Köpråd underhållningsskärm 27-32 tums 4K (till Mac mini M1)

Permalänk
Inaktiv

Köpråd underhållningsskärm 27-32 tums 4K (till Mac mini M1)

Är på jakt efter en underhållningsskärm som ska fungera både som datorskärm och för TV-tittande (program/film/serier). Mina önskemål är förutom bra bild och färger, 4K-upplösning, bra inbyggt ljud, fjärrkontroll samt höj- och sänkbar fot/stativ. Kommer att kombineras med Mac mini M1.

Jag kikar på följande:

Samsung Smart Monitor M8 - uppfyller alla krav på pappret och mer (kommer med webbkamera), men är osäker på om VA-panel är en bra panel? Jag är ingen som sysslar med foto- och videobehandling på hög nivå men det är något jag gillar att göra ibland som amatör/hobby.

BenQ EW3280U - verkar uppfylla mina krav bortsett från höj- och sänkbar fot. Ska ha bättre inbyggda högtalare men oklart om de är likvärdiga Smart Monitor M8 från Samsung.

BenQ EW2780U - samma som EW3280U tror jag fast mindre och mindre/annat färgomfång.

Sen finns BenQ EW2880U men höj- och sänkbar fot men den verkar ha sämre högtalare.

32-tum är maxstorleken för att kunna fungera både som datorskärm och TV. Frågan är om 32-tum kanske ändå blir för stort som datorskärm. Skrivbordet är 70 cm djupt.

Man kan givetvis använda vanliga TV-apparater som bildskärm också men det är inte rekommenderat för närarbete/datorarbete. Sitter således mer framför datorn än framför TV, därför prioriterar jag datorarbete framför TV-tittande.

Har ni förslag på andra bildskärmar?

Vill också förtydliga att jag inte bryr mig om uppdateringsfrekvens. Jag spelar inga spel.

Bryr mig även om inbyggt ljud då det vore skönt att slippa köpa och "klottra ner" med externa högtalare. Alltid varit nöjd med det inbyggda ljudet i (billiga) TV-apparater även om jag vet att vissa kräver mer. Så länge jag hör ordentligt så är jag nöjd dvs. tillräckligt hög ljudnivå.

Ändrade rubrik och utvecklade texten.
Permalänk
Keeper of the Bamse

Det är rea på LG Oled 48 C1 eftersom nu är C2-orna på väg in. Då får du OLED, HDR och 4k i 120hz (Det spelar visst roll, även vid skrivbordet, och därmed basta )

Det är stort, men man vänjer sig snabbt. 70cm djupt skrivbord är ju ganska OK ändå. Väggmontera den gärna ändå.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Enligt mig är 32” för stort, 27” är sweetspot för ett normalt skrivbord.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Printscreen:

Det är rea på LG Oled 48 C1 eftersom nu är C2-orna på väg in. Då får du OLED, HDR och 4k i 120hz (Det spelar visst roll, även vid skrivbordet, och därmed basta )

Det är stort, men man vänjer sig snabbt. 70cm djupt skrivbord är ju ganska OK ändå. Väggmontera den gärna ändå.

Haha, skulle inte tro det. Om jag främst var ute efter en TV så absolut, men inte som datorskärm. Väggmontering är uteslutet.

Skrivet av anon300311:

Enligt mig är 32” för stort, 27” är sweetspot för ett normalt skrivbord.

Tror det stämmer för de flesta, men det kanske beror på skärmens upplösning och skrivbordets djup. Mitt skrivbord är ändå ganska djupt och jag läste att 4K på 32-tum kräver ett avstånd på 61 cm. Källa: https://www.benq.eu/sv-se/knowledge-center/knowledge/whats-th...

Ska försöka hitta en 32-tums skärm i butik och känna efter själv.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon315148:

Haha, skulle inte tro det. Om jag främst var ute efter en TV så absolut, men inte som datorskärm. Väggmontering är uteslutet.

Tror det stämmer för de flesta, men det kanske beror på skärmens upplösning och skrivbordets djup. Mitt skrivbord är ändå ganska djupt och jag läste att 4K på 32-tum kräver ett avstånd på 61 cm. Källa: https://www.benq.eu/sv-se/knowledge-center/knowledge/whats-th...

Ska försöka hitta en 32-tums skärm i butik och känna efter själv.

Kör 27” 4k i ett normaldjupt skrivbord tror de är 50 eller 60cm djupt.
Skalar de till 1440p för att få retina känsla

Permalänk
Inaktiv

Uppdaterat text och rubrik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon315148:

Är på jakt efter en underhållningsskärm som ska fungera både som datorskärm och för TV-tittande (program/film/serier). Mina önskemål är förutom bra bild och färger, 4K-upplösning, bra inbyggt ljud, fjärrkontroll samt höj- och sänkbar fot/stativ. Kommer att kombineras med Mac mini M1.

Hittade du något/har du köpt nån? Jag är själv ute efter en skärm till husvagnen. Absolut max är 28" och den behöver ha fjärrkontroll och gärna 4K. Helst extern strömadapter så jag slipper omvandlaren, men det verkar vara ovanligt på skärmar över 24 tum.

Lutar åt en Benq EW2880U + en Apple TV, men det blir i överkant pengamässigt med tanke på att den kommer användas några veckor om året...

Jag har även tittat på Samsung Smart Monitor M5 (27 tum), men den har märkligt nog bara wifi och inget ethernet-uttag. Annars är den vettig "allt i ett" vilket gör att jag slipper Apple TV'n.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SnabelostSWE:

Hittade du något/har du köpt nån? Jag är själv ute efter en skärm till husvagnen. Absolut max är 28" och den behöver ha fjärrkontroll och gärna 4K. Helst extern strömadapter så jag slipper omvandlaren, men det verkar vara ovanligt på skärmar över 24 tum.

Lutar åt en Benq EW2880U + en Apple TV, men det blir i överkant pengamässigt med tanke på att den kommer användas några veckor om året...

Jag har även tittat på Samsung Smart Monitor M5 (27 tum), men den har märkligt nog bara wifi och inget ethernet-uttag. Annars är den vettig "allt i ett" vilket gör att jag slipper Apple TV'n.

Inte köpt något än och jag har tänkt om. Istället för att fokusera på fjärrkontroll och inbyggt ljud så fokuserar jag istället på inbyggd USB-hubb.

Med det sagt är skärmen du länkar ett bra alternativ. Samsungs smarta bildskärmar är väldigt intressanta men saknar precis som du skriver Ethernet-uttag.

Du skriver dock att den ska användas några gånger per år i husvagn. Hur får du in trådbundet Internet till husvagnen?

Alternativ till AppleTV är Chromecast TV som kostar mindre (kan köpa en Ethernet adapter t.ex. denna: https://www.amazon.se/Cable-Matters-Gigabit-Ethernet-laddning/dp/B08NXS46DN). Fast vad ska skärmen användas till förutom "TV-tittande"? Tänker att det finns ju TV-apparater också om det är primära syftet. I mitt fall är det tvärtom det sekundära syftet.