Macintosh i Sverige 80-90 talet popularitet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Innehöll inte About-skärmen för Dubbelmoral ett tack till någon som hade räddat dem från "IBM CP"? Har ett vagt minne av det.

Det stämmer! Hittade spelet i sin helhet här:
https://archive.org/details/dubbelmoral

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I Lund så kändes det som att Studentlitteratur(?) pushade hårt för Mac. Spelet Dubbelmoral är ökänt från den tiden:

Stockholm - Motala

Det var en del institutioner vid Lunds Universitet som körde mac. Vi satt och spelade i en datorsal med ett 30tal quadra vill jag minnas (kommer inte ihåg modellen, 700?). Mycket Marathon 1 och 2 samt F/A-18 Hornet där

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Min far har alltid gillat Mac, så första datorn vi hade var nån modell där skärm o dator satt i ett från runt -92ish. Tror den rockade runt 16mhz o 8mb ram med svartvit skärm o jag har väl inte så mycket minnen om vad exakt jag gjorde på den. Dark Castle har jag iofs nåt litet minne av, men annars är det vagt.
Men vi skaffade en ny ett par år senare, en Performa 630, så 33mhz o 20mb ram och en redig 640x480-skärm på 256 färger (eller var det 16 mille nu när jag tänker efter?). Spelade Maelstrom, Dubbelmoral, Discworld, Sim City 2000, Marathon, Warcraft II o började min grafikkariärer med att leka med Photoshop o Bryce. Vissa av dom där spelen o programmen plockade ju brorsan med sig på diskett ifrån skolan där det fanns internet. Han tog även med sig en hel hög med tracker-moduler som vi rockade på Macen. Minns jag hörde Prodigy - Firestarter för första gången som som .xm då datorn inte alls orkade med att spela upp mp3or eller liknande.

Så hade riktigt fina barndoms-år med den även fast jag alltid var avundsjuk på kompisarnas Windows-burkar. Morsan plockade med nå Windows-dator från skolan hon jobbade på under nåt sommarlov nångång o det var ju rena glädjen, för att sen runt -98 så lyckades jag övertyga päronen att skaffa en Hem-PC med Windows på, o sen dess har jag aldrig längtat tillbaks till Macintosh

Permalänk
Medlem

I familjen hade vi en Macintosh Performa 5200 kring 1996/1997. 8MB RAM från start men uppgraderades 16MB till som vi köpte av Macoteket. Om jag minns rätt körde den MacOS 7.5.1. Lärde mig bygga hemsidor på den och spelade Dubbelmoral, Maelstrom, Marathon, Warcraft, Warlords, Sam & Max, Day of the Tentacle, Myst och Hexen.

Det roligaste jag och brorsan gjorde var att modifiera Warcraft med ResEdit och bytte ut ljuden i spelet med inspelade ljud av oss själva... pew pew!

Det var tider det!

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6GT/s CL30 FURY Beast | Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 2TB | MSI RTX 4060 8GB | Fractal Design Define S | MSI MPG A850G 850W | Thermalright Phantom Spirit 120 SE | Windows 11 Pro | AOC 27" AGON AG276QZD2 OLED QHD 240 Hz

Permalänk
Medlem

Jag började plugga på LiTH hösten -90.
Bodde inledningsvis inackorderad hos en familj där pappan hade något tekniskt arbete, så han hade både en Mac Classic och en 386:a hemma.
Något år senare startade skolan ett gemensamt "dator-PUL" (PUL = ProgramUtvecklingsLaboratorium, helt enkelt en "datorsal") för studenterna som läste Datavetenskap (C), Datateknik (D) och Teknisk Fysik och Elektroteknik (Y) kallat CYD-poolen. En undersökning gjordes av vad studenterna föredrog, och resultatet blev ett tjugotal Apple-datorer av olika modeller och fyra 386:or(?).
Ganska snabbt blev en del av Macarna utbytta mot Apple PowerPC och det tillkom några 486:or.
Efter fem år var Mac i klar minoritet.

Permalänk
Medlem

Anekdoter var det ja...

Jag är född i mitten av 70 talet. En släkting som var programmerare hade tidigt IBM PC med grön monochrom skärm.
I lågstadiet hade ett par kompisar Commodore 64. Såg väl nån Vic 20 också.
När jag önskade egen dator fick jag en begagnad Apple II (där för övrigt två första Wolfenstein spelen fanns, känns som många tror att tredje delen är den första).

Apple II såldes för att skaffa ny C64 vilket "alla" som hade. Noterade även att de som var födda i slutet av 70-talet i större utsträckning hade NES-konsoler istället. Försöker minnas om jag såg nån ZX Spectrum men det var nog bara i Datormagazin. *En* klasskamrat med akademiska föräldrar hade Macintosh hemma. (För övrig förgäves letat efter ett Rogue-like spel han alltid spelade som jag inte vet namnet på och inte verkar existera på internet)

I högstadiet hade skolan den idag okända Australiensiska hemdatorn MicroBee

En i mängden av Z80 baserade datorer. Jag uppfattade den som stenålder jämfört med Amiga 500 som man "självklart" hade hemma om man inte var sån där konstig Atari ST människa.
På en höft hade väl skolan 400-500 elever. c:a 180 i min årskull och man snackade väl med de flesta i sin egen årsgrupp och med ett fåtal yngre och äldre. Kände kanske 10-15st med Amiga och 3 med Atari. Två tre stycken hade pappa med jobb-PC utan ljudkort.

I gymnasiet gick skolan från att ha någon enstaka 8086 och 8088 till massor av 486 DX2 66MHz under mina 3 år där.
Dessa spelade vi förstås Doom och Descent på och PC-boomen var ett faktum. Dock var vi många som höll kvar i Amiga-datorerna en bit in på sena 90-talet.
Den här tiden (Doom, SNES, första Playstation) kände jag två stycken, för varandra okända människor, med Macintosh datorer. Anledningen var att de arbetade med pappersreklam-tryck/affischer och liknande. Samtidigt skaffade som bekant de flestas föräldrar Hem-PC med jobb-subventionerad avbetalning. Hade säkert 3-4st såna i min familj.

TL;DR Från 1975 till 2000 känner jag endast till 3 Mac-ägare och så jag då med min Apple II.
Helt klart skillnad nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Det stämmer! Hittade spelet i sin helhet här:
https://archive.org/details/dubbelmoral

Dubbelmoral på nätet! Kan inte riktigt med att spela det på jobbet, men det skall definitivt igång när jag kommer hem.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Citation needed på det. Om du kan hitta ett mediaprogram på en gymnasieskola, där man på 80-90 talet hade Macar till eleverna, trillar jag av stolen. Gymnasieelever får i princip inte kosta nånting.

På 80-talet var Macintosh en relativt billig dator. Vi hade ABC 800 och x86 men dessa var definitivt dyrare på den tiden.

Permalänk

Är främst intresserad av de tangentbord som vanligtvis medföljde macintosh-apparater från den tiden likt ditt AEK. Alps Electric tillverkade tangentbord åt olika datorfabrikanter av mycket bra kvalité, vilka inte har någon like idag.

Visa signatur

i5-12600K | Z690

Permalänk
Medlem

var ie bara för studenter ingen annan hade råd med mac jo grafikföretag (som var macen grej) i övrigt så för andra var de för dyra & för dåliga om man brydde sig om pris prestanda

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Avstängd

Innan Steve Jobs kom tillbaka tog med sej delarna av NeXT Step till Macen. Så var macen en ganska efterbliven produkt. Ur Macen , dvs Apple Lisa var en svindyr produkt som i 1983 år penningvärde kostade 100 000:- . På KA1 hade dom Mac SE/030 med en matris skrivare, den fungerade som skrivmaskiner åt officerna.

Atari ST som ibörjade kallades för Jackintosh efter Jack Tramiel ( Mannen som startade Commodore och sedan köpte Atari ). Atari ST var ett tag en alternativ till svindyra Macen. Atari TT030 med 19" skärm var vi denna tidpunkt en dröm konfigration.

Visa signatur

Allmänt dataintresserad gubbe – Driver bloggen https://linux.se
Mina datorer genom livet: Sinclair ZX81, ZX Spectrum, C64, Atari 520STM,Portfolio, PC1, Amiga 500, 1200,CBM 8032 och massor av PC allt från 8088,Nec V30 till Intel Core i9. och även några Macar har avverkas ifrån SE/30 till framåt.

Permalänk
Medlem

Nu har jag tid att svara lite i denna tråd också.
Far drev en reklambyrå under 90talet så det var nog enda stället jag stötte på macar.

Jag är uppväxt och han skaffa en hel del datorgenerationer (C64/386/486/P90/P2/Athlon K7) innan far övertygade mig att OS X var vägen att gå istället för att hålla på med GNU/Linux och FreeBSD. Så fick en Beige 233MHz G3 med OSX Server 10.1 att leka med då han precis migrerat till en G4 som fil och utskriftsserver.
Fastnade direkt och la alla mina sparpengar jag hade i gymnasiet på en Powerbook 12" som precis kommit ut (2002). Köpte också en Dual 450MHz G4 och senare en Dual 1.33GHz G4 åren därefter.

Bilden från mitt "pojkrum"

Upptäckte/Lärde mig också en massa om äldre macar och skaffade 2st Quadra 950 för att köra Apple UNIX på också. Grymt roliga maskiner dessa 68k-prylar med 256MB RAM.

(Grafikkortet som hänger på väggen tillhör en utav Quadra 950. Lägenheten jag och några kompisar hyrde efter gymnasiet för att LANa 24/7)

Quadra 950 var en rolig maskin som kom precis där i skarven mellan PPC och 68k och kunde köras med båda CPUerna. Ordentligt tilltagen maskin och en rejält stor disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Jag vill minnas att Mac var snordyra för 30-35 år sedan, inte billiga som nu. Någon som minns priser? Mer än min Amiga med råge iaf.

De priser jag minns är att min första dator en begagnad Apple II köptes runt 1985 (+-1år) för 2500kr inklusive monokrom skärm och dubbla diskettstationer. Okänt hur mycket kompispris det var.

Min pappa gav sig ut att leta spel till den och blev påhoppad av en försäljare som gav erbjudandet att köpa Apple II;an för 9000kr om han samtidigt köpte en ny Macintosh för 18000kr. det hade han varken lust eller råd med. Istället sålde jag den nåt år eller två senare för 2700kr 1987 vilket kan ha varit för billigt då jag fick napp väldigt snabbt. Det räckte iallafall till en ny C64G (1987).

Permalänk

Som många andra redan har nämnt var de ganska vanliga i skolor, främst för att operativsystemet var lämpligare om man ville ha något gjort. DOS kanske var bra om eleverna skulle ha datakunskap, mindre bra om man skulle göra ett snyggt skolarbete.

På mellan- och högstadiet fanns det Macar på min skola, även om de flesta lärarna aldrig använde dem i undervisningen. I tekniksalen stod det ett par ABC80 som säkert ingen startat på 10-15 år.

I gymnasiet på 90-talet hade vi Macsalar som komplettering till PC-salarna för de som läste mediaprogrammet. Inom den grafiska branschen var som sagt Mac absolut standard.

Men för all del, man var i minoritet om man hade Mac. De flesta familjer som köpte sin första dator på 90-talet köpte en Wintel eftersom alla andra hade det.

En sak jag inte saknar är 90-talets datorkrig där alla hade som utgångsposition att enda anledningen till att använda någon annan dator än den man själv gör är att vederbörande är efterbliven.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Reklambyråer. När jag jobbade på byrå kring 88-91 var det enbart Mac som gällde. Att ens kunna göra motsvarande grejer på en PC var omöjligt med tanke på hur det såg ut mjukvarumässigt. Minns att vi hade några modeller som hette Apple II samt drösvis med små Mac Classic... Monokroma skärmar dessutom...

Säker på att det inte var Macintosh II? Apple II var en helt annan dator och betydligt mer primitiv.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Ingen som var intresserad av datorer använde en 68k Mac i början av 90 talet typ. 68k macar ansågs vara för lamers eftersom musen bara hade en knapp och det inte fanns något skal. Man var tvungen att "peka och klicka", så att dom som inte fattade något kunde använda den. De var datorer för dom som var korkade. Bland scen folk var macen ett skämt. Inget häftigt fanns på Macen, alla demos och tuffa spel kom på Amigan. Operativsystemet var korkat, fanns ingen äkta multitasking. Sen kostade dom väldigt mycket. Ville du ha färg så fick du lägga på 20' typ.

Dom få ungdomar som "hade" en 68k Mac och skröt om det i skolan fick använda "pappas dator" som han fick av jobbet när han inte använde den hemma. Och dom var inte så intresserade av datorer. Dom skrev bara uppsatsen på den typ och skröt om datorn för att den kostade 25.000 kr i skolan.

Det är typ så jag minns hur det låg till förr.

Visa signatur

Intel 12900k/32GB/Noctua NH-P1/Seasonic Fanless 600W - 100% utan fläktar
A4000TX/BFG9060-060@100Mhz/630 MB/zz9000/reA4091

Permalänk
Medlem

Sällsynta över lag 80-90tal. Reklambyråer och folket runt dessa, men branschen var liten.
Klämde på min första Mac 1987, imponerande operativ tyckte man då, men det fanns inget som jag kunde använda den till.'
På den tiden existerade ju mängder med lösningar allt från Stordator, Viktor, PC, Amiga, Commodore, ABC80.
Blev PC 1988, första Mac dröjde till 2013.

Permalänk
Medlem

Ett verkstadsföretag jag indirekt tidigare arbetade för använde Mac i stor utsträckning innan man ca 2003 bytte till bärbara hp-maskiner.

Det här är lite blandat men många organisationer som i mitten av 80talet ville göra eget presentationsmaterial/foldrar/instruktionsböcker men som inte vill köpa in tjänsten utifrån eller pröjsa för något som kunde köra Interleaf/Frame, för de var Apple Macintosh alldeles lagom och utmärkt (Aldus/Freehand/Pagemaker/MS Word etc.)

Det var EN STOR förändring när MacOS och de fyra programmen MacWrite,MacPaint,MacWrite och MacPaint släpptes.

För nästan allihop i den här tråden gällde det om man kunde spela på maskinen och omgivningen redan hade.

Själv var det första tecknaprogrammet som jag använde något för Luxors ABC 806, ett år senare hade jag prövat ett CAD program för elektronikkortdesign där maskinen som körde den minimum kostade några miljoner och arbetsstationen man satt vid 50-80 tusen....

Och jo Apple II maskiner var här i Europa dyra. Dessutom hjälpte det inte till att leverantörerna hade konstig prissättning (1 $ = 1 pund/1 dollar = 4 D-mark etc.) Import av maskiner till Europa från USA var dyrt. Därav BBC/Sinclair/Acorn i England och att Commodore i Tyskland fungerade hyfsat.

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg att jag spelade ett spel på en kompis mac som hette Shufflepuck cafe. Måste ha varit i början av 90-talet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

90 tal. Ungdomar precis som idag ville ha en dator för att kunna utföra skolarbete på. Föräldrar ställde frågor som idagens mått behövs verkligen Dubbla GeForce RTX 3090, 16 core cpu, 128GB ram och 20TB SSD för ditt skolarbete och barnen svarade. -Jag går faktisk i femman och vi har väldigt komplicerade matematikuppgifter nu för tiden.

Min poäng är väldigt många köpte datorn för spel, skolarbete var "bara en ursäkt" för att få leksaken. Jag minns själv vilka argument jag hade för min första familjedator, spel var en av de största anledningarna men man drog upp många.
Nå en dator som inte främst var för spel var ganska ointressant i många barnfamiljer. Även om spel fanns till plattformen så ville de byta spel med varandra.

Mitt minne är att de som köpte en mac 1995 till runt 2001 var ofta lite speciella användare. Med speciella så allt kretsade inte runt spel. Jag vet inte när Apple började med skolrabatter, men jag vet att runt år 2004 kunde man köpa en macbook + en iPod till väldigt prisvärd rabatt som student. Och min bild är att det är stor del tack vare denna extrema skolrabatt som Apple blev mer populär. Hade det inte varit för den riktigt stora rabatten hade nog studenterna valt en mycket billigare dator.

Före 1995 så var pcn lite speciell den med. Det var ju Amiga, comendore och annat beroende på hur långt fram man går. Frågan är när ville ungdomar generellt hellre ha en pc än en Amiga? -Jag vet inte.

Den rabatten runt 2004 minns jag inte men sluttade plugga 2003. Var rykten om att office 1995 var utlagt av MS själva som piratkopia för att det ville att folk skulle kunna de då det kom ut arbetslivet. Var liknande om photoshop men de rykterna var riktigt udda. Då jag gick på jumnasiet så fick man ricktigt fina student rabbater på mjukvara hos MS. Det var 1999-2001. Då jag gick på högstadiet innan så hade skolor kraftigt reduserade licenskostnader.

För din andra fråga så kändes det som i mitt kompisgäng 486an och sedan Pentium som dödade Amigan och Nintendo och Sega som huvudplattform. 3DFX var även det en bidragande faktor samt hur märkligt det än var hempcn men powervr och de skummaste opengl drivrutinerna sen riva128 släpptes. Det vi ser powwervr i mobiler än idag.

Så kanske Quake 1 eller doom eller något liknande då amigan började dö. Finns nog mer än en som säger att Amiga 1200 är den bästa datorn hittills.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Capitán General:

Säker på att det inte var Macintosh II? Apple II var en helt annan dator och betydligt mer primitiv.

http://www.computinghistory.org.uk/userdata/images/large/52/67/product-75267.jpg

Osäker, men visst var den lik den på bilden som du länkade! Du har nog rätt, uttryckte mig lite vagt, hade glömt att de hette Macintosh. mvh

Visa signatur

SSUPD Meshlicious Black, Arctic Liquid Freezer III 280 RGB, i7-14700K, ASrock z790 mITX Lightning, 32GB DDR5 6000mHz, Kingston KC3000 M.2 SSD 2TB, WD BLACK M.2 SSD 1TB, PNY CS900 SATA 2TB, Gigabyte GeForce RTX 5070 12GB Windforce OC SFF, Corsair SF750 Platinum ATX 3.0, 750w, Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Mycket nostalgi i denna tråd

Jag gick på konsthögskola under andra halvan av 90-talet under tiden som Steve Jobs kom tillbaka till Apple - vår datasal gick från beige mac:ar till vit-blå och iMac G3 blev en succé i affärerna.

Vi spelade marathon i lan om kvällarna och jag såg min första live-sända apple-event på en av dessa datorer

Permalänk
Medlem

på 80 talet i farsta som ligger i stockholm så var det
Commodore c64, atari, ninento 8bits som var vanligt hos dem famljer som hade råd, jag hade enska grannar som hade apple som arbets dator. När Amiga 500 kom så började några av mina vänner byta till amiga jag gjorde det senare till amiga 600.
när Super nintento kom så byte mina kompisar som hade nintento 8bits till den. stora byte till pc kom när commodore gick i konkurs
man tala om byte till pc eller mac. det vart pc för många detta berode främst på pc inte hade ett koperingskydd och kunde inte införa något effeckt koperingskydd på disketter som man kunde med amiga och mac

jag gick sverige första grundskola som började med dator undervising på 80 talet i åk 1 - 6 var det commodre c64 som varje klass hade i klass rumet. västboda skolan
sennare så satt dem in kompis datore i åk 7 - 9 på kvikenstops skolan där hade vi en finsk svenk kvinna som krävde att man kunde finger uppsättingen flytade för kunna ens få betyg i dator kunskap

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

I slutet av 68k-eran, så var Amigan bland de snabbaste Mac:arna på marknaden. Kanske även de billigaste även om Amiga 4000 kostade en hel del med 68060.

Relaterat:

Jag tror en A4000 med 68060 och grafikkort ändå var billigare än en motsvarande Mac (med sämre prestanda). Man kunde i praktiken även åstadkomma nästan samma sak på en vanlig A1200 om man byggde in den i ett tower-chassi. (grafikkort var inte nödvändigt, men med Amigans inbyggda grafik var man begränsad till 256 färger och ganska låg upplösning, samt "planar" grafik)

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB
https://soundcloud.com/advancedfollower

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Relaterat:
https://youtu.be/Jph0gxzL3UI

Jag tror en A4000 med 68060 och grafikkort ändå var billigare än en motsvarande Mac (med sämre prestanda). Man kunde i praktiken även åstadkomma nästan samma sak på en vanlig A1200 om man byggde in den i ett tower-chassi. (grafikkort var inte nödvändigt, men med Amigans inbyggda grafik var man begränsad till 256 färger och ganska låg upplösning, samt "planar" grafik)

Sannolikt helt olika prislappar eftersom de existerade i helt olika marknader också.
Amiga var en konsumentinriktad dator från ett företag som gjorde konsumentdatorer etc. och höll då mer konsumentpriser.
Apple riktade sig främst till företag och en annan typ av användning och därför en annan prislapp.
Men Apple under tidigt 90tal var dock döende och hade produkter högt och lågt och miljoner av dem.
Så det är lite svårt att ens veta vad man ska jämföra med för dator faktiskt

68060 är också en CPU som släpptes i en tid när andra generationens PPC-cpuer (603) skulle komma ut och första generationens PPC (601) var påväg bort. Så om vi pratar en tid när man utrustade en A4000 med en 68060 så fanns nog redan PPC 603 på marknaden. Så jag vet inte om prestanda var ens på bordet för Amigan då eftersom Commodore aldrig riktigt tog det steget i CPU-generationer innan de gick kaputt

Plockade bort en massa onödig text.
Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Jag tror en A4000 med 68060 och grafikkort ändå var billigare än en motsvarande Mac (med sämre prestanda). Man kunde i praktiken även åstadkomma nästan samma sak på en vanlig A1200 om man byggde in den i ett tower-chassi.

Intressant video! Tycker inte att AGA var så mycket att hurra för samtidigt som A1200 hade en långsam IDE-disk. Gick från Amiga 500 till en Amiga 3000 '030@25MHz med grafikkort, så även Amiga 4000 var lite av ett nedköp i början. I många fall känns det som att nära nog ingen sett eller använt en "riktig" Amiga. Istället så är det A500/A600/A1200 som folk känner till.

Min Amiga 4000 hade ett CyberVision PPC (Permedia 2) samt en 4.3GB Quantum Fireball inkopplad på SCSI (Ultra Wide).
Mycket av prestandan kom även från CyberStorm PPC kortet, som trots att jag enbart hade en '040@25MHz och en PowerPC 604e@180MHz kunde utnytta den högre hastigheten på minnesbussen (64 bit).

Att jag sen hade tryckt in 146MB RAM i maskinen gjorde nog även sitt till (128MB på CyberStorm-kortet).

Körde främst Macromedia Director genom Shapeshifter på Amigan samt spelade Warcraft: Orcs & Humans.

Men detta var som sagt efter 1995 när Apple redan lämnat Motorola 68k och när Commodore mer eller mindre konkat.

Har kvar backupen av mitt system på CD, men är rädd att det är svårt att emulera min maskin med all hårdvara och mjukvaruhack.

Skrivet av Sidde:

Så jag vet inte om prestanda var ens på bordet för Amigan då eftersom Commodore aldrig riktigt tog det steget i CPU-generationer innan de gick kaputt

Tror inte att någon förstod vad Commodore höll på med. Allra minst de själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Kommer ihåg att jag spelade ett spel på en kompis mac som hette Shufflepuck cafe. Måste ha varit i början av 90-talet...

Ååh ja för fan, det hade jag glömt bort! Kul spel ^^

Permalänk
Skrivet av Capitán General:

En sak jag inte saknar är 90-talets datorkrig där alla hade som utgångsposition att enda anledningen till att använda någon annan dator än den man själv gör är att vederbörande är efterbliven.

Skrivet av wazman:

68k macar ansågs vara för lamers eftersom musen bara hade en knapp och det inte fanns något skal. Man var tvungen att "peka och klicka", så att dom som inte fattade något kunde använda den. De var datorer för dom som var korkade.

Som sagt...

Visa signatur

John C Dvorak

Permalänk
Medlem
Skrivet av heddan:

Shufflepuck Café var ett sånt där spel som bara gör mig ledsen, för att musens latency har gått upp ås vansinnigt med senare Macar att det knappt hade gått att göra idag.

Skrivet av MagnusOL:

man tala om byte till pc eller mac. det vart pc för många detta berode främst på pc inte hade ett koperingskydd och kunde inte införa något effeckt koperingskydd på disketter som man kunde med amiga och mac

Det där begriper jag inte. Fanns gott om PC-spel med ordentligt kopieringsskydd, alla Sierras till exempel. Däremot fanns det ju många fler spel till PC, det är det inget snack om.

Skrivet av MagnusOL:

sennare så satt dem in kompis datore i åk 7 - 9 på kvikenstops skolan där hade vi en finsk svenk kvinna som krävde att man kunde finger uppsättingen flytade för kunna ens få betyg i dator kunskap

Vi hade maskinskrivning i 6an, där man skulle kunna skriva på maskin med fingeruppsättning, vilket alla till slut lärde sig. Det där var lite som att övningsköra med en motorsvag bil med risig koppling - när man bytte till ett riktigt tangentbord var det enormt mycket lättare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Det där begriper jag inte. Fanns gott om PC-spel med ordentligt kopieringsskydd, alla Sierras till exempel. Däremot fanns det ju många fler spel till PC, det är det inget snack om.

Amiga och Mac kunde man har eget filsystem olika storlekar på sektoer antal spår m.m. så man inte ens kunde läsa av filer innan man listade ut detta med olika kryptering och packings rutiner. Dessa typer av kopering skydd var extremt svåra att ta sig igenom.

PC var mycket enklare Sierras kopperings skydd på pc kunnde man knäcka på någon timme medan Amigans koperierinskydd tog dagar att ta igenom.