Permalänk
Medlem

Bara LAN1 fungerar inte dom övriga

Hej!

Vi har satt in detta i min sons rum. Jag vet inte modell eller vad den heter. Vi hittade den i en ask hemma och vet inte om det är från förra husägarna eller från oss 😂

Men det är bara LAN1 som fungerar. Vi tänkte att man kunde dela ut internet där till kompisar när dom vill spela tillsammans. Kan man få övriga LAN att fungera eller måste jag köpa nåt annat?

Hur får jag ens in bilder??

Permalänk
Hedersmedlem

Vad är det du satt in?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Vad är det du satt in?

Jag har bilder men fattar inte hur jag ska ladda upp dom från min telefon.

Men efter lite googling så en inteno. Har även läst att enbart LAN1 kan dela ut IP-adress för internet dom andra är för tv och IP-telefoni.

Vad kan man använda för smidig sak för att dela ut internet. Ingen dyr och stor router. Vill bara kunna dela ut internet via ethernet.

Permalänk
Medlem

Den vi har sett exakt ut som denna

https://www.munkfors.se/inteno/

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaB82:

Jag har bilder men fattar inte hur jag ska ladda upp dom från min telefon.

Men efter lite googling så en inteno. Har även läst att enbart LAN1 kan dela ut IP-adress för internet dom andra är för tv och IP-telefoni.

Vad kan man använda för smidig sak för att dela ut internet. Ingen dyr och stor router. Vill bara kunna dela ut internet via ethernet.

En switch?
Ni har alltså dragit en ethernetkabel från en router, ut till din sons rum som ni sedan vill kunna dela ut till eventuellt besök? I så fall räcker det med en helt enkel switch som har det antal portar du är ute efter. Du vill INTE blanda in någon extra router i kedjan

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

Har ni nån router i övrigt i hushållet? Innan grabbens rum?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

En switch?
Ni har alltså dragit en ethernetkabel från en router, ut till din sons rum som ni sedan vill kunna dela ut till eventuellt besök? I så fall räcker det med en helt enkel switch som har det antal portar du är ute efter. Du vill INTE blanda in någon extra router i kedjan

Du har fattat helt rätt!

Kabeln som drogs från routern till min sons rum blev för kort därför satte vi denna emellan som vi hittade hemma. Vi har fiber och allt som tillhör det som tv boxar och allt måste lämnas i huset om vi flyttar. Därför kan denna grej (intenon) mkt väl kunnat tillhört förra ägarna.

Men hursomhelst vill vi kunna sätta nåt mellan sladden från routern till datorer i min sons rum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Khwaj:

Har ni nån router i övrigt i hushållet? Innan grabbens rum?

Ja en vit från Telia. Den måste användas annars kan vi inte se på tv eller använda våra telefoner ☺️

Permalänk
Skrivet av AnnaB82:

Du har fattat helt rätt!

Kabeln som drogs från routern till min sons rum blev för kort därför satte vi denna emellan som vi hittade hemma. Vi har fiber och allt som tillhör det som tv boxar och allt måste lämnas i huset om vi flyttar. Därför kan denna grej (intenon) mkt väl kunnat tillhört förra ägarna.

Men hursomhelst vill vi kunna sätta nåt mellan sladden från routern till datorer i min sons rum.

Det ni har där är som sagt en router. Kolla in något i stil med denna istället:
https://www.inet.se/produkt/5402177/tp-link-tl-sg105

Permalänk
Medlem

Då är det, som ovan skriver, en switch ni vill ha.

Permalänk
Medlem

Det här var den billigaste Gigabit-switchen jag hittade. Fem portar har den.

https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Det här var den billigaste Gigabit-switchen jag hittade. Fem portar har den.

https://www.inet.se/produkt/5404723/d-link-dgs-1005d

Är det någon skillnad på hur bra dom är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaB82:

Är det någon skillnad på hur bra dom är?

När det gäller hastighet, nej.
När det gäller hur många år dom håller felfritt, ja.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AnnaB82:

Är det någon skillnad på hur bra dom är?

är nog inget du behöver oroa dig över, vi köpte när vi va unga en 8 portars d-link (billigaste då) och den överlevde många resor fram å tbx, hantering av otåliga tonåringar och diverse vätskor..

Så ska det bara kopplas in, fungera och sen aldrig röras så är det bara att köra på valfri billigare modell

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Rekordmedlem

Handlar det endast om att skarva en kabel så är det nog enklare med ett skarvblock, en "dubbel-hona" för rj45 kontakter
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

En switch är ju mer för att förgrena en kabel för att kunna ansluta flera saker och den behöver dessutom strömförsörjning.
Endera skarvar man eller så gör man om och gör rätt från början (tycker jag )

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Handlar det endast om att skarva en kabel så är det nog enklare med ett skarvblock, en "dubbel-hona" för rj45 kontakter
https://www.jula.se/catalog/hem-och-hushall/hemelektronik/nat...

En switch är ju mer för att förgrena en kabel för att kunna ansluta flera saker och den behöver dessutom strömförsörjning.
Endera skarvar man eller så gör man om och gör rätt från början (tycker jag )

Tack för tipset. Sån ska köpas men jag ska även köpa det andra så min son kan dela ut internet till kompisar ☺️

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av AnnaB82:

Tack för tipset. Sån ska köpas men jag ska även köpa det andra så min son kan dela ut internet till kompisar ☺️

Brukar han arrangera hemma lan ? Då ska du kanske fundera på hur många portar som behövs för han kanske förbrukar ett antal själv typ dator, konsol, tv, nas och då kanske man kan behöva en större switch än en 4 portare om det kommer några kompisar och ska koppla in sina prylar, kanske en 8 portars eller större är mer lämpligt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Brukar han arrangera hemma lan ? Då ska du kanske fundera på hur många portar som behövs för han kanske förbrukar ett antal själv typ dator, konsol, tv, nas och då kanske man kan behöva en större switch än en 4 portare om det kommer några kompisar och ska koppla in sina prylar, kanske en 8 portars eller större är mer lämpligt.

Bara datorn som har sladd. Allt annat går på Wi-Fi. Men vi köper nog en med 5 till att börja med. Än så länge har han bara haft en kompis som sovit över. Min son är 11 år.