Jag vill uppdatera min dator med en ny processor från Intel och moderkort istället för att använda min AMD cpu och budget är på max 3500 kr

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon341792:

Det är som sagt från mitt förra konto som är raderat nu och jag hittar inte tråden. När du säger nätdel menar du PSU då? Det är en Corsair VS450. Från fakturan: CORSAIR VS Series VS450 - Nätaggregat (intern) - ATX12V 2.31/ EPS12V 2.92 - 80 PLUS -
AC 100-240 V - 450 Watt - aktive PFC - Europa CP-9020170-EU

Anledningen till att jag gjorde den här tråden är för att jag vill byta chassi, då man höra minsta lilla fläkt, det hörs hela tiden och börjar irritera mig då det har varit så i 2 år nu, ja det är Be quiet wings, men hårddiskar osv hörs också.

Jag kommer tyvärr inte lägga mer tid på datorn när det kommer till felsökningar osv... Jag har redan lagt 2 månader med hjälp av Sweclockers och även lagt ut 2000 kr där jag blev lurad då han sa att han har fixat det, men datorn slocknar random ändå. Jag vill bara ha ett svar nu om en CPU, Matx moderkort och eventuellt en ny PSU som klarar de delarna. Det är det enda jag vill inget annat......... Jag höjer budgeten med 1000 kr också om det skulle gå över det är inga problem. Jag tänker inte ha AMD igen då förra tråden kom fram till att det är den som eventuellt krånglar.

Den nätdelen verkar inte vara nån av de bättre, får ju kritik för att skydden funkar dåligt och att den är högljudd och ineffektiv, baserad på gammal teknik och olämplig för speldatorer, En budgetnätdel för billiga kontorsdatorer.
Jag tror det är lämpligt att börja med att byta den mot nått bättre för den kan kanske ligga bakom mycket av det du klagar på förutom storleken på moderkortet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Den nätdelen verkar inte vara nån av de bättre, får ju kritik för att skydden funkar dåligt och att den är högljudd och ineffektiv, baserad på gammal teknik och olämplig för speldatorer, En budgetnätdel för billiga kontorsdatorer.
Jag tror det är lämpligt att börja med att byta den mot nått bättre för den kan kanske ligga bakom mycket av det du klagar på förutom storleken på moderkortet.

Okej. Vi testar det. Du får gärna rekommendera någon så provar jag detta först. Vill gärna ha samma sladdtyp som den här har, du vet när sladdarna sitter i PSU. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon341792:

Okej. Vi testar det. Du får gärna rekommendera någon så provar jag detta först. Vill gärna ha samma sladdtyp som den här har, du vet när sladdarna sitter i PSU. Tack!

Det är nog svårt att få tag på en bra nätdel som inte har löstagbara kablar idag, det finns nog nästan bara på riktiga budgetnätdelar numera. Men en lite större kvalitetsnätdel lär funka bättre elektriskt och dessutom lär den vara mycket tystare, kanske kommer den aldrig att behöva starta fläkten ens om du spelar utan kan driva datorn passivkyld så åtminstone nätdelen blir helt ljudlös.
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2?gc...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av anon341792:

Inte under belastning. Kan vara så ibland att jag startar datorn, tittar lite på nätet och låter den vara och kommer tillbaka, sen när jag rör på musen lite så slocknar den bara. Händer kanske 3-4 gånger per vecka och en säkerhetsuppdatering har också blivit gjord varje gång, vilket många andra kunde tro var anledningen men frågan är hur man gör så att den inte stänger av sig efter säkerhetsuppdateringar.

Då låter det i alla fall inte som att datorn överhettas eller att nätaggregatet inte orkar med...
Om det är fel på nätaggregat så visar det sig typ alltid under belastning...

Skrivet av anon341792:

Vill gärna ha samma sladdtyp som den här har, du vet när sladdarna sitter i PSU. Tack!

Byter du nätaggregat så skall du använda de nya sladdarna!

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrqaffe:

Det är nog svårt att få tag på en bra nätdel som inte har löstagbara kablar idag, det finns nog nästan bara på riktiga budgetnätdelar numera. Men en lite större kvalitetsnätdel lär funka bättre elektriskt och dessutom lär den vara mycket tystare, kanske kommer den aldrig att behöva starta fläkten ens om du spelar utan kan driva datorn passivkyld så åtminstone nätdelen blir helt ljudlös.
https://www.inet.se/produkt/6902704/corsair-rm750x-750w-v2?gc...

Jag menade inte att jag vill använda mina gamla sladdar, det går inte för att sladdarna sitter fast i PSU, när jag säger samma sladdtyp menar jag likadan PSU där de nya sladdarna också sitter fast i PSU. Men den du postade funkar också.

EDIT: Frågan är om den får plats i mitt nya chassi eller mitt gamla som är en Deepcool MATREXX 30

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av anon341792:

Deepcool MATREXX 30

Den lådan ska ha plats för 170 mm djupa nätdelar, nätdelen jag länkade är 160mm
Det finns ju tex denna lite mindre (både elektriskt och fysiskt) 140mm
https://www.inet.se/produkt/x174364/corsair-cx650m-650w

Det finns ju även mindre formfaktorer typ SFX, själv har jag ett Corsair SF600 600W 80+ Platinum https://www.inet.se/produkt/6902893/corsair-sf600-600w-80-pla...
Men då hopar ju priset iväg men visst är det en väldigt bra och fysiskt mycket mindre nätdel om man nu är villig att betala för litenhet och att den i praktiken alltid går helt passivt men det verkar ju som du har byggt med budgetdelar och kanske inte vill betala för den nivån.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

749 är ett löjligt bra pris för RM750X, bäst att passa på medan det är nedsatt.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Eh, förlåt om inte svar på frågan, men varför?

Vissy, 1600x är inte så snabb. Men 1650 super är inte heller, och det blir svårt att spela rdr2 eller andra nya krävande spel med det. Du kan behöva uppgradera gpun också

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av rwkk:

Eh, förlåt om inte svar på frågan, men varför?

Vissy, 1600x är inte så snabb. Men 1650 super är inte heller, och det blir svårt att spela rdr2 eller andra nya krävande spel med det. Du kan behöva uppgradera gpun också

Mina krav är inte jättestora på GPU eller spel. Har inget intresse av 4K osv, vill bara att spelet ska funka lagg fritt vilket det har gjort hittils, därför byter jag inte GPU, jag byter den när den går sönder istället. Varför jag vill byta CPU står i första tråden, jag gillar inte AMD. Men ska prova PSU nu och se om det löser problemet med att datorn startar om random!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Mina krav är inte jättestora på GPU eller spel. Har inget intresse av 4K osv, vill bara att spelet ska funka lagg fritt vilket det har gjort hittils, därför byter jag inte GPU, jag byter den när den går sönder istället. Varför jag vill byta CPU står i första tråden, jag gillar inte AMD. Men ska prova PSU nu och se om det löser problemet med att datorn startar om random!

Nu hittar jag inte din gamla tråd men jag antar att du kontrollerat under energialternativ så att lägsta inte står på 0% och liknande vanliga saker?

Innan du lägger ut pengar, testa att ladda hem en USB-live-version av Debian eller annan dist som inte är bleeding edge.
Koppla bort SSD:n och HDD för säkerhets skull (jag hade en Kingston V300 120GB som gav exakt samma problem som du beskriver) och se om datorn fortfarande kraschar i idle.

Om den inte gör det, koppla in SSD:n igen, starta upp datorn från USB, om datorn fortfarande fungerar felfritt så bör det inte vara ett hårdvarufel så långt utan något i Windows som bråkar.

Gör backup på dina filer, passa på att byt till valfri Linux-dist eller skapa ett Win-install media och installera om allt från början (ta bort alla partitioner på SSD:n och låt installmediat skapa nya).

Installera INTE alla drivrutiner och program på en gång.
Installera ett eller ett par åt gången för att se om och i så fall när felet kommer tillbaka.

Får du allt att fungera, då kan det vara dags att koppla in HDD:n igen och fundera på fläktkurvor och andra åtgärder för att minska ljudet, som att byta till en tystare PSU och om du använder AMD:s CPU-kylare en som är tystare och bättre.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan_G3:

Nu hittar jag inte din gamla tråd men jag antar att du kontrollerat under energialternativ så att lägsta inte står på 0% och liknande vanliga saker?

Innan du lägger ut pengar, testa att ladda hem en USB-live-version av Debian eller annan dist som inte är bleeding edge.
Koppla bort SSD:n och HDD för säkerhets skull (jag hade en Kingston V300 120GB som gav exakt samma problem som du beskriver) och se om datorn fortfarande kraschar i idle.

Om den inte gör det, koppla in SSD:n igen, starta upp datorn från USB, om datorn fortfarande fungerar felfritt så bör det inte vara ett hårdvarufel så långt utan något i Windows som bråkar.

Gör backup på dina filer, passa på att byt till valfri Linux-dist eller skapa ett Win-install media och installera om allt från början (ta bort alla partitioner på SSD:n och låt installmediat skapa nya).

Installera INTE alla drivrutiner och program på en gång.
Installera ett eller ett par åt gången för att se om och i så fall när felet kommer tillbaka.

Får du allt att fungera, då kan det vara dags att koppla in HDD:n igen och fundera på fläktkurvor och andra åtgärder för att minska ljudet, som att byta till en tystare PSU och om du använder AMD:s CPU-kylare en som är tystare och bättre.

Jag är ledsen men detta är inget jag har erfarenhet av sen tidigare och har inte tid att utföra och lära mig. Min tidigare tråd är från ett raderat konto och jag kan inte heller hitta den igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Den har gummidämpningar. Fläktkurva vet jag inte, kan kolla.

Inte under belastning. Kan vara så ibland att jag startar datorn, tittar lite på nätet och låter den vara och kommer tillbaka, sen när jag rör på musen lite så slocknar den bara. Händer kanske 3-4 gånger per vecka och en säkerhetsuppdatering har också blivit gjord varje gång, vilket många andra kunde tro var anledningen men frågan är hur man gör så att den inte stänger av sig efter säkerhetsuppdateringar.

Tack!

Vet inte om det hjälper dig men...

Jag och en kompis köpte för flera år sen samma moderkort + processor (AMD) + minne mm och båda hade samma problem att datorn stängde av sig till synes slumpmässigt nån gång per vecka. Efter att hittat att den dog på ett visst ställe i 3D-mark (kommer inte ihåg vilken version) gick det hitta en lösning.
Lösningen var att sänka spänningen till processorn en aning, det visade sig att VRM:en på moderkortet gav spännings-spikar som fick processorn att stänga av vid vissa last-ändringar. Hände mest vid ganska låg last.

På en annan dator som hade liknande problem så var det minnet som var boven. Memtest86 hittade inget men efter byte av minne så funkade den perfekt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Vet inte om det hjälper dig men...

Jag och en kompis köpte för flera år sen samma moderkort + processor (AMD) + minne mm och båda hade samma problem att datorn stängde av sig till synes slumpmässigt nån gång per vecka. Efter att hittat att den dog på ett visst ställe i 3D-mark (kommer inte ihåg vilken version) gick det hitta en lösning.
Lösningen var att sänka spänningen till processorn en aning, det visade sig att VRM:en på moderkortet gav spännings-spikar som fick processorn att stänga av vid vissa last-ändringar. Hände mest vid ganska låg last.

På en annan dator som hade liknande problem så var det minnet som var boven. Memtest86 hittade inget men efter byte av minne så funkade den perfekt.

Mina memtest osv har varit bra. Hur sänker jag spänningen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Mina memtest osv har varit bra. Hur sänker jag spänningen?

I BIOS brukar det finnas inställningar för det. Inställningarna heter lite olika beroende på vilket moderkort man har. Troligtvis så ska du använda en negativ offset på core-spänningen till cpu. Du får leta runt lite.
Det kan även vara ide att stänga av XMP på minnena om du har det på samt prova stänga av auto-boost på cpun. Det kommer ge lägre prestanda men kan ge ledtrådar om vad som strular.

Bra är också om du hittar nåt program som gör att den stänger av sig lite mindre slumpmässigt så är det lättare veta om åtgärden gjorde någon nytta.

Permalänk
Inaktiv

Jag hann aldrig köpa PSU Corsair RM750X 750W v2 och undrar om någon kan rekommendera någon annan, då den var lite dyr nu.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

I BIOS brukar det finnas inställningar för det. Inställningarna heter lite olika beroende på vilket moderkort man har. Troligtvis så ska du använda en negativ offset på core-spänningen till cpu. Du får leta runt lite.
Det kan även vara ide att stänga av XMP på minnena om du har det på samt prova stänga av auto-boost på cpun. Det kommer ge lägre prestanda men kan ge ledtrådar om vad som strular.

Bra är också om du hittar nåt program som gör att den stänger av sig lite mindre slumpmässigt så är det lättare veta om åtgärden gjorde någon nytta.

Jag kan tyvärr inte stänga av A-XMP då det verkar vara det enda sättet för att datorn inte ska frysa var femte minut. Jag gick igenom detta och gjorde feltester på mitt förra konto och det var inget fel på mina RAM-Minnen då och jag gjorde om alla tester igen, men fick samma resultat, så jag kommer inte stänga av dem.

Här är bild på CPU voltage från BIOS. Exakt vad ska jag ändra i spänningen?
https://imgur.com/a/JeYxLit

Permalänk
Inaktiv

Med din budget hade jag köpt 12400 och billigaste möjliga B560 moderkort och behållt nuvarande nätagg om det är möjligt.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon201296:

Med din budget hade jag köpt 12400 och billigaste möjliga B560 moderkort och behållt nuvarande nätagg om det är möjligt.

Naah. Detta nätagget verkar inte dugligt, vill ju byta ut det då det verkar vara den som fryser datorn ibland enligt vissa användare här. Jag tänkte prova det först och se om det gör saker och ting bättre, det låter som satan också ibland.

Permalänk
Medlem

Vad har du för kylare på processorn ?
Något från tredjepart som t ex coolermaster, noctua, be quiet etc ?
Om du öppnar något program som t ex hwmonitor och kollar över temperaturer där hur varmt går processorn då ?

Länk till en som bara är att packa upp och köra igång.
https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.46.zip

Stockkylare är inte sådär jättebra på varken intel eller amd's processorer om du inte är in i datorn och rensar den på damm var 6:e månad typ då det lägger sig som ett täcke under fläkten och blockerar kylflänsarna sakta men säkert.
Om det är original kylaren som kom med processorn så skulle jag gissa på att det är den som låter mest just nu, fläkten går nog i ca 3500 rpm, och ifall processorn går varmt så kan det göra diverse program instabila och spontant stänga av datorn också.

Skulle gissa på att det ser ut liknande såhär kanske under själva fläkten just nu om det är original kylaren.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mini-z1994:

Vad har du för kylare på processorn ?
Något från tredjepart som t ex coolermaster, noctua, be quiet etc ?
Om du öppnar något program som t ex hwmonitor och kollar över temperaturer där hur varmt går processorn då ?

Länk till en som bara är att packa upp och köra igång.
https://www.cpuid.com/downloads/hwmonitor/hwmonitor_1.46.zip

Stockkylare är inte sådär jättebra på varken intel eller amd's processorer om du inte är in i datorn och rensar den på damm var 6:e månad typ då det lägger sig som ett täcke under fläkten och blockerar kylflänsarna sakta men säkert.
Om det är original kylaren som kom med processorn så skulle jag gissa på att det är den som låter mest just nu, fläkten går nog i ca 3500 rpm, och ifall processorn går varmt så kan det göra diverse program instabila och spontant stänga av datorn också.

Skulle gissa på att det ser ut liknande såhär kanske under själva fläkten just nu om det är original kylaren.
https://thumbs.dreamstime.com/z/old-computer-system-unit-cooler-dust-inside-dust-computer-pc-processor-cooler-computer-case-fragment-dirty-dusty-156775383.jpg

Jag har kylaren som följde med i paketet när jag köpte CPU. Ledsen men nu har diskussionen i den här tråden gått så långt att jag har berättat om tester osv som jag har utfört med olika program, även dem du nämner. Jag rensade datorn senast i december på damm. Just nu vill jag prova det här med att byta PSU då jag har hört att den jag har är kass och alltid är en version som har krånglat, har du tips på någon som jag efterfrågade ovanför?

Permalänk

Nu är jag verkligen ingen expert på nätaggregat men detta är väl hyfsat prisvärt?
https://www.netonnet.se/art/datorkomponenter/nataggregat/modu...

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/produkt/6904659/evga-b5-850w-v2
Kanske ifall du tänkt skicka i t ex rtx 3080,amd 6800xt eller liknande grafikkort längre fram skulle jag tro duger skapligt bra, de korten drar ca 300w eller så i full belastning.

En processorkylare som denna är nog vettigt att flytta över senare till lga 1700 (nyaste intel för närvarande) när du kan lägga ned mer pengar på uppgraderingar.
https://www.inet.se/produkt/5323866/deepcool-ak400-svart#spec...

Ev kylpasta ifall det behövs för nya cpu kylaren 4 gram låter inte som mkt men ska nog duga för 5 - 6 gånger skulle jag tro ganska lätt.
https://www.inet.se/produkt/5320948/arctic-kylpasta-mx-4-4g

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon341792:

Jag kan tyvärr inte stänga av A-XMP då det verkar vara det enda sättet för att datorn inte ska frysa var femte minut. Jag gick igenom detta och gjorde feltester på mitt förra konto och det var inget fel på mina RAM-Minnen då och jag gjorde om alla tester igen, men fick samma resultat, så jag kommer inte stänga av dem.

Här är bild på CPU voltage från BIOS. Exakt vad ska jag ändra i spänningen?
https://imgur.com/a/JeYxLit

Vad får du upp för val om du klickar på [auto] vid core-voltage?

Finns det inget om voltage offset så prova skriva in nåt som är typ 0.05V mindre än vad den visar och prova igen. Man får testa en massa olika värden. Bara man inte skriver in högre värden så ska det inte vara farligt.

Ev kan man behöva göra en c-mos reset om man sänker för mycket så datorn inte bootar.

Permalänk
Medlem

Som många andra - Ditt bästa val är att gå på en 5XXX prolle då de stödjs av ditt moderkort, billigt och mer för pengarna än att byta ut moderkort och processor för likvärdig prestanda...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAFA:

Vad får du upp för val om du klickar på [auto] vid core-voltage?

Finns det inget om voltage offset så prova skriva in nåt som är typ 0.05V mindre än vad den visar och prova igen. Man får testa en massa olika värden. Bara man inte skriver in högre värden så ska det inte vara farligt.

Ev kan man behöva göra en c-mos reset om man sänker för mycket så datorn inte bootar.

Jag ska kontrollera och återkomma.

Permalänk
Medlem

@anon341792
Vill bara flika in med frågan om du har uppdaterat BIOS på sistone? Släpps lite titt som tätt och de brukar ibland försöka åtgärda USB-relaterade problem, just ditt moderkort fick en ny version 10:e mars i år. Jag har haft liknande problem med ett ASUS B450-F Gaming där maskinen kunde dö helt slumpmässigt när man hade för många USB-enheter inkopplade, tror även att den kunde dö om man rörde musen efter att den har stått inaktiv ett tag som du nämnde förut. Blev väl lite bättre med diverse BIOS-uppdateringar, men det slutade med att jag skaffade ett Gigabyte X570 moderkort som funkar helt problemfritt, CPU och RAM behöll jag givetvis.

Du kan ju åtminstone prova uppdatera om du inte har gjort det nyligen

Här är direktlänken till v4.90,
https://download.asrock.com/BIOS/AM4/B450M-HDV%20R4.0(4.90)RO...

Här har du även ASRocks guide om hur man uppdaterar sitt BIOS,
https://www.asrock.com/support/BIOSIG.asp?cat=BIOS10

Vet inte hur bra denna guide är, men det är bara att fråga om något skulle strula. Värt att notera att alla inställningar i BIOS kommer förmodligen att återställas, så du lär nog ställa tillbaka dina inställningar efter att den blir klar.

Visa signatur

Processor: R7 5800X3D @ CO -30 · Moderkort: Gigabyte X570S Aorus Pro AX
Grafikkort: GB RTX 3080 GOC @ 1800 @ 812mV · Ram: 32GB @ ¯⁠\⁠_⁠(⁠ツ⁠)⁠_⁠/⁠¯

NVENC-PC: i5-4430S · Quadro P600 · 16GB 1600MHz · 28TB HDD
"Budget"-VR: R7 3700X · RTX 3060 12GB · 32GB 3600MHz · ~1TB SSD