Ersättning vid inställt evenemang?

Permalänk
Avstängd

Ersättning vid inställt evenemang?

Jag har två gånger råkat ut för exakt samma sak: jag har bokat en biljett till ett evenemang, inkl e-postadress, telefonnummer mm och sedan åkt bil i flera timmar bara för att, när jag kommer fram, få besked om att det är inställt.

1. Motpart var en liten kulturförening som skulle ha en festival. Tog ledigt en dag från arbetet och körde 50 mil.

2. Motpart var ett stort börsnoterat företag som skulle presentera sin verksamhet. Samma företag hade något år innan bjudit in allmänheten till en av sina fabriker, ett evenemang jag var på. Detta var 20 mil bort och jag tog ledigt en halvdag.

I båda fallen fick jag alltså åka hem med oförättat värv. När jag klagar får jag jättekonstiga svar, typ "vi tänkte inte på att höra av oss när vi ställde in". I fall 2 skulle det dessutom ha ingått en exklusiv lunch i 500:--klassen.

En omständighet värd att nämna var att biljetterna i båda fallen var gratis. I övrigt registrerade jag mig i ett formulär och fick en kvittens på biljetten via e-post.

Jag är privatperson i båda fallen.

Vad kan man begära ersättning för? Jag har ju kört 70/140 mil i onödan, missat 1,5 arbetsdag och en utlovad lunch.

Tack

Permalänk
Inaktiv

Jag är ingen expert men rent spontant, om man inte betalat något så kan man inte heller begära ersättning. Det låter rätt orimligt även om det suger att det blev inställt.

Permalänk
Medlem

Tror inte heller du kan få någon ersättning.
Nästa gång kanske du ska verifiera att tillställningen blir av så du slipper åka i onödan.

Tråkigt oavsett, men tror tyvärr inte det är mycket du kan göra.

Permalänk
Medlem

Ja tyvärr så går du nog lottlös om de inte ger dig ersättning för vara snälla. Klart är att du inte kan få skadestånd enligt skadeståndslagen då du inte lidit någon person eller sakskada. Du har ju inte heller köpt något så tyvärr så appliceras inte konsumentköplagen eller distansavtalslagen. Om du hade varit någon som blivit inhyrd för att tala eller liknande hade situationen sett annorlunda ut men nu är det inte så mycket du kan göra.

Permalänk
Medlem

När jag pluggade juridik hävdade föreläsaren att en biljett är ett skuldebrev, vilket regleras enligt SFS 1936:81.

Det finns bestämmelser i den lagen hur skulden ska betalas om gäldenären inte lyckas betala på den tid och plats som anges i skuldebrevet.

Det vore kul om någon kunde leta fram prejudikat för vad som gäller för evenemangsbiljetter där evenemanget blivit inställt.

Permalänk
Rekordmedlem

Du har ju rätt att få pengarna tillbaka för biljetten och det har du ju fått (noll kr) det du söker är ju att du ska ha ersättning för merkostnader och det är ju otroligt osannolikt att du ska kunna få i det här fallet för det skulle bli rätt orimliga följder av det om man som arrangör av gratisevenemang skulle behöva ersätta de som hade tänkt gå på dem om de inte blir av.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Karazhan:

Ja tyvärr så går du nog lottlös om de inte ger dig ersättning för vara snälla. Klart är att du inte kan få skadestånd enligt skadeståndslagen då du inte lidit någon person eller sakskada. Du har ju inte heller köpt något så tyvärr så appliceras inte konsumentköplagen eller distansavtalslagen. Om du hade varit någon som blivit inhyrd för att tala eller liknande hade situationen sett annorlunda ut men nu är det inte så mycket du kan göra.

Det finns ju något som heter "allmänna avtalsrättsliga principer". Jag tror inte att det har någon betydelse om biljetten var gratis eller inte. Det finns ju annars allt från biobiljetter för någon hundring till super-VIP-biljetter på någon stor konsert som kostar 10 000:-, men oavsett pris har man ingått ett avtal (i festivalfallet var biljetten gratis men de räknade med att man köpte mat och dryck på plats för att dra in pengar för att täcka kostnaderna för arrangemanget).

Det brukar väl vara skillnad på force majeure och "slarv" (som det handlade om i dessa fall - de hade ju enkelt kunnat e-posta att det var inställt). Det visade sig i efterhand i båda fallen att de ställt in flera dagar-en vecka i förväg. Det handlade inte om att de råkat ut för ett skyfall en timme innan jag kom fram och drabbats av en översvämning eller så.

Här finns en intressant artikel om skadestånd vid avtalsbrott https://svjt.se/svjt/2020/590

Men hypotetiskt, säg att jag hade betalat en tusenlapp för resp biljett, vad hade gällt då?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanna1:

Men hypotetiskt, säg att jag hade betalat en tusenlapp för resp biljett, vad hade gällt då?

Du hade fått pengarna tillbaka.

Inställt  eller flyttat  evenemang
Om ett evenemang ställs in eller flyttas, ska du kunna få tillbaka pengarna för biljetten. Det gäller oavsett av vilken anledning evenemanget inte genomförs.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/konsert-och-...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Du hade fått pengarna tillbaka.

Inställt  eller flyttat  evenemang
Om ett evenemang ställs in eller flyttas, ska du kunna få tillbaka pengarna för biljetten. Det gäller oavsett av vilken anledning evenemanget inte genomförs.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/konsert-och-...

Ja, men hur blir det med resan. Det är ju den som denna fråga framförallt handlar om. Jag körde ju bil 50 + 50 resp 20 + 20 mil i onödan.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johanna1:

Ja, men hur blir det med resan. Det är ju den som denna fråga framförallt handlar om. Jag körde ju bil 50 + 50 resp 20 + 20 mil i onödan.

Enligt hallåkonsument så får du ingenting för det, även om du hade betalat för det såvida det inte specifikt står i villkoren att man får ersättning för det vid inställning. Vilket det i princip aldrig gör.

Du fiskar efter gädda i ett badkar

Permalänk
Medlem

Sett ur arangörens synvinkel så hade det varit väldigt problematiskt om de skulle behöva bekosta och ersätta resor och semesterdagar vid inställt evenemang. Ett inställt gratisevenemang skulle kunna innebära konkurs.

Men dåligt av arrangörerna att inte kunna meddela biljettinnehavare att evenemangen var inställda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casimir2323:

Sett ur arangörens synvinkel så hade det varit väldigt problematiskt om de skulle behöva bekosta och ersätta resor och semesterdagar vid inställt evenemang. Ett inställt gratisevenemang skulle kunna innebära konkurs.

Men dåligt av arrangörerna att inte kunna meddela biljettinnehavare att evenemangen var inställda.

Snårigt juridiskt också om de skulle ersätta reskostnader. Finns det en arbiträr gräns då? Om jag tagit ledigt från mitt VD-jobb och förlorat 10 000 i dagsinkomst och köpt en flygbiljet för 25 000 kr?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Man får aldrig ersättning för merkostnader när det gäller inställda evenemang. Hur sjukt hade inte det varit om Ullevi tvingades betala hotellnatt o flyg för 50.000 pers??
Finns massa prejudikat om du vill ha det svart på vitt...

Det du får ersättning för är kostnaden för biljetten. Skicka in det kravet så lovar jag att de kommer tillgodose dina krav

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanna1:

Det är skäligt att få ersättning för det du köpt av en arrangör men du har ju faktisk inte köpt nått alls,

Du har framförallt inte köpt ett paket typ "konsertresa" så du får ingen ersättning för en resa du själv har gjort. Det vore som sagt mycket underligt om man kunde få ersättningar på det sättet och ingen skulle våga anordna nått gratisevenemang om det fanns sådana regler, frågan är om man ens vågar sälja bara konserbiljetter om man kunde kräva reseersättning utan att ha köpt ett paket med resa.

Hade du köpt ett resepaket så gäller denna praxisen.

Inställd eller avbruten paketresa
En paketresa kan ställas in om det är för få bokningar eller på grund av extraordinära händelser.
Du kan få pengarna tillbaks om arrangören ställer in hela eller delar av resan.
Researrangören har inte samma skyldigheter om resan påverkas av extraordinära händelser som ligger utanför arrangörens kontroll.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/installd-ell...

Men du har haft otur att du inte kollade att arrangemangen skulle genomföras på det sätt du trodde från början.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Man får aldrig ersättning för merkostnader när det gäller inställda evenemang. Hur sjukt hade inte det varit om Ullevi tvingades betala hotellnatt o flyg för 50.000 pers??

Det du får ersättning för är kostnaden för biljetten. Skicka in det kravet så lovar jag att de kommer tillgodose dina krav

Jag inser problemet, men samtidigt, Ullevi ställer aldrig in på det här sättet. Antingen är det force majeure - artisten har oväntat blivit sjuk - eller så ställer de in i god tid och meddelar det på alla upptänkliga sätt. Och just eftersom jag körde bil så kunde jag ju ställt in resorna fram till en sekund innan avfärd, så det är inte som att jag genom egen klantighet/snålhet försatt mig i den här situationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Skulle gärna se några sådana prejudikat. Har du några tips?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Det är skäligt att få ersättning för det du köpt av en arrangör men du har ju faktisk inte köpt nått alls,

Du har framförallt inte köpt ett paket typ "konsertresa" så du får ingen ersättning för en resa du själv har gjort. Det vore som sagt mycket underligt om man kunde få ersättningar på det sättet och ingen skulle våga anordna nått gratisevenemang om det fanns sådana regler, frågan är om man ens vågar sälja bara konserbiljetter om man kunde kräva reseersättning utan att ha köpt ett paket med resa.

Hade du köpt ett resepaket så gäller denna praxisen.

Inställd eller avbruten paketresa
En paketresa kan ställas in om det är för få bokningar eller på grund av extraordinära händelser.
Du kan få pengarna tillbaks om arrangören ställer in hela eller delar av resan.
Researrangören har inte samma skyldigheter om resan påverkas av extraordinära händelser som ligger utanför arrangörens kontroll.

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/installd-ell...

Men du har haft otur att du inte kollade att arrangemangen skulle genomföras på det sätt du trodde från början.

Vid festivalen kollade jag deras webbsida precis innan avfärd. Iofs inte för om det skulle vara inställt utan mer praktiska detaljer, kontanter, mat, dryck, camping mm - om det var något jag behövde tänka på att ha med eller så. Så om de bara skrivit något så hade jag sett det.

Vad gäller företagspresentationen är det jättemärkligt. Jag anmälde mig, fick bekräftelse och sedan tog de manuellt bort mig pga "min e-postadress såg konstig ut" (Ja, det stämmer. Jag använde + i min Gmail-adress, typ johanna+företagsnamnet@gmail.com.), men detta meddelade de aldrig mig. När de senare ställde in fanns alltså inte jag listad som besökare och kunde alltså inte få meddelandet om att de ställde in som de skickade till alla andra deltagare!

Någonstans tycker jag det borde finnas en skylla-sig-själv-faktor för arrangörerna. Om de ställer in och vidtar alla rimliga åtgärder för att informera besökarna så är det väl rimligt att de går rätt fria, men i mina fall är det ju precis tvärtom - de har agerat fullkomligt orimligt klantigt. I festivalfallet var jag inte den enda som drabbades, men alla andra bodde i närområdet så de behövde max åka 1-2 mil eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Vid festivalen kollade jag deras webbsida precis innan avfärd. Iofs inte för om det skulle vara inställt utan mer praktiska detaljer, kontanter, mat, dryck, camping mm - om det var något jag behövde tänka på att ha med eller så. Så om de bara skrivit något så hade jag sett det.

Vad gäller företagspresentationen är det jättemärkligt. Jag anmälde mig, fick bekräftelse och sedan tog de manuellt bort mig pga "min e-postadress såg konstig ut" (Ja, det stämmer. Jag använde + i min Gmail-adress, typ johanna+företagsnamnet@gmail.com.), men detta meddelade de aldrig mig. När de senare ställde in fanns alltså inte jag listad som besökare och kunde alltså inte få meddelandet om att de ställde in som de skickade till alla andra deltagare!

Någonstans tycker jag det borde finnas en skylla-sig-själv-faktor för arrangörerna. Om de ställer in och vidtar alla rimliga åtgärder för att informera besökarna så är det väl rimligt att de går rätt fria, men i mina fall är det ju precis tvärtom - de har agerat fullkomligt orimligt klantigt. I festivalfallet var jag inte den enda som drabbades, men alla andra bodde i närområdet så de behövde max åka 1-2 mil eller så.

Jag tycker att det borde finnas "skylla-sig-själv-faktor" som du själv skriver, men för dig. Du har gjort 2 resor ogjorda och det är enkom ditt fel och dina utlägg. Kolla upp innan nästa gång.
Dina mil är din läropeng helt enkelt.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Jag tycker att det borde finnas "skylla-sig-själv-faktor" som du själv skriver, men för dig. Du har gjort 2 resor ogjorda och det är enkom ditt fel och dina utlägg. Kolla upp innan nästa gång.

Ska man verkligen själv behöva kontakta arrangören före avresa för att kontrollera att evenemanget inte är inställt?

Personligen tycker jag det låter aningen absurt.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Ario_Nuke:

Ska man verkligen själv behöva kontakta arrangören före avresa för att kontrollera att evenemanget inte är inställt?

Behöver gör man givetvis inte, det handlar väl mer om att väga kostnad för denna kontakt mot de personliga konsekvenserna av ett inställt eller ändrat arrangemang. Det är antagligen tämligen sällan människor åker lång väg för ett vagt gratisevenemang där man antar ha sitt namn uppskrivet på en lista så man får komma in, så det är rimligtvis än mer sällan en situation som OP beskriver uppstår.

Planerar man då att närvara på ett sådant arrangemang och man skall åka långväga kanske det då är motiverat att göra en extra koll, just för att konsekvenserna blir kännbara. Men givetvis behöver man inte göra det.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ario_Nuke:

Det är det, arrangören har varit assholes om det gått till på det sätt som TS beskrivit. Samtidigt är det absurt att de som arrangerar gratisevenemangs skall behöva betala ersättning för resor till något som var gratis och blev inställt - vilket verkar vara det TS är ute efter.

Ibland kanske det helt enkelt är sunt att acceptera att livet inte alltid blir som man tänkt sig, och gå vidare och lägga energi på annat istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ario_Nuke:

Det är klart att man håller sig uppdaterad på det som intresserar, att åka 20 mil ena gången och 50 mil andra gången (Göteborg-Stockholm avstånd) är oavsett inget du kan göra anspråk på. Något luktar ju här, men kontentan är att OP inte kan begära ersättning.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanna1:

Det finns ju något som heter "allmänna avtalsrättsliga principer". Jag tror inte att det har någon betydelse om biljetten var gratis eller inte. Det finns ju annars allt från biobiljetter för någon hundring till super-VIP-biljetter på någon stor konsert som kostar 10 000:-, men oavsett pris har man ingått ett avtal (i festivalfallet var biljetten gratis men de räknade med att man köpte mat och dryck på plats för att dra in pengar för att täcka kostnaderna för arrangemanget).

Det brukar väl vara skillnad på force majeure och "slarv" (som det handlade om i dessa fall - de hade ju enkelt kunnat e-posta att det var inställt). Det visade sig i efterhand i båda fallen att de ställt in flera dagar-en vecka i förväg. Det handlade inte om att de råkat ut för ett skyfall en timme innan jag kom fram och drabbats av en översvämning eller så.

Här finns en intressant artikel om skadestånd vid avtalsbrott https://svjt.se/svjt/2020/590

Det har absolut betydelse om biljetten är gratis eller inte. Om ett avtal är oneröst eller benifikt kan ha stor betydelse rättsligt. Konsumentköplagen ger absolut det starkaste skyddet vi har för en konsument, och ännu starkare från imorgon, så vänta med att köpa elektronik tills efter 1 maj. Men den lagen kan aldrig appliceras om du får något, vilket är fallet med biljetten

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Valonen:

Exakt hur skulle jag kollat upp innan jag åkte menar du? Detta är ju en av mina poänger - det var omöjligt att för mig att veta att de ställt in. Fanns ingen åtgärd jag kunde ha vidtagit.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av twit:

Behöver gör man givetvis inte, det handlar väl mer om att väga kostnad för denna kontakt mot de personliga konsekvenserna av ett inställt eller ändrat arrangemang. Det är antagligen tämligen sällan människor åker lång väg för ett vagt gratisevenemang där man antar ha sitt namn uppskrivet på en lista så man får komma in, så det är rimligtvis än mer sällan en situation som OP beskriver uppstår.

Planerar man då att närvara på ett sådant arrangemang och man skall åka långväga kanske det då är motiverat att göra en extra koll, just för att konsekvenserna blir kännbara. Men givetvis behöver man inte göra det.

Jag har åkt på dylika festivaler mellan 50 och 100 gånger. Det kryllar av sådana arrangemang ute i landet. Och som sagt, jag kollade deras webbsida innan avfärd, även om syftet med den kollen inte var att verifiera att det skulle genomföras.

Här är en lista på liknande arrangemang från 2014 (av hänsyn till årets arrangörer offentliggör jag inte en aktuell lista). Alla är inte gratis men de flesta är små och informella och ganska hemliga.

Skogsfesten 30-31/5 http://skogsfesten.se/ (Dals Långed- Dalsland)
Clandestino 5-7/6 http://clandestinofestival.org/2014/info/
Tantoklafset 6-7/6 http://www.tantoklafset.se/ (Stockholm)
Psykjunta 13-14/6 http://psykjunta.se/ (Alvesta - Småland)
Rosenberg 19/6 https://www.facebook.com/events/565593893470312/ (förra året, det här är hemligt så det räcker!)
Guerrilla 10-12/7 http://guerillafestivalen.se/ (Skåne)
Cosy Den 10-13/7 https://www.facebook.com/events/661679470547396/ (Stockholm)
Broöppning 12/7 http://www.broöppning.com/ (Härnösand)
Daflo 17-19/7 http://daflofestivalen.wordpress.com/ (Bohuslän)
Geggan 18-19/7 http://geggan.se/ (Skövde)
SjöÖset 18-19/7 http://www.sjooset.se/ (Vrigstad - Småland)
Algot 18-20/7 http://algotfestivalen.se/ (Bohuslän)
Festivalex 25/7 https://www.facebook.com/pages/Festivalex/275343645903896 (Skåne)
Mjällbo (Uddebo) - dom kallar det festival 25-26/7 http://mjallbo.wordpress.com/2014/06/03/mjallbo-dom-kallar-de... (Västergötland
Snuss-stock 25-26/7 http://www.snuss-stock.com/ (Göteborg)
Sandvik 25-27/8 http://www.sandvikfest.com/ (Södermanland)
Festival del Mar Asperö 26/7 https://www.facebook.com/FestivalDelMarAspero (Göteborg)
Ransta 26/7 http://ransta.wordpress.com/ (Uppsala)
Fest-i-logen 1-2/8 http://festilogen.se/ (Växjö)
Sjönevad 1-2/8 http://sjonevadsfesten.se/ (Halland)
Elinorspelen 1-2/8 http://elinorspelen.se/ (Uddevalla)
Freddstock 2/8 https://www.facebook.com/Freddstock (Nybro, nära Emmaboda)
Fröidhafestivalen 1-3/8 http://www.froidhafestivalen.se/ (Skåne)
Maglehem 1-3/8 http://maglehemsfestivalen.se/MH/ (Skåne)
Camp Cosmic 8-10/8 http://campcosmic.com/ (Gotland)
Stora Trädgårdsfesten 9/8 https://www.facebook.com/events/1424153647860877 (Enköping)
Krökbacken 14-16/8 https://www.facebook.com/SonsOfKroekbacken (Leksand)
Rock i Dalen 16/8 https://www.facebook.com/events/1488174034753345 (Örkelljunga)
Svartedalen 22-23/8 http://svartedalen.com/ (Uddevalla)
Kalabalik på Tyrolen 22-23/8 (synth!) http://www.klubbkalabalik.se/ (Alvesta, som ovan)
Frukta inte skogen 22-23/8 ("Dalsland") https://www.facebook.com/events/734515683256639/
Fabulosa 22-24/8 ("Skåne", inga sida men fråga snällt så får ni adressen)
Cream Island 23/8 https://www.facebook.com/CreamIslandFestival (Norrtälje)
Pizzazlize (sic!) på slottet 23/8 http://www.pizzaslizepaslottet.se/ (mellan Göteborg och Stockholm?)
Galleri Havsgården Festival 2014 23/8 https://www.facebook.com/events/622139891227307 (norr om Nyköping)
Underbarelsen 22-24/8 http://underbarelsen.bigcartel.com/ (Norrtälje)
Hemma Hos 13/9 https://www.facebook.com/events/585241244859391/ (Malmö)
Hemmaboda datum okänt http://hemmabodafestivalen.yolasite.com/ (Göteborg)
Gebers datum okänt (slutet på augusti?) (Stockholm)

Det kryllar som sagt av dem.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon134512:

Det är det, arrangören har varit assholes om det gått till på det sätt som TS beskrivit. Samtidigt är det absurt att de som arrangerar gratisevenemangs skall behöva betala ersättning för resor till något som var gratis och blev inställt - vilket verkar vara det TS är ute efter.

Ibland kanske det helt enkelt är sunt att acceptera att livet inte alltid blir som man tänkt sig, och gå vidare och lägga energi på annat istället.

Att sådana här arrangemang, som bedrivs på hobbynivå, ibland ställs in är jag fullt medveten om, men detta är ENDA gången som det skett utan att meddela.

Permalänk
Hedersmedlem

Man kan börja med att konstatera att det är god kutym att berätta att ett evenemang är inställt för de som anmält sig, oavsett om det är gratis eller ej. Att inte meddela visar att man saknar ordning och struktur. Du har dubbelkollat så att du inte bara missat att de skickat ut? Mail kan ju hamna i skräpkorgen osv.

Med det sagt är det ju rätt stor skillnad på de två evenemangen.

När det kommer till det börsnoterade företaget så skulle jag dra mig för att ha med dem att göra efter en sådan incident. Om de glömmer tala om detta kanske de glömmer skicka min order nästa gång. De har helt klart inga rutiner för kommunikation. Och de har definitivt något att förlora på att få denna berättelse på Facebook och liknande. Jag pratar då om goodwill. Angående faktiska rättigheter har du ju fått bra svar.

Med den lilla festivalen är det bara att gilla läget. Föreningar och privatpersoner som arrangerar saker gör ibland rätt och ibland inte. Ofta ligger mycket på enskilda personer osv. Jag hjälper ibland själv till med fotografering på små evenemang i mitt närområde och det är inte alltid man får reda på ändringar ens som support till evenemanget. Bäst är att fråga själv och dubbelkolla. Jag tycker om att de engagerar sig och försöker och jag vet också att det är mycket jobb med att hålla ihop ett stort evenemang, så man får acceptera att det ibland blir galet.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Johanna1:

Att sådana här arrangemang, som bedrivs på hobbynivå, ibland ställs in är jag fullt medveten om, men detta är ENDA gången som det skett utan att meddela.

Men eftersom du inte köpt något så har du inget direkt stöd i lagen att få ersättning av nån sort, du får se det som en tråkig upplevelse och släppa det.

Visa signatur

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mrqaffe:

Men eftersom du inte köpt något så har du inget direkt stöd i lagen att få ersättning av nån sort, du får se det som en tråkig upplevelse och släppa det.

Vi har ingått ett avtal som de brutit, vilket väl hade varit acceptabelt om de gjort en rimlig ansträngning att meddela detta.

Hypotetiskt så skulle ju någon kunna konstruera ett evenemang som de vet att jag skulle nappa på, men utan att ha avsikt att genomföra det utan syftet är bara att lura mig att köra 50 mil eftersom de vill skada mig ekonomiskt etc av ena eller andra anledningen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johanna1:

Vi har ingått ett avtal som de brutit, vilket väl hade varit acceptabelt om de gjort en rimlig ansträngning att meddela detta.

Hypotetiskt så skulle ju någon kunna konstruera ett evenemang som de vet att jag skulle nappa på, men utan att ha avsikt att genomföra det utan syftet är bara att lura mig att köra 50 mil eftersom de vill skada mig ekonomiskt etc av ena eller andra anledningen.

Alright. Hypotetiskt är helt irrelevant faktiskt.

Men, jag tycker du ska stämma dom och få det prövat rättsligt.

Men ibland..

When life gives you lemons, make lemonade

Dold text