Playstation 2 halva skärmen syns ej

Permalänk
Medlem

Playstation 2 halva skärmen syns ej

Hej allihopa! Köpte nyss ett ps2 slim, när jag kopplar ihop den med min tv så är det som att botten av skärmen i spelet försvinner, när jag försöker spela sims tex så kan jag inte se humörpanelen eller knappar som är där nere. Hoppas ni förstår vad jag menar. Är det fel på min tv eller finns det någon sladd man kan köpa för att lösa detta? Kräver ingen top notch grafik men vill bara kunna se hela skärmen. Är väldigt oteknisk så om ni vet en lösning länka gärna allt jag behöver köpa 😂

Har denna tv; https://www.netonnet.se/art/tv/samsung-ue32t4305akxxc/1012232...

Permalänk
Rekordmedlem

Hur kopplar du in konsolen till tvn?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Du borde ha en inställning i TVn där du ställer in aspect ratio, brukar kallas lite olika, kan vara "Bildformat" eller något. Där inne borde du hitta alternativ som Widescreen, Zoom, Standard, 16:9, 4:3, Orginal osv, prova hoppa mellan dem och se om någon av dem fixar det.

Visa signatur

Desktop: 9800X3D, RTX 5090 FE, Asrock A620I, 32 GB RAM, FD Ridge, PG32UCDP
Laptop: MacBook Pro 16", M3 Max (16C CPU, 40C GPU), 48 GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Du borde ha en inställning i TVn där du ställer in aspect ratio, brukar kallas lite olika, kan vara "Bildformat" eller något. Där inne borde du hitta alternativ som Widescreen, Zoom, Standard, 16:9, 4:3, Orginal osv, prova hoppa mellan dem och se om någon av dem fixar det.

Testat dem alla, kan justera bilden lite i själva spelen men kan fortfarande inte se det längst ner 😭

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hur kopplar du in konsolen till tvn?

Köpte denna, så kopplar in sladden som är med på bilden

https://nostalgibutiken.com/butik/playstation-2/playstation-2...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jukelia:

Köpte denna, så kopplar in sladden som är med på bilden

https://nostalgibutiken.com/butik/playstation-2/playstation-2...

Det är en kompositkabel med en adapter till scartkontakt på bilden men du kopplar väl in kompositen direkt i tvn utan att använda scartadaptern ? Har du några inställningar för kompositvideoingången tex overscan och bildformat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är en kompositkabel med en adapter till scartkontakt på bilden men du kopplar väl in kompositen direkt i tvn utan att använda scartadaptern ? Har du några inställningar för kompositvideoingången tex overscan och bildformat ?

Sorry är så dålig på sånt här haha, men kopplar in den precis som den är i tvn. Har ingen ingång för den röda, gula och vita kabeln så använder den där lilla grejen som följde med för att stoppa in i tvn

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jukelia:

Sorry är så dålig på sånt här haha, men kopplar in den precis som den är i tvn. Har ingen ingång för den röda, gula och vita kabeln så använder den där lilla grejen som följde med för att stoppa in i tvn

Du kopplar alltså med scart, hur som helst så är väl bilden i 4:3 format från konsolen och du kan behöva ställa in det i tvn på nått sätt för den är väl annars 16:9 och gör nån automatisk sak som går fel så halva bilden försvinner.

Visa signatur