Truenas scale , virtio problem

Permalänk
Medlem

Truenas scale , virtio problem

Hej på er,
Hoppas någon orkar då mitt tålamod börjat tryta.
Gick från Ubuntu med tre VMs till truenas scale och två VMs var förhoppningen.

Men när jag ska setta upp en VM för Win 10 så hittar jag inga diskar, lägger till cd rom med virtio iso och den kommer upp men förslagen på drivrutiner går inte ladda och jag hittar inga diskar.
Har nog gjort 10 olika VMs för win 10 men lyckas inte.
Kan de va så att det inte går med min hv .

aja ,, någon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper2:

Hej på er,
Hoppas någon orkar då mitt tålamod börjat tryta.
Gick från Ubuntu med tre VMs till truenas scale och två VMs var förhoppningen.

Men när jag ska setta upp en VM för Win 10 så hittar jag inga diskar, lägger till cd rom med virtio iso och den kommer upp men förslagen på drivrutiner går inte ladda och jag hittar inga diskar.
Har nog gjort 10 olika VMs för win 10 men lyckas inte.
Kan de va så att det inte går med min hv .

aja ,, någon?

Nu använder jag inte just TrueNAS Scale själv, men alla KVM-lösningar med Virtio-enheter har väl i princip samma förutsättningar vad gäller Windows (TrueNAS Scale, Proxmox eller vad det nu må vara).

Förmodligen enklaste (som i typ 0 förkunskapskrav) sättet att hantera Windowsinstallation:

Ladda ned
https://fedorapeople.org/groups/virt/virtio-win/direct-downlo...
(kan bläddra runt i https://fedorapeople.org/groups/virt/virtio-win/direct-downlo... efter senaste för den som läser detta senare).

Lägg till två CD/DVD-enheter i den virtuella maskinen, en med Windows-ISOn, en med ovanstående ISO.

När du kommer till steget där du ska välja var Windows ska installeras, välj att ladda in en drivrutin och peka ut katalogen X:\amd64\w10. (Anpassa efter vad som passar din situation)

Då dyker diskarna upp. Efter installation, installera ytterligare drivrutiner du behöver. När du är klar kan du ta bort den extra CD/DVD-läsaren.

Alternativt då kan du förstås skapa en custom ISO för Windows där du slipstreamat in alla drivrutinerna. Men det är väl aningen mer kunskapskrävande, men ger ju en smidigare installationsprocess efteråt (är väl värt besväret om du ska installera många ggr). Typ https://www.ntlite.com/ är väl populärt för sådant.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

"När du kommer till steget där du ska välja var Windows ska installeras, välj att ladda in en drivrutin och peka ut katalogen X:\amd64\w10. (Anpassa efter vad som passar din situation)"

Det är ju det jag gör

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper2:

"När du kommer till steget där du ska välja var Windows ska installeras, välj att ladda in en drivrutin och peka ut katalogen X:\amd64\w10. (Anpassa efter vad som passar din situation)"

Det är ju det jag gör

Visa gärna exakt vad som händer, isf. Har aldrig haft problem med det där själv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Visa gärna exakt vad som händer, isf. Har aldrig haft problem med det där själv.

https://imgur.com/a/QoBzj70

Permalänk
Medlem

Virtio funkar inte så bra med windows, Emulera IDE CDROM och SATA-Diskar istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Virtio funkar inte så bra med windows, Emulera IDE eller SATA CDROM istället.

Kan man välja det i Trunenas scale?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper2:

Kan man välja det i Trunenas scale?

Jag använder inte TrueNas själv, men jag gissar på att de använder Qemu/KVM i bakgrunden, så nånstans borde man kunna göra det.

Permalänk
Medlem

Något av stegen där känner jag inte igen riktigt, tror du väljer något annat än jag gör... samtidigt känns det väl som att det inte borde spela roll så länge du väljer rätt drivrutin (vilket jag är lite osäker på).

Kickade iaf igång en VM bara för att se vad jag själv väljer (alla stegen):

Install now
I don't have a product key
Windows 10 Pro
Accept
Custom
Load Driver
Browse <--- här har jag en känsla att du kanske tryckt något annat? Spelar nog ingen roll men blir kanske en omväg
Klicka sig fram till X:\amd64\w10 <--- här ser det ut som att du valt i386 istället för amd64?
Den visar vad den tänker ta för drivrutin (den visar endast ett kompatibelt alternativ). I mitt fall då D:\amd64\w10\vioscsi.inf.
Next

Sedan så har den den/de diskar som finns definierade i VMen.

Du fick en lång lista med drivrutiner i olika kataloger, och där var det viostor istället för vioscsi.
Jag vet inte det kanske ÄR en annan typ av enhet som TrueNAS lagt till, så det kanske inte ska vara samma drivrutin...?

Men katalogen ska vara amd64 iaf, inte i386. Om det inte är 32bit Windows?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Något av stegen där känner jag inte igen riktigt, tror du väljer något annat än jag gör... samtidigt känns det väl som att det inte borde spela roll så länge du väljer rätt drivrutin (vilket jag är lite osäker på).

Kickade iaf igång en VM bara för att se vad jag själv väljer (alla stegen):

Install now
I don't have a product key
Windows 10 Pro
Accept
Custom
Load Driver
Browse <--- här har jag en känsla att du kanske tryckt något annat? Spelar nog ingen roll men blir kanske en omväg
Klicka sig fram till X:\amd64\w10 <--- här ser det ut som att du valt i386 istället för amd64?
Den visar vad den tänker ta för drivrutin (den visar endast ett kompatibelt alternativ). I mitt fall då D:\amd64\w10\vioscsi.inf.
Next

Sedan så har den den/de diskar som finns definierade i VMen.

Du fick en lång lista med drivrutiner i olika kataloger, och där var det viostor istället för vioscsi.
Jag vet inte det kanske ÄR en annan typ av enhet som TrueNAS lagt till, så det kanske inte ska vara samma drivrutin...?

Men katalogen ska vara amd64 iaf, inte i386. Om det inte är 32bit Windows?

jag har också funderat på stegen, det är alla mina men när jag kollar på youtube så har andra fler steg, jag saknar I don't have a product key
Windows 10 Pro
Accept

ang amd64 , jag har prövat bägge men burken är en intel

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper2:

jag har också funderat på stegen, det är alla mina men när jag kollar på youtube så har andra fler steg, jag saknar I don't have a product key
Windows 10 Pro
Accept

ang amd64 , jag har prövat bägge men burken är en intel

Även Intel kör AMD's 64-bit instruktionsuppsättning. i386 är 32bit, AMD64 är 64bit. Så jag tänker att den du väljer ska avspegla om du installerar 32bit eller 64bit Windows.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper2:

jag har också funderat på stegen, det är alla mina men när jag kollar på youtube så har andra fler steg, jag saknar I don't have a product key

Vad är det för installationsmedium du använder? Det från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 eller något annat?

Skrivet av Casper2:

ang amd64 , jag har prövat bägge men burken är en intel

Skrivet av giplet:

Även Intel kör AMD's 64-bit instruktionsuppsättning. i386 är 32bit, AMD64 är 64bit. Så jag tänker att den du väljer ska avspegla om du installerar 32bit eller 64bit Windows.

Precis, i sammanhanget är i386 att jämställa med 32bit x86, och amd64 att jämställa med 64bit x86 (aka x86-64 eller ibland "x64"), detta oavsett tillverkare av den specifika processorn i *båda* fallen.

Prefixen "i(ntel)" respektive "amd" i de två namnen avser bara vem som tog fram grunden till instruktionsuppsättningen som mjukvaran är gjord för, det spelar ingen roll om det är samma bolag eller något annat som tillverkat processorn du har.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Vad är det för installationsmedium du använder? Det från https://www.microsoft.com/en-us/software-download/windows10 eller något annat?

Precis, i sammanhanget är i386 att jämställa med 32bit x86, och amd64 att jämställa med 64bit x86 (aka x86-64 eller ibland "x64"), detta oavsett tillverkare av den specifika processorn i *båda* fallen.

Prefixen "i(ntel)" respektive "amd" i de två namnen avser bara vem som tog fram grunden till instruktionsuppsättningen som mjukvaran är gjord för, det spelar ingen roll om det är samma bolag eller något annat som tillverkat processorn du har.

aha,
Jag drog ner windows skapa startdisk och gjorde iso,
Men Prövar Truenas core nu, får se om de går bättre.
Saknar min Home Asisstent och Blueiris

Permalänk
Medlem

För windows i VM så är det jätteviktigt att 'kontrollern' och lagringen den skall installeras och bootas på är SATA/AHCI-typ - Windows är jättekorkad - kan bara starta på SATA-diskar eller enheter (via BIOS) som presenterar sig som AHCI-enheter!! (många BIOS gör så med tex. NVMe-lagring som normalt har SCSI-instruktioner som sitt 'riktiga' API - dvs. tekniskt sett agerar som en SCSI-disk)

Skall man boota VM på annat som via Virtio-SCSI kontroller (där man får en del andra trevliga funktioner som 'unmap' om man väljer lite alternativ till default - som tex. att din VM-fil krymper i storlek på host-datorn när windows i VM-maskinen raderar filer) så måste man använda virtio:s egna 'drivrutin-CD' där windows under installationen kan hämta drivrutiner för virtio-SCSI för att det senare skall kunna boota på lagringen - det är samma sak som tidiga BIOS inte hade stöd för NVMe-lagring utan måste installeras som drivrutin i windows innan lagringen gick att boota eller använda... - och då har windows NT som all dagens windows baseras på ändå behandlat lagringsdiskar som just SCSI-diskar rent logiskt - men inte när det gäller bootning... och det har inte ändrat sig fast det har gått typ 25 år sedan dess...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av xxargs:

Skall man boota VM på annat som via Virtio-SCSI kontroller (där man får en del andra trevliga funktioner som 'unmap' om man väljer lite alternativ till default - som tex. att din VM-fil krymper i storlek på host-datorn när windows i VM-maskinen raderar filer) så måste man använda virtio:s egna 'drivrutin-CD' där windows under installationen kan hämta drivrutiner för virtio-SCSI för att det senare skall kunna boota på lagringen - det är samma sak som tidiga BIOS inte hade stöd för NVMe-lagring utan måste installeras som drivrutin i windows innan lagringen gick att boota eller använda... - och då har windows NT som all dagens windows baseras på ändå behandlat lagringsdiskar som just SCSI-diskar rent logiskt - men inte när det gäller bootning... och det har inte ändrat sig fast det har gått typ 25 år sedan dess...

Det är ju precis det som TS försöker göra, vilket framgår både av text och bilder, dvs han försöker ange en drivrutin till installationsprogrammet så att den kan hitta disken. Eller du ser något som inte jag ser?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

jag vet att det var lite strul innan det tar 'gänga' sas.

en variant och prova är att installera VM-image med diskimagen kopplad som SATA-disk - installera drivrutinen under eller efter installationen av win10 och därefter koppla bort VM-imagen från SATA-enheten och istället koppla den till virt-SCSI-enhet

se till att bootordningen blir rätt att det först startas på virtio-SCSI först och ev. SATA-enhet efter.

en sak att tänka på - är security boot enablad i VM-maskinen så accepteras inte virtio:s drivrutiner i alla lägen av windows och därmed inte godkänns att installeras - se

https://github.com/virtio-win/virtio-win-pkg-scripts/blob/mas...

och rubrik "virtio-win driver signatures"

- det är kanske något sådant TS kört huvudet i...