Miljöaktivister tar saken i egna händer...

Permalänk
Medlem

Miljöaktivister tar saken i egna händer...

Hallå,

Läste nyligen att ett gäng miljöaktivister släpper ut luft på större fossilare i bland annat Göteborg, där de skriver att de tar saker i egna händer, men att det inte är personligt.

Länk till aftonbladet

Hur skulle ni reagera om ni fick era däck tömda på luft, kanske är ni och storhandlar med barnen, mellanstannar på en 20-mila resa eller helt enkelt stannat för att fika? Kanske är du invalidiserad på ett eller flera sätt och har svårt att ta dig fram, hjärtproblem eller går med kryckor.

Jag skulle med all sannolikhet inte ta det bra, hoppas för deras skull att de är långt borta om detta skulle ske på min bil. Ingen i världen har rätt att sabotera annans egendom, åstadkomma extra kostnader och skador som tar både energi och tid. Att få tag på pump eller bergare är varken lätt eller billigt.

Jag är inte mycket för våld, men går någon medvetet på något jag jobbat och sparat ihop under många år så anser jag att de frånsäger sig alla rättigheter och får ta konsekvenserna. En diplomatisk lösning går ju först, dvs att de står för kostnader, kompensation och själva går till farbror blå och anmäler sig.

Vad tycker ni?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Hallå,

Läste nyligen att ett gäng miljöaktivister släpper ut luft på större fossilare i bland annat Göteborg, där de skriver att de tar saker i egna händer, men att det inte är personligt.

Länk till aftonbladet

Hur skulle ni reagera om ni fick era däck tömda på luft, kanske är ni och storhandlar med barnen, mellanstannar på en 20-mila resa eller helt enkelt stannat för att fika? Kanske är du invalidiserad på ett eller flera sätt och har svårt att ta dig fram, hjärtproblem eller går med kryckor.

Jag skulle med all sannolikhet inte ta det bra, hoppas för deras skull att de är långt borta om detta skulle ske på min bil. Ingen i världen har rätt att sabotera annans egendom, åstadkomma extra kostnader och skador som tar både energi och tid. Att få tag på pump eller bergare är varken lätt eller billigt.

Jag är inte mycket för våld, men går någon medvetet på något jag jobbat och sparat ihop under många år så anser jag att de frånsäger sig alla rättigheter och får ta konsekvenserna. En diplomatisk lösning går ju först, dvs att de står för kostnader, kompensation och själva går till farbror blå och anmäler sig.

Vad tycker ni?

De har ju redan tagit ställning för att personlig moral ska gälla över demokratiskt beslutad rättsordning, då måste de rimligtvis acceptera att andra gör likadant.

Något annat vore ju väldigt inkonsekvent.

Visa signatur

I am a prototype for a much larger s󠅄󠅘󠅕󠄐󠅞󠅕󠅕󠅔󠄐󠅤󠅟󠄐󠅒󠅕󠄐󠅟󠅒󠅣󠅕󠅢󠅦󠅕󠅔󠄐󠅑󠅞󠅔󠄐󠅥󠅞󠅔󠅕󠅢󠅣󠅤󠅟󠅟󠅔󠄐󠅧󠅑󠅣󠄐󠅟󠅞󠅓󠅕󠄐󠅣󠅑󠅤󠅙󠅣󠅖󠅙󠅕󠅔󠄐󠅒󠅩󠄐󠄷󠅟󠅔󠄞󠄐󠄾󠅟󠅧󠄐󠅧󠅕󠄐󠅓󠅑󠅞󠄐󠅙󠅝󠅠󠅜󠅕󠅝󠅕󠅞󠅤󠄐󠅤󠅘󠅕󠄐󠅣󠅑󠅝󠅕󠄐󠅖󠅥󠅞󠅓󠅤󠅙󠅟󠅞󠅑󠅜󠅙󠅤󠅩󠄐󠅧󠅙󠅤󠅘󠄐󠅔󠅑󠅤󠅑󠄝󠅝󠅙󠅞󠅙󠅞󠅗󠄐󠅑󠅜󠅗󠅟󠅢󠅙󠅤󠅘󠅝󠅣󠄞ystem

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni?

Att smygrebelliska medelklassungar på 22 år måste känna att de verkligen gör skillnad när de punkterar barnfamiljers bildäck för klimatet.

Permalänk
Medlem

Håller med. Sen förstår nog inte dessa människor att det inte på något sätt hjälper miljön, inte säkert att de bryr sig ens utan gör detta för att känna sig delaktig i en grupp. Ändamålet kan många gånger glömmas bort eller vara sekundärt. Är det något man lärt sig med åren så är det att inte göra den man vill få på sin sida till sin fiende först. Vill man övertyga någon är detta definitivt inte bästa sättet.

Permalänk
Medlem

Ptja, de har ju helt missförstått hur folk i allmänhet fungerar. Ingen har nånsin tänkt "nä, nu måste jag skaffa elbil istället!" efter att ha fått sin större fossilbil luftad av ett gäng skitungar. Om något alls uppnås, är det precis motsatsen. Miljörörelsen tappar sympatier.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Rekordmedlem

Det vore kanske bättre att förbjuda suvparkering nära butiker säg en suvfri zon på minst 200m och dryga böter om en suv befinner sig (körande eller parkerad) i den suvfria zonen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Bildexpert

Så om bilägarens pappa nyss fått en hjärtinfarkt och inte kan vänta på ambulans utan måste köras till akuten omedelbart så har dessa aktivister ändå räddat människor...?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så nu måste personerna köpa nya däck som produceras av råolja? Smart!

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Det här hände ett tag för sådär 15 år sedan i skåne en del, asfaltsindianerna tror jag att gruppen kallade sig? Det pågick väll en sommar eller så tills ett par av dem blev påkomna i akten av någon av bilägarna

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Zalman Z9 Iceberg MS | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Så nu måste personerna köpa nya däck som produceras av råolja? Smart!

Nu hade dom ju inte pajat däcken, bara släppt ut luften.

Visa signatur

Brass knuckles and a 2x4

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det vore kanske bättre att förbjuda suvparkering nära butiker säg en suvfri zon på minst 200m och dryga böter om en suv befinner sig (körande eller parkerad) i den suvfria zonen.

Lösningar går ju att diskutera så klart, jag vet inte om det borde tas i denna tråd dock då det kommer att spåra ur illa kvickt.

Ditt förslag är säkert tänkt att göra det bättre, men det har ju nackdelar också; exempelvis om två mindre bilar är bättre än en SUV (kanske frugan och barnen skall med). Jag antar du också menar fossil SUV och inte eldriven / hybrid? För vikten borde väll inte påpekas då alla eldrivna småbilar väger som en större kombi. Mindre SUV-ar väger som en större sedan/kombi, så bränsleförbrukningen i stadsfart bör inte skilja nämnvärt.

Permalänk
Medlem

Ironin är ju att dessa efterblivna idioter också släppt ut luften på parkerade "elbilar". XD

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Core i7-3770K 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Z77 Sabertooth | Corsair Vengeance Pro Black 4x8GB 1866MHz CL9 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Tolkade det som att de haft hål på däcket. Mitt fel

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Skrivet av kaput:

Ptja, de har ju helt missförstått hur folk i allmänhet fungerar. Ingen har nånsin tänkt "nä, nu måste jag skaffa elbil istället!" efter att ha fått sin större fossilbil luftad av ett gäng skitungar. Om något alls uppnås, är det precis motsatsen. Miljörörelsen tappar sympatier.

Förutom att elbilar inte duger. Saxat från deras hemsida:

Citat:

Hybrids and electric cars are fair game. We cannot electrify our way out of the climate crisis - there are not enough rare earth metals to replace everyone’s car and the mining of these metals causes suffering. Plus, the danger to other road users still stands, as does the air pollution (PM 2.5 pollution is still produced from tyres and brake pads).

Min tagning är att det rör sig om avundsjuka snorungar som ännu inte börjat tjäna sina egna pengar och därför inte har någon som helst uppfattning om dess värde.

Jag rör mig mycket i göteborgsområdet, och i måndags såg jag fler bärgningsbilar än normalt, så jag antar att nettopåverkan på miljön nu är negativ pga stora bärgare. Bra jobbat, j*vla snorungar.

Idag ger de sig på SUV:ar, imorgon ger de sig på normalstora bilar. Själv hade jag blivit fly förbannad, och jag vet helt ärligt inte hur jag hade reagerat om jag sett dem lufta däcken på min bil. Förhoppningsvis (för dem) hade jag stannat vid gapande och ringande till polis.

Visa signatur

| Ryzen 5 5800X3D | MSI B550 Gaming Plus | 64 GB 3600 MHz DDR4 | 7800XT |
Några SSD:er och ett gäng TB spinny bois
Stolt ägare av 19 776 000 fler pixlar på olika skärmar. Alla fungerar så vitt jag vet.

Permalänk
Medlem

Dessa personer har aldrig fått möjligheten att möta verkliga konsekvenser i sina handlingar, medelklassare med för mycket fritid.

Jag är av åsikten att solljus är den bästa desinfektionen, i nödvärnslagen har man rättigheten att skydda sin egendom från sabotage/skada.

Jag skulle inte ha några som helst problem med att bruka den rättigheten mot folk som saknar allmän respekt och ödmjukhet till en sådan grov nivå.

Permalänk
Medlem

Samma pack som Extinction Rebellion eller militanta djurättsaktivister.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonasc:

Du bör absolut inte lita på däcken om de blivit helt luftlösa med en bil stående på dem. Om luften försvinner kan gummit vikas snävt och sen kan flera hundra kilo tryckas mot det väcket från fälgen. Ingen garanti att de blivit skadade, men det är absolut en risk.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av KentKnutte:

Förutom att elbilar inte duger. Saxat från deras hemsida:

Min tagning är att det rör sig om avundsjuka snorungar som ännu inte börjat tjäna sina egna pengar och därför inte har någon som helst uppfattning om dess värde.

Jag rör mig mycket i göteborgsområdet, och i måndags såg jag fler bärgningsbilar än normalt, så jag antar att nettopåverkan på miljön nu är negativ pga stora bärgare. Bra jobbat, j*vla snorungar.

Idag ger de sig på SUV:ar, imorgon ger de sig på normalstora bilar. Själv hade jag blivit fly förbannad, och jag vet helt ärligt inte hur jag hade reagerat om jag sett dem lufta däcken på min bil. Förhoppningsvis (för dem) hade jag stannat vid gapande och ringande till polis.

Åhå, ja där ser man. Naiva lär de vara åtminstone. Svårt att se det långsiktiga perspektivet. Solklart ungdomar.

Tankarna går osökt till de individer som ägnade sig åt att släppa ut minkar på 90-talet. Minkarna gjorde kaos med alla vilda smådjur i området, och dog sedan av svält när det inte fanns något mer att äta. Samma sak där, man förbisåg helt alla konsekvenser som var längre bort än näsan räckte.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@KentKnutte, intressant citat där; så elektrifiering eller rent av något med vikt som rullar på våra vägar är en nono enligt dom.

Hur menar de att vi skall lösa krisen då? De verkar ju inte ha läst på om senare batterier där de bytt ut de flesta metallerna, kanske inte behöver brytas i Kongo längre om det är vad som menas.

Kanske är det odla hemma i badkaret de menar är lösningen, för import / export av livsmedel, mediciner och allt som kan tänkas vara nödvändigt kan ju vara svårt att frakta på cykel.

Outbildade extremister är alltid farliga då man inte vet hur långt dom kan gå, vad händer när de inser att jorden är överbefolkad och att det är den stora anledningen till miljökrisen?

Jag ska sluta ranta, det aktivisterna står för är puckat och ogenomtänkt helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Tydligen många som har haft brist på syre i livmodern!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mangee75:

Tydligen många som har haft brist på syre i livmodern!

Är det fri tolkning på vilka det gäller, eller vill du precisera?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexraptor:

Ironin är ju att dessa efterblivna idioter också släppt ut luften på parkerade "elbilar". XD

Elbilar är inte speciellt rena heller.
__
F.ö. så håller jag med dem som säger att det här kontraproduktivt samtidigt så kommer många också bli mer förargade av det här än när de t.ex. sker större oljeutsläpp eller företag som ljuger om deras s.k. "miljöarbete".

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nissling:

Så om bilägarens pappa nyss fått en hjärtinfarkt och inte kan vänta på ambulans utan måste köras till akuten omedelbart så har dessa aktivister ändå räddat människor...?

Om det är så är det troligen betydligt bättre att tillkalla ambulans än att förflytta honom själv för han får vård snabbare redan när ambulanspersonalen når honom och börjar ta hand om honom.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Att välja en mindre bil, eller en som drivs av biogas, är två lösningar, som dessutom kan kombineras. Just suv:ar är väldigt klumpiga, och man måste inte Alltid ha just en sån för att få plats med familjen.

Det är dock inte bara att miljön skadas av att Vissa har en onödigt tung bil, utan människor dör ju av klimatförändringar också. Och det är kanske mycket det som dessa däcktömmare/skärare hänvisar till för att legitimera sina handlingar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Elbilar är inte speciellt rena heller.
__
F.ö. så håller jag med dem som säger att det här kontraproduktivt samtidigt så kommer många också bli mer förargade av det här än när de t.ex. sker större oljeutsläpp eller företag som ljuger om deras s.k. "miljöarbete".

Du förbrukar själv en massa resurser bara av att finnas till. Det är inte upp till dig att dra gränsen vad som är "rent".
Hur långt ska man dra ditt tänk? Individer som mest ligger samhället till last och inte är produktiva, varför ska de tillåtas fortsätta förbruka resurser?

Permalänk
Medlem

Är det fri tolkning på vilka det gäller, eller vill du precisera?

Tänkte på personerna som har utfört detta, dom så kallade miljöaktivisterna!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dunde:

Du förbrukar själv en massa resurser bara av att finnas till. Det är inte upp till dig att dra gränsen vad som är "rent".
Hur långt ska man dra ditt tänk? Individer som mest ligger samhället till last och inte är produktiva, varför ska de tillåtas fortsätta förbruka resurser?

Vilket mitt tänk? Har jag sagt att man ska förstöra andras egendom? Dessutom så är det faktiskt så att bara göra elbilar är en skitig process, spelar ingen som helst roll vad du eller jag tycker och tänker om det. Det blir inte rent bara för att man vill att det ska bli det, det flyttar egentligen bara orenheten till någon annan lokation.

Vad gäller resurser så är svenskar bland de värsta vad gäller per capita förbrukning. Och det innefattar också med säkerhet de s.k. miljöaktivisterna som håller på med sådan här nonsens.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Kaleid:

Vad gäller resurser så är svenskar bland de värsta vad gäller per capita förbrukning.

Menar du sämst på källkritik? För inte är det koldioxid:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Något att tänka på är att sverige dessutom är ett ovanligt kallt och glest land. Det är lite logisk att vi behöver mer värme på vintern att värma våra hus än vad de på grekland behöver. Dessutom är det naturligt att vi behöver mer bränsle än de som har nära till jobb, skola etc. Och sedan jordbruket när vi har sämre klimat så går det såklart åt mer energi. Vi har dessutom otroligt gott om skog som tar upp koldioxiden.

Tros dessa hinder så är vi ett otroligt fördomsland och man får undra vad tusan gör de andra?

*edit*
Du skrev resurser. Men hitta en källa på att sverige är en av de värsta länderna när det gäller miljö. Att svenskar eldar t.ex. skog för att värma deras hus när det är närmare -30 grader ute, så tar den andra skogen upp denna koldioxid så det är inget problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Suv suv suv suv? En XC60 drar ju mindre bränsle än någon gammal Golf. En modern RAV4 drar mindre bränsle än en gammal Corolla.

Det politikerna ska göra är att vara med i planeringen så att vi inte måste ta bilen överallt, inte förbjuda saker av ren populism. Det är inte hur vi klassificerar bilen som har någon betydelse och de klassificeringar/namn vi har har inget med utsläpp att göra. Nog för det är ett av de mindre problemen när efterfrågan på fossila bränslen i världen ökar, bilen alltså.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Menar du sämst på källkritik? För inte är det koldioxid:
https://www.ekonomifakta.se/fakta/miljo/utslapp-internationel...

Något att tänka på är att sverige dessutom är ett ovanligt kallt och glest land. Det är lite logisk att vi behöver mer värme på vintern att värma våra hus än vad de på grekland behöver. Dessutom är det naturligt att vi behöver mer bränsle än de som har nära till jobb, skola etc. Och sedan jordbruket när vi har sämre klimat så går det såklart åt mer energi. Vi har dessutom otroligt gott om skog som tar upp koldioxiden.

Tros dessa hinder så är vi ett otroligt fördomsland och man får undra vad tusan gör de andra?

*edit*
Du skrev resurser. Men hitta en källa på att sverige är en av de värsta länderna när det gäller miljö. Att svenskar eldar t.ex. skog för att värma deras hus när det är närmare -30 grader ute, så tar den andra skogen upp denna koldioxid så det är inget problem.

@Kaleid har rätt, nu pratades det ju resurser och inte koldioxid. Sverige är absolut inget föregångsland när det kommer till det. När det kommer till ekologiskt fotavtryck per person är vi sämre än miljöförstörande länder som Kina och Indien. Vi är på många sätt inte ett föregångsland, och inte heller ofta så bra som vi tror att vi är.

Vi ligger otroligt högt upp på den listan. https://www.globalis.se/Statistik/ekologiskt-fotavtryck