk
Medlem

@dorf_se: Förvisso är det sant att nordic ser ganska trist ut jämfört med renodlat se/fi, men jag hade personligen hellre sett bättre tillgång på us ansi

Permalänk

Letar ett mekaniskt tangentbord för högst 800kr!

Hej!

Mitt senaste Black Widow fick sig en mjölkattack så nu letar jag efter ett nytt tangentbord. Har tidigare använt mig av razers ''gröna switches'' samt MX cherrys. Jag har inga större krav på vilka switchar det är, så länge tangentbordet reagerar på nedtryckning så är jag nöjd. Jag letar efter ett budgettangentbord och har nu kommit fram till följande:

Netonnets Mission SG GGK 3.1
https://www.netonnet.se/art/dator/gaming-speltillbehor/gaming...

Cherry MX Board 3.0 (kan dock välja mellan röda och bruna switchar)
https://www.inet.se/produkt/6607535/cherry-mx-board-3-0-mx-br...

Gigabyte Force K83
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gigabyte/force-k8...

Gigabyte Force K85 RGB
https://www.maxgaming.se/gaming-tangentbord/gigabyte/force-k8...

Vilket av dessa vore det bäst alternativet? Rekommenderar ni något annat tangentbord som har avsevärt bättre kvalité? Kan tillägga att jag använt ett QPAD MK-50 tidigare samt ett Razer Black Widow.

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem

Elgiganten listar imorgon (bara imorgon) Steelseries Apex M800 för 599kr, där närmast på Prisjakt ligger på 1490:-!

Hade starkt rekommenderat att du först sticker till en butik och prövar tangentbordet om möjligt då det, även fast det är mekaniskt, verkligen inte känns som det med sina extremt lätt-tryckta tangenter. Passar mig perfekt nu efter någon veckas skrivning och det flyter på som bara den, men första dagen var det fullt med skrivfel...

edit: inga MX switches utan deras egna såkallade "QS1" switches

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Skrivet av Mix0r:

Elgiganten listar imorgon (bara imorgon) Steelseries Apex M800 för 599kr, där närmast på Prisjakt ligger på 1490:-!

Hade starkt rekommenderat att du först sticker till en butik och prövar tangentbordet om möjligt då det, även fast det är mekaniskt, verkligen inte känns som det med sina extremt lätt-tryckta tangenter. Passar mig perfekt nu efter någon veckas skrivning och det flyter på som bara den, men första dagen var det fullt med skrivfel...

edit: inga MX switches utan deras egna såkallade "QS1" switches

Tack för tipset, har googlat runt lite och det verkar finnas någon sorts mjukvaruproblem med detta tangentbord. USB uttaget verkar disconnecta ibland då tangentborder IDLAR, är det fortfarande så på dessa tangentbord eller är det fixat?

Visa signatur

i7 8700 | Asus DC2 290x | MSI Z370A Pro | Fractal Design Define R4 Windowed | EVGA GQ750W | 8GB RAM 2800MHZ |1TB HDD 250 GB SSD

Acer Predator 144Hz | Mionix Naos 3200 | Razer Blackwidow 2014 | NiP Xtrfy Get Right version | Plantronics Backbeat Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lindström:

Tack för tipset, har googlat runt lite och det verkar finnas någon sorts mjukvaruproblem med detta tangentbord. USB uttaget verkar disconnecta ibland då tangentborder IDLAR, är det fortfarande så på dessa tangentbord eller är det fixat?

Gjorde även lite googlande och hittade samma, SS har lovat att fixa detta genom en mjukvaru update men inget har ännu kommit... för mig har det funkat perfekt (låtit tangentbordet idla i timmar utan problem med) så har inget att klaga på här! Finns dock vissa på Reddit som prövat att använda sig utav USB 2 istället för 3 och fixat det så medan andra klarade sig genom en enkel ominstallation...

Mitt tips hade varit att pröva på i butik och sedan köpa i alla fall om det känns rätt - skulle problem uppstå har du garantin att använda dig av eller helt enkelt bara använda dig utav elgigantens sköna policy för återköp för pengarna tillbaka!

Visa signatur

c'est la baguette

Permalänk
Hedersmedlem

*Inlägg flyttade (§2]*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk

tjenahopp! tröttnat lite att jag inte kan smyga + röra mig åt något håll och hålla inne PUSHTOTALK knappen när jag lirar CS:GO, men jag har en ruggigt jobbig månad ekonomiskt kryper runt på sidor och letar lågpris, men det är sällan det står info angående om det stödjer flerknappstryck (vet ej vad det kallas) etc, någon som kan ge tips? hittat ett från deltaco för 149:- som de står "speciellt för gaming" men är ändå osäker, pallar inte köpa grisen i säcken när jag redan skriker när jag skiter
tacksam för hjälp!

Mvh

Permalänk
Inaktiv

@limpanofdoom:
Det heter KRO (Key Roll Over) och @Huttala förklarar det tydligt i sin guide: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1105286-guide-mekaniska...

Du bör skaffa ett som har minst 4 till 5 "KRO" (men de vanliga är antingen 6KRO (6 st samtidiga tryck)eller NKRO (Obegränsat antal samtidiga tryck)

Många/De flesta ("alla") mekaniska har 6KRO/NKRO.

Men om du vill kolla just det tangentbordet du har tittat på: sök i tråden "Hur bra är ditt tangentbord-tråden" (länkat i första posten i denna tråden). Hittar du det där och texten ser "rätt" ut så har det tillräckligt med "KRO".

Permalänk
Hedersmedlem

Satsar på några frågor härinne.

Har länge funderat på att byta ut mitt ganska gamla Saitek Eclipse III mot ett mekaniskt tangentbord. Vill ha ett i full storlek. Det ska ha bakgrundsbelysning men behöver inte vara några överdrivna krusiduller. Mediaknappar önskvärt, likaså minimalistisk/stilren design. Har varit på Media Markt och provat lite olika brytare, fastnade för Logitechs Romer-G så det jag fastnat mest för är G810 Orion Spectrum.

Det jag funderar på är de extra knapparna mitt Eclipse III har: https://images.tcdn.com.br/img/editor/up/374123/SDC12184.jpg Finns liknande på andra sidan också, bl.a. för ny flik. Har insett att jag tycker dessa knappar är användbara, finns det något tangentbord idag som har liknande?

Hörde talas om Feenix Autore igår och det ser ju helt underbart ut men det finns inga nordiska varianter av dessa väl? Kanske finns något liknande? http://www.feenixcollection.com/autore_backlit.html

Permalänk
Inaktiv

@Andreaz1:
Cherry MX Speed (Edit: Speed Brun) har liknande egenskaper som Romer-G, så du skulle nog kunna gilla dem också. (Edit: samt fördelen av att vara kompatibla med 'alla' tangenthattar/key-caps, om du vill byta dessa ngn gång.) Alternativt Cherry MX Brun, Cherry ML

Ett fullt programmerbart tangentbord gör att du kan göra "vad som helst" med "vilken knapp som helst". Annars finns det ju alltid Autohotkey och liknande som gör motsvarande (om du inte byter dator alltför ofta).

Minimalistisk Design och mediaknappar passar bra in på de rekommenderade tangentborden i OP (CM/Ducky).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av anon257891:

@Andreaz1:
Cherry MX Speed (Edit: Speed Brun) har liknande egenskaper som Romer-G, så du skulle nog kunna gilla dem också. (Edit: samt fördelen av att vara kompatibla med 'alla' tangenthattar/key-caps, om du vill byta dessa ngn gång.) Alternativt Cherry MX Brun, Cherry ML

Ett fullt programmerbart tangentbord gör att du kan göra "vad som helst" med "vilken knapp som helst". Annars finns det ju alltid Autohotkey och liknande som gör motsvarande (om du inte byter dator alltför ofta).

Minimalistisk Design och mediaknappar passar bra in på de rekommenderade tangentborden i OP (CM/Ducky).

Efter det lilla jag har provat har jag faktiskt satt Cherry MX Brown som tvåa efter Romer-G men jag kan inte så mycket om detta alls. Är intresserad av Black också. Har du något bra tips för var/hur man kan testa olika mekaniska brytare? Skulle vara intressant att testa skillnaden med/utan o-ringar också. Media Markt/Elgiganten har ju bara ganska grundläggande saker. Det finns ju olika "switch testers" på nätet. Jag ska spendera lite tid på Youtube också och försöka bilda mig en uppfattning på den vägen.

Tackar för tipset om programmerbarheten, kanske är värt att ha några makrotangenter också då. Jag ska kika CM och Ducky.

Permalänk
Medlem

Jakten efter nytt tangentbord

Jag skulle vilja ha ett nytt tangentbord.
Krav:
*Bakgrundsbelyst
*Ingen numpad, det ska vara hyfsat litet alltså
*Stilrent
*Gärna runt 500:- begagnat funkar också om det är i bra skick

Trådat eller otrådat spelar ingen större roll ej heller om det är mekaniska brytare eller inte.

Visa signatur

Chassi:FD Define S Moderkort:GB Z270 Gaming K3 CPU:i7 7700K Kylare:Noctua NH-D14 Nätagg:EVGA G2 650W RAM:Ballistix Sport DDR4 16GB GPU:Gigabyte 1050ti SSD:Intel 600P M.2 256GB Tangentbord:Func KB-460 MX Brown Mus:Steelseries Sensei Raw Ljud:M-Audio AV40 MK2
OS:Win10 Pro Laptop:MacBook Air M2 Mobil:iPhone 11 Pro Max

Permalänk
Hedersmedlem

@svalle *Trådar sammanfogade (§2)*
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@svalle: Skulle rekommendera ett av tangentborden i denna säljannons.
Shine 3 och G2PRO är bland de bästa brädorna man kan få tag på, helt klart en personlig favorit på OEM marknaden.

Permalänk
Inaktiv

Lägger till min lilla sammanställning på lite olika "moderna" brytare, så att man enklare kan jämföra olika brytartyper (inte på något sätt komplett, det finns många fler brytare än dessa! Men dessa är "hyfsat" vanliga):

Tillverkare

Cap-
Mount

Plate-
Mount

"Färg"

Typ

Preasure
Point/
Operational
Charact.
[cN]

Init.
Force
[cN]

Aktiverings-
kraft
[cN]

Bottom Out
(B.O.)
[cN]

PreTravel
(P.T.)
[mm]

Travel
[mm]

Travel
Diff

Membran

-

-

-

-

50-60

3-4

3-4

Scissor/Sax

-

-

-

-

50-60

1,0

2,0

Matias

Alp

Alp

Röd

Linear

35

35

2,2

3,5

Matias

Alp

Alp

Quiet Click (grå)

Tactile

60

60

2,2

3,5

Cherry

ML

-

-

Tactile

50

30

45

62

1,5

3,0

-0,5

Cherry

MX

MX

Brown

Tactile

55

30

45

60

2,0

4,0

±0,4

Cherry

MX

MX

Blue

Clicky

60

25

50

60

2,2

4,0

-0,5

Cherry

MX

MX

Red

Linear

45

30

45

62

2,0

4,0

-0,4

Cherry

MX

MX

Red Silent

Linear

45

30

45

62

1,9

3,7

-0,4

Cherry

MX

MX

Speed Silver

Linear

45

30

45

70

1,2

3,4

-0,4

Cherry

MX

MX

Nature White (RGB)

Linear

55

30

52

70

2,0

4,0

-0,4

Cherry

MX

MX

Black

Linear

60

30

60

85

2,0

4,0

-0,4

Cherry

MX

MX

Black Vintage

Linear

60

30

60

85

2,0

4,0

-0,4

Cherry

MX

MX

Black Silent

Linear

60

30

60

85

1,9

3,7

-0,4

Cherry

MX

MX

White

Clicky

80

30

70

85

2,2

4,0

±0,5

Cherry

MX

MX

Green

Clicky

80

25

70

90

2,2

4,0

±0,5

Cherry

MX

MX

Clear

Tactile

65

40

55

95

2,0

4,0

±0,5

Cherry

MX

MX

Grey

Linear

80

30

80

115

2,0

4,0

-0,4

Flaretech

MX

Flaretech

Red

Analog Tactile

55

55

0,0

4,0

Flaretech

MX

Flaretech

Blue

Analog Linear

55

55

0,0

4,0

Gateron

MX

MX

Clear

Linear

35

35

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

White

Linear

35

35

2

4

Gateron

MX

MX

Brown

Tactile

__

45

52,5

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Red

Linear

45

45

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Blue

Clicky

55

x

55

60

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Yellow

Linear

50

50

65

2,0

4,0

Gateron

MX

MX

Black

Linear

50

50

70

2,0

4,0

Mod-H

MX

MX

Grey

Tactile

65

65

80

4,0

Mod-L

MX

MX

Ceris

Tactile

45

45

62

4,0

Mod-M

MX

MX

Cyan

Tactile

55

55

67

4,0

Noppoo

MX

Topre

-

Tactile

55

2-3

4,0

Plum

MX

Topre

-

Tactile

35

2-3

4,0

Razer (Kailh)

MX

MX

Green

Clicky

55

1,9

4,0

Razer (Kailh)

MX

MX

Orange

Linear

45

1,9

4,0

XMIT

MX

Hall

Hall Sensor

Linear

50

70

1.8-2.0

4,0

XMIT

MX

Hall

Hall Sensor

Linear

35

50

1.8-2.0

4,0

Zealios

MX

MX

Transluc. White

Linear

62

62

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Transluc. White

Linear

65

65

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Transluc. White

Linear

67

67

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet

Tactile

62

50

62

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet

Tactile

65

55

65

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet (R1)

Tactile

67

62,5

67

2,0

4,0

Zealios

MX

MX

Violet (R2)

Tactile

78

65

78

2,0

4,0

Cherry

MY

MY

MY

Linear

60

60

Logitech

Non-MX

-

Romer-G

Tactile

45

45

1,5

3,1

Steelseries/Kaihua

Non-MX

-

QS1

Linear

45

40

1,5

3,0

Cooler Master NT

MX

Topre

-

Tactile

45

45

40

1,0

4,0

Topre

Topre

Topre

-

Tactile

30

35

22

2,6

4,0

Topre

Topre

Topre

-

Tactile

50

55

40

2,6

4,0

Topre

Topre

Topre

-

Tactile

40

45

30

2,6

4,0

Där värden saknas har jag inte hittat någon (tillräckligt) trovärdig källa.