Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Här i Västerås har vi en bra biograf (speciellt ljudet) så tycker det är nice att gå på bio ibland, folk som pratar får jag dock stroke av.

Men det här med att de ska förbjuda medhavd godis?? Jag trodde det var ett sent aprilskämt först. Ska de muddra en?

De får väl träna upp några hundar som likt knarkhundarna sniffar igenom en efter medhavt godis på vägen in i salongen.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mpat:

Det finns en historia om detta, som jag såg i en dokumentär nån gång. Sony hade precis köpt Columbia TriStar, två gamla filmstudior i mellanstorlek, och integrerat dem i sin koncern. Under ett möte skulle alla olika divisionerna presentera sina planer för nästa år. Columbia/TriStars chef presenterade att han skulle gör X filmer. Han räknade med att han skulle göra A st filmer blev stora succéer, B filmer skulle gå helt OK och ge en liten vinst, C filmer skulle gå lagom runt, D filmer skulle gå lite back, och E st filmer som skulle floppa. Den första frågan när presentationen var slut - "Varför tänker du göra floppar?".

Poängen är väl att man inte vet på förhand vilka som blir E eller C liksom. Men absolut så har ju hela Hollywood landat i att bara köra på säkra kort (de vill ha bara A-filmer), och då är det inte konstigt att vi är där vi är, med filmserier som pågår i evighet utan några direkta nyheter och nyinspelningar av klassiker och så.

Citat:

Denna historia illustrerar allt vad som är fel med Hollywood. Studiorna brukade göra en massa filmer och var nöjda med att en del gick back, men de växande budgetarna, "delade universum" och en vilja att kicka den chef som godkände en film som visade sig bli en flopp gör att de inte längre vill ta några risker. Då blir det som det är nu, med eviga uppföljare och enbart filmer som bygger på ett varumärke. Trodde att botten var nådd när de gjorde en film på Sänka Skepp, men de fortsätter att gräva sig djupare ner.

Emoji-filmen var ett lågvattenmärke i mina ögon.

Men ja, dagens filmer är så slätstrukna för att de är så rädda för att göra någon upprörd, då tappar man ju en potentiell tittare liksom, men de missar ju att typ kristna hemmamammor kanske inte kollar så mycket actionfilmer ändå så man kanske inte behöver göra actionfilmer som de gillar.

Citat:

Det logiska svaret på detta är streaming. Producera en massa filmer med mellanstor budget och sälj dem till streamingtjänsterna. Du kan sälja 10 åt gången och det räcker om hela paketet går ihop. Folk kan ta en chans på en film om de vill, för är den kass är det bara att stänga av och se på nästa - kostar inget. Hollywood är rädda för streaming för att de inbillar sig att de gör konst, men det var länge se de gjorde någon konst. Deras jobb är att sälja dyra popcorn - inga som helst problem att byta till att sä'lja streaming-tjänster.

Biokedjorna lever ju på popcorn förstås. Så har det varit länge. Jag jobbade med SFBio på mitt förra jobb och de var ju helt öppna med att de inte tjänade pengar på själva filmerna alls, inte efter all teknik de hela tiden behövde uppdatera i salongerna och så, utan deras marginaler kom från kiosken. Men biljetterna är ju inte billiga alls så jag antar att filmstudiorna tar bra betalt för deras biofilmer.

I början med streaming så var ju farhågan att de skulle bara satsa på säkra kort liksom, men så har det ju inte riktigt blivit. Sanningen är väl att de har väldigt mycket data på vad folk kollar på och kan producera innehåll med hyfsat små marginaler och ändå vara ganska säkra på att gå plus i alla fall. De kan släppa lite alternativa artsy grejer för de vet rätt nära hur många av deras kunder som kommer att kolla på dem, bara budgeten hålls liksom.

Permalänk
Medlem

Grejen med de röda sätena kan dem ju döda bort, ännu mer nu efter Corona och att folk blir försiktigare i offentliga miljöer. Ända sen de började med + sätena, de blåa med dubbelarmstöd och dubbelmugghållare så har vi alltid bokat dem (+20:-) och fördelen med dem är ju även att de sitter i mitten raderna och man får extra benrum. De vanliga röda sätena där man sitter en 60cm från en främlings ansikte ser jag inte som något positivt, man måste ha sitt "Space". Sedan gillar jag ideen med "Parstolarna" som är grupper av 2, ändå rätt mysigt.

Själv har jag aldrig varit på toa under en biofilm. Förstår inte folk som går på bio och tvingar hela rader att vika in benen, flytta jackor, popcorn, väskor etc. Så svårt är det väll inte att kontrollera sin prostata? Om man vet om att man gillar att gå på toa så får man väll sätta sig i ytterkant alt på den breda raden (+ sätena).

Har alltid gillat Storbildsskärmen, men det gäller ju också att veta vilken salong som har vilken duk och avstånd till stolarna etc. Tex de små salongerna Saga, Göta etc så kan man sitta på rad 2 för att få maximal skärmyta i sitt synfält. Sitta på rad 1 i största salongen Palladium, Röda Kvarn är helt hopplöst, de raderna borde dem ju ta bort. Även att sitta längst upp är väll inte så kul? Då blir ju skärmen mindre än min tv hemma lixom.

Sen att vissa folk inte har hyffs och håller på med mobilskärmar som lyser upp hela salongen, eller prasslar massa med chipspåsar etc är ju rätt störande. Under alla mina år typ 7år-30år har jag alltid öppnat godiset under reklamen alt öppnat under "actionscener" där ljudet överröstar prasslet. Hade aldrig fått för mig att prassla chips under en dialog tex. Har alltid köpt godis på Ica/Konsum i köpcentret innan jag gått upp till bion, där jag dock alltid ställt mig i kö och köpt en stor dricka. Aldrig att jag kommer köpa en smält chokladkaka uppe i biografen.

Har alla mina biobiljetter kvar från första visningen över 20år sedan ^^, i början så kostade ju en biofilm typ 65:- och under tonåren så låg det väll oftast runt 85:-, Sagan Om Ringen tror jag låg på typ 105:-. Nu senaste gången typ 2 år sedan så tror jag den låg på typ 150:- för en vanlig "B" rulle lixom + en +stol 20:- + en cola 30:- typ, så blir ju ändå en 200:-/per då.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig att betala deras ockerpriser om det var så att man inte satt inklämd som en sill i burk på SFs schletna jävla biografer. (Såvida man inte betalar för vip som är ocker på ocker)

SF bör ta sig en tur till en biograf i Amerikat.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Skulle kunna tänka mig att betala deras ockerpriser om det var så att man inte satt inklämd som en sill i burk på SFs schletna jävla biografer. (Såvida man inte betalar för vip som är ocker på ocker)

SF bör ta sig en tur till en biograf i Amerikat.

SF har inget med biografer i Sverige att göra längre. Sista kopplingen bröts 2017 när Bonnier sålde av det till AMC, som också driver en massa biografer i USA. Det är säkert därför den här regeln kommer - AMC har samma regler i USA.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

SF har inget med biografer i Sverige att göra längre. Sista kopplingen bröts 2017 när Bonnier sålde av det till AMC, som också driver en massa biografer i USA. Det är säkert därför den här regeln kommer - AMC har samma regler i USA.

Tror en stor majoritet förstod vad jag menade.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Musikälskare

Biograf är en upplevelse och inte bara film nu för tiden, dom kommer att överleva ett tag till skulle jag tro

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Tror en stor majoritet förstod vad jag menade.

Så bolaget som driver massor av biografer i USA ska åka till USA för att kolla hur man gör?

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Jag önskar att biografer kunde visa mer filmklassiker från 80 och 90 talet. Jag vill inte längre betala för att se nya filmer. Tycker det mesta är skräp utan jag vill betala för själva upplevelsen att sitta på en biograf, äta popcorn och se en riktig pangfilm. Action och sci-fi filmer från förr är riktigt bra grejer, bara musiken va så bra att det gjorde halva upplevelsen.
Numera går jag endast på bio med min son om det har kommit något nytt han vill se. Skräckisar är fortfarande bra att se på bio med frugan, dock långt efter release så alla störiga kids är borta. Biobiljetter går att fixa från 95 spänn från olika sidor eller jobbförmån.
Annars väntar jag hellre och tittar från soffan på min 85 tummare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Jag önskar att biografer kunde visa mer filmklassiker från 80 och 90 talet. Jag vill inte längre betala för att se nya filmer. Tycker det mesta är skräp utan jag vill betala för själva upplevelsen att sitta på en biograf, äta popcorn och se en riktig pangfilm. Action och sci-fi filmer från förr är riktigt bra grejer, bara musiken va så bra att det gjorde halva upplevelsen.
Numera går jag endast på bio med min son om det har kommit något nytt han vill se. Skräckisar är fortfarande bra att se på bio med frugan, dock långt efter release så alla störiga kids är borta. Biobiljetter går att fixa från 95 spänn från olika sidor eller jobbförmån.
Annars väntar jag hellre och tittar från soffan på min 85 tummare.

Gå med i en filmklubb så kan ni välja själva vad ni vill visa/se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Gå med i en filmklubb så kan ni välja själva vad ni vill visa/se.

Vadå för filmklubb? Kan du länka ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Vadå för filmklubb? Kan du länka ?

Här finns det två filmstudios som är med i SFF, du har säkert några på din ort också. Är de inte med i SFF kan du säkert söka på valfri sökmotor din ort + filmklubb eller filmstudio. De hyr in sig på biografen eller annan anläggning.

https://www.filmstudio.se/filmstudior

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Här finns det två filmstudios som är med i SFF, du har säkert några på din ort också. Är de inte med i SFF kan du säkert söka på valfri sökmotor din ort + filmklubb eller filmstudio. De hyr in sig på biografen eller annan anläggning.

https://www.filmstudio.se/filmstudior

Kollade på det där, kunde inte förstå mycket av det. Vill inte hålla på så mycket för att se film heller.

Skulle vilja se mer av det här,
https://www.filmstaden.se/klassiker-pa-bio/

Kommer gå på både T2 och Sökarna när dom kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xSean145:

Kollade på det där, kunde inte förstå mycket av det. Vill inte hålla på så mycket för att se film heller.

Skulle vilja se mer av det här,
https://www.filmstaden.se/klassiker-pa-bio/

Kommer gå på både T2 och Sökarna när dom kommer.

Poängen var att det är fler än biografen själva som kan köpa in film för att visa. Är du medlem i föreningen kan du vara med och påverka vad de visar, är du nöjd med utbudet de har behöver du inte engagera dig och är du inte nöjd behöver du inte gå med.

Eftersom rättigheterna är annorlunda om du har en visning där du säljer biljetter så är det få föreningar som gör detta, men det är fullt möjligt och det finns gott om anläggningar som är villiga att hyra ut för sådant och något kommuner brukar anordna, alltså även sälja biljetter och inte bara terminskort. Ser inte hur det skulle vara mer jobb än att hålla koll på när filmer går på en kommersiell biograf.

Permalänk
Inaktiv

Vilken tur att Biografen numera drivs i egen regi här i stan, här kan man ta med sig en pizza om man så vill.

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av xSean145:

Kommer gå på både T2 och Sökarna när dom kommer.

Vad jag vet så har Sökarna aldrig blivit digitalt restaurerad. Blu-Rayutgåvan använder en visningskopia som källa, vilket också ska vara fallet för streamingtjänster och dylikt. Aningens charmigt med lite repor och skador på filmen men ha måttliga förväntningar när det gäller skärpa samt täckning av hög- och lågdagrar. Terminator 2 är väl "restaureringen" från 2017 som är helt vansinnigt brusfiltrerad och överskärpt. Var väl förberedd på att den inte kommer se ut såsom du minns den, även om några tycks gilla dess nya look.

Leif ser däremot riktigt, riktigt bra ut. Ironiskt att en musikalkomedi av Galenskaparna behandlas med mer respekt och omtanke än en av de absolut mest välkända och banbrytande actionfilmerna genom tiderna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Leif ser däremot riktigt, riktigt bra ut. Ironiskt att en musikalkomedi av Galenskaparna behandlas med mer respekt och omtanke än en av de absolut mest välkända och banbrytande actionfilmerna genom tiderna.

Cameron fick väl inte vara med på något Terminator-relaterat 2017 (han fick tillbaka rättigheterna senare, tror jag), så det var väl nån studio som tryckte ut - eller så har han helt tappat smaken med åren. Med tanke på allt han gjort nyligen så är det inte otroligt. Galenskaparna däremot håller hårt i sina rättigheter och släpper bara om filmerna om de vill. De försökte köpa en biograf här i stan för en massa år sen, så det finns nog folk i det gänget som är cineaster.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Vad jag vet så har Sökarna aldrig blivit digitalt restaurerad. Blu-Rayutgåvan använder en visningskopia som källa, vilket också ska vara fallet för streamingtjänster och dylikt. Aningens charmigt med lite repor och skador på filmen men ha måttliga förväntningar när det gäller skärpa samt täckning av hög- och lågdagrar. Terminator 2 är väl "restaureringen" från 2017 som är helt vansinnigt brusfiltrerad och överskärpt. Var väl förberedd på att den inte kommer se ut såsom du minns den, även om några tycks gilla dess nya look.

Leif ser däremot riktigt, riktigt bra ut. Ironiskt att en musikalkomedi av Galenskaparna behandlas med mer respekt och omtanke än en av de absolut mest välkända och banbrytande actionfilmerna genom tiderna.

Tittar hellre på en bra klassiker med alla dom skönhetsfelen du nämnde än att betala för att gå på en ny actionfilm som bara gör att man önskar att filmen ska ta slut så man kan gå därifrån. Eller att man bokstavligen somnar (hänt några gånger).

Permalänk
Medlem

Nu var det länge sedan man gick på bio tror vi skulle se Lejonkungen 2019 men tiden passade inte.
Som flera påpekat inte det billigaste då det blir en massa runt omkring. Vi passade på att äta på IKEA, kolla fyndhörnan och annat som ändå skulle inhandlas. Jag handlade mina vanliga drycker på Willys och paret jag var med använde sina kuponger för läsk och popkorn som de fått antingen via Findus eller reklamsidor. (det orkar inte jag med). Är det inte IKEA så är det food courten. Biff Babu med sambal normalt sätt för mig.

Men som ovan nämt.
Upplevelse. Inte bara hemma
Och allt runt omkring kostar. Ofta i mitt fall mer än bio biljätten. En halvdag eller lite mer. i tid. Huvudvärk ifrån det där företaget med möbler och sedan lite lugnare efter. Jag har säkert somnat på en BIO någon gång.

Edit:
Kanske ska vara nästa veckas quiz.
Vem har somnat på en bio.

1 kanske
2 jajemen
3 zzz vad sa du
4 nej
5 jag trodde det var en tråkig föreläsning.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

En biografdöd i Sverige skulle istället betyda att man skulle få vänta tre månader för att få se tex den senaste Marvelfilmen, för det finns inte en chans att Disney skulle få för sig att släppa den på en strömmningstjänst här samtidigt som den släpps i biografer i USA, de skulle förlora en massa på det.

Vad hindrar dem från att släppa Premiärfilmer på t.ex. Disney+ mot en engångsbetalning, samma pris som på bio eller något högresom de provade under pandemin? T.ex. 250 kr för att kunna se den hemma i soffan direkt på premiären. Då får de ju även alla intäkter utan att biograferna ska ta en del av kakan.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Ph4st:

Vad hindrar dem från att släppa Premiärfilmer på t.ex. Disney+ mot en engångsbetalning, samma pris som på bio eller något högresom de provade under pandemin? T.ex. 250 kr för att kunna se den hemma i soffan direkt på premiären. Då får de ju även alla intäkter utan att biograferna ska ta en del av kakan.

Rippas ju direkt och hamnar på warez sidor = fler väljer kolla på det hemma gratis

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Bildexpert
Skrivet av mpat:

Cameron fick väl inte vara med på något Terminator-relaterat 2017 (han fick tillbaka rättigheterna senare, tror jag), så det var väl nån studio som tryckte ut - eller så har han helt tappat smaken med åren. Med tanke på allt han gjort nyligen så är det inte otroligt.

Vad jag vet så hade han kontroll över 3D-versionen, vilken låg till grund för hela renoveringen.

Skrivet av xSean145:

Tittar hellre på en bra klassiker med alla dom skönhetsfelen du nämnde än att betala för att gå på en ny actionfilm som bara gör att man önskar att filmen ska ta slut så man kan gå därifrån. Eller att man bokstavligen somnar (hänt några gånger).

Förståeligt på ett sätt. Det är bara det att jag själv har väldigt svårt att acceptera att bilden är helt överbearbetaf och hade kunnat bli mycket bättre med simpla medlen. I fallet med Terminator 2 är less verkligen more.

Nåväl, nog med OT. Hoppas du får två riktigt trevliga biobesök

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lothair:

Sen jag byggde ett eget hemmabio rum har vi inte gått på bio en enda gång senaste 2 åren. Saknar det inte för 5 öre ärligt talat. Massor med folk som pratar och förstör filmen med allt snack och prassel. Osköna stolar etc etc. Hemma har vi recliners nu. Vi och våra bekanta ser all film i bio rummet nuförtiden. Så jag saknar inte bio ute.

Är lite i samma sits själv. Nu ser jag inte allt där, serier tittar jag ibland på i vardagsrummet, speciellt sedan jag köpte en lite större TV dit vid årsskiftet. Men upplevelsen är väl ändå i paritet med någon av de små salongerna vi har i Borås.

Går på bio emellanåt ändå. Speciellt om det är någon "storfilm", det är trots allt en bättre upplevelse med rejäl duk och bra ljud, även om mitt eget biorum har 3 meters duk och full surroundanläggning med Atmos, så når det inte riktigt upp till vad en bra biosalong kan prestera.

Rent generellt tror jag att det finns en framtid för bion. Men gissar att man behöver se över både priser och utbud. Varför inte ha rabatterade föreställningar för pensionärer på förmiddagar t ex? Det behövs inte mycket personal för det. En i kassan och en maskinist som kan hantera flera salonger. Eller visa en TV-serie på storbild. Och kanske vara lite hårdare mot störande besökare.

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | 32 GB Corsair Vengaeance LPX DDR4 2666 MHz | Asus Radeon RX 580 | EVGA SuperNova 850 G2 | Kingston A400 480 GB SSD | 2 x WD Caviar Black 1TB | 2 x Crucial MX500 500 GB SSD

Permalänk
Medlem

Våran lilla by skröt en gång med att vi hade sveriges bästa bio. Och i förrgår hörde jag att sveriges bästa bio byggs i byn brevid (Trollhättan)

Känns som att sådana här uttryck måste vara extremt överdrivna, inte en chans att såna här byar kan slå vad som finns i riktiga storstäder?

Inte för att jag testat dom.

Permalänk
Medlem

Hörde detta från min polares kusin (på internet):
"-blev påkommen med en gott & blandat i jackfickan på filmstaden sergel, dom tog ut mig på hötorget och sköt mig i benet."

Jag vet dock inte om det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Gick på bio för första gången på rätt länge, bortsett några barnfilmer, igår. Det var en besvikelse. Bilden var inte i närheten av så bra som den är hemma, svärtan var katastrof och allt var grötigt. Duken var inte särskilt stor heller, bra mycket större än hemma förstås men man sitter ju också bra mycket längre bort. Inte ens ljudet imponerade, även om surroundeffekterna fanns där likväl som en väldigt hög volym så kändes det ändå rätt tunt. Stolarna har blivit bättre sedan jag gick mycket på bio för sådär 15-20 år sedan dock.

Jag har ändå pluggat filmvetenskap ett helt år, och gått mycket på bio förr, så om inte ens jag känner att det är värt det så är jag tveksam till att andra mer casual besökare skulle bli nöjda. Å andra sidan finns ju Imax och liknande idag, där man kan betala mer för att få lite mer. Men då börjar det bli rätt dyrt, senaste Dumbledore whatever kostar exempelvis 259 på Imax. Sen svindyra snacks, som inte håller så hög kvalitet.

Nja, det blir nog tufft för dem om de fortsätter på detta spåret att kompensera minskade intäkter genom att punga de få kvarvarande kunderna på mer pengar för en relativt hemma sämre upplevelse.

Tänkte precis på det med bildkvalitet/svärta/dynamiskt omfång. Känns som att en budget-tv på 60+” tillsammans med ett trött pc-2.1-system når ungefär samma nivå, och nu med riktig svärta hemma kommer man störa sig på deras projektorer

Har tittat en del på OLED senaste tiden och har svårt att tro att bio kommer imponera lika mycket längre. Visserligen kan jag inte spela lika högt ljud (bor i lägenhet) men i övrigt är nog min hemma-upplevelse i mångt och mycket bättre än vad jag minns från bio. Nu när streamingtjänsterna gör egna saker med vettig budget så får ju bion allt färre exklusiva saker och premiärhelger... tror inte alls bions framtid är stark

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tänkte precis på det med bildkvalitet/svärta/dynamiskt omfång. Känns som att en budget-tv på 60+” tillsammans med ett trött pc-2.1-system når ungefär samma nivå, och nu med riktig svärta hemma kommer man störa sig på deras projektorer

Har tittat en del på OLED senaste tiden och har svårt att tro att bio kommer imponera lika mycket längre. Visserligen kan jag inte spela lika högt ljud (bor i lägenhet) men i övrigt är nog min hemma-upplevelse i mångt och mycket bättre än vad jag minns från bio. Nu när streamingtjänsterna gör egna saker med vettig budget så får ju bion allt färre exklusiva saker och premiärhelger... tror inte alls bions framtid är stark

Samtidigt så är människor intresserade av att göra saker före alla andra, och då kan bio fortfarande vara ett sätt att få det gjort. Jag tror enbart denna psykologiska effekt kan hålla bion vid liv, plus lite av skönt att komma hemifrån till något som inte har att göra med skola/jobb. Det är att unna sig lite.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Nissling:

Vad jag vet så har Sökarna aldrig blivit digitalt restaurerad. Blu-Rayutgåvan använder en visningskopia som källa, vilket också ska vara fallet för streamingtjänster och dylikt. Aningens charmigt med lite repor och skador på filmen men ha måttliga förväntningar när det gäller skärpa samt täckning av hög- och lågdagrar. Terminator 2 är väl "restaureringen" från 2017 som är helt vansinnigt brusfiltrerad och överskärpt. Var väl förberedd på att den inte kommer se ut såsom du minns den, även om några tycks gilla dess nya look.

Leif ser däremot riktigt, riktigt bra ut. Ironiskt att en musikalkomedi av Galenskaparna behandlas med mer respekt och omtanke än en av de absolut mest välkända och banbrytande actionfilmerna genom tiderna.

Angående Sökarna så passar väl det rätt bra. Hela filmen är ju väldigt B liksom. Underbar film ändå förstås, men högkvalitativ är den ju inte någonstans.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av medbor:

Tänkte precis på det med bildkvalitet/svärta/dynamiskt omfång. Känns som att en budget-tv på 60+” tillsammans med ett trött pc-2.1-system når ungefär samma nivå, och nu med riktig svärta hemma kommer man störa sig på deras projektorer

Har tittat en del på OLED senaste tiden och har svårt att tro att bio kommer imponera lika mycket längre. Visserligen kan jag inte spela lika högt ljud (bor i lägenhet) men i övrigt är nog min hemma-upplevelse i mångt och mycket bättre än vad jag minns från bio. Nu när streamingtjänsterna gör egna saker med vettig budget så får ju bion allt färre exklusiva saker och premiärhelger... tror inte alls bions framtid är stark

Jo precis. Stor bild är ju alltid trevligt men vi har ju rätt stor bild hemma numera, andra delar av "bioupplevelsen" kan man ju också få till om man är ambitiös, som rejält ljud med atmos och så. För den fulla upplevelsen får man dock hyra in några tonåringar som ska flabba, kasta grejer och gå på toa mitt i den viktigaste scenen. Och så måste man förstås sätta några tuggummin i stolen man ska sitta i, hälla ut en flaska läsk på golvet så man fastnar i varje steg och helst sprida en artificiell smörlukt överallt.

För godiset föreslår jag att man går till en bensinmack eller liknande så man får den autentiska upplevelsen av att betala extrema överpriser för gammalt godis. Snacks är värre, men öppna en påse chips eller popcorn, och låt den vara öppen några dagar, värm sedan i ugnen så är man rätt nära SF Bios upplevelse.

Edit: Vill man ha autentisk läsk så är nog det bästa att hälla upp ett glas (eller en pappmugg) av ens föredragna smak, låta det bli lite halvavslaget och sen hälla i lite mineralvatten för den är urvattnade syrup-läsk-känslan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo precis. Stor bild är ju alltid trevligt men vi har ju rätt stor bild hemma numera, andra delar av "bioupplevelsen" kan man ju också få till om man är ambitiös, som rejält ljud med atmos och så. För den fulla upplevelsen får man dock hyra in några tonåringar som ska flabba, kasta grejer och gå på toa mitt i den viktigaste scenen. Och så måste man förstås sätta några tuggummin i stolen man ska sitta i, hälla ut en flaska läsk på golvet så man fastnar i varje steg och helst sprida en artificiell smörlukt överallt.

För godiset föreslår jag att man går till en bensinmack eller liknande så man får den autentiska upplevelsen av att betala extrema överpriser för gammalt godis. Snacks är värre, men öppna en påse chips eller popcorn, och låt den vara öppen några dagar, värm sedan i ugnen så är man rätt nära SF Bios upplevelse.

Edit: Vill man ha autentisk läsk så är nog det bästa att hälla upp ett glas (eller en pappmugg) av ens föredragna smak, låta det bli lite halvavslaget och sen hälla i lite mineralvatten för den är urvattnade syrup-läsk-känslan.

Jag tänker annars på saker som lätt glöms: man kan starta filmen när man själv vill, slippa vara fast vid ett sändningsschema som linjär-tv, byta film halvvägs om/när man tröttnat, välja nästan vilken film man vill från flera årtionden, pausa och gå på toa om man måste, spola tillbaka om man missat något, köra på låg volym om man inte pallar den dagen, kolla även om man är sjuk, titta med de kompisar man vill oavsett deras ekonomiska situation, kasta ut puckon som inte kan vara tysta, välja snacksen själv! ...

De saker bio hade som klar vinst förr var ju bildkvalitet (vs VHS/DVD), stor skärm (vs CRT eller 40” TV), nya filmer och premiärer

Nu för tiden har de inte ensamrätt på premiärerna längre (pga streamingtjänsterna), så snart har de nästan tjänat ut sitt syfte känner jag...