Permalänk

skum enhet i mitt nätverk

vad är telefon z8 och hur får man bort den? verkar vara en digitalbox.

Permalänk
Medlem

Det är en mediaspelare som kör android tv.
Att den inte har någon ip får mig att tro den är synlig via bluetooth och inte ansluten till ditt nätverk, du har lösenord på WIFI?
Kanske är grannens?

Permalänk
Skrivet av kinkyboo:

Att den inte har någon ip får mig att tro den är synlig via bluetooth och inte ansluten till ditt nätverk, du har lösenord på WIFI?
Kanske är grannens?

min dator saknar bluetooth. wifi på lösen.

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad är anslutet i lanet som kan ha tex en dlna server, det kan ju vara en telefpn men det behöver inte vara det bara för att det kallas telefon, kolla vilken enhet som har den macadressen.
Du kan också logga in i routern och kolla där för det är troligen enklare, det kanske är routern som har en dlna server i gång ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad har du för TV? Är den smart och inkopplad?
Den kanske inte rapporterar tillverkare och Windows försöker matcha namnet med en tillverkare.

Kolla ALLA enheter.
Jag satt själv och undrade vad tusan (Shenzhen GIEC Electronics Co) var i mitt nätverk. Det visade sig vara mediaspelaren.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2025? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av relevantia:

https://i.ibb.co/vBsk8hd/Namnl-s.png

Ser ut att vara en mediaspelare.
https://www.formuler.tv/z8

Skulle nog maska MAC-adressen, inte jättebra att den är synlig publikt här och kan strida mot GDPR att du visar den om den inte skulle vara din.
Så den inte spoofas tänker jag.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Kanske är grannens?

Ja, det där känns som en väldigt trolig förklaring.

Skrivet av relevantia:

min dator saknar bluetooth. wifi på lösen.

Helt säkert? Det är vanligt att bluetooth följer med "på köpet" om du har wifi.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Ser ut att vara en mediaspelare.
https://www.formuler.tv/z8

Skulle nog maska MAC-adressen, inte jättebra att den är synlig publikt här och kan strida mot GDPR att du visar den om den inte skulle vara din.
Så den inte spoofas tänker jag.

Nej, det strider inte mot GDPR och den kan inte spoofas utifrån (mac-adresser är inte rotbara). Helt ofarligt. Är man paranoid kan man maska de två sista hexit som är unika för just den enheten. De föregående är bara tillverkarens prefix.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Nej, det strider inte mot GDPR och den kan inte spoofas utifrån (mac-adresser är inte rotbara). Helt ofarligt. Är man paranoid kan man maska de två sista hexit som är unika för just den enheten. De föregående är bara tillverkarens prefix.

Ok, är du hundra på det?
Du kan spoofa MAC-adresser där du kan komma åt information från enheten eftersom den adressen redan är tillåten i ditt nätverk.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Den verkar inte vara ansluten till ditt nätverk åtminstone då den saknar en IP-adress.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Avstängd
Skrivet av griid:

Ok, är du hundra på det?
Du kan spoofa MAC-adresser där du kan komma åt information från enheten eftersom den adressen redan är tillåten i ditt nätverk.

Så länge det är tillåtet med synliga registreringsskyltar på fordon så klarar man sig även här .

Det är om man har åtkomst till offrets nätverk. Och då behöver man inte känna till några MAC-adresser i förskott eftersom man sniffar upp dom passivt istället. Gäller oavsett om det är trådlöst eller trådbundet på det fysiska lagret eftersom man troligtvis stöter på Ethernet på lager 2 och då är den informationen(bl.a. MAC-adress) okrypterad oavsett lösning på högre lager.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av relevantia:

https://i.ibb.co/vBsk8hd/Namnl-s.png

https://www.tenforums.com/network-sharing/71739-strange-devic...

Kort sagt: Windows visar enheter i din fysiska närhet som du skulle kunna ansluta till om du ville. Sen presenteras de på ett sätt som gör att man lätt kan tro att de finns på det lokala nätverket.

Om du vill se vilka enheter som finns i ditt nätverk kan du öppna en CMD och skriva

arp -a

för att lista allt som din dator kan prata direkt med, som alltså finns innanför samma router. Du kommer antagligen inte att hitta din mystiska enhet i listan.

Du kommer även se ett antal s k broadcast-adresser som används för att skicka meddelanden till flera enheter samtidigt:

192.168.1.255 224.0.0.2 224.0.0.22 224.0.0.113 224.0.0.251 224.0.0.252 239.255.255.250 255.255.255.255

Så slipper du googla efter dem.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem