Intel Arc ”Alchemist” uppges sikta över Nvidias riktpriser

Permalänk
Melding Plague

Intel Arc ”Alchemist” uppges sikta över Nvidias riktpriser

Enligt uppgift tar Intel inte sikte på lägre prisnivåer än de etablerade grafikkortstillverkarna, även om priserna på korten i butik möjligtvis blir lägre.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

"även om korten i butik möjligtvis blir lägre" -> "även om korten i butik möjligtvis blir billigare" eller "även om priset i butik möjligtvis blir lägre"

Permalänk
Avstängd

Spänningen stiger! Eftersom det bara är spekulation än så länge, så får man väl ta allt med en nypa salt, men om priset är en indikator så borde prestandan vara likvärdig eller bättre än motsvarande nvidia kort eftersom man måste anpassa sig efter konkurrensen. Men vi får försöka att vara lite tålmodiga bara xD

Permalänk
Medlem

Dom har alltså problem med tillgängligheten och har inget att sälja så då prissätter man den så ingen vill köpa...

Aja, bara en fundering så här i det fina vädret.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Pibben:

"även om korten i butik möjligtvis blir lägre" -> "även om korten i butik möjligtvis blir billigare" eller "även om priset i butik möjligtvis blir lägre"

Tack, kirrat! Använd gärna rättningsfunktionen i botten av artikeln så går det snabbare för oss att korrigera eventuella typos.

Permalänk
Medlem

Är livrädd för Intel's grafikdrivrutiner, så jag kommer inte köpa ett när de släpps. Lär vänta minst några månader.

Visa signatur

5G 9900k < EKWB LC > RTX2080S | Corsair 32GB C16@3.4G
Asus Z390-F | Seasonic Focus Platinum 750W | XB271HU
970EVO 500GB | Sennheiser HD650 + LCX+SDAC | 20TB TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Det verkar som om att grafikkortstillverkarna räknar med att alla som är intresserade av grafikkort har välbetalda jobb inom IT-sektorn och kan lägga ut hur mycket pengar som helst på grafikkort utan problem.

Permalänk
Medlem

Om en månad är nog Nvidia så gott som nere på MSRP på 3070 och under. Vette fan hur Intel tänker om de behåller priserna då, såvida inte lagren av Ampere och RDNA2 torkar ut redan i sommar. I så fall har väl spekulanter på kort i mellanklassen inte mycket att välja på.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Dom har alltså problem med tillgängligheten och har inget att sälja så då prissätter man den så ingen vill köpa...

Aja, bara en fundering så här i det fina vädret.

"problem med tillgängligheten" är ju en relativ fråga. Bara för att du inte vill köpa till det priset betyder inte att andra inte vill göra det?

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt att sikta högre än bluff och hittepå-priser...

Permalänk
Medlem

Så Intel kommer att gå på en teoretisk prestandanivå och prissätta direkt efter den.
Och ignorerar fullständigt det faktum att det finns ett motstånd till att byta märke.

Och framförallt all mjukvara som redan finns och fungerar bra med konkurrenterna som dessutom har 20+ års försprång i att utveckla drivrutiner.

En vild chansning här, men jag tror att Intel drar sig ur den diskreta grafikkortsmarknaden inom 2 år.

Permalänk
Medlem

Intel behöver nog ligga minst 10% under AMD i pris, som i sin tur bör ligga 10% under Nvidia, om de ska sälja till annat än testpersoner. Stabiliteten i korten kommer vara A & O, inte maxprestandan.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk

med tanke på att dom misslyckades helt förra gången med sin gpu och att den intigrerade gpu i deras intel prossesorer har alltid varit väldigt under presterande, även att dom har inget som bevisar att dom inte kommer sluta göra drivrutiner samma dag som dom ger upp på att göra grafik kort. så skulle jag säga att om dom inte presterar mycket bettre en amd och nvidia för samma pris så är man ju dum på ricktigt om man köper ett intel gpu. i alla fall innan deras grafik kort varit på marknaden i ett flertal år. för intel är rent av inte värda att ta samma pris per prestanda innan dom kan bevisa att dom kan stå för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Är livrädd för Intel's grafikdrivrutiner, så jag kommer inte köpa ett när de släpps. Lär vänta minst några månader.

This. Jag kommer sitta på läktaren ett bra tag efter släpp och följa hur Intels mjukvara och drivrutiner tas emot av spelarbasen. Men jag blir också jättegärna positivt överraskad.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Jag har lite svårt att se hur A750 skulle sälja för 350 dollar. Det är ju samma pris som RX 6600 ligger på just nu, och om man då får ett motsvarande kort från AMD i samma prisklass så ser jag inte varför man skulle köra Intel.

Men visst är det svårt att prissätta nu när priser går neråt samtidigt som vi inte riktigt vet hur nedstängningar i Kina och krig i Ukraina påverkar prisbilder och leveranskedjor. Själv tror jag inte riktigt på de här uppgifterna, helt enkelt för att jag tror att Intel slår fast det slutliga priset så sent som möjligt. Det här är antagligen rykten från Intel eller AIB-partners som säkert är minst nån vecka gamla, och det kan ha hänt en hel del sen de här nivåerna diskuterades.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

This. Jag kommer sitta på läktaren ett bra tag efter släpp och följa hur Intels mjukvara och drivrutiner tas emot av spelarbasen. Men jag blir också jättegärna positivt överraskad.

Är det inte i grunden samma Xe arkitektur som i iGPU hos tiger & alderlake? Lär väl ge oss en fingervisning vad vi har och vänta oss. Dvs, iaf enligt mina erfarenheter, väldigt inkonsekvent prestanda... Frågan är också hur mycket som ligger hos spelutvecklarna och hur mycket som ligger hos intel. @Yoshman brukar väl sitta på en del kunskaper här. Är det ens rimligt att förvänta sig att Intel kan lösa den situationen, eller kommer det mer eller mindre kräva att även spelutvecklarna faktiskt ser till att det funkar. Men oavsett så kräver det ju att Intel lägger resurser på att se till att det blir löst.

Nvidia har väl lagt väldigt mycket resurser på detta historiskt, och AMD lär väl få rätt mycket snålskjuts iom konsollsidan (framförallt då xbox tänker jag som även kör directx).

Angående priset så är det ju inte mycket slutsatser som går att dra, är ju som nämns i artikeln; är ju det faktiska priset i handeln som avgör.

Permalänk
Medlem

Ja, de måste sikta på lägre priser. Ingen vill betala samma pris för otrampad mark som för väl beprövad teknik. Men visst, låt dem sätta högre priser och skämma ut sig om det är det de vill. När man är ny så finns liksom noll utrymme för kaxighet men det har de uppenbarligen inte begripit. Ja ja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Då kan det väl spara på miljön o resurserna o lägga ner Arc nu på studs?

Vem kommer köpa ett Intel gfx kort som är dyrare än beprövade Nvidia? o dessutom så lär ju Intel kortet ha markant sämre gaming prestanda...

Permalänk
Medlem

Är det fler än jag som tycker det känns som en koordinerad prisfixering?
Om vi bortser från halo-produkterna; tycker jag fortfarande att priset för ett "high end gamingkort" nu för tiden tar en betydligt större del av månadslönen än vad det gjorde för 5-10 år sedan.

Eller är det bara jag som haft en urusel löneökning:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niclas:

Är livrädd för Intel's grafikdrivrutiner, så jag kommer inte köpa ett när de släpps. Lär vänta minst några månader.

All mjukvara innehåller fel, så förvänta dig inga underverk.
Vad du skall titta på är ledtiderna mellan släpp av mjukvaran, hur ofta släpps det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Då kan det väl spara på miljön o resurserna o lägga ner Arc nu på studs?

Vem kommer köpa ett Intel gfx kort som är dyrare än beprövade Nvidia? o dessutom så lär ju Intel kortet ha markant sämre gaming prestanda...

Lite så jag tänker också, man köper det väl mest för att det är lite häftigt. Med har en känsla av att det kommer ta bra lång tid att bli av med alla sorters buggar.

Sedan har Nvidia en hel del mjukvara som gör det möjligt att streama och spela in och allt vad de har. Så med det sagt är det märkligt att Intel ens vågar sätta den prislappen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det fler än jag som tycker det känns som en koordinerad prisfixering?
Om vi bortser från halo-produkterna; tycker jag fortfarande att priset för ett "high end gamingkort" nu för tiden tar en betydligt större del av månadslönen än vad det gjorde för 5-10 år sedan.

Eller är det bara jag som haft en urusel löneökning:)

Så gott som alla lönetagare, om man räknar inflation etc, har lägre netto idag jämfört med för bara 2-3 år sedan (högsta inflationen på 30 år).

Permalänk
Medlem

Dyrare och långsammare än konkurrenterna känns lite underligt i detta tidiga skede. Vi får väl se vad för "nödvändiga features" Intel kommer att skryta med när korten väl presenteras.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det Intel behöver uppfinna är en tidsmaskin, då skulle alla deras produkter vara en toppsäljare sen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Är det fler än jag som tycker det känns som en koordinerad prisfixering?
Om vi bortser från halo-produkterna; tycker jag fortfarande att priset för ett "high end gamingkort" nu för tiden tar en betydligt större del av månadslönen än vad det gjorde för 5-10 år sedan.

Eller är det bara jag som haft en urusel löneökning:)

Mellan 2011-2014 pendlade dollarn kring 6,50kr. Idag är den närmare 10kr. Den är svår att bortse från

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Antar att Intel om detta stämmer räknar kallt med att Kriget kanske inte bara fortsätter utan Eskalerar.

Kina troligen stänger ner mer av samhället och att deras Hamnar ej håkller öppetm most Väst.
Möjligt också att Sanktioner mot kina kommer hända om de völjer en mer östlig hållning i kriget.

Xeon bristen blir mer kraftig inom en snar framtid ?

Skuller gissa på att Intel har flertalet trådar i både Senaten och i Vita Huset och snappar upp vad som kommer hända inom den närmsta tiden ur ekonomisk synvinkel.

Vi skall inte glömma att Ryssland är en stor leverantör av grundvaror som behövs i moderna tillverkningsprocesser bland annat krestkort.

Tyvärr tyder allt just nu på ökade grundvarupriser och därmed saltade priser för oss vanliga dödliga.

Visa signatur

En Planka med Ryzen 3900X gör nu fler saker än vad mina tidigare (I7-4790K+i7-860) Gjorde tillsammans och jag kan samtidigt spela utan problem.

Teknisk utveckling är väldigt roligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Och framförallt all mjukvara som redan finns och fungerar bra med konkurrenterna som dessutom har 20+ års försprång i att utveckla drivrutiner.

Säger inte att de kommer bli bra men grafikdrivrutiner har ju intel sysslat med i många år.

Permalänk

De kommer antingen hamna på rätt prisnivå, vilket är under Nvidia och AMD, eller så kommer de inte bli sålda och Intel tvingas gräva ned dem i skogen. Svårare än så är det egentligen inte.

Visa signatur

PC: B550 TOMAHAWK | 5800X3D | Palit 4090 GameRock @2520 MHz, 925 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3600MHz CL16 | Peerless Assassin | WD Black SN850 1TB | Intel 660P 1TB | Seasonic Prime PX 1300W | Kolink Void X | Corsair iCUE ML120 RGB ELITE x4 | Arctic P12 x2 Kringutrustning: LG OLED55C15LA | Centrum subwoofer | Keychron K2 | Logitech G305 | PS5 DualSense Edge @8000Hz | Xbox trådlöst headset HTPC: Biostar B550MX/E PRO | 3600 @4.05 GHz, 1.22 V | ASUS 1070 Turbo @1822 MHz, 2702 MHz, 943 mV | G.Skill Trident Z 2x16GB 3200MHz CL14 | Dark Rock TF 2 | Crucial P3 1TB | Intel AX200NGW | Cougar GEX 750W | SilverStone GD09 | Finlux 40FLHY127B ROG Zephyrus G14: 4800HS | 1660 Ti Max-Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joppis:

This. Jag kommer sitta på läktaren ett bra tag efter släpp och följa hur Intels mjukvara och drivrutiner tas emot av spelarbasen. Men jag blir också jättegärna positivt överraskad.

Förlåt... Kunder inte låta bli.