Är på jakt efter en underhållningsskärm som ska fungera både som datorskärm och för TV-tittande (program/film/serier). Mina önskemål är förutom bra bild och färger, 4K-upplösning, bra inbyggt ljud, fjärrkontroll samt höj- och sänkbar fot/stativ. Kommer att kombineras med Mac mini M1.
Jag kikar på följande:
Samsung Smart Monitor M8 - uppfyller alla krav på pappret och mer (kommer med webbkamera), men är osäker på om VA-panel är en bra panel? Jag är ingen som sysslar med foto- och videobehandling på hög nivå men det är något jag gillar att göra ibland som amatör/hobby.
BenQ EW3280U - verkar uppfylla mina krav bortsett från höj- och sänkbar fot. Ska ha bättre inbyggda högtalare men oklart om de är likvärdiga Smart Monitor M8 från Samsung.
BenQ EW2780U - samma som EW3280U tror jag fast mindre och mindre/annat färgomfång.
Sen finns BenQ EW2880U men höj- och sänkbar fot men den verkar ha sämre högtalare.
32-tum är maxstorleken för att kunna fungera både som datorskärm och TV. Frågan är om 32-tum kanske ändå blir för stort som datorskärm. Skrivbordet är 70 cm djupt.
Man kan givetvis använda vanliga TV-apparater som bildskärm också men det är inte rekommenderat för närarbete/datorarbete. Sitter således mer framför datorn än framför TV, därför prioriterar jag datorarbete framför TV-tittande.
Har ni förslag på andra bildskärmar?
Vill också förtydliga att jag inte bryr mig om uppdateringsfrekvens. Jag spelar inga spel.
Bryr mig även om inbyggt ljud då det vore skönt att slippa köpa och "klottra ner" med externa högtalare. Alltid varit nöjd med det inbyggda ljudet i (billiga) TV-apparater även om jag vet att vissa kräver mer. Så länge jag hör ordentligt så är jag nöjd dvs. tillräckligt hög ljudnivå.