Portabel AC inför sommaren [Samlingstråd]

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Är ju fortfarande en väldigt snygg lösning Jag svor rätt mycket själv när jag upptäckte det efter att ha krånglat med att klippa till en plastlåda och sätta dit med aluminiumtejp. Fick bli en ny plastlåda och två slangar istället.

Sen beror det väl på hur långt och med hur mycket böj man drar slangen gissar jag. Jag skulle upp till ett fönster och över en djup fönsterbräda så det blev ingen optimal dragning direkt, har man kort rak väg ut genom en balkongdörr t.ex. så lär det förbättras. Luften tar ju lättaste vägen.

Nåja jag får nöja mig så länge, ACn står så nära fönstret som möjligt så det är väl inte helt förjävligt hoppas jag.
Sen att lägenheten har ett utsug precis brevid ACn (köksfläkten är ombyggd för att få mer ventilation, så den är alltid på) och ett till i badrummet så är det helt hopplöst att försöka få ett övertryck i min lägenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Nåja jag får nöja mig så länge, ACn står så nära fönstret som möjligt så det är väl inte helt förjävligt hoppas jag.
Sen att lägenheten har ett utsug precis brevid ACn (köksfläkten är ombyggd för att få mer ventilation, så den är alltid på) och ett till i badrummet så är det helt hopplöst att försöka få ett övertryck i min lägenhet.

Så länge man inte märker att det stör ut bostadens ventilation så det nog lugnt, men man ska nog vara lite uppmärksam på t.ex. badrum om man kör AC:n under väldigt långa perioder i sträck (det gäller ju dock i ännu högre utsträckning om man kör helt utan tilluftsslang, dvs. omoddad). I mitt fall fortsatte det att sugas in luft från närliggande lägenheter via frånluftsventilen i badrummet med bara en slang så jag var så illa tvungen att åtgärda det.

Visa signatur

5700X3D | ASUS X470-F | 32GB RAM | RTX 5070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Så länge man inte märker att det stör ut bostadens ventilation så det nog lugnt, men man ska nog vara lite uppmärksam på t.ex. badrum om man kör AC:n under väldigt långa perioder i sträck. I mitt fall fortsatte det att sugas in luft från närliggande lägenheter via frånluftsventilen i badrummet med bara en slang så jag var så illa tvungen att åtgärda det.

Ja du har helt rätt, ventilationen ska ju göra sitt! I mitt fall så körs ACn bara i korta perioder i avfuktningsläget under sommaren för att få lite behagligare luft.

Dom kommer ibland och gör en sån där inspektion av ventilationen.
Det dom har gjort hitils är att borra ett nytt hål i ytterväggen för att få in luft den vägen, och att sedan modifiera köksfläkten så att den är igång 24/h med en stor fläkt på fastighetens tak.

I badrummet har dom öppnat upp ventilen så mycket som man kan, det är ett JÄVLA sug där xD
Så ja, det finns nog ingen större risk att ACn rubbar något tror jag...

Det låter som du hittat en bra lösning med mycket felsökning utfört, bra jobbat!

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig att jag behöver ha kylan i ett 25 kvm stort vardagsrum, men om det "läcker" ut kyla i de andra rummen så gör det ju inget. Lägenheten i sig är 85 kvm men det är ingen öppen planlösning så kylan kommer säkert stanna i vardagsrummet och kanske lite ut i hallen som ligger precis bredvid där. Sovrummen brukar jag få ner kylan bra i genom att öppna fönstret på vid gavel runt 23.00 och ha dem öppna hela natten till 6 på morgonen. Det är just vardagsrummet där all elektronik är med två stora fönster som paniken.

Vad är vettigast att köpa då? Venezia eller Chillflex?

Sen snackar alla om ventilationen här?
Om jag hänger ut slangen genom fönstret så kommer det ju in lite luft där? Plus att ovanför alla mina fönster sitter det spjäll som är öppna och då kan ju luften komma in och ut därigenom också. Fläkten i köket susar lite jämt och även fläkten i badrummet. Hur orolig behöver man vara med min slags ventilation?

Permalänk
Medlem

Någon med erfarenhet av Kaisai AC? Besökte lokala butiken med avsikt att beställa en Electrolux EXP26... som är populär.

Väl där fick jag veta att den är för klen (2.6kw kyleffekt) för vår lilla lägenhet (15m2 sovrum resp 20m2 vardagsrum) men att de har nedan modell på 3.5kw som är betydligt bättre. Den kändes helt ok men kanske lite dyr (de ville ha 6500kr).

Hittar dock inget i tråden när man söker på Kaisai.
https://www.teleradio.nu/produkt/kaisai-kppd-12hrn29

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Var bara medveten om att en 150mm-slang inte räcker för att bli av med allt undertryck (körde själv med det först). Maskinen är inte tät internt mellan över- och underdel eftersom den inte är gjord för två slangar och det är för mycket motstånd i slangen. Jag dubblade och körde med två stycken och då försvann problemet till 95% skulle jag säga (så pass lite undertryck kvar att det inte orsakar problem med ventilationen i alla fall). En är fortfarande bättre än inget men om jag skulle gissa skulle jag säga att det halverar undertrycket ungefär.

Bra att veta, ska ha det i åtanke.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Frassori:

Är det någon som har använt Woods Ac Venezia som har ett BTU på 18000?
När jag läser specarna och jämför dem så står det att bägge är för rum upp till 50 kvm men borde inte Venezian vara ett bättre val om man vill ha ett svalt stort vardagsrum där det är mycket elektronik riktigt varma sommardagar?
Eller drar V bara mer ström utan att vara bättre? Det skulle vara skoj att få höra från någon som har varit i kontakt med Venezia som kan berätta lite hur den funkar kylmässigt med fler BTU än Chillflex.
Här inne snackar ju alla om Electrolux och sällan om Woods.
Jag var och kikade på lite AC för nån månad sen i butik och då var Venezian lika stor (hög) som Woods Cortina Silent. Tyvärr hade de ingen ChillFlex så jag kunde jämföra storleken dem emellan.

Wood’s AC Venezia White 18K
https://woods.se/sv/shop/luftkonditionering/woods-ac-venezia-...

ChillFlex Pro Portabel AC BTU 12000
https://www.electrolux.se/homecare/air-comfort/air-conditione...

Jag har en lägenhet på 55m2 och en Venezia (utan wifi), fungerar hur bra som helst och kunde inte vara mer nöjd. Skall dock göra "ghetto mod" i år, tror jag... jag har tidigare år bara slängt ut slangen genom öppet fönster och riktat AC:n mot kontoret -- har funkat "bra nog"

Skrivet av Petterk:

Däremot tror jag inte du vill ha denna utan WiFi.

Varför inte? Är ju "set it and forget it", wifi känns extremt onödigt. Jag valde aktivt bort det.

Visa signatur

ASRock X870E Nova WIFI / Ryzen 9800X3D (CO: -45 AC) / Corsair Vengance 64GB DDR5 6000MHz CL30 / Crucial T705 1TB Gen5 + 5.5TB sekundära / ASUS TUF 4080 Gaming OC / Seasonic Focus GX 850W ATX 3.1 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / FD Torrent Compact / Phantom Spirit 120 SE / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X / Switch 2 / Steamdeck OLED

Permalänk
Skrivet av Valonen:

Jag kan rekommendera en split version så att det inte blir fel i ventilationssystemet.

Kör denna hemma https://www.remko.de/index.php?eID=dumpFile&t=p&p=482961&token=882fb6b83ce5a0ee84168643284874d1df8978e9

Kostar en del men vilket drag, Kyler det mesta inklusive särbons fötter. 0/10 särbo rekommendation men jag ger 10/10.

Verkar bra 🙂 Hur stor yta kyler du den med?
Läste nått om 14500 btu🤔 trodde det skulle vara mer på den

Visa signatur

Asus rog crosshair VII Hero x470. AMD 5800x Be quiet dark rock pro 4 cpu kylare. Corsair 3600mhz minne 32gig. Asus tuf 3080 oc grafikkort plus några ssd och mekaniska hårddiskar. Be quiet pure base 500DX vit datorlåda. En samsung G7 32 curved 240hz skärm plus en samsung 24 tum 60hz. Epos hörlurförstärkare. Epos H6pro closed hörlurar. Asus ROG mus och tangentbord

Permalänk
Medlem
Skrivet av NightGhost:

Verkar bra 🙂 Hur stor yta kyler du den med?
Läste nått om 14500 btu🤔 trodde det skulle vara mer på den

Hej, kyler vardagsrum på 45kvm.

Ja, den förra jag hade hade snarlika specs, men denna kyler bättre då den inte drar in luft utifrån som med enslangsversionen jag hade.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har fönster liknande dessa: https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/fbcd851f6a...

Vet någon något kit som passar till dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av addictyo:

Jag har fönster liknande dessa: https://www.bauhaus.se/media/catalog/product/cache/fbcd851f6a...

Vet någon något kit som passar till dessa?

Bara hittat denna: https://www.amazon.se/Portable-Conditioner-Windows-Exchange-A...

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Jag har fått en ny Nedis Wifi 12000BTU av Webbhallen nu, kört den och den är knäpptyst, min gamla Nedis var ett riktigt måndagsexemplar alltså..

Behöver man kyla finns nog inget bättre för pengarna det är jag övertygad om.
Det är väldigt nice med schema och automatisering samt att kunna sätta igång den med mobildata på väg hem från någonstans för "för-kylning" så länge den är uppkopplad till wifi hemma
Mitt HOOMEE kitt har fungerat utmärkt, ska köpa ett till för andra sidan av lägenheten.

Jo som någon annan i tråden skrev för länge sedan fick jag lukter från badrummet jag också!
Problemet löstes genom att sätta tillbaka spillmufflocket sen jag hade haft tvättmaskin installerad.. oops!

Permalänk
Medlem

*disclaimer att outl1 tydligen har väldigt dålig service om man kollar runt lite*

Jag köpte en sån här, trots den dåliga servicen då den ska vara väldigt tyst och framförallt är billig.
Tog Klarna som betalningsalternativ och kollade att allt fungerade som det skulle innan jag betalade, vilket det gjorde.

https://outl1.se/portabel-ac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

*disclaimer att outl1 tydligen har väldigt dålig service om man kollar runt lite*

Jag köpte en sån här, trots den dåliga servicen då den ska vara väldigt tyst och framförallt är billig.
Tog Klarna som betalningsalternativ och kollade att allt fungerade som det skulle innan jag betalade, vilket det gjorde.

https://outl1.se/portabel-ac

Gött, 7000 BTU kan bli tajt i vissa förhållanden men det beror ju på fönsterläge och ventillation osv. Hoppas den räcker bra för dig!

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gött, 7000 BTU kan bli tajt i vissa förhållanden men det beror ju på fönsterläge och ventillation osv. Hoppas den räcker bra för dig!

Den är tänkt att kyla ett vardagsrum på cirka 25 kvadrat under de varmaste dagarna, har bara sol tidig morgon fram tills typ 11 och en sambo som fryser lätt av sig, så tror den duger för att få ner tempen några grader

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danieleet:

Den är tänkt att kyla ett vardagsrum på cirka 25 kvadrat under de varmaste dagarna, har bara sol tidig morgon fram tills typ 11 och en sambo som fryser lätt av sig, så tror den duger för att få ner tempen några grader

Absolut, det kommer vara bra mycket bättre än en fläkt iaf.
Tänkte mest på att den kanske måste köra på helvarv konstant för att hålla kylan men om den låter ok är det ju inga större problem.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har en Woods Cortina Silent 12K Wifi i sovrummet och gjorde en adapter för utblåset, hängde av vädringsluckan och tog en skiva som jag sågade så den passade vädringsluckan och så sågade ur så den passade slutfästet så tätade jag med lite fog och skruvade fast den, håller bomb tätt. Har en till luft ventil upp till höger utanför bild, samt så öppnar jag fönster på glänt när den är igång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Sjuk att ni pallar med sånna där portabla AC. De är galet ineffektiva, låter extremt mycket och så ska man hålla på och tömma vattentankar som lär bli fulla på nolltid. Blir ju inte ens särskilt varmt i Sverige. Och råkar man ha turen eller oturen att bo i solläge utan bra genomdrag med fönsterna öppna så fungerar ändå kortbyxor och ett par DC fläktar väldigt fint!

Nu tror ju jag själv inte på co2 tramset och global warming. Men det borde vara fängelsestraff för miljömuppar som använder portabel AC i Sverige samtidigt som de propagerar för att andra ska sänka sina "utsläpp" och röstar för att andra ska få sina liv begränsade på annat vis.

Det du beskrev om en portabel AC är den billigaste sorten. Ju dyrare du skaffar ju tystare, mer effektivt är den och du behöver nästintill aldrig tömma någon tank tack vare att dom pumpar ut kondensen genom den varma luften som kommer ut där bak. Den jag har låter typ 56 dB, 1.2 kW ström = 3.6 kW kyla. Och kondens sker genom slangen så inget daltande med någon tank. Troligtvis så slipper jag använda AC denna sommar. Ett nytt hus täcker det mesta av solens strålar på sen eftermiddagen. När vissa fryser med vinterkläder när det är 25°C så finns det folk som jag som njuter i shorts när det är 10°C.

Visa signatur

NZXT H7 Flow, ASUS Z390-E, Intel 9700K 3.6GHz, 16 GB Corsair Vengeance 3.2GHz, Samsung EVO 970 500GB, MSI RTX 2070 Gaming Z, Seagate Barracuda 4 TB, Corsair RM750X V2 750W, Noctua NH-D15, 1 st FD Venturi HF-14, 6 st Phantek M25 120mm, Dell S2721DGFA,

Permalänk
Medlem

Så värm blir det aldrig i Sverigeland

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av darrenj:

Så värm blir det aldrig i Sverigeland

Haha jo. I min lägenhet får jag ca 27-30c inomhus på sommaren. Det börjar bli jäkligt varmt redan vid 24-25.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Haha jo. I min lägenhet får jag ca 27-30c inomhus på sommaren. Det börjar bli jäkligt varmt redan vid 24-25.

Mig slår du inte! Hemma kan jag få över 40C i huset när det är varmt ute och solen gassar på hela dagen. Om jag inte öppnar fönster och/eller AC är det helt omöjligt att vara i huset!

Så visst blir det varmt, alltid!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Samma här, vilket inte underlättas av att jag troligen skulle kunna gå halvnaken tidigare än så. Medans sambon fryser konstant. Men några dagar om året är vi överens om att det behövs kylas i alla fall

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag kan rekommendera en split version så att det inte blir fel i ventilationssystemet.

Kör denna hemma https://www.remko.de/index.php?eID=dumpFile&t=p&p=482961&token=882fb6b83ce5a0ee84168643284874d1df8978e9

Kostar en del men vilket drag, Kyler det mesta inklusive särbons fötter. 0/10 särbo rekommendation men jag ger 10/10.

Ska man gå så långt kan man väl lika gärna installera en luftvärmepump? 😂

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Själv köpte jag en Deltaco 9000 btu wifi för en 2 år sedan. Så sjukt najs att komma hem till en ok lgh efter en varm jobbardag där man ändå åker runt endel med ac:n i bilen. Så kan jag ändå få ner det till en 23-24 hemma istället för 28-32

Sjukt glad också över att jag valde en Smart AC med wifi, att kunna sätta på ac:n på väg hem från jobbet en varm dag eller ha den lite automatiserad är så sjukt smidigt. Även att kunna sätta på den när man sitter vid datorn/soffan via rösten (Google Home) alt via appen i mobilen.

Bästa tipset här i tråden nu 2022 måste ändå vara "Nedis Bärbar luftkonditionering / AC | 12 000 BTU | WIFI | " för 3890:-

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ska man gå så långt kan man väl lika gärna installera en luftvärmepump? 😂

Nog ingen som rekommenderar annat om man har möjligheten.

Permalänk
Medlem

Herrejösses vilken tråd.
Orkar inte ens börja läsa, någon som vet om det finns en "dubbelpipig" portabel AC på svenska markanden, har kollat men hittar fan ingen? Inte intresserad av enkelpipa av den självklara anledningen att det ser ballare ut med 2 (skämt) nej men seriöst, behöver dubbelpipa.

Permalänk
Medlem

Är väl kanske att predika för döva öron men here goes. Vi bör bli bättre på att stänga ute värmen och hantera den istället för att lägga massa resurser på att lokalbehandla luft. Detta är fullt möjligt och det finns ett antal exempel runt om i världen där detta görs. Givet så är detta inte möjligt för alla, men tvivlar på att majoriteten som skaffar ac faktiskt behöver detta utöver att vara lite mer bekväma.

Det finns många baksidor med AC och att skaffa sig beroende av det är direkt dödligt. Föreställ er en sommar som 2018 där vi samtidigt får stora långvarande strömmavbrott, krävs inte mycket fantasi för att inse faran. För att inte nämna mängden energi som fordras för bruket, tillverkning osv.

Nu är ju inte AC det större problemet, utan konsumentvanor är det, förändring behövs på flera plan. Att inte ta den enklaste vägen ut och faktiskt lösa problemet är bättre på många vis.

Kanske fel forum att försöka påverka skulle man kunna tro, men teknik och elektronik är ofantligt påfrestande för miljön och i förlängning klimatet. Detta gör Sweclockers ett ypperligt mål att försöka starta en diskussion istället för att försöka höra ett eko i likasinnade forum. Det vore givande att bli besvarad och att föra konversation. Whataboutism undanbedes då det enkomt är ursäkter till försvar för sin egna ståndpunkt och behandlar inte kärnan i diskussionen.

Visa signatur

Sweclockers 2024:
"
Eftersom vi tillhandahåller en öppen diskussionsplattform har vi ett berättigat intresse av att behålla användargenererat innehåll även efter en eventuell radering eller anonymisering av ditt användarkonto. Vi kommer även att fortsätta lagra vissa uppgifter för att upprätthålla säkerheten och förhindra missbruk av våra tjänster.
"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

tvivlar på att majoriteten som skaffar ac faktiskt behöver detta utöver att vara lite mer bekväma.

Absolut, finns massor som vi skaffar för att vara lite mer bekväma, tvättmaskin, diskmaskin, rinnande varmvatten o.s.v.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thor:

Är väl kanske att predika för döva öron men here goes. Vi bör bli bättre på att stänga ute värmen och hantera den istället för att lägga massa resurser på att lokalbehandla luft. Detta är fullt möjligt och det finns ett antal exempel runt om i världen där detta görs. Givet så är detta inte möjligt för alla, men tvivlar på att majoriteten som skaffar ac faktiskt behöver detta utöver att vara lite mer bekväma.

Det finns många baksidor med AC och att skaffa sig beroende av det är direkt dödligt. Föreställ er en sommar som 2018 där vi samtidigt får stora långvarande strömmavbrott, krävs inte mycket fantasi för att inse faran. För att inte nämna mängden energi som fordras för bruket, tillverkning osv.

Nu är ju inte AC det större problemet, utan konsumentvanor är det, förändring behövs på flera plan. Att inte ta den enklaste vägen ut och faktiskt lösa problemet är bättre på många vis.

Kanske fel forum att försöka påverka skulle man kunna tro, men teknik och elektronik är ofantligt påfrestande för miljön och i förlängning klimatet. Detta gör Sweclockers ett ypperligt mål att försöka starta en diskussion istället för att försöka höra ett eko i likasinnade forum. Det vore givande att bli besvarad och att föra konversation. Whataboutism undanbedes då det enkomt är ursäkter till försvar för sin egna ståndpunkt och behandlar inte kärnan i diskussionen.

Nejdå, du har helt rätt. Att stoppa värmen är prio 1.

I min lägenhet får jag dock INTE montera markis eller liknande. Jag har köpt solfilm https://www.biltema.se/bil---mc/bilinterior/solskydd/solfilm-... som jag har satt på de problemfönsterna där jag kan. Det sitter på utsidan och stoppar en del av värmen. Problemet är att det inte är tillräckligt och det fortfarande blir för varmt.
Finns ingen central-ventillation utan allt är passivt i små hål vid 3 fönster (läs 4x1 cm).

Min enda utväg är att aktivt kyla. Men jag förespråkar alla som kan köpa markis eller liknande att stoppa värmen redan innan den kommer in.

Visa signatur