Permalänk

Firefox-problem

Jag undrar vad som är fel då jag inte kan hämta filer från Firefox. Då det funkar bra med Opera kan det inte vara Windows-inställningar som ställer till det, men jag kommer inte på nåt fast jag kollat alla inställningar. Inte ens PDF eller dylikt funkar inte. Får bara en ruta "misslyckad"

Permalänk
Rekordmedlem

Med Firefox eller från Firevoxx ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Kontrollera t.ex. att du ställt in mapp för nedladdade filer under; Redigera/Inställningar/Allmänt/Filer & Program

Har du något Antivirus-program som kanske ställer till det?

När började problemet? Har du t.ex. installerat några nya tillägg på sista tiden? (Pröva i så fall att starta Firefox i säkert läge , så märker du om det är relaterat till tillägg)

PS. Tips: När du skriver en fråga: Skriv gärna vilket operativsystem (t.ex. Windows 10) du använder och vilken version av programmet (Firefox v.100), så blir det lättare för de som försöker hjälpa till DS.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

Kontrollera t.ex. att du ställt in mapp för nedladdade filer under; Redigera/Inställningar/Allmänt/Filer & Program

Har du något Antivirus-program som kanske ställer till det?

När började problemet? Har du t.ex. installerat några nya tillägg på sista tiden? (Pröva i så fall att starta Firefox i säkert läge , så märker du om det är relaterat till tillägg)

PS. Tips: När du skriver en fråga: Skriv gärna vilket operativsystem (t.ex. Windows 10) du använder och vilken version av programmet (Firefox v.100), så blir det lättare för de som försöker hjälpa till DS.

Jag hade"fråga varje gång var filerna ska sparas" men testade nu att ange mapp. Det hjälpte inte. Jag har bara Windows Defender.
Windows 11 och Automatiska uppdateringar på, nyaste " 100.0 64-bitars

Permalänk
Rekordmedlem

Installera om Firefox eller prova åtminstone att skapa en ny användarprofil, dvs stäng FF och sök efter nedanstående
firefox.exe -ProfileManager
Och skapa en ny "orörd" profil.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Installera om Firefox eller prova åtminstone att skapa en ny användarprofil, dvs stäng FF och sök efter nedanstående
firefox.exe -ProfileManager
Och skapa en ny "orörd" profil.

Inaktiverade tillägg hjälpte inte. Känns lite för jobbigt att installera om eller skapa ny profil. Det är nog enklare använda andra webbläsare vid behov. Men jag gillar Firefox, men hade varit kul att reda ut vad som är fel.......... Tack för försöken iaf !!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Inaktiverade tillägg hjälpte inte. Känns lite för jobbigt att installera om eller skapa ny profil. Det är nog enklare använda andra webbläsare vid behov. Men jag gillar Firefox, men hade varit kul att reda ut vad som är fel.......... Tack för försöken iaf !!

Hur ser det ut om du kollar här för filtyperna du provar ladda ner?

Sen finns ju det här om du inte kollat: https://support.mozilla.org/sv/kb/cant-download-or-save-files

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

När du startat i felsäkert läge kan du också pröva att bocka i "Återställ alla inställningar till Firefox standard" och trycka "Gör ändringar och starta om" så borde, om något råkat strula till sig med dessa, du slippa att ominstallera (vilket du kanske ska göra, för då kommer du gå igenom stegen som har med brandväggen att göra igen).

När du ändå är där kan du öppna Filhämtaren (Crtl+Shift+Y) och "Rensa hämtningar"

Visa signatur

🖥️:Phanteks Enthoo Evolv X | Ryzen 7 7800X3D | Arctic Freezer II 420 | 6x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Asus B650 ProArt Creator | 32Gb Corsair Vengeance 6000Mhz CL30| Samsung 990 Pro 2+1TB | ASUS TUF 3080 12Gb | Corsair RM1000x Shift | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | Ducky One 3 Mini RGB |

Permalänk
Skrivet av orginallinus:

När du startat i felsäkert läge kan du också pröva att bocka i "Återställ alla inställningar till Firefox standard" och trycka "Gör ändringar och starta om" så borde, om något råkat strula till sig med dessa, du slippa att ominstallera (vilket du kanske ska göra, för då kommer du gå igenom stegen som har med brandväggen att göra igen).

När du ändå är där kan du öppna Filhämtaren (Crtl+Shift+Y) och "Rensa hämtningar"

Det blir alltid så här oavsett vad jag gör. Rensat alla cookies webbdata mm. också

Permalänk
Avstängd

Har olika Firefox versioner inklusive 100.0 64-bitars. Skicka över länken till något Du inte kan ladda ner så kan vi testa.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Det blir alltid så här oavsett vad jag gör. Rensat alla cookies webbdata mm. också http://www.bilddump.se/bilder/20220511183909-95.174.66.38.jpg

Märkligt... Jag har då inga problem med att öppna, eller hämta hem filen i Firefox.

Är det .pdf-filer som är problemet, se till att det står som @BergEr skrivit om filtyper i ovan.

Har du prövat att installera om Firefox? Om det är något med Windows brandvägg som är problemet, så kanske det kan ordna det? ... Pröva t.ex. att köra Firefox som admin genom att högerklicka på genvägen och välja "kör som adminsitratör" (ursäkta om jag är övertydlig, menar inte att vara von der oben... )

Edit: Du kan också skriva in about:support i adressraden och välja "Återställ Firefox". Då skapar du en ny profil som återställer Firefox till "fabriksläge", men behåller dina bokmärken och lösenord. Dock försvinner addonsÄ/tillägg så dem får du installera igen i så fall.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/refresh-firefox-reset-ad...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparvuggla:

Det blir alltid så här oavsett vad jag gör. Rensat alla cookies webbdata mm. också http://www.bilddump.se/bilder/20220511183909-95.174.66.38.jpg

Skrivet av orginallinus:

Märkligt... Jag har då inga problem med att öppna, eller hämta hem filen i Firefox.

Är det .pdf-filer som är problemet, se till att det står som @BergEr skrivit om filtyper i ovan.

Har du prövat att installera om Firefox? Om det är något med Windows brandvägg som är problemet, så kanske det kan ordna det? ...

Edit: Du kan också skriva in about:support i adressraden och välja "Återställ Firefox". Då skapar du en ny profil som återställer Firefox till "fabriksläge", men behåller dina bokmärken och lösenord. Dock försvinner addonsÄ/tillägg så dem får du installera igen i så fall.

https://support.mozilla.org/en-US/kb/refresh-firefox-reset-ad...

Jag kunde öppna PDF filen med senaste Firefox installerad hos mig. OS: Windows 10

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Provade nu själv på https://www.hsb.se/contentassets/a0e5030a723a470eafb53d1f31d1...

Var inga problem.
Firefox 100.0 64-bitar utan några tillägg. Den är dock inställd på att rensa alla uppgifter vid stängning(kakor, inloggningar, cache m.m.).

EDIT:
Har Du förresten problem med filer från andra adresser eller är det bara denna?
Kör Du med någon proxy-server lösning där hemma?

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk

Kollat loggen på windows defender?

Kan mycket väl vara så att den blockerar nedladdningen för den tror filen är ett hot eller att den satt firefox i sandlådan nån gång så den inte längre har rättigheterna för att spara filer på dina lagringsenheter.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

Tack alla för era svar. Felet ligger nånstans i profiler. Inga filer går att hämta, provade stänga av Defender en stund, ingen skillnad. Men jag har sett efter att kollat efter eran teorier att det finns två profiler, och enl. Mozilla KAN det ställa till problem om man har mer än en. Jag ska återställa Firefox, det löser nog detta enklast. Att installera om tillägg blir inte så jobbigt, men bokmärken och lösen vill jag ha kvar. Tack och trevlig helg !!!!!

Permalänk
Medlem

Finns det ledigt utrymme på partitionen?

Edit: såg att du kommit fram till problemet ligger troligen i profiler, ska gå att exportera bokmärken och inställningar,
minns inte på rak arm hur man gör det.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Rekordmedlem

Det går att backupa men det kan vara dumt om man tar med sig fel men man kan prova och se hur det går.
https://support.mozilla.org/en-US/kb/back-and-restore-informa...
Lösenord/inloggningsuppgifter borde man kanske passa på att låta en lösenordshanterare ta hand om.

Visa signatur