Veckans fråga: Äger du en elbil?

Permalänk
Medlem

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

Permalänk
Medlem

Tyvärr dras jag med en bensinare i ett halvår till, men efter det så lutar det starkt åt en elbil.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Hade gärna ägt elbil om det inte vore för 1. Ingen laddning i garaget. 2. Priserna. 3. Katastrofal laddningstid och räckvidd.

Just nu körs en bensinare som drar ca 1L i blandad körning och en MC som drar ca 0.6-0.7L.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Jodå när de löser riktig auto-pilot. Vem äger sin bil i 10år nuförtiden?

jag gör det, köper alltid ny bil som sedan används i minst 10-15år nuvarande bil är 7-8år och kommer inte byta dom närmaste 5 åren. (brukar byta bil när det börjar strula vilket brukar vara runt denna tidslängd)

min tanke är nog att det blir att leasa den dagen jag byter till elbil så man får en ny var 3år och inte behöver bry sig om batteriets livslängd.
ser dock inte fram emot att behöva ladda under resväg, hoppas det blir någon form av batteri byte på macken i stället.
eller att vätgas slår igenom så man slipper batteriet helt.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

9kr/kwh som snitt är ju orimligt.

Får vi lite fin kärnkraft i Skåne kommer vi inte se 9kr/kwh igen.

Permalänk
Medlem

Kanske är dags att fixa så man slipper få punktering!

Visa signatur

Spelar Just Nu: INGET Väntar På: HL 3, Grand Theft Auto VI
Moderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX CPU: Intel Core i7 13700K 3.4GHz Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360
Internminne:
Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance GPU: Asus RTX 4090 TUF GAMING
SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Samsung 860 EVO 1TB OS: Windows 11 Skärm: LG C2 42"

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

Du kan inte räkna 0.5 på "en vanlig bensinare". Runt 0.75 är mer rimligt.

Men visst är elen dyr så år elbilen dyr att köra.

Dock är det nog inte många som laddar sina elbilar när elen är som dyrast heller.

Permalänk

Tesla model 3 performance med track pack. Kommer aldrig köra en fossil bil igjen.

Permalänk
Medlem

Diesel här och nästa blir också diesel då körmönstret inte passar el. Men efter det tänker jag att infrastrukturen är bra nog.

Permalänk
Medlem

Två, tesla modell 3 LR och MG zv ev. Två helt olika bilar men otroligt prisvärd. Betalar cirka 8k månaden inklusive allt till båda. Även bränsle/elen.

Visa signatur

Dator: Ryzen 3900x - 16Gb - EVGA 3060 - Acer Predator X34A
Server: Synology DS415+ 3st WD red 6Tb 1st Toshiba N300 8Tb
Anslutning: Fiber 500Mbit
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, MG EV ZS 2021
Solceller: 12,1kwh Batteri på gång.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

Men du får räkna på milkostnaden och underhållet är billigare på elbilen så den lär ändå ha lägre milkostnad, sedan kan man ju även försöka värdera sånt som komfort och då blir det svårare men en elbil har ju ofta högre komfort än en fosilbil i jämförbar klass och ska man ha en mer premium fosilbil för att matcha det så ökar ju kostnaden rejält för att nå en lika tyst och jämn åkning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Satt och funderade på en sak i vintras när skåningarna en stund fick betala 9:- per kw/t.
Anta att elbilen drar 200 watt-timmar per kilometer (snittförbrukning enligt google), det är 2 kWt per mil. Så 18:- milen bara i elkostnad om man förutsätter 100% laddningseffektivitet.
Jämför med en normal modern bensinbil som ligger på 0.5 l milen á 25:- = 12.5:- milen.
Nu får man ju skatta en hel del mer för en bensinbil, så lägg på en femma på priset för att räkna vädigt högt.
Men du är fortfarande under elbilen.

Detta förutsätter såklart att elpriset är galet högt, men med vår nuvarande energipolitik åt vilket håll tror ni att det går?
Såklart så går även bensinpriset upp hela tiden, men det är inte riktigt lika känsligt för väder och vind.

Betoningen är just "under en stund". De flesta laddar hemma på natten och då var det som värst 2kr. Oftast runt 40 öre senaste tiden. Du kan binda ditt pris i tre år för 1.20 just nu. Så bind priset o leasa tre år. Du hittar på hypotetiska problem. Kan ju lika gärna sitta o spåna om oljan går upp till 200 fatet. (Drygt 100 idag).

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Har ikke råd

Permalänk
Medlem

Hade jag haft råd så kanske, men aldrig en Tesla. *snip*

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Inaktiv

Nej, kör fortfarande diesel. Inte hittat någon elbil till rimligt pris som matchar kvalitén på min nuvarande bil. Skulle kosta typ dubbelt upp mot vad min bil är värd för att komma i närheten.

Är bara tidsfråga innan de kryper sig ned i pris, då köper jag direkt.

Permalänk
Medlem

Byte till elbil i november förra året och har åkt över 900 mil än så länge har inte haft någon räckvids ångest än får se om det blir Danmark/Tyskland under semester för att testa att åka lite längre längsta jag har åkt än är 26mil åt ett håll och lika långt tillbaka men då ladda jag emellan åt båda håll för jag inte våga chansa.

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 32GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5900X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Huawei Mediapad M5, Telefon: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Jag har inget körkort så jag kör elmoped istället. Ganska skönt att köra förbi alla bilar vid trafikstockning.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk

Haft Leaf -21 - 1600mil och nu Leaf -22 800mil, Blir en Tesla Model Y efter nyår.
Leaf är en riktigt trevlig bil men inte gjord för långresor. Men en otroligt härlig bil på många sätt.
Behovet har blivit större nu med familj så Model Y är det givna valet pga räckvidd, förbrukning och vinterförbrukning. Samt infotainmentsystemet och laddnätverket.

Visa signatur

-= In Trance We Trust =-
Intel I7 8086K Limited Edition | 32GB 3600DDR4 | GTX 1070 | 2x1TB WD BLACK SN750 / 2x500GB 850 EVO | AUDIO PRO T8 ADDON |34" LG34UM95-P

Permalänk
AKA AudioBamse

Äger ingen bil, brukar dock låna bil vid behov.

Jag har planer på att köpa bil i framtiden, men det blir i såna fall en vanlig bensinare då elbilar (förutom det svindyra priset som är hinder nog) har för många tekniska nackdelar för min smak.

Permalänk
Skrivet av AudioBase:

Äger ingen bil, brukar dock låna bil vid behov.

Jag har planer på att köpa bil i framtiden, men det blir i såna fall en vanlig bensinare då elbilar (förutom det svindyra priset som är hinder nog) har för många tekniska nackdelar för min smak.

Ca 30% verkningsgrad med en bensinbil, resten går ut i värme och ljud/vibration. Elbil cirka 85-90% verkningsgrad plus markant lägre koldioxidutsläpp. Vad var de tekniska nackdelarna med en elbil sa du?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Betoningen är just "under en stund". De flesta laddar hemma på natten och då var det som värst 2kr. Oftast runt 40 öre senaste tiden. Du kan binda ditt pris i tre år för 1.20 just nu. Så bind priset o leasa tre år. Du hittar på hypotetiska problem. Kan ju lika gärna sitta o spåna om oljan går upp till 200 fatet. (Drygt 100 idag).

Antar att 120 öre/kWh är utan moms?
Skulle jag binda mitt elavtal med Falkenbergs Energi på 3 år nu så skulle det kosta 203,38 öre/kWh med momsen inkluderad.
162,7 öre exkluderad.
Men jag är då också en av dom "utvalda" som tillhör elområde 4.
Sedan är Falkenbergs Energi garanterat inte billigast då det är 100% förnybart.

Det kan även bli dyrare framöver när fler elbolag börjar ta ut en extra "högeffektsavgift" eller vad det nu kan tänkas kallas.
Man får betala en extra månadsavgift om man har ett högt effektuttag under ett begränsat antal timmar vid ett tillfälle under månaden.
Tror det kunde röra sig om 300-500 kr men citera mig inte på det. Det jag läste om var något elbolag i Götet.
Detta för att ge ett incitament till folk att ladda med lägre laddström för att undvika toppar på dom lokala näten som absolut inte är dimensionerade för det.
Exempelvis när alla skall ladda sina elbilar på natten...

Så det hade inte spelat någon roll om vi drunknade i kraftverk då hela bostadsområden ändå skulle få blackout om alla laddade sina bilar samtidigt.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hade gärna ägt elbil om det inte vore för 1. Ingen laddning i garaget. 2. Priserna. 3. Katastrofal laddningstid och räckvidd.

Just nu körs en bensinare som drar ca 1L i blandad körning och en MC som drar ca 0.6-0.7L.

Kan inte riktigt hålla med katastrofal laddningstid/räckvidd..

Min vanligaste "långresa" jag brukar göra flera gånger per år. ca 55 mil kör jag på sommaren utan problem med ett kort stopp på 5minuter för att toppa upp.
Vintern så blir det hutlösa 15minuter laddning.

Så jag hinner knappt gå på toaletten innan det går bra att åka vidare.

När jag körde lite längre, 75 mil så var det ofantliga 30minuter jag behövde ladda. usch och fy. Men man behöver ju äta också så det var perfekt att ta en liten lunch, som jag ändå skulle gjort om man kör 75 mil med en bensinbil.

Men priserna kan jag hålla med om är väldigt höga just nu. Finns inget bra alternativ i en medelprisklass och om man behöver en kombi.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
AKA AudioBamse
Skrivet av star-affinity:

Vad var de tekniska nackdelarna med en elbil sa du?

Batterierna. Väldigt brandfarliga och svåra att släcka om det händer någonting, t.ex. om dem tar eld under laddning (ovanligt ja, men händer trots allt ibland), så precis som andra laddare (till mobiler, laptops etc) så bör man inte lämna sånt utan uppsikt, vilket är lite jobbigt. Speciellt om du har bilen i ett garage. brand kan också orsakas av kraftig krock.

Batterierna håller inte lika länge som bensin, speciellt inte på vintern i sverige när det är kallt, en del har till och med haft problem med att starta elbilen när det varit riktigt kallt.

Sen är batterier dessutom en stor miljöbov då det tar enorma resurser att tillverka dem, och dem är dyra / svåra att återvinna den dagen dem ska slängas, så risken är istället överhängande att dem bara slängs på nån soptipp i typ afrika eller nått istället

Nä, personligen är jag inget fan av batterier med dagens teknik. Däremot tror jag att elbil kommer slå igenom på allvar den dagen man uppfunnit batterier som är miljövänliga (iaf mindre farliga för miljön än dagens), och som är mer uthålliga och billigare.

Permalänk
Medlem

Kör en el hybrid plugin där jag har cirka 5mil i räckvidd på ren el, dock via jobbet så kan det bli längre resor vissa dagar där jag vinter tid måste kunna ta mig 40mil.

Finns tyvärr ingen elbil idag som vintertid rent klara 40mil på en laddning, sedan att Norrland har dåligt med 150kwh laddare gör inte heller saken bättre.

Blir mest troligt en ren el bil om 3år när det är dags att byta, får hoppas inte elen är lika dyr som att köra bensin då!
Men majoriteten av dagar klarar jag mig på att endast köra el.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 5900X | AIO: Alpenföhn Gletscherwasser 360mm HS | MB: ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO (Wi-Fi) X570 | GPU: MSI GeForce RTX 3090 SUPRIM X | RAM: Team T-Force Xtreem ARGB 4x8GB (32GB) DDR4 3600 MHz CL14 | PSU: ASUS ROG Thor 850W | SSD: WD Black SN850 Gen 4 SSD 2TB | CASE: Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kan inte riktigt hålla med katastrofal laddningstid/räckvidd..

Min vanligaste "långresa" jag brukar göra flera gånger per år. ca 55 mil kör jag på sommaren utan problem med ett kort stopp på 5minuter för att toppa upp.
Vintern så blir det hutlösa 15minuter laddning.

Så jag hinner knappt gå på toaletten innan det går bra att åka vidare.

När jag körde lite längre, 75 mil så var det ofantliga 30minuter jag behövde ladda. usch och fy. Men man behöver ju äta också så det var perfekt att ta en liten lunch, som jag ändå skulle gjort om man kör 75 mil med en bensinbil.

Men priserna kan jag hålla med om är väldigt höga just nu. Finns inget bra alternativ i en medelprisklass och om man behöver en kombi.

Är inte det en klassisk elbilspropaganda? 55 mil några gånger per år betingar väl egentligen inte ens ett behov av bil. Den här månaden har jag hittills kört 450 mil vilket för egen del är i den lägre skalan. Sedan det sedvanliga resonemanget om att man "ändå skulle ha" gjort det ena eller det andra - ja men bara på ställen som har laddare, dvs McDonalds och liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MsSmith:

Är inte det en klassisk elbilspropaganda? 55 mil några gånger per år betingar väl egentligen inte ens ett behov av bil. Den här månaden har jag hittills kört 450 mil vilket för egen del är i den lägre skalan. Sedan det sedvanliga resonemanget om att man "ändå skulle ha" gjort det ena eller det andra - ja men bara på ställen som har laddare, dvs McDonalds och liknande.

Det är bara under "längre" resor som man behöver ladda.. Jag kör 20mil om dagen för att ta mig till kontoret, då laddar jag hemma över natten. Men ville ta ett exempel för att visa att det inte tar någon direkt tid att ladda bilen.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Ca 30% verkningsgrad med en bensinbil, resten går ut i värme och ljud/vibration. Elbil cirka 85-90% verkningsgrad plus markant lägre koldioxidutsläpp. Vad var de tekniska nackdelarna med en elbil sa du?

Verkningsgraden för ägaren/föraren är ju egentligen totalt irrelevant.
Kommer man 50 mil på en laddning eller tank så kommer man 50 mil.
Då kan vi lägga ner alla kärnkraftverk, vindkraftverk och allt vad solceller heter då verkningsgraden är likvärdig eller sämre än en bensinmotor.
Ett modernt vindkraftverk kan förvisso ha en verkningsgrad på upp till 50 %.
Ett kärnkraftverk ligger runt 30 % och en typisk solcell runt 18 %.

Om man skall lyssna på Christian von Koenigsegg så är dessa 90 % för en elmotor också vid optimala förhållanden vid optimala varvtal.
Den genomsnittliga verkningsgraden rörde sig enligt honom mer i 70-80 % spannet vilket givetvis fortfarande inte är dåligt.

Vad det anbelangar mängden koldioxidutsläpp så varierar det nog mycket mellan modellerna av elbil.
En Teslabil enligt något test jag läste hade fortfarande 80 % kapacitet på batterierna efter 10 år pga bra kylning.
Någon asiatiskt tillverkad bil (kommer ej ihåg vilken) som var en av dom populäraste elbilarna på marknaden hade mer eller mindre skrotat sina batterier på 3-5 år då dessa inte var aktivt kylda.

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

En laddhybrid.
Vill fortfarande köra på bensin medans jag kan men dra fördelen av att inte behöva bränna soppa mellan jobb och hem. Skönt av fortfarande känna lite växlingar och så är dem flesta elbilarna taskiga med kvalitén på insidan om vi inte snackar Taycan för 1 mille.

Permalänk
Medlem

Har en BMW ix3 via jobbet. Väldigt skön att köra och trevlig inredning. Det är typ en bensinbil men med elmotor, så ingen futuristisk inredning utan gott om knappar man kan trycka på. Räckvidd 30-45 mil beroende på temperatur och hastighet. Har kört ett par lite längre resor men snabbladdning är inget problem, behöver inte fylla hela batteriet utan bara tillräckligt för att ta mig hem.

Andra bilen är en större bensinbil för långresor med familjen. Hade det funnits en elbil som kunde ta all packning/hundburar etc och hade lång räckvidd hade jag varit intresserad av en sådan, men där är vi inte än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SunQ:

Kan inte riktigt hålla med katastrofal laddningstid/räckvidd..

Min vanligaste "långresa" jag brukar göra flera gånger per år. ca 55 mil kör jag på sommaren utan problem med ett kort stopp på 5minuter för att toppa upp.
Vintern så blir det hutlösa 15minuter laddning.

Så jag hinner knappt gå på toaletten innan det går bra att åka vidare.

När jag körde lite längre, 75 mil så var det ofantliga 30minuter jag behövde ladda. usch och fy. Men man behöver ju äta också så det var perfekt att ta en liten lunch, som jag ändå skulle gjort om man kör 75 mil med en bensinbil.

Men priserna kan jag hålla med om är väldigt höga just nu. Finns inget bra alternativ i en medelprisklass och om man behöver en kombi.

Jo men en bil med de specs har inte ett inköpspris på <50k.
Nuvarande bil (volvo v70 2005) kostade 15k inköp och har 282hk och jag skulle kunna sträcka mig till max 50k för en elbil i samma skick iom sparandet på bensin. När priserna blir humana så kanske en elbil vore rimligt men idag kostar en duglig kombi elbil norr om 4-500k.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.