Hela 63 procent av jordens befolkning använder internet

Permalänk
Melding Plague

Hela 63 procent av jordens befolkning använder internet

Ny statistik visar att fem miljarder människor har möjlighet att surfa på internet.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hade velat veta hur många av dessa 63% bor i stater där statsmakten erkänt censurerar eller blockerar innehåll.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder du internet?

Nej

Permalänk

Nice. Jag ser det som en mänsklig rättighet att ha privat internetuppkoppling.

Är viktigt idag att ha tillgång till.

Jag skrev detta med hjälp av min iStone 10k BC:s röksignalfunktion.

Permalänk

Det är bara en fluga.

Visa signatur

Main PC: Ryzen 7 7700X * RX 6950XT.
Backup PC: Ryzen 5 1600X * Vega 64 Liquid Cooled.
Laptop: ROG Flow X13 (Ryzen 9 5900HS * RTX 3050 (35W)).

Permalänk
Medlem

Hur vet vi att det inte bara är mobilfarmar i Indien och Kina som dyker upp i siffrorna?

Antal enheter != Antal användare.

Permalänk
Medlem

Bor bara 57% av befolkningen i städer. Vad klassas som en stad är då frågan.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Det var bättre förr. En subkultur beståendes av snälla nördar som slängde med begrepp som "netikett", och jag såg framför mig en framtid med förståelse för varandra och oändlig kunskap för alla. Sen fick pöbeln sociala medier; jag är fortfarande lite i chock.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

@superapan:

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Ahh, måste vara speglingen av forumet på den hemliga SweC-BBS:en...

Permalänk
Medlem

Jag trodde det var fler än så.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk

Jag använder bara Sweclockers.com och Onlyfans.com men aldrig Internet.

Permalänk
Medlem

tycker mest synd om de 37% som inte har tillgång till det, speciellt om de bor i västländer där allt nuförtiden baseras på internet Ogillar vart internet & kontrollen över densamma tar vägen med google som säljer ens själ om de kan ja andra med.
Internet är inte detsamma som det var, ett öppet forum! idag e det bara storföretag & massa skit som har hela skiten MVH Arne
(ser det positiva & är själv konstant uppkopplad, mer eller mindre) MVH Arne

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Jag trodde det var fler än så.

Jag också, ganska mycket större andel faktiskt, visst att stora delar av Afrika saknar internet men ”möjlighet att använda” internet behöver ju inte betyda att man har fiber i hemmet direkt.

Permalänk
Medlem

Det behövs mer sofistikerad statistik för att mäta välstånd t.ex. om hemmet där man bor i har tillgång (och inkopplad) VDSL, fiber eller mobilt bredband genom 4 och 5G, även vilka hastigheter som är tillgängliga och till vilket pris. Inte ens i Sverige hade alla tillgång till fiber för enbart ett par år sedan. I mitt hem tror jag vi fick fiber för 1,5 år sedan, innan dess gällde VDSL eller internet genom coax.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Jag skrev detta med hjälp av min iStone 10k BC:s röksignalfunktion.

Vilken hastighet blev det? 1 bit/s ?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Det behövs mer sofistikerad statistik för att mäta välstånd t.ex. om hemmet där man bor i har tillgång (och inkopplad) VDSL, fiber eller mobilt bredband genom 4 och 5G, även vilka hastigheter som är tillgängliga och till vilket pris. Inte ens i Sverige hade alla tillgång till fiber för enbart ett par år sedan. I mitt hem tror jag vi fick fiber för 1,5 år sedan, innan dess gällde VDSL eller internet genom coax.

Vadå för ett par år sen? Det är ju inte så att alla i Sverige har fiber nu heller.

Permalänk
Medlem

Mer än var 3e person har fortfarande inte internet alltså. Otroligt men har inget att jämföra med eller så...
Världen är mindre utvecklad än man tror. Hade jag gissat så kanske jag hade sagt 10-15%.

Visa signatur

Gigabyte RTX 3070 | Samsung 980 | AMD 5950x
32GB 3600MHz CL14 | Corsair RM850X | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO
Skärm: Acer 27" ConceptD CP3271KP IPS 4K HDR 144 hz

Skriv gärna ett svar om ditt problem löste sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Vadå för ett par år sen? Det är ju inte så att alla i Sverige har fiber nu heller.

Då var det värre än befarat då alla inte har tillgång till VDSL eftersom Telia avvecklat mycket av sitt kopparnät.

Permalänk
Avstängd

Jag kan tänka mig att det kanske är en 1-2% procentenheter fler men att dessa procentenheter är människor som extremt sällan får tillgång till internet på grund av var de befinner sig i världen. Kanske det bara finns en telekommast i landet och det ger endast bra mottagning inom en mycket begränsad radie som inte alla har möjlighet att vara i närheten av dygnet runt.

Nästan alla som har haft pengar har smartphones vad jag sett från många videoklipp världen över inom U-länder. Betyder samtidigt inte nödvändigtvis att infrastrukturen (tillgången till internet) är lika utbredd dock. Frågan är hur de gjort gränsdragningen för begreppet "använder internet". Hur hård- eller lösdragen är den i denna studie? Någon som vet?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Opatagio:

Hade velat veta hur många av dessa 63% bor i stater där statsmakten erkänt censurerar eller blockerar innehåll.

Håller med! Fritt internet är det enda som räknas

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det var bättre förr. En subkultur beståendes av snälla nördar som slängde med begrepp som "netikett", och jag såg framför mig en framtid med förståelse för varandra och oändlig kunskap för alla. Sen fick pöbeln sociala medier; jag är fortfarande lite i chock.

Tänk nu till! Du kan nu följa rättegången live på internet mellan Johnny Depp och Amber Heard. Ena dagen ser vi detta folk i en roande och underhållande film, strömmandes över nätet, den andra dagen så får vi ta del av hur en part i förhållandet kakkar på sängen.

Jag tror visserligen att siffran är högre än 63%. Det är ett underverk iaf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VideoyGTX:

Då var det värre än befarat då alla inte har tillgång till VDSL eftersom Telia avvecklat mycket av sitt kopparnät.

Det är flera år sen Telia stängde min station, närmsta 4g mast ligger en mil bort med högre mark mellan, de som bor vid min brevlåda ska få fiber nu men PTS gav inte bidrag till min fastighet surt nog. Får 20/2 som bäst och latensen är ju inget lysande. Detta är ändå i Skåne.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thom.g:

Mer än var 3e person har fortfarande inte internet alltså. Otroligt men har inget att jämföra med eller så...
Världen är mindre utvecklad än man tror. Hade jag gissat så kanske jag hade sagt 10-15%.

Och man undrar ju; vad gör de här 2,9 miljarder subversiva personerna med sin tid? Hur står de ut med tillvaron utan Netflix och sociala medier?

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Citat:

Använder du internet?

Nee, jag använder wifi.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Ganska mycket information som inte ännu kommit upp på internet om 37 procent inte använder internet, det blir en rejäl ökning i data om de skulle följa samma mönster som resten. 😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av suhrim:

Det är flera år sen Telia stängde min station, närmsta 4g mast ligger en mil bort med högre mark mellan, de som bor vid min brevlåda ska få fiber nu men PTS gav inte bidrag till min fastighet surt nog. Får 20/2 som bäst och latensen är ju inget lysande. Detta är ändå i Skåne.

Lies, finns ingen "högre mark" i Skåne!

Skämt åsidå, låter inte så kul.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Hur vet dom:

1. Hur många människor där finns på planeten? Alla nationer registrerar inte födslar/dödsfall p.g.a. att vissa samhällen ej utvecklats.

2. Hur många som är män respektive kvinnor?
3. Hur gamla personerna är som kopplar upp sig?
4. Om det som kopplar upp sig ens är en människa?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Vilken hastighet blev det? 1 bit/s ?

Det blir nog lite mindre än så, men olika kombinationer av puffar kan ha betydelser som i sig har ett innehåll värt många bits/s, och latenstiden är, precis som vårat internet, beroende på hur många relays som behövs. Dock förmodligen snabbare än att sända en budbärare med häst.

Eller något sådant. Jag vet inte vad jag snackar om 🤪

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Skrivet av Veni:

Vilken hastighet blev det? 1 bit/s ?

Nej, gudars. Så rik är jag inte. Jag gör allt för hand. Ingen hand crank här inte.