Varning! Läs igenom avtalen innan ni skriver på för ett TELIA abonnemang.

Permalänk
Medlem

Varning! Läs igenom avtalen innan ni skriver på för ett TELIA abonnemang.

Hoppas detta är rätt forumdel annars får ni gärna flytta in mig rätt..

Jag vill varna all Nya eller blivande Telias Kunder som tänker ha "Fast bredband plus"
Som innebär en antenn på sidan av huset för att få som Telia säger" fiber över mobila nätet"

Idag 25/4 när jag starta datorn så har jag bara 5Mbit ner och 1Mbit up då
det normlal ligger på 120~mbit ner vs 30mbit~upp
Vi är 4 i hushållet 2 vuxna och 2 barn som ser mycket på Tv Streaming(4k) , Netflix/etc..
Och nu har det varit påsklov här och alla varit mycket hemma och barnen(tonåringarna)
tittat mycket streaming och spelat/laddat hem nya spel(xbox gamepass).
måste bara påpeka att det inte har varit några (Torrens eller liknande under denna tid)

Utdrag ur Telias Allmänna villkor..

//------------------------------------
#4 .F
f) överstiger begränsning i Kundens Avtal eller, om sådan
begränsning inte anges, att Tjänsten används på ett sätt
som mycket kraftigt avviker från normal användning av
motsvarande tjänst, t ex nedladdning av extremt stora
mängder data, upprepade extremt långa samtal eller
datasessioner eller onormalt frekventa samtal.

#7.1
c) Kunden överskridit beloppsgräns eller underlåtit att inom
angiven tid ställa begärd säkerhet eller göra
förskottsbetalning enligt punkt 5.10,

//------------------------------------------

1TB
Telia anser att detta räcker.
1TB. är den totala mängden data du kan använda på detta abonnemang sedan stryper Telia det till 5Mbt

Måste erkänna att jag inte läste igenom allmänna villkoren vid påskrivande av avtalet,
men ärligt, vem gör det, går igenom alla paragrafer.
Man är ju godtrogen och tror på säljaren.

Ställde till och med en fråga i deras eget meddelande system på "min sida" på Telia innan jag skrev under.
Där jag undrar om dom stryper min hastighet vid mycket dataanvändning. Och fick då ett svar där dom skriver
att det gör dom inte.. (lol)

Telia borde uppdatera sin föråldrade syn på nätanvändning. Då Idag det krävs mycket mer data
för streaming än tidigare med tanke på alla tjänster som erbjuder bättre kvalité som 4k, etc

Så för er som funderar på att ta Telias erbjudande tänk igenom en extra gång!!
och läs igenom allmänna avtalen noga och inte som jag som trodde på säljargumenten.

Måste tillägga att där jag bor så är detta det enda alternativet till ""fiber""
då kopparkabeln till huset inte finns längre.

Telia = Inte på kundens sida.

Permalänk
Medlem

Vart läser du att begränsningen ligger på 1TB innan det stryps?
På Telias hemsida står det "Obegränsad surf, som ett vanligt bredband" men om det är en begränsning på 1TB och sedan stryps hastigheten så är det enligt mig falsk marknadsföring.

Men du skriver att du märkte av detta nu idag. Har du redan hunnit kontakta Telia och kollat?
Kanske är det bara något tillfälligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

1TB
Telia anser att detta räcker.
1TB. är den totala mängden data du kan använda på detta abonnemang sedan stryper Telia det till 5Mbt

Var hittar du datamängden?

Allmäna vilkor sträcker sig mellan mobilnät, till bredbands osv och är således bredare och skall täcka in "allt".
Det är inte konstigt att det diffar i hastighet i mobilnätet, men om de säger att de inte begränsar så kanske en supportticket är bästa lösningen?

Sedan, om det är så att du ställt frågan och dem stryper så bör du ju kunna göra dig av med abonnemanget rätt enkelt, men personligen tror jag du har mer tur att låta dem köra en felsökning och få det svart på vitt?

Edit*
Jag vet att alla operatörer har vissa datatak på mobila bredband, men dessa beror på abonnemangstyp och brukar vara rätt så tydliga...

Permalänk
Medlem

Har Telia sagt att dom har strypt din hastighet?

Permalänk
Medlem
Citat:

GARANTERAD BANDBREDD
Trafiken prioriteras från ditt lokala nätverk i Telias nät för att ge er bästa möjliga upplevelse. Vi erbjuder upp till 1000 Mbit/s för inkommande och upp till 100 Mbit/s för utgående trafik. Ni får dessutom bandbreddsgaranti.

Du har ju dessutom garanterad bandbredd så det bör ju vara rätt enkelt att motivera varför du inte är nöjd?

Edit*
Verkar vara fel abonnemang, du är dock garanterad 30 Mbit+ så det ligger på Telia att ordna och felsöka, hittar heller ingenting om att dem skulle begränsa så jag skulle rekommendera att du låter dem felsöka innan du börjar anklaga (Då jag uppfattar att det inte är gjort?)

Permalänk
Medlem

Tack för svar:
Jag har varit kontakt med Telia idag i telefon över 1 h ..
startade denna tråd efter att mitt samtal med Telia var avklarat.

Ang: anklaga.. så är mina antagande och text helt sanningsenliga.!
Och ang felsökning så är allt gjort enligt Telias anvisningar och under tiden jag pratade med Telia. (dom utförde felsökningarna och sedan bekräftade dom att dom hade begränsat min hastighet.

Datamängden fick jag när jag frågade hur mycket som är deras limit..
(något de inte var förtjusta i att säga .. den person jag pratade med fick ringa samtal innan jag fick det exakta nr:et.. 1TB)

Och det är sant allt jag skrev, de begränsar Hastigheten om dom anser att man överskridit deras s.k.a. limit per månad.

Permalänk
Medlem

Hur mycket trafik har ni använt under april då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Hur mycket trafik har ni använt under april då?

Enligt Telia så hade vi överskridit beloppet men fick ej reda på exakta nr. Utan om jag ville få det skulle jag skicka ett brev till TeliasverigeAb, mina rättigheter privat, svarspost etc.etc... på snailmail.

Det gick inte att få ut dessa uppgifter på email..

man kunde gå in på deras "Mina sidor " och begära ut datatrafik men det tog 30 dagar att få ut dessa på mail..

så så fungerar det när man har med Telia att göra..

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Enligt Telia så hade vi överskridit beloppet men fick ej reda på exakta nr. Utan om jag ville få det skulle jag skicka ett brev till TeliasverigeAb, mina rättigheter privat, svarspost etc.etc... på snailmail.

Det gick inte att få ut dessa uppgifter på email..

man kunde gå in på deras "Mina sidor " och begära ut datatrafik men det tog 30 dagar att få ut dessa på mail..

så så fungerar det när man har med Telia att göra..

Står det inget om hur mycket trafik du har använt på "Mina Sidor"? Routern/modemet kan också eventuellt visa använd datatrafik.

Det vore ju intressant om du har använt 1TB eller 17TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nu1mlock:

Står det inget om hur mycket trafik du har använt på "Mina Sidor"? Routern/modemet kan också eventuellt visa använd datatrafik.

Det vore ju intressant om du har använt 1TB eller 17TB.

Jo håller med.
Det vore intressant att veta hur mycket jag använt men det tar 30 dagar så jag får vänta och se..

är lite "pissed" just nu så ikväll när jag kommer hem så får jag göra lite efterforskningar på routern och se om det finns loggar .. men tror inte jag har sagt till routern att spara loggar på min data trafik men nu ska det sparas..

Permalänk
Medlem

Jag brukar i regel undvika bland annat Telia (Felia) så långt det bara går.
Jag har bara hört talas om att man har oändlig surf via mobilnätet en enda gång.
Och det har en vän till mig via något specialerbjudande han lyckades att tjata till sig när ha köpte ny telefon för ca 3 år sedan.
Men haken är när han passerar 100GB eller om det var 200GB så för han ett SMS han måste svara på för att få mer "surf".
Sedan måste han svara på nytt SMS efter ytterligare 50GB för att kunna fortsätta att ha "surf" till telefonen.
Väldigt krångligt att han måste svara på massa SMS hela tiden. Han och hans flickvän kollar en del på netflix SVTplay m.m. helst i 4K.
Båda spelar en hel del online spel med på både PC och PS5.

Han har/hade telefonabonnemang enbart för att kunna surfa, spela och streama hemma.
Nu har han sagt upp abonnemanget då han fick möjlighet att installera fiber till huset. Vet dock inte vilken operatör han har/hade

Jag vet inte hur du bor men har du hus/villa så kolla ifall nån i närheten har fiber och ta reda på vem det är som äger det nätet. Dom kanske kan bygga på och dra det vidare till din bostad. Har du grannar så kanske dom också är intresserade vilket borde underlätta att få fiber.

Bostadsrätter och hyresrätter brukar ha antingen en telefonlina, coaxial och/eller fiber.

Vissa bolag vill att man betalar en installationsavgift och sedan binder sig på en fibertjänst och att ett visst antal grannar också gör det samma för att dom skall dra fiber ut till er.
Kolla runt lite och se om det finns fiber i närheten och vem som äger det nätet.

Permalänk
Medlem

Dom borde ha erat samtal inspelat där dom ljuger för dig ? Kanske går att få ut?
Kan du verkligen inte ha något annat? Finns 4g med riktbara antenner man kan rikta mot mast och få det rätt bra eller hör med grannar hur de gör eller kolla upp fiber och hur grannarnas intresse för det är?

Fult att dom ljög, kan du få ut samtalen kanske du kan få rätt eller någonform av kompensation?

Permalänk
Medlem

Telia är sämst, haft dem i över 15 år men när jag bytte abonnemangsform senast så lyckades de göra något så mitt abonnemang var låst till datahastigheter under 2 Mbit medan fruns ”extra användare” låg på 100+ på samma platser. Tog dem 8 månader att lösa (efter mycket samtal med folk som inte kan ha gått grundskola) samtidigt som jag fick betala fullpris, så när bindningstiden går ut så lämnar jag dem för gott.

Permalänk
Medlem

Skriver detta från ett Telia-kontor. (Inte kärnverksamhet så inte involverad i detta öht). Men bara för att de betalar min lön betyder inte att jag behöver gilla kärnverksamheten.
Usch. Ugh. Inte förvånad alls. Står det obegränsat i reklamen så ska det mycket till för att kunna begränsa i efterhand. Jag skulle tagit upp med ARN. Sånt gillar dem inte.

Detta är lite som jag fick veta igår. C-more bas som kostar ca hundringen i månaden.. har reklam.. Skrattretande. Även om Cmore ägs av TV4 så äger nu Telia TV4.

Edit: försökte hitta interna dokument angående Bredband via mobilnätet (antar att du är privatkund). För Fast bredband plus är en företagstjänst. Men hittade inget då jag troligtvis inte har access till B2C, så får önska lycka till!

Permalänk
Medlem

Nästan alla ISPs obegränsade abonnemang är begränsade till nån viss limit, för egen del 50Gb/dag.
50Gb/dag räcker till för mig utan problem, dock 1Tb månad var rätt snålt..

Permalänk
Medlem

Oj, 1 TB låter lågt. Det betyder i praktiken att man inte kan streama i 4K om man tittar varje dag och det måste anses vara fullt normal användning. Jag skulle höra av mig till ARN. Tack för varningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Nästan alla ISPs obegränsade abonnemang är begränsade till nån viss limit, för egen del 50Gb/dag.
50Gb/dag räcker till för mig utan problem, dock 1Tb månad var rätt snålt..

Jag tycker 50GB/dag också låter lite lågt. Räcker att ladda ner ett spel till Playstation så är surfen slut för dagen...?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Jag tycker 50GB/dag också låter lite lågt. Räcker att ladda ner ett spel till Playstation så är surfen slut för dagen...?

Skulle gissa att det är 50GB per dag i snitt per månad. Dvs 1.5 TB men jag kan ha fel.

Annars är 1TB per månad ca 33GB per dag. Är man då några stycken så blir det ju såklart lätt använt med bara streaming av film. 4K ligger väl på ca 6-10 GB per timme på de flesta tjänsterna. I vissa tjänster upp mot 30.

Permalänk
Medlem

Här har vi framtidens nät som folk skippar fiber över.

Tragiskt om sant men tyvärr väntat. Folk ska betala för 4G, 5G osv men helst inte använda det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle gissa att det är 50GB per dag i snitt per månad. Dvs 1.5 TB men jag kan ha fel.

Annars är 1TB per månad ca 33GB per dag. Är man då några stycken så blir det ju såklart lätt använt med bara streaming av film. 4K ligger väl på ca 6-10 GB per timme på de flesta tjänsterna. I vissa tjänster upp mot 30.

Jo stämmer ca 1,5Tb per månad, dock detta abonnemang kör jag bara till min husvagn, visserligen där rätt mycket, men inte jämt, så funkar bra även till stora 4K TV och 4K stream till den..

Permalänk
Medlem

Ingen mänsklig rättighet att köra 4K. Och mer än en 4K ström/hushåll känns onödigt.

Fru och barn får klara sig med 1920, eller hur

Permalänk
Medlem

Jag har också en begränsning i mitt mobila nät på 40 GB /dag. Men inget brukar hända när jag överskrider detta. Jag hade dock gärna haft 120 Mbit istället för 12 som jag får ut. Men så är det när man bor på landet. När jag tecknade mitt abb. så stod det klart och tydligt OBEGRÄNSAT och sen finstilt (upp till max 40GB/dag) och jag har inte hittat någon annan leverantör som inte kör samma menlösa modell.

Permalänk
Medlem

Jag har "Bredband via mobilnätet" och blir begränsad till 1,6TB per månad vid ca 120/40 Mbit/s. När gränsen har nåtts får jag ca 7/1 Mbit/s. Dåligt Telia!

Jag läste datamängden i routern när begränsningen slog till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robby:

Jag har "Bredband via mobilnätet" och blir begränsad till 1,6TB per månad vid ca 120/40 Mbit/s. När gränsen har nåtts får jag ca 7/1 Mbit/s. Dåligt Telia!

Jag läste datamängden i routern när begränsningen slog till.

Borde starta upprop / folkrörelse för åtminstone mer verklighetsförankrade begränsningar som följer tiden vi lever i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Borde starta upprop / folkrörelse för åtminstone mer verklighetsförankrade begränsningar som följer tiden vi lever i.

Jag tycker det enda riktiga problemet är den vilseledande marknadsföringen av tjänsten.
Om det vore tydligt för folk vad de köper så tror jag det skulle lösa sig av sig självt att få till mer verklighetsförankring i utbudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av StegeSWE:

Borde starta upprop / folkrörelse för åtminstone mer verklighetsförankrade begränsningar som följer tiden vi lever i.

228 timmar/månad får man av 4K Netflix/månad med 1.6 TB data.
(räknat med 7 GB/timme)

Det är ca 7,4 timmar/dag.
Med 4 personer i familjen så blir det mindre än 2 timmar/person och dag.

Nu kan omöjligtvis alla 4 personer kräva 4K...(anser personligen att det låter väldigt bortskämt at kräva 4K på allt material...men det kanske bara är jag).

Går vi ner i 1920x1080 material så blir det mer än dubbelt så mycket tid.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här...förutom att 4K inte är en mänsklig rättighet

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

228 timmar/månad får man av 4K Netflix/månad med 1.6 TB data.
(räknat med 7 GB/timme)

Det är ca 7,4 timmar/dag.
Med 4 personer i familjen så blir det mindre än 2 timmar/person och dag.

Nu kan omöjligtvis alla 4 personer kräva 4K...(anser personligen att det låter väldigt bortskämt at kräva 4K på allt material...men det kanske bara är jag).

Går vi ner i 1920x1080 material så blir det mer än dubbelt så mycket tid.

Vet inte riktigt vart jag vill komma med det här...förutom att 4K inte är en mänsklig rättighet

Nu antar du ju att allt man gör än Netflix dock.

Bara min egna dator är på 750GB trafik senaste 30 dagarna, utan torrents/netflix/någon betald IPTV.
Något så enkelt som att hålla allt uppdaterat kan bli flera hundra GB per månad per dator.

Permalänk
Medlem

Bara spel tar ju idag inte för sällan över 100 GB styck. 1TB är inte så mycket om man spelar och streamar en del.

Permalänk
Medlem

Det man kan säga är att Telia leder inte utvecklingen, dom fördröjer den medvetet och paketerar "nya" lösningar med nya namn och andra priser men egentligen är det samma skräp men i en annan förpackning.

Finns två sätt att få Telia att ändra på sig:

1. Många kunder lämnar Telia.
2. Andra leverantörer erbjuder bättre produkter så Telia blir tvungna att följa marknaden annars kan Telia hamna i det läge som beskrivs i punkt 1.

Permalänk
Medlem

För att göra rubriken lite mer allmängiltig: "Varning! Läs igenom avtalen innan ni skriver på."

Tyvärr så är det många som skriver på avtal utan att ha läst igenom dem ordentligt. Kanske inte så konstigt då villkoren som man godkänner iom att man skriver på ofta är flera sidor långa, skrivna med liten text och på ett sätt som snarare riktar sig till jurister än till vanligt folk.