Telefon som 5G accesspunkt (budgetfråga)

Permalänk
Medlem

Telefon som 5G accesspunkt (budgetfråga)

Har en person jag försöker hjälpa. Scenariot är lägenhet utan fiber eller annan pålitlig uppkoppling, så u nuläger används 4G. Området är täckt av 5G i storstad. Dålig ekonomi.

Vad för rekommendation skall jag lämna? Mitt spontana val faller på en bra router med bra antenn, men det är tydligen på tok för dyrt. Går det att använda en telefon som accesspunkt för 5G för en PC? Finns det några prisvärt telefoner för ändamålet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Går det att använda en telefon som accesspunkt för 5G för en PC?

Ja, Android stödjer internetdelning både över Wifi och med USB-kabel. Skulle tro att det är samma på Iphone. Men en 5G-mobil borde väl vara dyrare än en 5G-router?

Permalänk

Om han inte redan har en 5G telefon så känns det ju som en ganska stor investering bara där? Hittade att Samsung Galaxy A22 har 5G (ca 2500kr). Men gillar han inte Android så kan det bli ett problem.

Ska din kompis köra över WiFi eller tråd/USB? vilken hastighet får han ut med 4G/4G+? Har ni möjlighet att köra TP-test med en 5G mobil så kan ni se om det ger nått lyft.

Jag kör själv med en TP-link Archer MR600 4G (~1200kr) och får ut 14MB/s nedströms men då bor jag på landet så jag har inte så många att konkurrera med.

Permalänk
Medlem

5G i all ära men som andra säger 4G+ (eller bara högre cat på lte) kan ge över 400Mbit/s i en storstad beroende på förutsättningar. Vad används i dag som modem? Och vilken operatör?

En fördel med all 5G utbyggnad är att LTE även fått en bump på radio sidan och backhaul.

Permalänk
Medlem

Som jag sett det så kostar en 5G router runt 4-6000 kronor.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fjädernylle:

Har en person jag försöker hjälpa. Scenariot är lägenhet utan fiber eller annan pålitlig uppkoppling, så u nuläger används 4G. Området är täckt av 5G i storstad. Dålig ekonomi.

Vad för rekommendation skall jag lämna? Mitt spontana val faller på en bra router med bra antenn, men det är tydligen på tok för dyrt. Går det att använda en telefon som accesspunkt för 5G för en PC? Finns det några prisvärt telefoner för ändamålet?

Lös ekonomiproblemet först.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Har en person jag försöker hjälpa. Scenariot är lägenhet utan fiber eller annan pålitlig uppkoppling, så u nuläger används 4G. Området är täckt av 5G i storstad. Dålig ekonomi.

Vad för rekommendation skall jag lämna? Mitt spontana val faller på en bra router med bra antenn, men det är tydligen på tok för dyrt. Går det att använda en telefon som accesspunkt för 5G för en PC? Finns det några prisvärt telefoner för ändamålet?

Fråga! Den person du vill hjälpa. Om han hade haft fiber, vad han haft kapacitet att betala per månad?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Fråga! Den person du vill hjälpa. Om han hade haft fiber, vad han haft kapacitet att betala per månad?

Vet i ärlighetens namn inte det, vet bara att 4-6000 är för mycket på ett bräde. Finns inte fiber i fastigheten om jag förstått det rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Finns inte fiber i fastigheten om jag förstått det rätt.

Är det en villa? Överlappet mellan att det existerar 5G-täckning men att det inte existerar någon typ av fast bredband måste vara försvinnande litet. Du låter osäker, kanske ska undersöka det närmre?

Varför måste du ha 5G om 4G räcker idag?

Permalänk
Medlem

Jag får just nu runt 200/40 Mbit/s med Telia 4G+, pris 549 per månad. Inte telefon utan router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fjädernylle:

Vet i ärlighetens namn inte det, vet bara att 4-6000 är för mycket på ett bräde. Finns inte fiber i fastigheten om jag förstått det rätt.

https://www.telenor.se/handla/bredband/bredband-via-mobilnate...
5G / 4G - 499kr/mån då ingår en ZTE MC7010 5G Utomhus antenn + Google Nest Router
5G / 4G - 449kr/mån då ingår en ZTE MC801A 5G inomhus router

https://www.tre.se/handla/bredband
5G / 4G - 499kr/mån då ingår en Zyxel NR7103 5G utomhus antenn + inomhus router
5G / 4G - 399kr/mån då ingår en Zyxel NR5103e 5G inomhus router

Blir nog inte billigare än såhär ifall han nu kan testa med vanliga kontantkort från Telenor/Tre om vilken operatör som funkar bäst!

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Fjädernylle What happened?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

Ingen anledning att bry sig om 5G egentligen. Har man 4G och får bra fart så kör vidare på det. Vad gäller ekonomi, köp begagnad 4G router så är det fixat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DennisOlof:

Ingen anledning att bry sig om 5G egentligen. Har man 4G och får bra fart så kör vidare på det. Vad gäller ekonomi, köp begagnad 4G router så är det fixat.

Varför skulle man inte bry sig om 5G - Är man fler i hushållet eller behöver utrymme för flera tjänster samtidigt (stream, lite spelande och annat) så är 5G svaret.

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem

@Nucky, eftersom den som startare tråden pratade om ekonomi, jag tolkar det som ekonomi vad mycket viktigt.

Det kostar pengar att köpa 5G grejer. Har du råd, självklart köp 5G grejer om du har råd och kan dra nytta av det. 4G är ett säkrare kort eftersom det redan finns utbyggt, utrustningen är billigare. Lättare att få tag på begagnade prylar. Då får jag ursäkta mig att jag var otydlig med vad jag syftade på.