Permalänk
Medlem

Flytta ut på landet?

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt.

Har två barn, 1 och 4 år gamla.

Vi lever idag på 84kvm hus och det är trångt, så vi letar större hus.
Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår.
Det är 20 min bilfärd till stan, inga affärer i byn. (Kanske 200 invånare)

Är dock inte säker på om man är redo att släppa närheten till allt.
Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.
Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt.

Ni som stått i samma situation, är det värt det?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar. Jag är extremt sparsam och snål så jag vill gärna ha en villa eller gård med en massa solpaneler och luftvärmepump/jordvärme.
Hela tanken på att bli självförsörjande eller till och med tjäna pengar på att producera ett överskott av elektricitet och få en passiv inkomstkälla är en tanke som lever i mitt huvud 23 timmar om dygnet.
Jag hoppas det går över. Frugan är nämligen inte lika taggad på att bo på landet. Flytten till landet är också avhängig på hur mycket vi tillåts jobba på distans av våra arbetsgivare eftersom vi inte är ute efter att byta jobb just nu.
Vi är i 30-års åldern och har två små barn som vi vill ge mer utrymme att leka på

Hur jag kom att tänka på det här med produktion av el:
Visa mer
Permalänk
Medlem

Min bror har väl lite av den erfarenheten. Uppvuxen i liten by (Lomma) på ca 10000 invånare. De hade hus i Lomma med gott om plats och nyrenoverat. Men de ville ha något 'eget' borta från alla andra. Han, sambon med två pågar flyttade ut till ett riktigt bonnahus, med mycket mark runt Staffanstorp/Genarp. Nu är det inte direkt ute i skogen i ingenmansland, men samtidigt inte nära till allt heller.

Mammor och pappor var skeptiska till köpet och sa men det är ju så långt till allt, pojkarna kommer inte ha några kompisar där ute, mycket arbete etc...

Alla i familjen stormtrivs och jag är ganska säker på att de inte skulle gå tillbaka till Lomma (som annars många söker sig till. Väldigt attraktivt, nära till havet, Malmö, Lund).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt.

Har två barn, 1 och 4 år gamla.

Vi lever idag på 84kvm hus och det är trångt, så vi letar större hus.
Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår.
Det är 20 min bilfärd till stan, inga affärer i byn. (Kanske 200 invånare)

Är dock inte säker på om man är redo att släppa närheten till allt.
Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.
Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt.

Ni som stått i samma situation, är det värt det?

Har också samma funderingar och nästan identiska förutsättningar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har alltid bott på landet och står inte ut att inte kunna gå ut och slå en drill iträdgårde n. 😂

Nej men landet är gött, friare, kan göra lite vad man vill. Krävs mer planering och förvaring, stor frysbox är ett måste, storhandla, saker för att klara elavbrott, t ex ved, spritkök etc. Det stora problemet är ju transporter som du skrev. Minst två bilar och sedan moppe till barnen såfort de är tillräckligt gamla. Det finns ju alltid gott om natur och har man hus finns det alltid något att hitta på. Odla, fixa ved, renovera, mecka med fordon etc.

Sen ska sägas att jag alltid bott i skåne så har alltid haft nära och bra kommunikationer trots att jag bott på landet. Landsbygden i t ex Norrland skiljer sig nog en del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ryeshack:

Min bror har väl lite av den erfarenheten. Uppvuxen i liten by (Lomma) på ca 10000 invånare. De hade hus i Lomma med gott om plats och nyrenoverat. Men de ville ha något 'eget' borta från alla andra. Han, sambon med två pågar flyttade ut till ett riktigt bonnahus, med mycket mark runt Staffanstorp/Genarp.

Är själv uppvuxen i Lomma kommun och skulle väl inte kalla något i Skåne som avlägset. Däremot är tycker jag att du har en poäng i att kompisar har svårare att komma på besök "i skogen". Just brist på bra närtrafik i Skåne (utanför Malmö/Lund) gör att alla skaffar moppe, a-traktor, mc, bil etc så snabbt det går.

Till TS:
Tycker att 20 minuter till stan är nära. Själv bor jag nu i Stockholm och spenderar längre tid på att pendla till jobbet än vad jag gjorde i Skåne. Känns som allt är snabbare än pendeltåg/tunnelbana i Stockholm, även om avstånden är kortare här.

Permalänk
Medlem

Bodde på landet och vantrivdes. Sommarmånaderna var det ju härligt men resten av året var det vidrigt så jag flyttade in i ett hus i stan istället och där trivs jag bra. Nära till allt, ungarna kan gå eller cykla till kompisar, en bil som knappt körs med.

Permalänk
Medlem

Sålde lägenheten i Malmö under covid och köpte et hus på landet.. Nog det bästa vi har gjort.

Permalänk

Man vänjer sig snabbt vid att inte behöva akuthandla, man plockar fram allt innan man gör något, och saknas något så gör man det när man haft vägarna förbi en affär.
Barnen kan vara lite trögare om det inte finns barn på närmare håll, men folk med barn på landet har en tendens att klumpa ihop sig lite med någon km mellan husen, gpr ju snabbt att gå.

Sedan blir det ju skolskjuts senare.

Lite mer planerande, men uppskattar man de andra möjligheterna så är det bra.

Men vi har sålt en del mark till din målgrupp, dom blir oftast inte så långlivade av någon anledning (alltså bor i staden och vill ut på landet för att bli mer självförsörjande, lite som padel och sup, senaste som gäller), nu är du uppvuxen i en mindre by så det blir en annan sak, du har varit där ute.
Men många blir överraskade över jobbmängden, tid man lägger i bil, ökad kostnad för bil, att det är lite bökigare med en spontanfika då man plötsligt måste lägga på 40-50 minuter på tiden.
Vi har gård men ändå minskat den självförsörjande delen till viss del för att hinna med familjeliv (köra till träning tar längre tid, man kanske stannar hela träningen istället för många som går hem och gör annat osv.)

Men... jag skulle aldrig flytta till en stad igen (född och uppvuxen på landet landet, men pluggat i stad)

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Jag har bott i Stockholm och senare Örebro, och numera på landet. Och det är det bästa även jag gjort. Det är så jäkla skönt med lugn och ro och naturen runt hörnet. Jag jobbar hemifrån 100 %, har fiber och gratis el så det är helt perfekt kombo.
Men visst kan man inte få utkörning och så på samma sätt, så den bekvämligheten sjunker lite. Men man får planera sina inköp lite mer bara, och i långa loppet sparar man nog faktiskt pengar på så sätt istället.
Jag äter 80 % mindre skräpmat nu mot när jag bodde i storstad.

Permalänk
Medlem

Jag har länge funderat på att flytta ut på landet och som många ovan skriver så finns det ju en hel del problem som jag tror man måste fundera över och vara beredd på.

För mig finns det olika hus på landet och jag skulle trivas i ett par av dem, men inte i alla. Låt mig förklara.

Ett vanligt hus på landet är det lilla huset som ligger bredvid en medelstor väg kallad 84:an. Ganska ensligt och ofta litet hus med liten trädgård. Tät barrskog omger hela tomten. Här skulle jag inte trivas för 5 öre. Först och främst så behöver min lantbostad vara stor. Små rum, trångt och lågt till tak går ypperligt att hitta i en lägenhet i stan. Liten trädgård har mitt lägenhetshus utanför. Idag bor jag i kanten på staden och motionsspår i en fantastiskt vacker lövskog ett par hundra meter utanför lägenheten. Varför skulle jag byta den mot tråkig och deppig barrskog? Vill man gå en promenad så får man antingen klämma sig igenom tät barrskog eller promenera längst med 84:an.

Sedan finns det ett annat hus på landet. Det ligger även det ganska ensligt, men istället för att ligga bredvid en större bilväg så ligger behöver man först ta en liten grusväg ett par hundra meter bort från den stora vägen. Huset är större, rymligt, öppen spis, högt i tak, extra rum etc. Trädgården är stor och omgiven av härliga åkrar och lövskog. Riktigt idylliskt. Trädgården idag är ganska tom, men det finns utrymme för att bygga dit ett större garage, både för bilar men även för hobby verkstad etc. På vår/sommar/höst så kan man gå ut i den härliga lövskogen eller över åkrarna när man vill röra på sig, alternativt längst med den fina grusvägen ute på landet. Garaget är stort nog att kunna ställa dig ett löpband och en bänkpress ifall man vill träna på vintern. Men i ärlighetens namn så får jag min styrketräning genom att hugga ved eller andra aktiviteter. Trädgården är stor och rymlig som sagt, tillräckligt så för att man hellre murar upp en grill istället för att köpa en weber.

Permalänk
Medlem

Tycker helt klart det är värt det, men det beror ju lite på hur långt ute på landet du menar. Är det 20 min till stan med affärer så är det ju väldigt nära.
Gå till parken med barnen är en kort period, sen är de för stora för det
Nödhandla lär du dig snabbt att bunkra lite mer hemma och improvisera om något saknas.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Varför bara nöja sig med det ena alternativet. Jag har en hyreslägenhet i "stan" samtidigt som jag ofta bor hos särbon ute på landet.

Permalänk
Medlem

Man bör nog överväga både för och nackdelar med att bo på landet. Närhet till affärer, sjukhus, skola, dagis och annat som man är beroende av ska man inte underskatta. Inte heller närhet till andra människor, jag tror att man fort kan bli ensam. Jag tänker att även om inte du tycker att det är besvärligt att behöva åka bil överallt vart du än ska kanske bekanta inte tycker det är lika lättsamt att besöka när det blir längre avstånd.

Hur ser infrastrukturen ut? Man blir väl garanterat nedprioriterad vid eventuella strömavbrott, snöstormar och annat som gör vardagen rätt obekväm.

Å andra sidan är ju landsbygd ofta väldigt tilltalande med stora ytor, fina miljöer till rimliga priser och relativt stressfritt? De flesta börjar få möjlighet till hemmajobb (om inte heltid så deltid) om man har ett sånt jobb vilken underlättar.

Jag skulle själv inte ta det steget så länge barnen är små av anledningen att gång/cykelavstånd till kompisar och skola är guld värt för både barn och vuxna.

Permalänk
Medlem

Det är ju en fråga om att ha det bekvämt eller skönt.

När det är helg, så är det helg ute på landet. Inget oljud eller grannar kan råna dig på det. Sen lär man också sova som aldrig förr, när ingenting mer än vinden och att träden gör naturliga ljud där utanför. Jao, och liven som fåglar m.m. Det blir mer jobb för att ha det så bekvämt, fast den stora skillnaden blir att du kan släppa allting runt omkring där hemma, utan och behöva trassla in dig desto mer i tanken.

Permalänk
Medlem

Hur ser det ut med mobiltäckning och utbyggnaden av fiber (+ kommunalt vatten/avlopp) när man kommer ut i skogarna kanske är bra att kika på innan man bestämmer sig helt, om man är van vid den sortens moderniteter

Permalänk
Medlem

Jag skulle också tycka att det är skönt att bo på landet men att behöva köra med bil 20 minuter enkel väg är inte bra för miljön - speciellt fossilbilar men även elbilar är ingen höjdare. Bättre att bo på cykelavstånd från mindre tätorter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt. Har två barn, 1 och 4 år gamla. Vi lever idag på 84kvm hus och det är trångt, så vi letar större hus. Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår. Det är 20 min bilfärd till stan, inga affärer i byn. (Kanske 200 invånare) Är dock inte säker på om man är redo att släppa närheten till allt. Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år. Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt. Ni som stått i samma situation, är det värt det?

Kidsen behöver inga stadsparker, det finns skog, bästa billigaste parken som finns! Fritt fram att bygga kojor, klättra, springa och snubbla Innan de fyller 15 år det cykel eller elcykel som gäller, sedan moppe, moppebil eller traktor. De lär definitivt hitta andra kids om de tröttnar på att leka med varandra.

Det är superlätt att skriva inköpslista innan storhandling, det är riktigt onödigt att kvällshandla var och varannan dag, snarare en lyx. Jag ser att andra medlemmar poängterat frysutrymme och andra förnödenheter inför eventuellt elavbrott, också en god idé att ha vedeldad spis och källarutrymme för potatis, ägg, mjöl och andra "svalprodukter". Talar från egen landsortserfarenhet.

Permalänk
Medlem

Hur definierar du "ut på landet"? Jag har inte jättebra koll på omgivningen runt Hässleholm, tänker att det rimligen borde finnas alternativ i utkanterna som kanske kan klassas som landet, men ändå ligger närmre än 20min bilresa? På 20min hinner man ju till Höör

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem

Född och uppvuxen i Stockholm där vi bodde i en förort till Stockholm (20 minuter med bil från city) tills jag var 12 år och därefter flyttade ut på "landet" (I alla fall i Stockholmsmått mätta) där det helt plötsligt tog 40 minuter med bil och lite mer än 1 timme kollektivt in till city först med en buss som gick 1 gång i timmen mellan 06-00 sedan pendeltåg.

Från att ha bott i ett typiskt villaområde med bästakompisar i grannhuset till nya huset där det inte fanns någonting om man inte hade bil, 3 grannhus utan någon vidare grannsämja och åkrar runt på alla sidor om husen så kan jag säga att det sög.

Nu är dina barn fortfarande små men ha det i bakhuvudet att det sociala kan drabbas rejält för barnen i framtiden.

Såklart det är olika från person till person och alla blir inte lika påverkade som jag blev men jag mådde dåligt och umgicks sällan med vänner just för att det var så himla jobbigt att ta sig från huset.

Bara min upplevelse att bo på landet med bil som ett krav för att ta sig runt innan man hade körkort själv. Så fort jag skaffade körkort blev det såklart annorlunda men från 12 år till 18 år var rejält sugit.

/rant off

Permalänk
Medlem

Har inte barn men flyttade också ut på landet under Covid. Är dock uppvuxen på landet och vet vad det innebär. Det är ganska viktigt att förstå det.

Pendling får man ju köpa liksom. Det ingår med att bo på landet. Likaså en jävla massa meck med huset om man har något äldre. Det kan ta mycket energi, tycker jag, men jag är också sämst på att renovera och bygga grejer.

Överlag är jag nöjd. Jag saknar inte att bo i stan och ha allt stök. Mina katter kan gå ut i sin utegård och älskar livet. Min sambo har sin häst i närheten. Själv tycker jag det är skönt att ha min egen mark och att jag kan göra vafan jag vill. Likaså har jag fiber så jag kan spela datta lika bra här ute. Jag har ett ultrasocialt jobb så jag orkar inte träffa folk på en vardag ändå, så den biten går bra. Jag äter bättre mat och dricker mindre öl.

Det jag ogillar är väl just pendling. Hade jag haft barn vet jag fan inte hur det hade gått med det. Mina föräldrar körde mig rätt mycket som barn. Om vi skulle haft barn (går inte troligen, känns ok ändå) så skulle jag nog satsa på villaområde närmare lokala orten. Mest för att barnen ska kunna cykla till grejer och att dagis o sånt ska funka lättare. Tror just att småbarn kan va problem här men jag vet ju inte egentligen.

Annat viktigt - se till att fiber finns eller är planerat att installeras snarast (max 6mån bort, för det kan dröja ännu mer än så). Se till att avloppet är nyligen gjort, säg 2015 och framåt.

Visa signatur

Asus Ap201, beQuiet Straight Power 1000W, ASUS TUF B650 Plus Wifi, 7600x @ ecomode, ASUS TUF 4090 @ 70% PL, 32gb 5600mhz Kingston, WD SN850 1TB, LG C9, Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt.

Har två barn, 1 och 4 år gamla.

Vi lever idag på 84kvm hus och det är trångt, så vi letar större hus.
Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår.
Det är 20 min bilfärd till stan, inga affärer i byn. (Kanske 200 invånare)

Är dock inte säker på om man är redo att släppa närheten till allt.
Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.
Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt.

Ni som stått i samma situation, är det värt det?

Vi va i samma tankar för 2 år sedan, och tog tag i det och köpte ett hus.

Vi lyckades hitta ett hus på landet där de endå finns en hel del familjer så att barnen ska bli nöjda, de finns en fotbollsplan och en lekpark. Inte de nyaste sakerna.. men barnen tycker de är okej

Vi har en butik i närheten, så det går att nödhandla men man har lärt sig att tänka ganska långt fram nu mera och handlar stort och inte lika ofta när man är på Maxi eller city gross.

Jag som alltid varit storstads grabb kan ju säga att jag aldrig vill tillbaka in i stan igen 😂
Nu sitter jag på altan och kastar bröd till mina hönor 😂

Visa signatur

CPU: i7-7700K 4,0ghz GPU: Asus strix 1080 gaming 8gb
Mobo: Asus Z270H socket1151
RAM: 16GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz HDD: st2 1TB 7200 rpm,
SSD: 1st 525GB Crucial mx300, 1 st 240GB Corsair Force LE PSU: EVGA supernova G2 850w
Skärm: Asus Swift ROG och AOC 32"

Permalänk
Medlem

Jag flyttade nyligen till hus , 8 km från där jag är uppvuxen.

Från 50 kvm i lägenhet till 176 kvm och 2000 kvm tomt.

Arbetar hemifrån , gick från 45 minuter restid till kontoret till 1 timme och 10 minuter. En dag i veckan på plats än så länge så restiden gör inget.
Vad jag har märkt är att man får planera sina inköp bättre, man äter mindre snabbmat, som du säger så är det ju svårare om man ska panikköpa nåt, lokala Ica butiken stänger 20 vardagar och 18 på helgen...
Men har man större frys/kyl och storhandlar vad man kan tänka sig behöva så är det inga problem.

MÅSTE man ha någonting sent på kvällen så får man bila 35 minuter till stan , men det kan det ju vara värt!

Saker att kolla är ju skolbuss, vilken skola ungarna kommer gå i , hur det ser ut med aktiviteter utanför skolan etc.
Sen kommer ju skjuts till vänner och aktiviteter när barnen blir gamla nog, fritids och dagis.
Jag minns att jag älskade att bo mitt ute i ingenstans, jag fick skjuts till vännerna på helgen om jag ville leka, man stämde av med sina kompisar i skolan och så ringde föräldrarna varandra och kollade att det funkade, eller så kunde jag hänga på sjön hela dagen med grannens unge i samma ålder (bara på sommaren).

Visa signatur

3060ti med nån 11600

Windows 11...

Permalänk
Avstängd

Jag är uppvuxen i stan och bor kvar där. Tjejen är mer sugen på landet än vad jag är, men inte tillräckligt för att flytta dit snarare vill hon ha en sommarstuga. Men min farsa bodde typ så nära landet man kan komma i Göteborgs stad, med en halvtimmes promenad på grusväg från närmaste busshållplats och så, och där bodde jag på halvtid i några år, så jag är inte helt oerfaren av lantlivet.

För mig är det ju närheten som är det trevliga i staden. Inte bara till service, restauranger och sånt, även om det förstås är väldigt trevligt, utan också till andra barn och till folk i allmänhet. Till exempel har sonen en kompis som bor under oss, så de kan gå och ringa på varandra och leka utan att något behöver planeras och vi föräldrar behöver inte vara inblandade alls. På vår gård bor det ganska många barn så sonen kan gå ut och leka utan förarbete, det finns för det mesta någon att leka med på gården liksom. Och hela gården tillsammans med de närliggande gårdarna är ju en rätt skyddad miljö, så sonen kan få friheten att röra sig fritt där utan uppsikt eller liknande.

Nackdelen som många tar upp med stadsliv är ju närheten till naturen, och det är förstås sant. Å andra sidan har vi en 137 hektar stor park typ 200 meter bort som vi spenderar mycket tid i. Exempelvis tar jag minst en daglig promenad där året om, men vi gör också en massa aktiviteter där, sonen lär sig cykla, vi stöter på olika djur, bygger koja och så vidare. Det är försåts inte "vildmark" men samtidigt är det väl mer urskog, i alla fall delar av parken, än större delen av de svenska skogarna då de är odlade.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Går du och funderar på det så bara gör! Det går alltid att ändra sig om det visar sig att det inte var något för dig.

Jag och flera av mina bekanta har provat både och. Endel blir kvar och tycker det är det bästa sedan skivat bröd. Andra har flyttat in till lägenhet igen. Hus på landet är inte för alla, så är det bara.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SirMacke:

Bor idag i en liten stad, ca. 10.000 invånare och som har allt som man kan behöva på bara några minuters avstånd, bekvämt.

Har två barn, 1 och 4 år gamla.

Vi lever idag på 84kvm hus och det är trångt, så vi letar större hus.
Jag kommer gärna ut i skogen, t.ex. kollade vi på ett hus utanför den by jag är född och uppvuxen i igår.
Det är 20 min bilfärd till stan, inga affärer i byn. (Kanske 200 invånare)

Är dock inte säker på om man är redo att släppa närheten till allt.
Man kan inte nödhandla på kvällen direkt om något saknas till maten, vad kommer barnen att tycka om några år.
Längre till jobb för oss, inga parker man kan gå till för att barnen ska träffa andra barn. Så småningom får man köra barnen överallt.

Ni som stått i samma situation, är det värt det?

Ja. Det är sjukt värt det. Du kommer aldrig vilja flytta in till stan igen när du väl gjort det. Bott på landet nu i ca 3 år. Man anpassar sig snabbt och passar på och handla när man ändå är inne i stan för jobb/annat. 20 min är sjukt lite, förstår inte varför det skulle vara hinder från att träffa nån ärligt talat... Det är ju bara att åka in om barnen ska träffa någon eller liknande. Dessutom lär de lära känna andra barn i byn.

Permalänk
Medlem

Jag är uppväxt på landet, riktiga landet. Inte det många stadsbor kallar landet, utan där man kanske har någon/några grannar inom någon km. Det finns absolut fördelar, som t.ex. stor trädgård och kanske egen skog osv. Massor med möjligheter och inga grannar som stör sig på vad man gör, eller att störa sig på heller för den delen. Som vuxen skulle jag nog kunna tänka mig det igen, men som barn är det en helt annan sak.

Jag är sladdbarn så hade inga syskon att umgås med och bodde ca 6 km till byn där jag gick i skola och där flertalet av kompisarna bodde. Det var skolskjuts som gällde för att komma till/från skolan, vilket var mindre roligt. Bussarna gick långa rundor och ibland mådde jag rätt dåligt av att ha åkt runt på små grusvägar in närmre en timme. Väl hemma hade jag inte någon att umgås med för det fanns inga i min ålder i närheten. Jag var hela tiden beroende av andra för att kunna umgås med mina kompisar. Vi kunde ju i princip aldrig vara hemma hos mig, så jag fick isf följa med kompisar efter skolan. Då var jag beroende av att mina föräldrar skulle hämta mig efter jobbet vilket ibland var rätt sent.

När jag blev lite äldre bytte jag delar av vänskapskretsen, och då till kompisar som bodde som mig fast åt andra hållet vilket gjorde det i princip omöjligt att umgås efter skolan. Det blev då att jag alltid åkte hem, satt och spelade där själv eller kollade på tv. Detta var tiden då man satt på 56k-modem så att spela online kunde man glömma. Det blev ganska isolerat och tråkigt efter ett tag.

Det var helt enkelt inte alls roligt, och inget jag vill utsätta mina barn för. Därför bor vi i ett villaområde, där finns förskola/skola och framförallt kompisar på gångavstånd. Barnen har t o m kompisar på samma gata, vilket vi tycker är otroligt mycket värt. Har man barn som kan ta sig själva med bil eller kanske moppe, ja då kanske avståndet är riktigt lika viktigt.

Finns det gott om potentiella kompisar till barnen i närheten, ja då kanske jag skulle kunna råda till att flytta till landet. Gör det inte det skulle jag direkt avråda från det.
Argument som att det är längre till affärer tror jag de flesta är väldigt medvetna om, och det kanske krävs två bilar för att lösa pendling. Även om det kostar mer är detta "problem" som är väldigt enkla att lösa och skulle nog inte påverka allt för mycket såvida man inte har riktigt långt till mataffären.

Permalänk
Medlem

Lite of topic:

Skrivet av Zipparn:

Hela tanken på att bli självförsörjande eller till och med tjäna pengar på att producera ett överskott av elektricitet och få en passiv inkomstkälla är en tanke som lever i mitt huvud 23 timmar om dygnet.

Tror du missuppfattat om du tänker att elproduktionen ska ge passiv inkomst. Regelverket för småskalig produktion som privatperson säger att du inte får producera mer än du förbrukar. Producerar du mer blir du en kommersiell producent och då blir det helt andra lagar och regler som inte alls är lika fördelaktiga.

"Förtjänst" som killen pratar om i klippen är intressant. På sommarhalvåret så producerar man mer än man förbrukar och säljer överskott, på vintern köper man motsvarande mängd el men oftast till ett högre pris än man fick sälja för under sommaren. Har man tur så balanserar de 60öre/kW producerad el man får i skattereduktion upp så att man på helårsbasis säljer för ungefär samma belopp som man köper. Sen får man ändå betala elnätsavgift.

Så det är inget man tjänar pengar på utan man sparar på utgifter.

Tillbaka on topic:
Jag bor så långt utanför stan jag kan tänka mig. Har ca 20-30min med cykel in till centrum. Tillräckligt nära för att kunna ta en bit mat och ett glas med vänner/kollegor på någon uteservering sommartid utan att det ska kännas som ett projekt. Man blir så isolerad från allt socialt umgänge så fort man behöver ta bilen för att ta sig någonstans.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Av egen erfarenhet från när jag var liten så sög det för oss barn. Främst vid senare ålder kring 12-18 år. Vi var tre syskon.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag hade aldrig flyttat ut till landet om jag haft barn eller planerar det.

Tror det är fördelaktigt för ett barns utveckling att växa upp i (stor)städer; blir mycket mer 'världsvana', utsätts för olika kulturer och sociala situationer och har helt enkelt enormt mycket bättre förutsättningar när de kommer ut i vuxenlivet en dag än någon som bott på landet tenderar att ha.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss