Snabbkoll: Använder du routern från din internetleverantör?

Permalänk
Medlem

Kopplar aldrig in leverantörens skräputrustning med fler hål än en schweizerost..
Kör brandvägg på egen hårdvara. Intel I3 10100 med 16GB ram. 2x10Gbps nätverk + 2,5Gbps + 1Gbps.
Går som tåget (när det går bra)! … och är hundra gånger säkrare än ISP:ernas junk 🙂

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Egen med PFsense, instellera Adguard Home på samma bruk nyligen för testa DoH/DoT och DNSCrypt. Blev bra prestanda med "Optimistic cache" i adguard

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Kopplar aldrig in leverantörens skräputrustning med fler hål än en schweizerost..
Kör brandvägg på egen hårdvara. Intel I3 10100 med 16GB ram. 2x10Gbps nätverk + 2,5Gbps + 1Gbps.
Går som tåget (när det går bra)! … och är hundra gånger säkrare än ISP:ernas junk 🙂

Har du något som styrker ditt påstående? Mest nyfiken för jag har inte hört något att våra ISP:er använder radikalt dåliga routrar rent säkerhetsmässigt de senaste... 6-7 åren?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Köper alltid nya och bättre, utgår alltid att saker som följer med är gammal billigt skräp

Visa signatur

UT2k4. för dina barns skull

Permalänk
Medlem

Nä, den kör jag som accesspunkt nu. Köpte istället en svindyr Netgate som jag kör Pfsense på. Tror det slutade på 9000 spänn. Jag vet, man kan köpa nåt billigt från Aliexpress och köra, men jag ville ha 2,5G och t.o.m ett par 10G SFP-portar.

Varför allt detta? För jag jobbar som nätverkstekniker och tycker att det är kul att meka.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av robbankentor:

Google mesh

Router alltså.

Körde ISP'ns router ett tag, sen dök det upp div nyheter om säkerhetshål osv så jag köpte en N66U rabatterat på Webhallen.
Den böts ut slutet 2020 och nu har jag en "EdgeRouter-X & AC Lite" Noll problem hittills.

Permalänk
Medlem

Det är lite svårt att använda något annat utrustning än ComHems egen router om du har kaoxiala kablar från ComHem.
ComHems internet = konstant strul. (OBS det är min privata upplevelse av deras tjänst)

Permalänk

Köpte en liten i3-baserad, passivt kyld PC med 4 NIC från Qotom för länge sen. Den kör en Ubuntuserver med nftables. Snabbt, effektivt, och det är inte svårt att förstå exakt vad routern gör: hela brandväggsregeltabellen får plats på mindre än 30 kodrader.
Dessutom behöver jag inte oroa mig för att maskinen skulle sluta få "firmwareuppdateringar" under hårdvarans realistiska livstid.

Permalänk
Medlem

Brf med tillhörande internetleverantörsavtal, men det var länge sedan jag körde med leverantörens när jag bodde i hyres.

Körde mikrotic hap ac2 när jag körde en liten simplare lösning. Det ville sig dock så väl att jag genom jobbet gick en Cisco Meraki kurs vilken gav mig en uppsättning mx/ms/mr (router/switch/ap), så har ganska trevliga leksaker. Hade jag inte haft det så hade det helt klart vart ubiquity. Har tidigare haft tankar om pfsense, men jag ids inte sätta mig in i det om jag ska vara ärlig, då prioriterar jag en hel del andra saker först.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Det är lite svårt att använda något annat utrustning än ComHems egen router om du har kaoxiala kablar från ComHem.
ComHems internet = konstant strul. (OBS det är min privata upplevelse av deras tjänst)

Tele2 om jag får be

Och coax som strular? *Mild shock*, sämre teknik får man leta efter (iom att adsl är på god väg bort).

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem

Bahnhof villafiber som kommer in, 1000/1000 och sedan en mikrotik router som kör två accesspunkter via CAPSMAN, aldrig några issues, har ca 200/200 på alla trådlösa enehter runt om i huset, iaf de som kör wifi5.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem

Saknar också alternativet både och. Måste ha internetleverantörens router för IPTV:n men för all annan utrustning använder jag min egna

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Använt ingående från både Telia och Comhem som bara hållt ett halvår och börjat krångla, och innan all felsökning var klar och de konstaterat att routern var problemet hade jag sedan länge bestämt aldrig mer. Kanske hade otur med inte haft några problem med Asus sedan dess. (förutom blixtnedslag) 😬

Visa signatur

Kids, always eat your vegetables and ALWAYS check run as administrator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Saknar också alternativet både och. Måste ha internetleverantörens router för IPTV:n men för all annan utrustning använder jag min egna

Är du säker? Ibland räcker det att tagga VLAN:et (eller sätt som access port) på porten på din router där du kopplar in IPTVn.

Fungerar med Telias iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av junt4o:

Är du säker? Ibland räcker det att tagga VLAN:et (eller sätt som access port) på porten på din router där du kopplar in IPTVn.

Fungerar med Telias iallafall.

Hur menar du med tagga VLAN:et? Jag försökte få det att fungera med min egna router, men lyckades aldrig. Har Ownit.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Har du något som styrker ditt påstående? Mest nyfiken för jag har inte hört något att våra ISP:er använder radikalt dåliga routrar rent säkerhetsmässigt de senaste... 6-7 åren?

Har inget behov av att styrka mitt påstående. Hur ofta och hur länge får din utrustning uppdateringar av sin programvara? Finns det bakdörrar för leverantörerna där de kan gå in och konfigurera om din utrustning? Utrustning skickas ofta med gratis när man beställer fiber, hur mycket resurser tror du läggs på att hålla din router uppdaterad? Sådant kostar pengar för leverantörerna.
Har du varit inne och kollat på vilka inställningsmöjligheter du har i leverantörens utrustning? Det går i princip knappt få till en port forward in till någon server / dator i ditt nätverk. Sätta en static route? Glöm det.
Det är inga högkvalitativa grejer du får med gratis när du skaffar ditt abonnemang. En burk med pfSense, opnSense, Sophos UTM eller annan brandvägg skulle jag säga är ljusår bättre än det du får från en internetleverantör. Det är min åsikt.

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Skrivet av SCORPIUS:

comhem.com är väldigt bidragande till elektroniksopberget.
Det är min samlade erfarenhet av deras routrar.

Precis likadant med Telias skit routers, man borde kunna välja bort om man vill få med en router eller ej när man beställer nytt bredband/flyttar osv 😅

Permalänk
Medlem

Har TV-Coax som connection och Vodafone som leverantör. 1000/50
Dom erbjuder nån egen router som jag glömt namnet på men erbjuder ochså att välja en AVM FritzBox. Så jag tog den istället.
AVM:s routrar är ändå mycket bättre än det som Asus, Linksys, TP-Link, Cisco eller Netgear erbjuder.
Hade nog köpt denna som jag fick ändå.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Tele2 om jag får be

Och coax som strular? *Mild shock*, sämre teknik får man leta efter (iom att adsl är på god väg bort).

Vi hade BRF avtal med BBB förut, som funkade klockrent. Men styrelsen föredrog en annan leverantör, ComHen.
Mindre betalt med mycket sämre villkor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Saknades som alternativ...

Japp, även osäker hur jag ska räkna fiberconvertern, den har 4 portar för datorer och 4 för ip-tv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Har inget behov av att styrka mitt påstående. Hur ofta och hur länge får din utrustning uppdateringar av sin programvara? Finns det bakdörrar för leverantörerna där de kan gå in och konfigurera om din utrustning? Utrustning skickas ofta med gratis när man beställer fiber, hur mycket resurser tror du läggs på att hålla din router uppdaterad? Sådant kostar pengar för leverantörerna.
Har du varit inne och kollat på vilka inställningsmöjligheter du har i leverantörens utrustning? Det går i princip knappt få till en port forward in till någon server / dator i ditt nätverk. Sätta en static route? Glöm det.
Det är inga högkvalitativa grejer du får med gratis när du skaffar ditt abonnemang. En burk med pfSense, opnSense, Sophos UTM eller annan brandvägg skulle jag säga är ljusår bättre än det du får från en internetleverantör. Det är min åsikt.

Bara spekulationer alltså....

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Jag testade en Asus router men gick tillbaks till Intenon jag fick av min leverantör efter en vecka eftersom den var bättre

Permalänk
Medlem

Jag kör Telias smart router (Sagecom FAST). Jag är nöjd med prestandan men tyvärr väldigt begränsad vilka inställningar som går att göra, men för snål att köpa en ny

Permalänk

kan man ens använda annan router än telias? trodde man var tvungen att använda telias router för att allt ska fungera såsom tv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

kan man ens använda annan router än telias? trodde man var tvungen att använda telias router för att allt ska fungera såsom tv.

Ja du kan använda en annan router men du behöver koppla in din andra router via din telia router för att telia tv ska fungera. Så båda ruterna behöver vara inkopplade samtligt för att telia tv ska fungera.

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk

Router vs switch vs accesspunkt

Känns som att en sådan här fråga borde föregås med en quiz för att tydliggöra vad som är vad innan alla får svara på frågan. Kommentarerna gör klart att även om många har bra koll och kör roliga uppsättningar så är det flera som likställer router med wifi-nät och då blir nog inte resultatet på frågan särskilt värdefullt.

Jag vet inte om det finns någon bra guide här på Sweclockers men Kjell & Co har bra texter om router och accesspunkter som är en bra start för gemene man. Eller en snabb Googling för lite videos för den yngre generationen som föredrar snabb info.

https://youtu.be/Vc16CCAAz7Q

Själv har jag fiberkonverter från nätägaren men använder ingen utrustning från tjänsteleverantör. Det gör att tjänsteleverantören är utbytbar utan att hemmanätverket behöver konfas om.

Permalänk
Medlem

Bytte ut min ISP's router mot EdgeRouter-X då ISP's router var alltför nedlåst

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Ja du kan använda en annan router men du behöver koppla in din andra router via din telia router för att telia tv ska fungera. Så båda ruterna behöver vara inkopplade samtligt för att telia tv ska fungera.

Går att få till det med lite fipplande med vlan. Har gjort den en gång men jag får ångest när jag tänker på att försöka göra det igen 😅

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

håller med andra i tråden, saknar alternativet "ja, för det jag måste, resten är avstängt"

// LZ

Permalänk
Medlem

Jag har faktiskt försökt skicka tillbaka routern som jag fick av Telia. De sa att de inte ville ha den, men när jag väl började prata om elektronikavfall och återvinning så ändrade de sig. De slängde säkerligen den ändå.

Det säger mycket imo. Jag tycker att alla här som inte använder den som de fått från ISP skall kräva att de tar tillbaka dem och återanvänder dem!

Visa signatur

Hur många datorer är för många?