Powercolor Radeon RX 6650 XT Hellhound

Permalänk
Melding Plague

Powercolor Radeon RX 6650 XT Hellhound

Testlabbet rundar av AMD:s uppfräschning av Radeon RX 6000-serien med Powercolors fabriksöverklockade Radeon RX 6650 XT Hellhound.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Holy moly jag fick ett rtx 3070 för det priset nästan

Permalänk
Medlem

På pappret är det i alla fall vitt. Och det är väl så mycket man har att säga...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Ca 2 % snabbare än 6600 XT alltså. Låter som ett totalt onödigt kort.

Visa signatur

🏬: B550M DS3H 🔲: Ryzen 5 5600X ❄️: Freezer 34 eSports 🏴: RTX 3060 Ti Ventus 2X OC
🗄️: Stronghold 🔌: RM650 (2019) 🎞️: 32 GB DDR4 3200 MHz CL16 💾: CS3030 1 TB
⌨️: E9270P/MK730 (MX Red)/G80-3000N (MX Silent Red) 🖱️: Xlite V2 Mini/G603/MX Vertical
🎧: Edition XS/Astro A50/GSP 370/ATH-SR30BT/TAT2206 📶: Archer C6 📱: Pixel 6a
🖥️: OLED55BX/276E8VJSB

Permalänk
Medlem

Så.. köp ett begagnat 1080ti och var glad.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ca 2 % snabbare än 6600 XT alltså. Låter som ett totalt onödigt kort.

2% snabbare än red devil som är ganska överclockat

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av medbor:

2% snabbare än red devil som är ganska överclockat

Enligt spec är både 6600 XT Red Devil och 6650 XT Hellhound överklockade 3 procent över referens.

Permalänk

Ref. 6900XT. Redaktionen: är det xtxH eller vanlig xtx? Tycker att før å vara en så seriøs «teknik» sida så är ni veldig utydelige på den. STOR skillnad på 6900XT. Det som är interessant är att ni gør en test mellan 6900XT (xtx), 6900XT (xtxH) och «nya» 6950.

Takk på førhand

Permalänk
Medlem

En snövit hund från helvetet, då kanske det äntligen frusit över till slut. Men säkert inte med tanke på priset.

Permalänk
Medlem

Skulle va helt okej om det såldes för lite lägre eller åtminstone samma pris som 6600 XT introducerades för i tiderna. Synd bara att det nu ligger där det ligger, men samtidigt börjar ju vissa kort nu säljas under msrp (6500 XT och 6600), så vi får se var vi ligger om en månad eller två.

Jag är desperat behov av ett nytt kort som ersättare till nuvarande GTX 970, men när det ska in i ett Ghost S1 så faller allt över 3060 Ti eller rx 6700 XT bort, och det känns kanske lite dumt att köp nu, när nästa generation närmar sig..

Men sen vet man ju inte när mellanklassen i nästa generation hittar ut på marknaden...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Enligt spec är både 6600 XT Red Devil och 6650 XT Hellhound överklockade 3 procent över referens.

Ok, trodde red devil betydde något speciellt, skulle kollat mer djupgående. Mitt misstag

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scarabeo:

Ca 2 % snabbare än 6600 XT alltså. Låter som ett totalt onödigt kort.

2% snabbare och 15% dyrare än 6600XT.
Steve på GN hade använt invektiv tror jag..

Permalänk
Medlem

Jag gav 5800kr för mitt 2070 2019.
2022 kan jag ge samma pris för i stort samma prestanda.

Vad sysslar ni med grabbar, detta duger inte.
Speciellt inte nu när Arma 4 är i åtagande....

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av ProdusentArbetaren:

Ref. 6900XT. Redaktionen: är det xtxH eller vanlig xtx? Tycker att før å vara en så seriøs «teknik» sida så är ni veldig utydelige på den. STOR skillnad på 6900XT. Det som är interessant är att ni gør en test mellan 6900XT (xtx), 6900XT (xtxH) och «nya» 6950.

Takk på førhand

Radeon 6900 XT är referenskortet från lanseringsdagen med XTX. Givetvis vill vi vara tydliga kring vilka kort vi testar, men vad jag vet finns inte XTXH-kretsen för den vanliga luftkylda RX 6900 XT-versionen från AMD utan endast för LC samt utvalda partnerkort?

Permalänk
Medlem

Ett kort med denna typ av prestanda borde inte kosta mer än 3500 kr, detta är överpris så det står det härliga till, men det kan inte hjälpas. Blir väl sedvanlig översvämning av ampere-kort under högsommaren på begagnatmarknaden.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Ja 6000:- känns galet när man kan få ett mycket snabbare kort som 3070ti för 8500:- nu.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är namnet eller priset som är mest cringe.

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk

Finns absolut noll anledning att köpa dessa xx50-kort. Jag förstår inte hur AMD tänker? Lika löjligt som RX 570 till 580 resp 590. Jag väntar hellre ett halvår eller lite längre för att få RDNA3 varianten typ 7600 XT eller vad den kommer heta.

Priset är också helt uppåt skogarna.

Permalänk
Skrivet av JonasT:

Radeon 6900 XT är referenskortet från lanseringsdagen med XTX. Givetvis vill vi vara tydliga kring vilka kort vi testar, men vad jag vet finns inte XTXH-kretsen för den vanliga luftkylda RX 6900 XT-versionen från AMD utan endast för LC samt utvalda partnerkort?

Takk før svar, och ja du har rätt Ref. Kort är inte xtxH. Kan ni göra en snabb «mini» test på dessa varianter? Det känns lite som at 6950 inte är långt från en xtxH

Permalänk
Medlem

Halva det där priset skulle nog inte ens vara okej... Priset är totalt galet fel.

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Jag gav 5800kr för mitt 2070 2019.
2022 kan jag ge samma pris för i stort samma prestanda.

Vad sysslar ni med grabbar, detta duger inte.
Speciellt inte nu när Arma 4 är i åtagande....

Tänkte säga samma sak, är löjligt hur still det stått med prestanda per krona nu de senaste åren.
Och då var 2000-serien en överprisad historia redan från början som sen såg ut att bli bra med riktpriserna för 3000-serien, men sen såg vi ju hur det gick.

Spelar ingen roll vad MSRP kommer vara för nästa generations kort, priserna lär ligga på typ samma nivåer som nu eller högre i alla segment igen.

Problemet är ju att folk köper alla korten oavsett priserna, så det finns ingen anledning att dra ner priserna till vad jag skulle anse vara en rimlig nivå (ca 7000 kr för xx80 varianten, typ hälften av det för ett xx60).

Permalänk
Medlem
Skrivet av KroesusSork:

Halva det där priset skulle nog inte ens vara okej... Priset är totalt galet fel.

Så korten lär inte flyga från hyllorna precis.
Ligger tusenlappen över vad högstbjudande ger just nu för rx6700xt på Tradera, med garantitid kvar, och det trendar neråt.
Så ja, prissättningen verkar tondöv, men det är inte lätt att säga precis vad som var avsikten från AMDs sida volymsmässigt. De kanske mest är till för att sätta ett prisläge över sommaren (som är trög i vilket fall som helst), för att prissättningen på de nya korten skall bli lättare att svälja.
Men om så är fallet, är det inte odelat lyckat för deras partners. Ett drastiskt fall i försäljningsvolym är ett problem genom hela kedjan även då vinstmarginalerna är bra.

Permalänk
Skrivet av EntropyQ3:

Så korten lär inte flyga från hyllorna precis.
Ligger tusenlappen över vad högstbjudande ger just nu för rx6700xt på Tradera, med garantitid kvar, och det trendar neråt.
Så ja, prissättningen verkar tondöv, men det är inte lätt att säga precis vad som var avsikten från AMDs sida volymsmässigt. De kanske mest är till för att sätta ett prisläge över sommaren (som är trög i vilket fall som helst), för att prissättningen på de nya korten skall bli lättare att svälja.
Men om så är fallet, är det inte odelat lyckat för deras partners. Ett drastiskt fall i försäljningsvolym är ett problem genom hela kedjan även då vinstmarginalerna är bra.

Vem har sagt att det är givet att garantin följer med ett begagnat kort? Det stämmer inte alls!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vem har sagt att det är givet att garantin följer med ett begagnat kort? Det stämmer inte alls!

Kvitton är inte personliga.
Det är garanti på produkten, inte kunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Kvitton är inte personliga.
Det är garanti på produkten, inte kunden.

Tänk vad smidigt det hade varit om du hade kunnat byta kunden.

Eller säg om du fått en flickvän/pojkvän som senare visar sig vara dum i huvudet och så kan du bara reklamera.

Permalänk
Medlem

Det jag skulle vilja se i Sweclockers är tester med Resizable Bar standardmässigt på. Hur mycket bättre presterar t ex 6650XT med SAM på?

I testet av 6500XT gav Resizable Bar i form av SAM ett lyft på 6% i prestandaindex i 1080p. Det innebär såklart inte att ordningsföljden nödvändigtvis kastas om nämnvärt i det övriga indexet, eftersom alla kort inte är testade med Resizable Bar. Och 6% kan tyckas lite, men när argumentationen kring graferna i indexet handlar om att vissa kort ligger 4% eller strax över eller under något annat, så är det ju uppenbarligen en blind fläck att testa utan den funktionen påslagen, eftersom ReBar/SAM kan få vågskålarna att tippa i dessa lägen.

Till skillnad från uppskalningstekniker som DLSS, och nu FSR 2.0, är Resizable Bar dessutom inte fråga om förutbestämda designval av vad och hur man ska rendera för att få bättre prestanda, utan det ger samma originalbild utan ev artefakter som uppskalning kan leda till (även såklart utan ev fördelar som bättre AA), förhoppningsvis ger det istället mera av samma bild oftare. Så sann gratis extra prestanda, till skillnad från uppskalning, som då går att jämföra rätt av utan diskussioner om bildkvalitet och smakpreferenser.

Argumentet att Resizable Bar skalar negativt ibland och därför ska man inte testa med det är i mångt och mycket ett icke-argument. Nvidia har spärrar mot det i sina drivrutiner, det skulle isf drabba AMD mer, som har det påslaget alltid i den bemärkelsen, där negativa resultat isf räknas in i testsviten. Men båda grafikkortstillverkarna har nu haft god tid på sig att optimera för ReBar/SAM. Nvidia har kunnat lägga till fler spel i sin whitelist, AMD har haft tid att optimera bort negativ skalning, så det är ingen ursäkt längre.

I praktiken är även en sådan ev negativ skalning enkel att undvika för Radeonkorten, eftersom det är enkelt att stänga av SAM i drivrutinens gränssnitt. Då jag antar att de flesta inte har fermtio spel installerade samtidigt som de mixar var tredje minut, är det inget stort åtagande om man har ett spel med negativ skalning. Kräver ingen särskild techsavvy ingenjör. Och är det ingen skillnad i de flesta spel, är det ju lika bra att lämna det på ändå.

Att resizable bar inte testas som standard antar jag i sin tur beror på det något olyckliga beslutet att låta testplattformen ligga kvar hos Intel med enbart PCIe 3.0, då man hade chansen att byta till PCIe 4.0 med Ryzen för den här generationens tester. Nu verkar det som att den nya testplattformen åter ska hamna hos Intel, och Alder Lake. Det kan man ha vissa åsikter om sett ur synvinkeln att det känns mer oberoende att byta mellan Intel och AMD emellanåt, om de ändå är relativt likvärdiga, inte minst ur ett symbolvärde att vara oberoende. Så ett byte till Zen 4, PCIe 5.0 och DDR5 kanske skulle kännas fräschare än att återigen stanna hos Intel, om man nu vill övergå till PCIe 5.0 och DDR5 i höst? Eller är Intel en oskriven regel som standard?

Men det är ju en annan fråga, skulle dock vilja att resizable bar blir standard till nästa omgång tester oavsett plattform. Jag tror att majoriteten av de som köper grafikkort idag kommer att göra det till plattformar med minst PCIe 4.0, utom just de med äldre Intelprocessorer som sitter kvar med PCIe 3.0, där det såklart är värt att testa med PCIe 3.0 som specialfall för kort som 6500XT. Kanske värt en undersökning vad folk har för PCIe-version? Eller kanske den mer relevanta frågan "Vad kommer du att ha för PCIe-version när du köper de nya grafikkort vi testar?".

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av bopp:

Det jag skulle vilja se i Sweclockers är tester med Resizable Bar standardmässigt på. Hur mycket bättre presterar t ex 6650XT med SAM på?

I testet av 6500XT gav Resizable Bar i form av SAM ett lyft på 6% i prestandaindex i 1080p. Det innebär såklart inte att ordningsföljden nödvändigtvis kastas om nämnvärt i det övriga indexet, eftersom alla kort inte är testade med Resizable Bar. Och 6% kan tyckas lite, men när argumentationen kring graferna i indexet handlar om att vissa kort ligger 4% eller strax över eller under något annat, så är det ju uppenbarligen en blind fläck att testa utan den funktionen påslagen, eftersom ReBar/SAM kan få vågskålarna att tippa i dessa lägen.

Till skillnad från uppskalningstekniker som DLSS, och nu FSR 2.0, är Resizable Bar dessutom inte fråga om förutbestämda designval av vad och hur man ska rendera för att få bättre prestanda, utan det ger samma originalbild utan ev artefakter som uppskalning kan leda till (även såklart utan ev fördelar som bättre AA), förhoppningsvis ger det istället mera av samma bild oftare. Så sann gratis extra prestanda, till skillnad från uppskalning, som då går att jämföra rätt av utan diskussioner om bildkvalitet och smakpreferenser.

Argumentet att Resizable Bar skalar negativt ibland och därför ska man inte testa med det är i mångt och mycket ett icke-argument. Nvidia har spärrar mot det i sina drivrutiner, det skulle isf drabba AMD mer, som har det påslaget alltid i den bemärkelsen, där negativa resultat isf räknas in i testsviten. Men båda grafikkortstillverkarna har nu haft god tid på sig att optimera för ReBar/SAM. Nvidia har kunnat lägga till fler spel i sin whitelist, AMD har haft tid att optimera bort negativ skalning, så det är ingen ursäkt längre.

I praktiken är även en sådan ev negativ skalning enkel att undvika för Radeonkorten, eftersom det är enkelt att stänga av SAM i drivrutinens gränssnitt. Då jag antar att de flesta inte har fermtio spel installerade samtidigt som de mixar var tredje minut, är det inget stort åtagande om man har ett spel med negativ skalning. Kräver ingen särskild techsavvy ingenjör. Och är det ingen skillnad i de flesta spel, är det ju lika bra att lämna det på ändå.

Att resizable bar inte testas som standard antar jag i sin tur beror på det något olyckliga beslutet att låta testplattformen ligga kvar hos Intel med enbart PCIe 3.0, då man hade chansen att byta till PCIe 4.0 med Ryzen för den här generationens tester. Nu verkar det som att den nya testplattformen åter ska hamna hos Intel, och Alder Lake. Det kan man ha vissa åsikter om sett ur synvinkeln att det känns mer oberoende att byta mellan Intel och AMD emellanåt, om de ändå är relativt likvärdiga, inte minst ur ett symbolvärde att vara oberoende. Så ett byte till Zen 4, PCIe 5.0 och DDR5 kanske skulle kännas fräschare än att återigen stanna hos Intel, om man nu vill övergå till PCIe 5.0 och DDR5 i höst? Eller är Intel en oskriven regel som standard?

Men det är ju en annan fråga, skulle dock vilja att resizable bar blir standard till nästa omgång tester oavsett plattform. Jag tror att majoriteten av de som köper grafikkort idag kommer att göra det till plattformar med minst PCIe 4.0, utom just de med äldre Intelprocessorer som sitter kvar med PCIe 3.0, där det såklart är värt att testa med PCIe 3.0 som specialfall för kort som 6500XT. Kanske värt en undersökning vad folk har för PCIe-version? Eller kanske den mer relevanta frågan "Vad kommer du att ha för PCIe-version när du köper de nya grafikkort vi testar?".

Resizable BAR/SAM är aktiverat över hela brädet med nästa testplattform/svit. Sitter ensam i testlabbet nu så övergången går tyvärr lite långsammare än väntat, men tanken är i alla fall att växla över till ny plattform och färska spel under sommaren.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av GuessWho:

Eller säg om du fått en flickvän/pojkvän som senare visar sig vara dum i huvudet och så kan du bara reklamera.

Bör man inte ta reda på sånt innan? Men sjysst att du liknar pojk/flickvän vid en butiksvara

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Bör man inte ta reda på sånt innan? Men sjysst att du liknar pojk/flickvän vid en butiksvara

Blev också intresserad av att just "få" en partner, som att motprestation inte behövs.

Permalänk
Medlem

Urk! Vilket pris! Riktpriset för 6600 XT var väl 4600kr vilket inte är så illa. Beggade 1080ti har legat på 4500kr men börjar leta sig ner mot 3000kr igen.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies