Micron förbereder GDDR6X-grafikminne som kan köras i 24 Gbps

Permalänk
Melding Plague

Micron förbereder GDDR6X-grafikminne som kan köras i 24 Gbps

Framtidens grafikkort kan bestyckas med en snabbare variant av Microns GDDR6X för bandbredd en bit norr om 1 000 GB/s. 

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

RTX 3090 Titan lurar i vassen med snabbare minne och ynka % snabbare än 3090 Ti. Priset norr om 35 000:-.
Som svar på Radeon RX 6950 XT.

Permalänk

Mining har jag hört detta ska vara bra för.
Skämt åsido. Bra med snabbare men jag har för dålig koll på vilka områden som nyttjar snabbare minne mest. Mining och Ai tänker jag på först som en ren killgissning.
Men rent logisk ju mer minne en applikation använder, ju mer rimligt är det också att anta att applikationen vill kunna läsa/Skriva till mer minne på kortare tid.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är egentligen helt brutalt hur hög minnesbandbredd dagens GPU:er har.
24 Gb/s på EN av 384 bitar. Det är 3 GB/s! I klass med en high end-SSD för bara ett par år sen, innan PCIe 4.0 kom. Att de kan motsvara 384 snabba SSDs i bandbredd är ju svårt att greppa.
Och vill man vara sådan så motsvarar det ju fortfarande drygt 150 av de snabbaste på marknaden.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Inaktiv

Då får de gärna tillverkarna kyla dom bättre än de gjort på 30xx serien också. Skitkasst rent ut sagt

Permalänk
Medlem
Citat:

Bland lösningarna på konsumentsidan finns Microns proprietära minnesteknik GDDR6X, som avviker från JEDEC:s industristandard för GDDR6 och nyttjar PAM4-signaler för att nå högre klockfrekvenser.

PAM4 ökar inte frekvensen, utan tillåter bara att skicka dubbelt så många bitar data per klockcykel.

Permalänk
Medlem

Tyvärr tror jag detta kommer att sättas in i 4080+ korten, för det kommer inte vara billigt.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZothOmmog:

Tyvärr tror jag detta kommer att sättas in i 4080+ korten, för det kommer inte vara billigt.

Ja, där det hör hemma.

Bättre att det är lite större glapp mellan 4070 och 4080, så det inte blir som i 900-serien igen.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ZothOmmog:

Det känns rätt troligt ja. 3070 och nedåt har ju inte ens GDDR6X i någon hastighet (utan "vanlig" GDDR6).

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad hände med HBM?
Det var väl tänkt att då kommande generationer skulle kunna få ner priset en hel del också?

Permalänk
Medlem

Trodde att de skulle satsa på en GDDR7 för nästa generation. Varje GDDR är ju baserad på en DDR-cell, och GDDR6 är baserad på DDR4. Det finns en chans att uppgradera cellen till DDR5 för en billig peng.

Skrivet av Fearnox:

Vad hände med HBM?
Det var väl tänkt att då kommande generationer skulle kunna få ner priset en hel del också?

HBM3 blev klar för ett par månader sen, så de håller på än, men för konsumenter verkar alla ha gett upp på det. Vega verkar ha varit en katastrof för AMD finansiellt, och den berodde till stor del på att HBM2 inte kom i den prestanda som AMD hade blivit lovade. (Det hjälpte väl inte att GF14nm sög och att de inte fick ordning på nya geometri-pipelinen själva, men HBM-prestandan var en viktig del av det.) När AMD kör med Infinity Cache istället och inte vill ta några mer chanser med HBM och Nvidia aldrig riktigt var med på tåget är risken att det inte blir något mer HBM för konsumenter.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja, där det hör hemma.

Bättre att det är lite större glapp mellan 4070 och 4080, så det inte blir som i 900-serien igen.

För min del får de hellre fokusera på ett high end kort i taget så de som vill få tag i det lyckas i dagens marknad. Jag själv fick nöja mig med 3070 eller vänta närmare ett år för att ens få en chans på ett 3080 när jag egentligen ville köpa ett 3080. Nu är ju detta givet orealistiskt då många av deras chip inte kommer klara av att säljas som "4080". Men de hade kunnat skött det bättre förra släppet.

Sen hade jag även väldigt mycket tur att ens få tag i ett 3070 när jag lyckades med det.

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av hockexx:

För min del får de hellre fokusera på ett high end kort i taget så de som vill få tag i det lyckas i dagens marknad. Jag själv fick nöja mig med 3070 eller vänta närmare ett år för att ens få en chans på ett 3080 när jag egentligen ville köpa ett 3080. Nu är ju detta givet orealistiskt då många av deras chip inte kommer klara av att säljas som "4080". Men de hade kunnat skött det bättre förra släppet.

Sen hade jag även väldigt mycket tur att ens få tag i ett 3070 när jag lyckades med det.

Ja det var primärt Samsungs fel som inte klarade leverera kretsar p.g.a. dåliga yields, vilket rapporterades nyligen av bl.a. Business Korea. Nu går ju Nvidia lyckligtvis tillbaka till TSMC, så det lär inte upprepas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Ja det var primärt Samsungs fel som inte klarade leverera kretsar p.g.a. dåliga yields, vilket rapporterades nyligen av bl.a. Business Korea. Nu går ju Nvidia lyckligtvis tillbaka till TSMC, så det lär inte upprepas.

Man får ju hoppas!

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mining har jag hört detta ska vara bra för.
Skämt åsido. Bra med snabbare men jag har för dålig koll på vilka områden som nyttjar snabbare minne mest. Mining och Ai tänker jag på först som en ren killgissning.
Men rent logisk ju mer minne en applikation använder, ju mer rimligt är det också att anta att applikationen vill kunna läsa/Skriva till mer minne på kortare tid.

Tänkte också på det. I data center har man råd med special kort med 512bit.
Om vi ska gissa fritt så en ny Nintendo med bara ett chipp kanske.

Borde fungera bra i mobiler också med bara ett chipp. Beroende på temp och watt.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fearnox:

Vad hände med HBM?

Det är igång men drt.
Nvidia kör HBM2 på minneskontrollen i bland annat TITAN V samt Tesla V100. De verkar inte hoppat över det då det kommer till server samanhang. Men dyrt.

Tror AMD kommer testa 3d cache på grafikkort om det tars emot bra på 3800 3d.

Edit:
De har ju lyckats ganska bra med cashe hanterinen på 6000 serien.

Att Cell hade något liknande ja. Sony gav upp det senare i PS4 men tillbaks igen i 5an och senaste xbox efter ett misslykat försök. (enligt minna bristane kunskaper)

En sak att veta tanken men att få till det bra är en annan.
Jag vill inte ha för många minnes standarder men. DDR, GDDR och HBM tror jag är här för att stanna länge till.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk

Bra med kräm i de minnerna. Det får mig att tänka på Samsungs GDDR6 med både 21 och 24 Gbit som det talades om förra året, om jag inte minns helt fel vill säga. Ska bli intressant att se minneskonfigurationen på nästa generations grafikkort.

Visa signatur

Låda: Fractal Design Torrent PSU:Corsair RM 1000x Moderkort: Asus ROG Strix B550-F. CPU: Ryzen 5 5600X @Stock. Minne: DDR4-3600 mhz. GPU: PowerColor Radeon Rx 7900 XTX Limited. Skärm: Samsung Odyssey G9. OS: Manjaro.