Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Min bil har anti-sladd-system, så antar att den nästan kan räknas som en elbil? 🤓

Jag skulle klarat mig fint på en elbil till 99,9% av min körning (100% med lite anpassning), men känner mig direkt osugen på att lägga ut 500k på en bil rent allmänt, då bortsett från att jag inte skulle ha någonstans att ladda den bekvämt, utan typ få åka och drälla på stans Tesla Supercharger en gång i veckan.

Elbil är långt borta för min del, oavsett om jag så blev miljonär imorgon, eftersom jag inte heller känner något behov av en elbil som statusmarkör.

Om man kan ladda hemma så kommer man ju undan med något sånt här för pendlingen: https://www.bytbil.com/stockholms-lan/personbil-prius-plug-in...

Visa signatur

"There are 10 kinds of people, those
that understand binary, and those
that do not"

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Statistiken kommer bli dålig. Grundfelet är att inte precis alla som ser artikeln går in och röstar utan de som är intresserade. Jag skulle gissa att en klar majoritet som har köpt en svindyr elbil kommer absolut rösta när de ser denna artikel, medans många som inte ens funderar på att skaffa en bil alls inte röstar.
Detta problem finns alltid med röstningar.

Hmm det är sant, hoppas i min enfald att folk gör som jag, och svarar på de flesta omröstningar även om ämnet inte intresserar mig. Vi får se hur resultatet av omröstningen blir helt enkelt!

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Lär dröja innan det kommer någon elbil som jag tycker är rolig att köra och som jag har råd med.

Permalänk
Lego Master

Wants. Men finns, så vitt jag vet, ingen inom min prisklass som klarar att dra vår husvagn på 1600kg.

Hm, nu när jag tittar på det så verkar ju tex Huyndai Ionic 5 få dra 1600kg...hoppsan, Kerstin.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Lär dröja innan det kommer någon elbil som jag tycker är rolig att köra och som jag har råd med.

Exakt, folk verkar köpa vad som helst som går på el. Jag köper elbil när det är på mina villkor och jag kan välja den bil jag vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Äger inget elfordon alls. Jag har kollat på dem och tycker alla är svindyra. Elbil, Elmoped, ElATV, Eltraktor etc.
Jag funderar hur länge det dröjer till det blir min första av något. Det känns ju som att Elmopeder borde kunna bli billigare än bensinare men icke.

Jag har visserligen en elcykel om du räknar det.
Men det är bara pedal assist, så man måste ändå trampa.
Kan inte åka enbart på el. Men får ett effekttillskott om man cyklar under 25km/h och har assisten på.

Permalänk
Medlem

Elbil kanske det blir om man bli sambo någon gång annars måste jag vinna på EuroJackpot först...... så tjej eller EuroJackpot......... fan tror det är lättare att få EuroJackpot. 😟

Visa signatur

Här sitter jag och känner in rummet och spelar dataspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Wants. Men finns, så vitt jag vet, ingen inom min prisklass som klarar att dra vår husvagn på 1600kg.

Hm, nu när jag tittar på det så verkar ju tex Huyndai Ionic 5 få dra 1600kg...hoppsan, Kerstin.

Jag har elbil och skulle aldrig gå tillbaka till fossilt som det ser ut idag.
Men jag skulle nog inte köra omkring med en husvagn för det kommer bli många stopp på vägen.

Kolla in kanalen CarWow på YT, där de testar en lätt husvagn på ca 800 kg med Skoda Enyaq.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Ja, exakt, räckvidden är en nackdel jämfört med förbränningsmotorer men för de flesta/den mesta användningen så tycker jag inte att det är ett argument som håller.

Min V70 2.0F drar liter milen oavsett och tar oss 400-500km på en tank, så nej, avståndsargumentet är dött sedan länge.

Tyvärr så är dem för dyra, och begmarknaden för elbilar är sinnessjuk...

Men..

Skrivet av Shudnawz:

Wants. Men finns, så vitt jag vet, ingen inom min prisklass som klarar att dra vår husvagn på 1600kg.

Hm, nu när jag tittar på det så verkar ju tex Huyndai Ionic 5 få dra 1600kg...hoppsan, Kerstin.

Där kan vi snacka räckvidssångest. Hur långt kommer man med 1600kg låd-aerodynamik bakom en elbil?
200km?

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Har en liten Zoe som gör det den ska.

Permalänk
Medlem

Hade först en Nissan Leaf 40kWh (leasing), sen en Tesla Model 3 (köpt) och nu en MG ZV ES (leasing).

Svårt att tänka mig något annat, men vet inte om jag skulle "våga" köpa om jag hade haft råd.

Räckvidden på ca 20-26mil med MG:n är absolut tillräckligt för mig 98% av alla resor, är inte beredd att betala 1000-2000kr mer per månad för längre räckvidd, då anpassar jag mig hellre de återstående 2% av resorna.

Permalänk
Medlem

Har två elbilar, DS3 E Tense, Mach E GT. Kommer aldrig köpa eller köra en ICE igen som det ser ut.

Permalänk
Medlem

Kör en Hyundai i20 mild hybrid. Funkar galant och går hyfsat billigt, genomsnitt på 4.3L/100 km utslaget över 2000 mil.
Har tyvärr ingen möjlighet att ladda varken hemma eller på jobbet, så elbil får vänta ett tag.
Tycker iofs att dom vettiga elbilarna är på tok för dyra.
Vill iallafall ha möjlighet att köra 40-50 mil vintertid utan att ladda så då faller typ alla bort.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Tyvärr kör man en diesel V40. Hade gärna gått över till el om det fanns någon möjlighet att ladda längsmed gatan jag bor på. Men när det väl kommer kanske det finns mera alternativ på bilar som är lite mera plånboksvänliga.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Nä det blev en ny bensin nyss. Elbilar är fortfarande lite för dyra i inköpspris men sen har jag noll möjlighet till laddning också.
Men efter denna blir det väl el. Kommer dock sakna ICE motorer. Kanske får bli en äldre lek/hobby bil på sidan om i framtiden.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Även om jag hade råd (som jag inte har nu) kan jag ändå inte köpa en pga av att jag inte kan ladda bilen hemma. Har tjatat i tre år och nu nästa år ska dom riva hela garaget och bygga om med laddstationer. Börjar nästa år sen är det klart 18 månader senare.

Så om lite mer än 2år har jag möjlighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av slipbit:

Hade du köpt en Tesla så hade den värdeminskningen varit försumbar.

Om 10 år kommer den Teslan inte vara värd mer än plåten den är gjord av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Om 10 år kommer den Teslan inte vara värd mer än plåten den är gjord av.

Jodå när de löser riktig auto-pilot. Vem äger sin bil i 10år nuförtiden?

Permalänk
Avstängd

Saknar alternativet "har haft en, men inte längre"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jodå när de löser riktig auto-pilot. Vem äger sin bil i 10år nuförtiden?

Finns alltid en marknad för buskarna.

Permalänk
Medlem

Köpte mig en PHEV. En Cupra Formentor för att vara exakt. Mycket nöjd. 6mil på ren el. Laddar gratis på jobbet. Och åker då till jobbet "for free".

För längre resor slipper jag avstånd ångest också. Avvaktar några år till med ren el bil. Kommer hända mycket på den fronten de kommande åren känns det som.

Visa signatur

Corsair 4000D | Asus Z590 | Intel 11900K | RTX 3080 |
32GB G.Skill | Samsung 980 Pro 1TB | Corsair RM850x

Permalänk
Medlem

Bytte till en diesel för 1,5 år sedan. Mest på grund av husvagnen. Skulle gärna vilja ha en elbil för jobbpendling men vi har redan 4 bilar (3 bensin och 1 diesel) så det känns som vi får bli när vi byter någon av de andra.

Visa signatur

MoB: ROG B450-F Gaming | CPU: R7 3800X | GPU: RTX 3070 8GB | RAM: 2x16GB 3200MHz | SSD: V300 120GB | HD: Kingston A2000 M.2 500GB | Skärm: ASUS PG279Q| T.bord: Vulcan 120 | Mus: No-Name | Högt.: Logitech 5:1 | Chassi: FD Define R3 | PSU: RM750X V2 | CPU kylare: Arctic 34 | Multifunktions Dreamhack-hylla "DH-box" | Galleri DH-Box| Projekt T.E.B | Galleri T.E.B

Permalänk

Jag köpte bil för runt 3 år sedan och då fick det bli en hybrid från toyota. Fanns inga vettiga elbilar för i den klassen då, runt 3 år gammal och max 200 000kr. Tror inte det finns nu heller.

Skrivet av stgr:

Saknar alternativet "har haft en, men inte längre"

Men då passar väl något av de andra alternativen bra?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Två bensinare. Kör dock bara ena.
Nästa bil lär bli ren bensinbil också. Sen kan man nog kolla på hybrid av något slag så tekniken hunnit kommit en bit på vägen. (pun not intended)
Där efter får det väl bli en ren elbil. Allt hänger egentligen på vad det finns för laddmöjligheter. Men då kommer jag vilja ha en hobbybil. En stor V8 på hjul

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Jag har bara veteranbilar som jag nöjesåker lite med på sommaren, bensin. Om jag behövde bil skulle det definitivt bli en Tesla.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Nej jag leasar en. E-niro, nöjd med eldriften men interiören lämnar en del att önska.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Jodå när de löser riktig auto-pilot. Vem äger sin bil i 10år nuförtiden?

jag.

jag bor i busken köper mina bilar kontant och åker med dem tills de hamnar på skroten för jag pallar inte byta bil stup i kvarten alltid ett jävla strul när man ska byta bil...

och bilen kommer inte se en märkesverkstad i mitt ägarskap servar skiten själv så andrahandsvärdet är typ bottenskrap efter första året iaf för vem fan vill betala 10000:- för nått som man kan spendera 1000:- i material och 1 timme i garaget upplyft på ett par pallbockar...

hade kunnat tänka mig elbil om de fanns nån bra snikvariant för typ 100 000 eller nått utan massa flashiga funktioner touchskärmar å annat onödigt elektriskt skit.
och en räckvidd på 100mil vintertid så man inte behöver ladda stup i kvarten...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag har ägt ren elbil sen 2020. Jag är supernöjd och kan inte tänka mig gå tillbaka till bensin.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

jag.

jag bor i busken köper mina bilar kontant och åker med dem tills de hamnar på skroten för jag pallar inte byta bil stup i kvarten alltid ett jävla strul när man ska byta bil...

och bilen kommer inte se en märkesverkstad i mitt ägarskap servar skiten själv så andrahandsvärdet är typ bottenskrap efter första året iaf för vem fan vill betala 10000:- för nått som man kan spendera 1000:- i material och 1 timme i garaget upplyft på ett par pallbockar...

Klart att det finns folk som köper gamla härken. Dagens Tesla kommer rulla om 10 år med.

Genomsnittsbilens livslängd och tid hos 1 ägare är dock inte 10 år utan folk byter bil frekvent.
//Från en 940 classic med 45k+ mil rullade(farsans)

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Klart att det finns folk som köper gamla härken. Dagens Tesla kommer rulla om 10 år med.

Genomsnittsbilens livslängd och tid hos 1 ägare är dock inte 10 år utan folk byter bil frekvent.
//Från en 940 classic med 45k+ mil rullade(farsans)

jag har en 2016 som ja köpte efter att planterat min 2012a i en älg för ett par år sen 0.43L/mil disel 0.5l/mil vinter ungefär.

så skulle inte kalla min bil fornminne direkt...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows