Permalänk
Medlem

Ny router till lägenhet. Linksys?

Min Netgear R8000 har gett upp och levererar riktigt kassa hastigheter och har stänger av titt som tätt.

Jag bor i lägenhet, 75kvm med betongväggar och behöver en ny router. Jag har kollat lite på mesh (främst för att min sambo vill ha något stilrent) men tror inte det behövs. Hela lägenheten täcks idag och borde göra det med en ny router också.

Alla rum har nätverksuttag i väggen, i den mån det spelar roll.

Playstation är inkopplad trådat så ingen gaming över wifi behövs, men jag streamar mycket film etc. 250/250 lina, får gärna ut så mycket som möjligt trådlöst.

Något tips på bra lösning i prisklassen 1-2000kr?

Jag har tittat på dem här, är det nåt att ha?

https://www.webhallen.com/se/product/341779-Linksys-Atlas-Pro...

Permalänk
Medlem

Jag har bra erfarenhet av asus routers
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...
jag rekomderad asus

Permalänk
Medlem

Med risk för att låta lite som en messerschmidt så är det en trådlös access punkt du är ute efter

Men för 75 kvadrat och de tunga sakerna på trådat så tror jag nog att de flesta routers/AP's av skaplig kvalitet kommer att fungera bra.
Tänk på att externa antenner är bättre, då kan du enkelt justera dom beroende på var du har "radioskugga".
Och såklart, överväg att även köra din TV streamning trådat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med risk för att låta lite som en messerschmidt så är det en trådlös access punkt du är ute efter

Men för 75 kvadrat och de tunga sakerna på trådat så tror jag nog att de flesta routers/AP's av skaplig kvalitet kommer att fungera bra.
Tänk på att externa antenner är bättre, då kan du enkelt justera dom beroende på var du har "radioskugga".
Och såklart, överväg att även köra din TV streamning trådat.

Ingen fara, jag hade inte frågat om jag vetat.

Varför kan jag inte köpa en ny router? Eller menar du ha kvar den jag har, och bygga ut med accesspunkt? Kan jag isf plugga in den i något av mina uttag i väggen eller behöver den dras med kabel från routern?

Jag har inget modem någonstans i lägenheten, bara nätverksuttag. Resten sitter i ett låst skåp nånstans i källaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Jag har bra erfarenhet av asus routers
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...
jag rekomderad asus

Hålled med, ASUS har fungerat bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Jag har bra erfarenhet av asus routers
https://www.webhallen.com/se/product/273912-Asus-RT-AC86U-Gam...
jag rekomderad asus

Har en sådan och bor också i en lägenhet på 75kvm. Har inga som helst problem med täckning i hela lägenheten och routern står så nära mitten av lägenheten som det är möjligt.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Sötast
Skrivet av Oskar.:

Ingen fara, jag hade inte frågat om jag vetat.

Varför kan jag inte köpa en ny router? Eller menar du ha kvar den jag har, och bygga ut med accesspunkt? Kan jag isf plugga in den i något av mina uttag i väggen eller behöver den dras med kabel från routern?

Jag har inget modem någonstans i lägenheten, bara nätverksuttag. Resten sitter i ett låst skåp nånstans i källaren.

Glöm det tidigare svaret.

Det är en router du har idag som inte fungerar bra, du skall alltså byta mot en ny router då - inte en AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Ingen fara, jag hade inte frågat om jag vetat.

Varför kan jag inte köpa en ny router? Eller menar du ha kvar den jag har, och bygga ut med accesspunkt? Kan jag isf plugga in den i något av mina uttag i väggen eller behöver den dras med kabel från routern?

Jag har inget modem någonstans i lägenheten, bara nätverksuttag. Resten sitter i ett låst skåp nånstans i källaren.

Skrivet av Allexz:

Glöm det tidigare svaret.

Det är en router du har idag som inte fungerar bra, du skall alltså byta mot en ny router då - inte en AP.

Min lilla poäng var ju att vad man brukar kalla "router" egentligen är en router med inbyggd trådlös AP.

Men jag håller med övriga i tråden.
ASUS prylar är enkla att hålla på med, verkar fungera bra och väljer man en skapligt ny modell så ger dom mjukvarusupport i ganska så många år framåt.
Och det behövs ingen värstingmodell för att ge bra täckning heller.
Installerade nyligen en RT-AX56U åt en bekant som bor i en 3:a, fin täckning i hela lägenheten utan handpåläggning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Med risk för att låta lite som en messerschmidt så är det en trådlös access punkt du är ute efter

Men för 75 kvadrat och de tunga sakerna på trådat så tror jag nog att de flesta routers/AP's av skaplig kvalitet kommer att fungera bra.
Tänk på att externa antenner är bättre, då kan du enkelt justera dom beroende på var du har "radioskugga".
Och såklart, överväg att även köra din TV streamning trådat.

Då ska jag trehjula mig ännu hårdare och hävda att en konsumentrouter faktiskt ÄR en router, switch, och trådlös switch/AP i samma paket

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Svensktiger:

Min lilla poäng var ju att vad man brukar kalla "router" egentligen är en router med inbyggd trådlös AP.

Men jag håller med övriga i tråden.
ASUS prylar är enkla att hålla på med, verkar fungera bra och väljer man en skapligt ny modell så ger dom mjukvarusupport i ganska så många år framåt.
Och det behövs ingen värstingmodell för att ge bra täckning heller.
Installerade nyligen en RT-AX56U åt en bekant som bor i en 3:a, fin täckning i hela lägenheten utan handpåläggning.

AP's brukar vara trådlösa;)

Permalänk
Sötast
Skrivet av Svensktiger:

Min lilla poäng var ju att vad man brukar kalla "router" egentligen är en router med inbyggd trådlös AP.

Poäng eller ej så var det ju en direkt felrekommendation.

Den ena produkten är ju som nämnt tidigare: router, switch ap.
Din rekommendation är en AP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

Poäng eller ej så var det ju en direkt felrekommendation.

Den ena produkten är ju som nämnt tidigare: router, switch ap.
Din rekommendation är en AP.

RT-AX56U är en router/AP/switch

Permalänk
Medlem

@Oskar. Har du uppgraderat routern till senaste firmware?
Vart är den placerad i lägenheten?
Har du kopplat nätverket rätt? Internet -> WAN i router -> Nätverksuttag.
Om du har dubbeluttag i rummen, kan du placera routern där du vill ha bäst trådlös prestanda, ex vardagsrum. Koppla sedan kabel till alla enheter som stöder trådat. Komplettera med en enkel switch om du behöver fler uttag.

Om routern ändå krånglar kan du byta till DD-WRT och kanske få liv i den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Skrivet av Oskar.:

Min Netgear R8000 har gett upp och levererar riktigt kassa hastigheter och har stänger av titt som tätt.

Jag bor i lägenhet, 75kvm med betongväggar och behöver en ny router. Jag har kollat lite på mesh (främst för att min sambo vill ha något stilrent) men tror inte det behövs. Hela lägenheten täcks idag och borde göra det med en ny router också.

Alla rum har nätverksuttag i väggen, i den mån det spelar roll.

Playstation är inkopplad trådat så ingen gaming över wifi behövs, men jag streamar mycket film etc. 250/250 lina, får gärna ut så mycket som möjligt trådlöst.

Något tips på bra lösning i prisklassen 1-2000kr?

Jag har tittat på dem här, är det nåt att ha?

https://www.webhallen.com/se/product/341779-Linksys-Atlas-Pro...

Här är ett alternativ https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/tradlosa-routrar/d-link-covr-x1862-mesh-system-ax1800-2-pack-p64817

Permalänk
Medlem

Gröngölingsfråga, men måste jag ha router eller kan jag köra accesspunkt direkt?

Lägenheten har som sagt nätverksuttag i alla rum (totalt 10 stycken). Ingen patchpanel eller så i lägenheten, alla uttagen funkar och verkar gå att använda. Har Apple tv och Playstation inkopplat rätt i väggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lembritt:

@Oskar. Har du uppgraderat routern till senaste firmware?
Vart är den placerad i lägenheten?
Har du kopplat nätverket rätt? Internet -> WAN i router -> Nätverksuttag.
Om du har dubbeluttag i rummen, kan du placera routern där du vill ha bäst trådlös prestanda, ex vardagsrum. Koppla sedan kabel till alla enheter som stöder trådat. Komplettera med en enkel switch om du behöver fler uttag.

Om routern ändå krånglar kan du byta till DD-WRT och kanske få liv i den.

Den står i vardagsrummet nu. Jag har en del grejer inkopplat med sladd, men då i väggen och inte i routern. Varje rum har två uttag åtminstone, totalt 10 i lägenheten.

Kollar på den här nu, verkar stabil för sitt pris.

https://www.komplett.se/product/1185502/datorutrustning/natve...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oskar.:

Gröngölingsfråga, men måste jag ha router eller kan jag köra accesspunkt direkt?

Lägenheten har som sagt nätverksuttag i alla rum (totalt 10 stycken). Ingen patchpanel eller så i lägenheten, alla uttagen funkar och verkar gå att använda. Har Apple tv och Playstation inkopplat rätt i väggen.

Får du privata eller publika ip? Och om du har privata funkar det att sätta upp ett lan eller är klienterna isolerade ? Och hur många ip kan du få ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Den står i vardagsrummet nu. Jag har en del grejer inkopplat med sladd, men då i väggen och inte i routern. Varje rum har två uttag åtminstone, totalt 10 i lägenheten.

Kollar på den här nu, verkar stabil för sitt pris.

https://www.komplett.se/product/1185502/datorutrustning/natve...

Om du har kopplat fel kommer det inte fungera bättre med ny utrustning.
Om du kopplar enheter direkt till Internet utan att gå via routern är dom inte skyddade och du får förmodligen slut på IP adresser.

Eftersom du har dubbeluttag kan du ha routern i vardagsrummet. Koppla inkommade Internet i patchpanelen till ex vardagsrum1. Sedan i vardagsrummet koppla till WAN på routern. Koppla LAN1 ifrån routern tillbaka till patchpanelen genom vardagsrum2. Sätt en switch i patchpanelen och koppla ihop övriga uttag i den (vardagsrum2 + resten i patchpanelen), så kommer alla enheter att vara på samma LAN.
Resterande enheter i vardgsrum kopplar du i routern.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

AP's brukar vara trådlösa;)

Nja, de har oftast en RJ45-port

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Xorcist:

Nja, de har oftast en RJ45-port

För en upplänk ja:)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Oskar.:

Gröngölingsfråga, men måste jag ha router eller kan jag köra accesspunkt direkt?

Lägenheten har som sagt nätverksuttag i alla rum (totalt 10 stycken). Ingen patchpanel eller så i lägenheten, alla uttagen funkar och verkar gå att använda. Har Apple tv och Playstation inkopplat rätt i väggen.

Skrivet av Lembritt:

Om du har kopplat fel kommer det inte fungera bättre med ny utrustning.
Om du kopplar enheter direkt till Internet utan att gå via routern är dom inte skyddade och du får förmodligen slut på IP adresser.

Eftersom du har dubbeluttag kan du ha routern i vardagsrummet. Koppla inkommade Internet i patchpanelen till ex vardagsrum1. Sedan i vardagsrummet koppla till WAN på routern. Koppla LAN1 ifrån routern tillbaka till patchpanelen genom vardagsrum2. Sätt en switch i patchpanelen och koppla ihop övriga uttag i den (vardagsrum2 + resten i patchpanelen), så kommer alla enheter att vara på samma LAN.
Resterande enheter i vardgsrum kopplar du i routern.

TS har ingen patchpanel enligt det han skrev så det kan bli lurigt, det är viktigt att ta reda på hur allt är kopplat för att kunna få ett fungerande lan.

Skrivet av tcntad:

För en upplänk ja:)

All trafik måste passera RJ45 porten på en AP för annars kan det per definition inte vara en AP och trafiken går både in och ut för annars kommer den inte att nå klienterna som är anslutna med radio mot APn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av mrqaffe:

All trafik måste passera RJ45 porten på en AP för annars kan det per definition inte vara en AP och trafiken går både in och ut för annars kommer den inte att nå klienterna som är anslutna med radio mot APn.

Tack för förklaringen.Jag förstår definitionen av vad en AP är.
Svensktiger skrev " inbyggd trådlös AP" Min lilla poäng/fråga här är hur man har en kablad AP till klienterna, liten "glimten i ögat grej"

Permalänk
Medlem

AX73 kanske? 4804 Mbps på 5 GHz-bandet och kostar bara en dryg tusenlapp.

https://www.power.se/datorer/natverk-och-routers/traadlos-rou...

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

TS har ingen patchpanel enligt det han skrev så det kan bli lurigt, det är viktigt att ta reda på hur allt är kopplat för att kunna få ett fungerande lan.

Missade att han skrev att han inte har en patchpanel.
Men det låter skumt med dubbeluttag i varje rum, totalt 10 st om det inte finns en panel någonstans.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Dlink är ett lågbuget märket och man kan inte använda alla finnsesser i den utan dem hänger sig eller går extremt seg av sig.
dlink router har dåligt stöd med tredje part firmware när man behöver bytar firmware när hårdvaran når EOL ( end of life / upphör med upgrading av firmware). Det är vikigt idag kunna uppgradera frimware i router även efter EOL

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Kollar på den här nu, verkar stabil för sitt pris.
https://www.komplett.se/product/1185502/datorutrustning/natve...

tp-link är kända att deras wifi bilr långsamerare mer trafik som går via luften och efter en viss tid den ståt på blir tp-link långsamre och långsamre
ända sättet är att starta om dem.