Mobilspelet Diablo Immortal släpps till PC trots allt

Permalänk
Melding Plague

Mobilspelet Diablo Immortal släpps till PC trots allt

Blizzard har spikat att släppa Diablo Immortal andra juni och mobilspelet ska trots Blizzards tidigare uttalanden även dyka upp till PC.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tydligen har inte alla telefoner trots allt

Permalänk
Medlem

Ptja, Ska väll testas av mig antar jag

Permalänk
Medlem

Från mitt perspektiv är detta en klar motreaktion till kritiken de fick ursprungligen. "kolla, vi bryr oss visst!" på ett ungefär.

Emellertid så tvivlar jag på att det får något större intresse ändå och de hade lika gärna kunnat låta bli. Om spelet ursprungligen är tänkt att spelas på telefoner så kommer det märkas. Mindre bra spel för PC-standarder med andra ord.

Men den som lever får se

Permalänk
Medlem

Do you guys not have phones?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Från mitt perspektiv är detta en klar motreaktion till kritiken de fick ursprungligen. "kolla, vi bryr oss visst!" på ett ungefär.

Emellertid så tvivlar jag på att det får något större intresse ändå och de hade lika gärna kunnat låta bli. Om spelet ursprungligen är tänkt att spelas på telefoner så kommer det märkas. Mindre bra spel för PC-standarder med andra ord.

Men den som lever får se

I gameplay videon är de tydliga med att det är ett mobilspel med en PC-klient. Vad man i slutändan kommer att tycka om resultatet återstår att se, men prioriteringsordningen från Blizzards håll är klar.

Permalänk
Medlem

Så PvP på min mobil mot en som sitter på dator med mus o tangentbord? Lät ju sådär...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

...men prioriteringsordningen från Blizzards håll är klar.

Pengar. Allt annat är sekundärt, å så har det varit sedan de gick ihop med Activision.

Edit: Skulle väl kanske sagt att pengar kortsiktligt/nu/inför kvartalsrapport. Man kan tjäna pengar OCH göra rätt, titta på t.ex. Nintendo som även om de är lite dyra inte sållt sig själva till djävulen och släpper fortfarande extremt bra firstparty spel. Men Blizzard, som en gång i tiden lätt var på plats1 i min å mångas böcker vad gällde PC spel och man köpte deras nya spel utan att tveka att det inte var game-of-the-year klass på det. Men sedan activision så har fler och fler av de anställda, de som skapade och gjorde blizzard vad det var, ersatts av MBA folk som läst ekonomi och som gör allt för att maximera vinst, om så kortsiktligt, och då levde på Blizzards gudomliga status och kunde maximera vinst, i ett par år. Nu för tiden rynkar man på näsan när man hör diablo för jaha, deras mobilspel ska komma till pc? well det är fortfarande mobilspel. Något starcraft? Nope. wc3 reforged? Vad är det här för jävla skämt. Aldrig att ledningen förr hade varit så frånkopplade verkligheten och deras fans att de skulle säga "Don't you guys have phones?!" som ett jäkla hån.

Permalänk
Medlem

Blizzard är så jävla oklara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JBerger:

Pengar. Allt annat är sekundärt, å så har det varit sedan de gick ihop med Activision.

Nämen, ett bolag vars primära uppgift är att gå med vinst. Det var udda.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av ox:

Blizzard är så jävla oklara.

Det sammanfattar mina känslor ganska bra känner jag. Men kul för de som blev besvikna första omgången!

Permalänk
Medlem

varför skall man köpa detta när det är identiskt med d3?

Visa signatur

"Resistance is futile."

- Georg Ohm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

varför skall man köpa detta när det är identiskt med d3?

Är ju bra om läser igenom artikeln innan man slänger ut sig en fråga.

"Titeln beskrivs som ett MMOARPG som går att spela kostnadsfritt. Blizzard tilläger dock att spelet innehåller mikrotransaktioner, men det ska gå att spela grundspelet fullt ut helt gratis."

Hur som, ska definitivt testa det.
Båda mobil och PC.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Skönt, då slipper jag lägga pengar på en telefon.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Musikälskare

Jag blir matt

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

varför skall man köpa detta när det är identiskt med d3?

Varför köper alla Battelfield och Call Of duty det är ju samma spel som kommer hela tiden med lite små kart ändringar.
Eller kanske bättre att jämföra med alla sport spel som det kommer en ny version av typ varje år nästan.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Då blir det ju faktiskt att jag kommer testa det, förväntningen är att jag stängt av inom ett dussin sekunder gått.

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Nämen, ett bolag vars primära uppgift är att gå med vinst. Det var udda.

Ja och om Coca Cola skulle ändra sitt recept så det smakade bajs men de kortsiktigt tjänade mer per burk så hade de kopierat Activision Blizzards "primära uppgift" som du så fint referrer till.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Hoppas faktiskt att folk inte köper spelet för att ge igen

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Men varför... Vi har ett utmärkt Diablo 2R och diablo 4 inom en snar framtid..
Låt eländet stanna på mobil!

glömde ett ord
Permalänk
Medlem
Skrivet av Selmalagerlöf:

varför skall man köpa detta när det är identiskt med d3?

Skrivet av AMD-FX:

Hoppas faktiskt att folk inte köper spelet för att ge igen

Det är free-to-play?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem

NFT kommer härnäst?

Rättelse
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Hoppas faktiskt att folk inte köper spelet för att ge igen

Att köpa det när det är kostnadsfritt vore ju dumt

Visa signatur

|Asus Rog Strix Scar 16|i9 13980HX|32GB DDR5|1TB| RTX 4080|

Permalänk
Medlem

Jag kommer absolut att testa.
Tror dock inte att det blir ett långlivat tidsfördriv då både jag och frugan tröttnade typ direkt på d3. Gillar RPG och mmo, men inte action/repeat-delen..

Permalänk
Medlem

Jag personligen tycker det är toppen att fokuset ligger på mobilenheter. Grymt! 😊

Visa signatur

Laptop 1: MB Pro m1
Laptop 2: MSI GT73VR TITAN
PC: gtx 1070 - 4770k

Permalänk
Sötast
Skrivet av Dreijer:

Nämen, ett bolag vars primära uppgift är att gå med vinst. Det var udda.

Finns dock flertalet olika vis att tjäna pengar.

Ett klassiskt vis var ju att skapa spel som sålde bra för att de faktiskt var bra.

En modernare tappning är mer inriktad på psykologi. Hitta 'lätta' kunder, mjölka dem för vad det går och att springa med pengarna. Produkten, aka "Spelet" kan ju kvitta, sålänge de kan tjäna sina pengar på något vis.

Permalänk
Medlem

no thx, blizzard har inte producerat något av värde sedan 2005 imo, tror knappast detta vänder något

Permalänk
Testpilot

Kommer helt klart att testa åtminstone mobil-sidan av spelet.

Tvivlar att jag kommer spendera tiden jag har framför datorn med detta, men att klämma in en rift medan man klämmer ur sig annat på dasset låter ändå inte helt fel måste jag säga

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk

Förstår inte denna hype Diablo 3 är ett ovärdigt Diablo spel och inga spel efter det, ja förutom Starcraft 2 expansionerna har varit bra. De lyckades med en sak de senaste tjugo åren och det är gamla Wow och Diablo 2 Resurrected.

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Allexz:

Finns dock flertalet olika vis att tjäna pengar.

Ett klassiskt vis var ju att skapa spel som sålde bra för att de faktiskt var bra.

En modernare tappning är mer inriktad på psykologi. Hitta 'lätta' kunder, mjölka dem för vad det går och att springa med pengarna. Produkten, aka "Spelet" kan ju kvitta, sålänge de kan tjäna sina pengar på något vis.

Dock svårt att endast förlita sig på ren försäljning idag, åtminstone i AAA-industrin.

Om vi leker med tanken att ett AAA-spel har kostat upp mellan 200 - 300 miljoner USD att procudera (vilket inte är orimligt högt längre) och de sedan säljer spelet för 600kr. Om de lyckas skeppa 8 miljoner exemplar till fullpris, då är det en intäkt om drygt 480 miljoner USD avrundat. Detta är innan eventuella skatter, Steam/annan plattform tar sin andel. Pengar som ska räcka att finansiera nästkommande titel utöver utdelning för investerare mm.

Det krävs inte någon utdragen formula för att se hur och varför storslagna spel(utgivare) som idag kostar hundratals miljoner USD att procudera, vill mersälja på saker som DLC, MTX och liknande när de i bästa fall förmodligen går plus/minus-noll på rena försäljningar.

De mest lukrativa typer av titlar ligger förmodligen i AA-industrin, där kostnaden är en bråkdel av AAA men ändå har en tendens att skeppa ett par miljoner exemplar givet att det är ett tillräckligt bra spel. Markant högre vinstmarginaler, trots en mycket lägre omsättning. Mindre risk tillkommer också med mindre personalstyrkor och omkostnader. AA har därför större möjlighet att satsa på engångsköp och fullskaliga expansioner på ett vis AAA inte har i dagsläget längre.

Indie-världen är fortsatt en hit or miss, betydligt större konkurrens och lägre chans att vara nästa stora grej både kort- och långsiktigt. Men definitivt högst vinstmarginal att hämta ut, och nästintill bara självkostnad.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >