Twitter köps av Elon Musk

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Hur ska jag tolka det, ska jag tolka det som din lagliga rätt till yttrandefrihet eller är det bredare eller smalare än så?
Du använder SweC, det finns ingen yttrandefrihet här. De bestämmer vad som får diskuteras här.
Du behöver inte använda några sociala medier för att ha en åsikt om det iofs. Tycker du att ett privat företag får bestämma vad de ska ha på sin plattform? Om ja, varför ska inte Twitter få göra det?
Vi kan komma till det, jag tänkte bara få ett tydligt svar från dig först.

Lite osäker på den första fråga, och vad den avser?

Gällande din andra fråga så är det skillnad på yttrandefrihet, och att få bli publicerad.

Det första tycker jag att jag skall har rätt till i grundlagen, men det andra - att tvinga andra till att lyssna på, eller att publicera mina yttranden - tycker jag inte att jag kan kräva. Jag tycker alltså inte att man skall tvinga någon, varken Twitter eller SweC, att publicera mina inlägg. Det skall inte vara en rättighet (tycker jag).

Två olika saker, men som tyvärr blandas samman av många.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jag funderar mer på vad en "normal människa" ska ha det till?

Kan inte minnas en enda gång som jag känt, "åhh ett twitter konto skulle man ha".

Förutom nu kanske, då bäst svar ev. fås om jag skapar en tweet med frågan.

Fast då kan man också fråga sig vad som gör Dig "normal" gentemot någon som använder Twitter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Lite osäker på den första fråga, och vad den avser?

Gällande din andra fråga så är det skillnad på yttrandefrihet, och att få bli publicerad.

Det första tycker jag att jag skall har rätt till i grundlagen, men det andra - att tvinga andra till att lyssna på, eller att publicera mina yttranden - tycker jag inte att jag kan kräva. Jag tycker alltså inte att man skall tvinga någon, varken Twitter eller SweC, att publicera mina inlägg. Det skall inte vara en rättighet (tycker jag).

Två olika saker, men som tyvärr blandas samman av många.

Vissa i tråden anser att yttrandefriheten borde innehålla mer än vad den enligt lagen innehåller just nu, så jag undrade vilken definition du hanterar för att undvika att vi pratar bredvid varandra.

Intrycket jag fick av dina tidigare inlägg var att du var emot nuvarande censur på Twitter (se citatet), men om jag förstår dig rätt nu har du inga problem med hur Twitter fungerar? Varken nu eller i framtiden eftersom de själva får bestämma över sin plattform.

Skrivet av martinot:

Finns säkert över allt. Men det verkar helt klart dominera på vänsterkanten.

Bara att lyssna på debatten nu när Elon vill öka yttrandefriheten på Twitter. Det är klar övervikt bland vänstermänniskor som är emot detta. De vill oftast behålla en större censur med en mindre och smalare frihetskorridor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrShizzle:

Fast då kan man också fråga sig vad som gör Dig "normal" gentemot någon som använder Twitter?

Citerar Thåström, "Det är ni som e dom konstiga det är jag som e normal".

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Vissa i tråden anser att yttrandefriheten borde innehålla mer än vad den enligt lagen innehåller just nu, så jag undrade vilken definition du hanterar för att undvika att vi pratar bredvid varandra.

Intrycket jag fick av dina tidigare inlägg var att du var emot nuvarande censur på Twitter (se citatet), men om jag förstår dig rätt nu har du inga problem med hur Twitter fungerar? Varken nu eller i framtiden eftersom de själva får bestämma över sin plattform.

Nja, nu blandar du ihop logiken och blandar sammman vad yttrandefrihet är.

* Jag är för yttrandefrihet i grunden. Tycker det är en rätt trevlig princip ibland mänskliga rättigheter.

* Jag är kapitalist och för fritt företagande, inklusive att ägarna kan bestämma över sina egna produkter och tjänster som de erbjuder.

* Även om jag inte tycker det är rätt att jag skall kunna tvinga Twitter till att publicera min tyckanden, så innebär det ju inte att jag får lov att tycka till vad jag tycker om Twitters policy, inklusive genom att tex. skriva om det här på Swecs forum.

För att göra det lite enklare för dig att förstå hur yttrandefrihet fungerar, så kan jag rekommendera dig att se denna utmärkta sammanfattning:

https://youtu.be/jg5HbrawYPU?t=1086

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av martinot:

Finns säkert över allt. Men det verkar helt klart dominera på vänsterkanten.

Bara att lyssna på debatten nu när Elon vill öka yttrandefriheten på Twitter. Det är klar övervikt bland vänstermänniskor som är emot detta. De vill oftast behålla en större censur med en mindre och smalare frihetskorridor.

Jo, det stämmer. De på högerkanten jag tänker på är väl främst de som vill censurera "blasfemiska" saker eller nyliberaler med en Marx-inspirerad auktoritär fot. För de senare (och vänsterfolk) är liberal demokrati inte målet (i sig), historiecismen tvingar dem att vilja skaffa verktyg att nå de mål de förutspått att historien måste nå (se "right side of history"). Om inget annat spelar roll än 'målet med samhället' - vad ska man med yttrandefrihet då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

* Även om jag inte tycker det är rätt att jag skall kunna tvinga Twitter till att publicera min tyckanden, så innebär det ju inte att jag [inte, sic] får lov att tycka till vad jag tycker om Twitters policy, inklusive genom att tex. skriva om det här på Swecs forum.

Jag får bara inte ihop din logik. Du verkar vara emot Twitters nuvarande policy men samtidigt verkar du vara emot att folk inte vill ha Elons Twitter som du försöker argumentera med vad? Yttrandefrihet? Det är lite svårt att följa ett resonemang som bara informerar men som samtidigt ska vara din åsikt

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag får bara inte ihop din logik.

Såg du videon ovan om "yttrandefrihetskolan"?

Återkom inte förens du kikat på den. Då förstår du skillnaden, och vad yttrandefrihet är och inte är. Extremt tydlig.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Såg du videon ovan om "yttrandefrihetskolan"?

Återkom inte förens du kikat på den. Då förstår du skillnaden, och vad yttrandefrihet är och inte är. Extremt tydlig.

Jag har redan sett den, men den innehöll ingenting som jag inte redan visste. Det är inget komplicerat direkt. Nu tillbaka till mitt inlägg.

Edit:
Jag fiskar efter dina argument men det är lite svårt av någon anledning, du verkar övertygad om att jag inte förstår mig på yttrandefrihet istället
Det jag inte förstår är varför du anser att Twitter under Elon skulle vara bättre än nuvarande Twitter. Är det för att Elon tänker följa lagens definition av yttrandefrihet? Jag vill veta varför du anser att det är bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag har redan sett den, men den innehöll ingenting som jag inte redan visste. Det är inget komplicerat direkt. Nu tillbaka till mitt inlägg.

Edit:
Jag fiskar efter dina argument men det är lite svårt av någon anledning, du verkar övertygad om att jag inte förstår mig på yttrandefrihet istället
Det jag inte förstår är varför du anser att Twitter under Elon skulle vara bättre än nuvarande Twitter. Är det för att Elon tänker följa lagens definition av yttrandefrihet? Jag vill veta varför du anser att det är bättre.

Jag tycker iaf. det är mer sympatiskt om Elon flyttar Twitter i riktningen att inte lägga på så stor egen åsiktscensur/filter, och gå mer mot att följa yttrandefriheten som vi medborgare önskat (via våra politiker i en demokrati).

Men nu känns det mer som du försöker göra som en del politiker; gå omvägar runt het gröt, och hela tiden driva nya motfrågor i oändlighet, istället för att svara själva...

Vad tycker du själv (något du duckat i en 5-6 inlägg nu och fegat på)?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker iaf. det är mer sympatiskt om Elon flyttar Twitter i riktningen att inte lägga på så stor egen åsiktscensur/filter, och gå mer mot att följa yttrandefriheten som vi medborgare önskat (via våra politiker i en demokrati).

Men nu känns det mer som du försöker göra som en del politiker; gå omvägar runt het gröt, och hela tiden driva nya motfrågor i oändlighet, istället för att svara själva...

Vad tycker du själv (något du duckat i en 5-6 inlägg nu och fegat på)?

Frihet att uttrycka sig absolut, men har man miljoner följare och trycker ut lögner som får folk att göra farliga saker i samhället så tycker jag nog det är dumt ändå. En sak att tycka något, en annan är att ljuga för massorna...

Det omöjliga är ju att dra en gräns för vad som är okej eller inte, men att tydligt kunna till exempel markera inlägg som många läser som har uppenbara felaktigheter är bara rimligt som minimum i alla fall

Permalänk
Medlem

Känns bra att Elon köpte Twitter.
Hoppas folk ska få lov att yttra sig oavsett om dom har "rätt" eller "fel".

Permalänk
Medlem

Musk: Trump välkommen till Twitter

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/musk-trump-valkommen-t...

– Permanenta avstängningar borde vara extremt sällsynta och reserverade för konton som är botar, scam- eller spamkonton, sade Teslagrundaren Musk.

Sund inställning av Musk!

Börjar ju bra iaf!

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tycker iaf. det är mer sympatiskt om Elon flyttar Twitter i riktningen att inte lägga på så stor egen åsiktscensur/filter, och gå mer mot att följa yttrandefriheten som vi medborgare önskat (via våra politiker i en demokrati).

Men nu känns det mer som du försöker göra som en del politiker; gå omvägar runt het gröt, och hela tiden driva nya motfrågor i oändlighet, istället för att svara själva...

Vad tycker du själv (något du duckat i en 5-6 inlägg nu och fegat på)?

Lite ironiskt när jag fortfarande inte har fått något tydligt svar från dig utöver det jag redan visste innan vi började diskutera men okej. Jag kanske ska göra en video

Permalänk
Medlem

Även om man inte tycker om lögner så måste även dessa komma ut. Det är upp till betraktaren att bedöma om det är en lögn/felaktig uppgift. I annat fall så hade vi behövt ha en sanningsmyndighet som bestämmer vad som är sant respektive inte. Och då kommer frågan på hur pass bra deras träffsäkerhet hade varit.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Veni:

Även om man inte tycker om lögner så måste även dessa komma ut. Det är upp till betraktaren att bedöma om det är en lögn/felaktig uppgift. I annat fall så hade vi behövt ha en sanningsmyndighet som bestämmer vad som är sant respektive inte. Och då kommer frågan på hur pass bra deras träffsäkerhet hade varit.

Som Sanningsministeriet USA ska upprätta där Kongressen(?) ska bestämma vad som är sanning och lögn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Som Sanningsministeriet USA ska upprätta där Kongressen(?) ska bestämma vad som är sanning och lögn?

Ungefär. Just sådant vill man slippa och själv få bygga sin egen uppfattning.
Så som t.ex. EU gör just nu mot ryska nyhetsutlopp. Även om man inte tror på det som sägs/visas där så kanske det är bättre att låta folket själv bedöma sanningshalten. Annars liknar vi snart vissa länder i Mellanöstern och Asien.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det omöjliga är ju att dra en gräns för vad som är okej eller inte,

Det är inte omöjligt. Det finns redan avklarat i lagen gällande vad man får säga eller inte säga.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Lite ironiskt när jag fortfarande inte har fått något tydligt svar från dig utöver det jag redan visste innan vi började diskutera men okej. Jag kanske ska göra en video

Vad har du inte fått svar på?

Jag har ju svarat på precis allt extremt tydligt.

Du har däremot inte svarat på en enda fråga.

Detta börjar ju bli sjukt absurt och löjligt!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Hedersmedlem

@pine-orange @martinot Lägg ner tjafsandet, börjar bli tröttsamt att läsa dessa "aaah, men du då?"-inlägg

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/elonmusk/status/1525049369552048129

Vanligtvis gör man due diligence innan man lägger ett bud?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av pine-orange:

https://twitter.com/elonmusk/status/1525049369552048129

Vanligtvis gör man due diligence innan man lägger ett bud?

Och för de som inte vill, oavsett ägare, besöka Twatter, vad står det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av stgr:

Och för de som inte vill, oavsett ägare, besöka Twatter, vad står det?

"Twitter deal temporarily on hold pending details supporting calculation that spam/fake accounts do indeed represent less than 5% of users"

Förmodligen så vill han försöka backa ur med tanke på att Teslas aktier rasade efter anbudet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sarato:

"Twitter deal temporarily on hold pending details supporting calculation that spam/fake accounts do indeed represent less than 5% of users"

Förmodligen så vill han försöka backa ur med tanke på att Teslas aktier rasade efter anbudet.

Nja, nu läste du nog inte vad han skrev efteråt:

Citat:

Still committed to acquisition

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

https://twitter.com/elonmusk/status/1525049369552048129

Vanligtvis gör man due diligence innan man lägger ett bud?

Det är inga konstigheter med due dilligence efter man lagt ett bud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Det är inga konstigheter med due dilligence efter man lagt ett bud.

Visst men du gör inte hela DD efteråt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Visst men du gör inte hela DD efteråt.

Ser inget konstigt med det heller, även om historien inte förtäljer hur mycket som gjorts innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Ser inget konstigt med det heller, även om historien inte förtäljer hur mycket som gjorts innan.

Jag förstår inte hur du menar, menar du att all DD kan ske efteråt eller håller du med mig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Jag förstår inte hur du menar, menar du att all DD kan ske efteråt eller håller du med mig?

Hela processen kan ske efteråt. Det är ett avtal som inträdes stegvist. I början behöver det inte vara mer än att båda parter är överens om att göra affär under vissa förutsättningar. Därefter arbetar man fram detaljerna och granskar allt i sömmarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Hela processen kan ske efteråt. Det är ett avtal som inträdes stegvist. I början behöver det inte vara mer än att båda parter är överens om att göra affär under vissa förutsättningar. Därefter arbetar man fram detaljerna och granskar allt i sömmarna.

Vad baseras köpesumman på då?