Att ge upp under 5:e året - civ.ing. data

Permalänk
Medlem

Om folk får skitbra karriärer av en YH-utbildning i programmering, varför skulle det inte gå för dig med en "nästan" civ. ing?

Jag satt på slutet med en statistikkurs från andra året, hade rejäl stress över den. Gjorde något jag aldrig gjort hade under min utbildning - öppnade kursboken och läste den pärm-till-pärm, och löste samtidigt tillhörande uppgifter. Lite förvånad över hur bra det gick med den kursen trots allt; borde oftare läst kursböckerna under studietiden

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk

Datorteknik är en utbildning som många hoppar av när de får ett jobberbjudande utan att få lägre lön. Erfarenhet är med värdesatt än utbildningen. Du har ju endå alla IT kurser. Sen när du landat första jobbet kommer arbetsgivaren inte veta att du aldrig blev klar eftersom ingen kommer fråga. Så mitt tips är du nöjd med studielivet och vill lägga det bakom dig ta första bästa jobbet som är relevant. Du behöver aldrig bli klar även om det skulle kännas bättre att berätta för sina barn att du klarade det.

Jag var i samma sits som dig fast på teknisk fysik jag ville hoppa av men jag valde att bita ihop. Men det tog c.a. 7,5 år för mig att bli klar. Nu är arbetsgivarna mer intresserad av vissa certifikat jag har och vad jag kan än min utbildning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DrSunshine:

Datorteknik är en utbildning som många hoppar av när de får ett jobberbjudande utan att få lägre lön. Erfarenhet är med värdesatt än utbildningen. Du har ju endå alla IT kurser. Sen när du landat första jobbet kommer arbetsgivaren inte veta att du aldrig blev klar eftersom ingen kommer fråga. Så mitt tips är du nöjd med studielivet och vill lägga det bakom dig ta första bästa jobbet som är relevant. Du behöver aldrig bli klar även om det skulle kännas bättre att berätta för sina barn att du klarade det.

Jag var i samma sits som dig fast på teknisk fysik jag ville hoppa av men jag valde att bita ihop. Men det tog c.a. 7,5 år för mig att bli klar. Nu är arbetsgivarna mer intresserad av vissa certifikat jag har och vad jag kan än min utbildning.

Håller med om i princip allt, men med ett tilläggg.
Internationellt kan avsaknad av examina bli tydligare, även senare i karriären. När jag jobbade i Sverige brydde sig ingen, men där jag sitter nu är det väldigt mycket tydligare - till den grad att tyskar med doktorsexamen till och med _heter_ Dr! Så när du disputerat heter du Dr Sunshine och inte bara Sunshine (nu var det ju ett extremt illa valt exempel eftersom det är ditt nick, men du fattar)

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Snabbfråga till alla er "vuxna"! Jag känner ibland väldig stress om att jag vill dra igång karriär och köpa bostad och allt som kommer att skaffa sitt första jobb. Tänker man någonsin tillbaka och känner att man skulle velat börjat jobba ännu tidigare/senare? Ångrar man sådant?

Dagens ungdom, alltid så stressade över att få ihop ett perfekt liv ... Skämt åsido, jag kände väl likadant någon kort stund där mellan 25 och 30 när ens vänner började bli klara med studier, skaffade familj, etc. När jag tänker tillbaka på det så var det långt ifrån alla vänner, men just där och då kändes det som att jag (som dessutom var ett par år äldre) hamnade på någon slags efterkälke eftersom jag började plugga vid 27, utan familj etc.

Skulle jag ha gjort något annorlunda om jag kunde gå tillbaka i tiden? Ja, om jag vetat vad jag visste idag så skulle jag definitivt ha skippat ett par år där jag hattade mellan lågavlönade slitjobb och de år jag lade på att läsa till lärare. Inte för att jag ångrar det - det var vägen som tog mig dit jag är idag - utan för att det var tid som med facit i hand var bortslösade till ingen nytta utom just det: att skaffa facit.

Så ta det lugnt, du kommer att ha resten av livet på dig att jobba på din karriär (som ärligt talat är ett överskattat begrepp). Köpa bostad (vilket inte är något höjdarläge att göra just nu ändå) kommer att hinnas med det med.

Sannolikheten för att du i framtiden kommer att ångra vad du gjorde (och vad du inte gjorde) är större än att du ångrar när du gjorde det. Just saying.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Som titeln lyder studerar jag just nu 5:e och "sista" året på civ.ing. utbildningen inom datateknik i Linköping. Men jag står inför ett dilemma. Jag klarar nämligen inte av att avsluta min utbildning. Enligt "schema" bör jag vara mitt uppe i att skriva mitt ex-jobb i denna stund. Men p.g.a. släpande kurser har jag valt att skjuta upp det. Jag har ca 30 hp kurser kvarstående, alla inom matematik (envar1/2), fysik och signaler/regler/optimering. Många av kurserna ligger släpande från 2:an/3:an. Jag har nu avsatt tid för att klara av dessa, i min mening, otroligt svåra kurserna (och relativt ointressanta), men svart på vitt så klarar jag helt enkelt inte av att få godkänt i dom.

Du har lyckats med väldigt mycket hittills, om du bara ligger 30hp efter på sista året! Jag tycker du ska satsa för att få klart det det innan jobbkarriären om du har pengar så du klarar dig.

För mig tog utbildningen 6 år eftersom jag också behövde ta igen rester. Är nu 8 år in i arbetslivet. För självkänslans skull har det varit väldigt viktigt för mig att visa att jag kunde slutföra utbildningen som jag kämpade så hårt med. Kunde jag slutföra det så känns det som jag kommer kunna slutföra det mesta annat som är svårt. Jag kunde ta mer farmor på diplomering Stadshuset. Jag kan skriva det på mitt CV och säga det i intervjuer utan att behöva skarva på sanningen. Jag har fina pappersdiplom i ett skåp nånstans som är trevliga att se när man rotar efter något. Jobb och bra lön däremot går att få lätt ändå, så det är mest bara känslosamma skäl till att jag är glad att jag slutförde.

Som påpekats går inte matten att byta bort, här skulle jag rekommendera youtube som källa till kunskap och inspiration. Det är en så globalt vedertagen kurs att det finns väldigt mycket bra och inspirerande föreläsare. Och det är ganska tydligt vad man måste lära sig för att få godkänt, det bör inte kännas allt för oöverstigeligt om du väl lyckas få tillbaka lite motivation.

De andra kurserna i fysik/signaler m.m. låter svårare. Just signalteori var en sådan som bara var alldeles för svår för mig att klara, det tog stopp varje gång jag pluggade. Men där snackade jag med studievägledningen och de lyckades hitta en annan kurs jag kunde ta istället som var betydligt rimligare. De vill ju verkligen att du ska lyckas så utnyttja det!

Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av JtotheD:

Snabbfråga till alla er "vuxna"! Jag känner ibland väldig stress om att jag vill dra igång karriär och köpa bostad och allt som kommer att skaffa sitt första jobb. Tänker man någonsin tillbaka och känner att man skulle velat börjat jobba ännu tidigare/senare? Ångrar man sådant?

Jag tog både sabbatsår innan jag började studierna och bytte program så även om jag började jobba innan jag var klar med skolan var jag runt 24 innan det skedde. Har i efterhand tyckt att det hade varit skönt att börjar på direkten så jag hade börjat jobba ett år tidigare.

Permalänk
Medlem

Förstår dig helt.
Läser visserligen 3årig högskoleingenjör, men känner att det räcker nu. Hade inte fixat att läsa två år till i dagsläget men är sjukt stolt över att ha tagit mig så här långt, examen till sommaren och bara 1 släpande kurs.
Det låter som att du beskriver hur jag har mått under det senaste året när du beskriver dina känslor, allt bara suger. Att du tagit dig till sista året med enbart 30 hp efter dig är grymt, finns så många som inte kommer så långt.
Som andra skriver, har du tagit dig såhär långt kommer du fixa resten när du känner att motivationen kommer tillbaka.

Nu vet jag inte vilken litteratur ni har i Analyskurserna, men vill slå ett slag för Jonas Månsson. Han går igenom och förklarar många av de jobbigare begreppen och teorierna i analysen på ett sätt som verkligen fick mig att förstå. Det slutade med att jag skippade de vanliga föreläsningarna till förmån för Jonas videos.

Här är en hjälte som samlat ihop alla Jonas videos till spellistor kring olika kapitel och begrepp. Testa och se om det fungerar för dig också.
https://www.youtube.com/channel/UC1_7ioatVSk3vPW7E4fj3mw/play...

Följ de andras tips. Titta på gamla tentor, försök hitta mönster i vilka uppgifter som alltid återkommer och fokusera på dessa. När du känner dig bekväm med dem kan du börja vidga dina kunskaper kring de andra områdena.

Lycka till, du fixar det! 👊

Visa signatur

|| Chassi Fractal Design Define R3 || PSU Corsair 650W modular || MOBO MSI Z68A-GD65 (G3)|| CPU Intel® Core™ i7 2600k
|| GPU
Sapphire Nitro R9 390 || Minne 8GB Corsair XMS3 DDR3 @ 1600MHz || SSD Samsung 830 256GB|| OS Win 10 Pro || Gear Dell U2412M, Samsung 226BW || Logitech G500 || Corsair K70|| ATH-M50x <3 ||

Permalänk
Medlem

Jag gjorde aldrig klart sista kursen. Fick höra att det skulle vara ett stort misstag, men jag fick tag i ett jobb som jag gillade och så blev det bara så. Har nu bytt jobb ett antal gånger och ingen har frågat vad jag är utbildad till. Så jag ångrar mig inte.

Kan tänka mig att det spelar större roll om man ska forska eller liknande. Men för mig som systemutvecklare så har det kvittat.