Asus visar upp sin första NVME-enhet

Permalänk
Melding Plague

Asus visar upp sin första NVME-enhet

Asus har släppt en förhandstitt som visar en ny NVME-enhet som företaget väntas lansera under bolagets Boundless-evenemang senare i maj.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Bilden i fråga erbjuder inte allt för mycket information om den nya enheten

Den är så snabb att den suger ur själen ur moderkortet, det ser man på bilden.

Permalänk
Medlem

Ingen RGB!

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG - ASUS TUF X670E Plus - Ryzen 7600X / H150i Elite LCD - Corsair 32GB DDR5 @6000 - 7900XT OC TUF - Gigabyte nVme 500GB OS-PRG - Kingston NV2 2TB - 4TB HDD x 2 - SteelS Apex 7 + Razer Viper Ultimate - SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S - AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra eller Asus? 😋

Generellt är väl ASUS hårdvarugrejer rätt okej?
Har sällan upplevt några problem med det jag köpt, även om dem kanske inte har samma mytiska status som för 10-15 år sedan...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Gillar också asus men de ökar markant priserna hela tiden vilket är trist. Se övre ligan av moderkort eller deras nya nätagg, helt sjukt.

Kan hoppas de använder bra kretsar i denna så den kan slåss i toppen med Seagate Firecuda 530 och Kingston Fury Renegade.

Permalänk
Medlem

Fast detta kan omöjligt vara mer än själva kretskortet och lite färg som är Asus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast detta kan omöjligt vara mer än själva kretskortet och lite färg som är Asus.

Du är inte ensam att tro det. Från den länkade källan:

"Given that this is Asus’s first hooray into internal SSDs, we believe it is reasonable to assume that the company is using a turnkey solution, yet with some customizations to justify the Asus ROG branding."

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra eller Asus? 😋

Branus?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Fast detta kan omöjligt vara mer än själva kretskortet och lite färg som är Asus.

Skrivet av Joppis:

Du är inte ensam att tro det. Från den länkade källan:

"Given that this is Asus’s first hooray into internal SSDs, we believe it is reasonable to assume that the company is using a turnkey solution, yet with some customizations to justify the Asus ROG branding."

Nej, det lär ju helt klart inte vara någon alldeles egen lösning som Asus tagit fram iaf.
Sedan finns det ju viss möjlighet att det gjorts några anpassningar, men det kan ju vara ett rent klistermärkesjobb också.

(hooray? foray?)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

När ska Asus lansera moderkort med inbyggd NVME-krets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

När ska Asus lansera moderkort med inbyggd NVME-krets?

Varför skulle man vilja ha det? Byta ut hela moderkortet för att flash har gått sönder? Nej tack.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Bra eller Asus? 😋

Min gissning är att det kommer att stå "Asus" på produkterna, folk kommer betala för att det står "Asus" - men samma komponenter (kontrollkrets, minneskretsar) kommer gå att hitta i billigare produker. Hade det däremot stått "Abit" på dem, så hade jag givetvis köpt.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Spelar ingen som helst roll vilket märke det är.
Prestanda/kr är enda som betyder något för min del (och annat som stabilitet osv såklart)

Min dator står undangömd i en möbel ändå, inget jag vill se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Hade det däremot stått "Abit" på dem, så hade jag givetvis köpt.

Bara om det varit ett brunbegiet PCB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Spelar ingen som helst roll vilket märke det är.
Prestanda/kr är enda som betyder något för min del (och annat som stabilitet osv såklart)

Min dator står undangömd i en möbel ändå, inget jag vill se.

Jo, för SSD spelar det faktiskt lite roll, inte minst när det gäller garanti.
Det andra som skiljer sig är om tillverkarna vidareutvecklar firmwaret, för det är det som gör störst skillnad på prestandan idag när det kommer till de flesta SDDer. Många företag kör på det firmware som de får från kontrollerkretstillverkaren utan att göra något, medans de mer seriösa tillverkarna brukar försöka förbättra den lite.

Permalänk
Medlem

nu vill jag ha Nvme Pci-e 5.0 för min 12900K gen 4 känns nja

när ska pci-e 5.0 komma egentligen för Nvme ? har inte hört nånting än

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem

Köper om de även lanserar med 2TB!

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Generellt är väl ASUS hårdvarugrejer rätt okej?
Har sällan upplevt några problem med det jag köpt, även om dem kanske inte har samma mytiska status som för 10-15 år sedan...

Asus gör mycket rätt vilket lett till att många av deras moderkort och grafikkort varit ganska solida val, men har haft mindre goda erfarenheter av vissa andra Asus-brandade prylar. Generellt är jag inte intresserad av att köpa saker för att de har ett visst varumärke på en flashig etikett, utan jag är bara intresserad av prylar som lever på sina egna meriter.

När det gäller en SSD så hänger ju mycket av dugligheten på firmware samt eventuella uppdateringar, och där har jag inget stort förtroende för Asus då de ibland till synes har svårt att uppdatera firmware/BIOS på relativt nyligen släppta grejer. Av samma skäl väljer jag hellre en tekniskt något sämre SSD från en välrenommerad tillverkare med ett bra track record för eftermarknadssupport.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

nu vill jag ha Nvme Pci-e 5.0 för min 12900K gen 4 känns nja

när ska pci-e 5.0 komma egentligen för Nvme ? har inte hört nånting än

12900K och 690 chipset stödjer inte pci-e 5.0 för Nvme.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

12900K och 690 chipset stödjer inte pci-e 5.0 för Nvme.

Inte för M.2-platsen iaf. Antar att om man kör integrerad grafik och kopplar NVMe i x16-sloten så...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Satariel:

12900K och 690 chipset stödjer inte pci-e 5.0 för Nvme.

Om det släpps en Nvme med pci-e 5.0 så gör det visst att Z690 moderkort stöder det.

Visa signatur

[Intel Core i9@13900KF Raptor Lake@5,5Ghz Oc][Asus ROG Z790 HERO[G-Skill RGB 32GB 6600Mhz cL34][WD Back 2TB NvMe][2TB Samsung 970 Evo + 2x8Tb Samsung 870 Qvo spel disk][Msi RTX 4090 Gaming Trio-X][ASUS ROG Swift OLED PG48UQ][Windows 11][1000/1000Mbits Telia fiber][Razer Ornata Tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Inte för M.2-platsen iaf. Antar att om man kör integrerad grafik och kopplar NVMe i x16-sloten så...

Det hänger i sin tur på DMI 4.0-interfacet mellan CPUn och styrkretsen, som motsvarar 8x PCIe 4.0 på Z690. Det ska bli intressant att se hur långlivat DMI 4.0 blir nu när PCIe 4.0 verkar bli en parantes i historien. Föregångaren tillika hästkadavret DMI 3.0 (baserat på 4x PCIe 3.0) piskades ju med i över 6 års tjänst hos Intel, men hoppas att de kanske har en lite kortare produktcykel den här gången och släpper DMI 5.0 inom 1-2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pytonOrm:

Om det släpps en Nvme med pci-e 5.0 så gör det visst att Z690 moderkort stöder det.

Inte för M.2-platsen där är det fortfarande Pci-e 4.0 du får i så fall offra bandbredd för grafikkortet och köra i en Pci-e slot.

Visa signatur

[Gigabyte X570 Aorus Xtreme rev. 1.0][5950X][G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Trident Z Neo 16-16-16-36][ASUS GeForce RTX 3090 ROG Strix OC][Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB, Seagate FireCuda Gaming Hub 16TB][Noctua NH-D15 chromax.black][Corsair AX1600i][Xigmatek Elysium][Samsung S27B970D]