Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Dolby Atmos enable högtalare.

Permalänk
Medlem

Dolby Atmos enable högtalare.

Hej

Har inskaffat ett par Polk Monitor XT90 (Dolby Atmos enable speakers, takstudsare ovan på XT20, kan även väggmonteras) å frontar är Polk Monitor XT20 (Dolby Atmos enabled speakers) å inväntar en centerhögtalare Polk Monitor XT30 som även är Dolby Atmos enabled, alla dessa högtalare är klangmatchtade. Surroundhögtalare är Polk T15 på stativ. Detta är inte kalibrerat ännu, inte lönt å kalibrera än(centern ska komma imorron) i min Yamaha RX - V685 receiver å där dyker frågan upp: Hur detta ska ställas in i "Front Presence" - Layout som:

1. Dolby Enabled sp

2. Front Height

3. Overhead

under kalibrationen.

Yamahas värdelösa manual nämner inget om detta.

Har nu kört med en äldre config som nu körs på Dolby Enabled speakers å får då på displayen: Atmos/DD+ på Netflix.

På Blu ray:n med film med Atmos ljud blir det Atmos/DTHD.

Har för mig att det är Atmos/Dolby True HD.

Tack för hjälpen.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Keeper of the Bamse

Nu har jag inte yamaha-stärkare utan en Marantz, men jag köpte faktiskt atmos-paket nyligen (Triangle Borea) och är toknöjd efter att jag flyttade upp högtalarna mot taket. Jag hade dem liggandes på frontarna först, men det blev inte så bra som jag trodde.

Jag flippade switchen och köpte kabelkanaler och nu sitter de uppe på väggen istället.

Jag hittade den här sidan om hur man konfar högtalar-setupen: https://www.listeningpost.co.nz/news-tips/atmos-dolby-yamaha-...

Det är inte just din receiver men yamaha håller väl terminologin ganska konsoliderad får jag hoppas

En grej om Atmos; vad tittar du på för film i Netflix? Inte speciellt många filmer stödjer det utan man får nöja sig med 5.1. Se till att filmen är taggad med "Dolby Atmos" (Detta kanske är självklart, men jag säger det ändå). Man ser det innan man trycker på "Spela upp".

Ha också i åtanke att vanliga ARC inte klarar Atmos, utan det behövs eARC för det.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Nu har jag inte yamaha-stärkare utan en Marantz, men jag köpte faktiskt atmos-paket nyligen (Triangle Borea) och är toknöjd efter att jag flyttade upp högtalarna mot taket. Jag hade dem liggandes på frontarna först, men det blev inte så bra som jag trodde.

Jag flippade switchen och köpte kabelkanaler och nu sitter de uppe på väggen istället.

Jag hittade den här sidan om hur man konfar högtalar-setupen: https://www.listeningpost.co.nz/news-tips/atmos-dolby-yamaha-...

Det är inte just din receiver men yamaha håller väl terminologin ganska konsoliderad får jag hoppas

En grej om Atmos; vad tittar du på för film i Netflix? Inte speciellt många filmer stödjer det utan man får nöja sig med 5.1. Se till att filmen är taggad med "Dolby Atmos" (Detta kanske är självklart, men jag säger det ändå). Man ser det innan man trycker på "Spela upp".

Ha också i åtanke att vanliga ARC inte klarar Atmos, utan det behövs eARC för det.

Tack för svar. Har läst det du länkade till innan å flera olika länkar om detta med olika svar själva problemet att det inte nämns nått om Dolby Atmos Enable högtalare. Angående Netflix å Dolby Atmos så finns det flera filmer/serier som är "taggad" med Dolby Atmos men är Dolby 5.1 istället. Just nu Vikings Valhalla som har Dolby Atmos. Utbudet på Atmos filmer/serier är iallafall bättre än HBO Max, där kan man titta på nått å efter ett tag "vi har problem med att spela upp denna titel". Kollade på Wonderwoman 84 (Dolby Atmos) för ett par månader sen utan problem, ville se om den härom dan men blev som jag skrev ovan.

Receivern har senaste Firmware version 1.92. Om den har eARC vet jag inte riktigt vilket då man läst lite olika om detta att det skulle finnas nån flrmware version uppdatering längre tillbaka som skulle installera eARC stöd.
TV:n Panasonic TX - 58HX810E har eARC på HDMI port 2 vilken Yaman är ansluten till. Nördic 2st 2m Ultra High Speed certifierade kablar. Blu ray spelaren Sony UBP- X700 ansluten till HDMI port 1 på Yaman å Chromecast Google TV till HDMI port 2 på Yaman.

Edit: Glömde nämna att TV:n har "Dolby Notice" aktiverat, får upp uppe i högra hörnet om det är det Dolby Vision å Dolby Atmos som används.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Det var som jag trodde - sätt layouten som Dolby Enable speakers om man har sådana inkopplade å kalibrera. Mycket dåligt av Yamaha (säkert fler märken som det är likadant med deras sk snabb manualen) att inte skriva detta i manualen men vad kan man begära av en snabb manual.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.