Macintosh i Sverige 80-90 talet popularitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MagnusOL:

Amiga och Mac kunde man har eget filsystem olika storlekar på sektoer antal spår m.m. så man inte ens kunde läsa av filer innan man listade ut detta med olika kryptering och packings rutiner. Dessa typer av kopering skydd var extremt svåra att ta sig igenom.

PC var mycket enklare Sierras kopperings skydd på pc kunnde man knäcka på någon timme medan Amigans koperierinskydd tog dagar att ta igenom.

Jag vet att Amigan hade sånt, men jag har aldrig varit med om det på nån Mac.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Jag växte upp i Åre på 80/90-talet. Det fullständigt kryllade av Macdatorer, både på skolor och bland företagare och privatpersoner. En stor anledning var en jipposatsning "Apple Village Årefjällen"; finns en rapport om det här projektet från Mittuniversitetet (se utdrag nedan). Syftet var någon form av snabbdigitalisering och förstås reklam. Det var svåra tider som PC-gamer, jag var i stort sett ensam - även om det var kul att spela Prince of Persia på Ica när det skulle handlas mat.

Syftet med projektet Apple Village Årefjällen var att studera effekterna av ny teknologi i småföretag. Det
pågick från december 1991 fram till mars 1993. Småföretag försågs med var sin Macintosh dator,
skrivare, programvara och utbildning.

Utgångspunkt var en framgångsrik satsning under 1990 i Jacksonville
i Oregon (USA) där Apple ville visa att även småföretag kunde ha nytta av att datorisera sin verksamhet.
När Apple ville genomföra ett liknande projekt i Europa föll valet på Sverige, som hade den högsta
marknadsandelen av PC-försäljningen i Europa. Projektet skulle förläggas till en ort som var känd, inte
domineras av någon speciell industri, hade etablerat företagarsamarbete och bra telekommunikationer.

Intresset för projektet visade sig mycket större än förutsett, vilket fick Apple att erbjuda företag datorer till
reducerat pris samt fri support och utbildning. Detta medförde att 100 företag knöts till projektet. Förutom
programvaror för exempelvis bokföring och kalkylering ingick i projektet att bygga upp ett elektroniskt
nätverk. Initiativet till projektet togs av Apple. Efter ett halvår drevs projektet vidare av Årefjäll AB
tillsammans med Telia. Finansiellt stöd erhölls från länsstyrelsen och länsarbetsnämnden. Omkring 1,7
miljoner satsades i projektet utöver Apples investeringar.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag växte upp i Åre på 80/90-talet. Det fullständigt kryllade av Macdatorer, både på skolor och bland företagare och privatpersoner. En stor anledning var en jipposatsning "Apple Village Årefjällen"; finns en rapport om det här projektet från Mittuniversitetet (se utdrag nedan). Syftet var någon form av snabbdigitalisering och förstås reklam. Det var svåra tider som PC-gamer, jag var i stort sett ensam - även om det var kul att spela Prince of Persia på Ica när det skulle handlas mat.

Syftet med projektet Apple Village Årefjällen var att studera effekterna av ny teknologi i småföretag. Det
pågick från december 1991 fram till mars 1993. Småföretag försågs med var sin Macintosh dator,
skrivare, programvara och utbildning.

Utgångspunkt var en framgångsrik satsning under 1990 i Jacksonville
i Oregon (USA) där Apple ville visa att även småföretag kunde ha nytta av att datorisera sin verksamhet.
När Apple ville genomföra ett liknande projekt i Europa föll valet på Sverige, som hade den högsta
marknadsandelen av PC-försäljningen i Europa. Projektet skulle förläggas till en ort som var känd, inte
domineras av någon speciell industri, hade etablerat företagarsamarbete och bra telekommunikationer.

Intresset för projektet visade sig mycket större än förutsett, vilket fick Apple att erbjuda företag datorer till
reducerat pris samt fri support och utbildning. Detta medförde att 100 företag knöts till projektet. Förutom
programvaror för exempelvis bokföring och kalkylering ingick i projektet att bygga upp ett elektroniskt
nätverk. Initiativet till projektet togs av Apple. Efter ett halvår drevs projektet vidare av Årefjäll AB
tillsammans med Telia. Finansiellt stöd erhölls från länsstyrelsen och länsarbetsnämnden. Omkring 1,7
miljoner satsades i projektet utöver Apples investeringar.

Hah, kul trivia! Kanske vore Åre bra hunting grounds om man ville ha tag på nån gammal retro-Mac? Björn Olsson himself brukar ju köra taxi ibland, och verkar vara typen som potentiellt kan ha sparat massa sånt på vinden. Man kanske skulle fråga honom om han kör en nångång. Frågan är väl mest bara hur man skulle få hem det

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk

Desktop publishing med Quark Express var ju det vanligaste användningsområdet. Tryckfirmor etc.

90-talets mitt var det multimedia, dvs. ljud/bild/video på dvd-presentationer. Macromedia Director och Photoshop samt Premiere var vanliga mjukvaror. PowerPC-processorer på 30-40Mhz...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min morfar körde som sagt Mac, han jobbade vid högskolan i Örebro

Permalänk
Medlem

Kanske lite OT men en kompis till mig hade en Apple IIe, vi spelade en hel del på den. Måste ha varit runt 1984. Det var definitivt ingen vanlig dator.
Skulle vilja sticka ut hakan och säga att inga Apple/mac var särskilt vanliga innan 1985-1986.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kanske lite OT men en kompis till mig hade en Apple IIe, vi spelade en hel del på den. Måste ha varit runt 1984. Det var definitivt ingen vanlig dator.
Skulle vilja sticka ut hakan och säga att inga Apple/mac var särskilt vanliga innan 1985-1986.

Apple II var aldrig särskilt populär här i Sverige - eller ens i övriga Europa tror jag. I USA var den däremot ganska vanlig i skolor och som hemdator.
Allra första Macen kom 1984, och hade lite för begränsad hårdvara för att vara praktiskt användbar. (Bara 128KB RAM vilket var för lite.) Dessutom fanns det nästan ingen mjukvara till Mac när den släpptes.
Det var först med Macintosh Plus (släppt 1986) som Macen började sälja ordentligt.

Så det stämmer nog rätt bra att innan 1986 så var det sällan man såg någon Apple-dator här i landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Kanske lite OT men en kompis till mig hade en Apple IIe, vi spelade en hel del på den. Måste ha varit runt 1984. Det var definitivt ingen vanlig dator.
Skulle vilja sticka ut hakan och säga att inga Apple/mac var särskilt vanliga innan 1985-1986.

Prissättningen var huvudorsak - apple II/de tidigare imsai/senare pc/digitals pro maskiner etc var jämfört med i USA 30-100 % dyrare i Europa jämfört med USA.

Så blir det om burken säljs för 400 pund i England medans i USA är priset 400 $ och med en dollarkurs på 5-6 jämfört med 12 för en pund, så nej apple II/III blev aldrig så där vanliga i Europa. Likadant med efterföljaren Apple GS.

Här i Sverige hade vi ABC maskinerna och lite senare Compis för skolorna. Den gymnasieskola jag själv gick på skaffade ett labb med IBM PC/AT för AutoCad 86.