Domänåterförsäljare som kan fakturera våra 70 domäner årsvis.

Permalänk

Domänåterförsäljare som kan fakturera våra 70 domäner årsvis.

Hej
Vi har 70+ domäner det är ett surt jobb att verifiera 70+ fakturor om året för detta.

Är det någon som vet om det finns någon domän återförsäljare som kan fakturera alla domäner årsvis?

Det spelar ingen roll om det blir dyrare till och med mycket dyrare, det sparar så mycket jobb så det lönar sig.

//marsk

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte riktigt men har du frågat den nuvarande och/eller tilltänkt kandidat om detta? Tänker att iaf svenska leverantörer bör klara det om man frågar.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk

Tack för ditt svar.

Jag har stött på Loopias VD att de skulle kunna fixa så att detta var möjligt, men inte fått något svar.

Försökt kolla runt lite men har inte hittat någon, som kan göra detta.
Det går att fixa att få månadsfakturor, genom stora internationella juristbyråer.
Tänkte slippa det här med utlands betalningar, dess utom kostar inte en domän 250 kr/år då längre, utan mer 1 400 kr/år om man går den vägen. Även om man kör "pre paid" kommer det en faktura per domän och inte en samlings faktura.

Min tanke var att när man köper en domän så betalar man ett år plus det som blir extra för att komma i fas tidsmässigt till det datum som man har som betalningsdatum. När man säger upp domänen så får man betala en halv årsavgift, samt att alla domäner har olika uppsägnings datum som idag.

Man tycker detta borde räcka för att en ISP/Domänsäljare skulle tycka att det drog in tillräckligt för att skapa möjligheten.

//marsk

Permalänk
Medlem

Vet inte om det funkar som företags kund men Loopia har väl ett pre-paid system som man kan fylla med pengar så drar de därifrån ?
https://support.loopia.se/wiki/loopiaprepaid/

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

_har för mig_ att det fungerar såhär på aws. D.v.s. att du köper domänerna på årsbasis, och så ramlar alla domänerna in på en faktura den månaden de förnyas. Kan dock vara värt att prata med deras support om det är korrekt eller ej.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk

Hos Loopia så faktureras man en gång i månaden för domäner, i såna fall borde du få 12 fakturor per år för domänförnyelser. Nya domäner kommer såklart på egna fakturor första gången

Du skulle även kunna flerårsförnya dina domännamn så att dom hamnar under samma månad nästa gång, däremot stödjer inte alla domäntyper detta. https://support.loopia.se/wiki/flerarsfornyelse-av-domannamn/

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fogelholk:

Hos Loopia så faktureras man en gång i månaden för domäner, i såna fall borde du få 12 fakturor per år för domänförnyelser. Nya domäner kommer såklart på egna fakturor första gången

Du skulle även kunna flerårsförnya dina domännamn så att dom hamnar under samma månad nästa gång, däremot stödjer inte alla domäntyper detta. https://support.loopia.se/wiki/flerarsfornyelse-av-domannamn/

Jag faktureras inte en gång i månaden för domäner utan en gång om året. Tänker du på något annat?

Permalänk
Skrivet av hypermode:

Jag faktureras inte en gång i månaden för domäner utan en gång om året. Tänker du på något annat?

Ser att jag var lite otydlig, menar såklart att man betalar för en domän per år, men om man har flera domäner med olika slutdatum samlas det på en månadsfaktura om slutdatumet är inom samma månad.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk

Tack
Vet du vilken återförsäljare som gör så, samling faktura per månad?

För det gör inte Loopia t.x.e.
Jag får det bara på samma faktura om domänenerna är registrerade på samma dag.

PS: jag kôtar om Loppia för jag har domänerna där idag, anledningen är det enkla sätt man kan administrera DNS records.

//marsk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Martin_Skorvald:

Tack
Vet du vilken återförsäljare som gör så, samling faktura per månad?

Jag vet att hostup gör detta. En faktura per månad för alla domäner. Som exempel gick en domän ut 20/06/2022 och en annan 07/06/2022 men de var på samma månadsfaktura

Permalänk
Skrivet av Martin_Skorvald:

Tack
Vet du vilken återförsäljare som gör så, samling faktura per månad?

För det gör inte Loopia t.x.e.
Jag får det bara på samma faktura om domänenerna är registrerade på samma dag.

PS: jag kôtar om Loppia för jag har domänerna där idag, anledningen är det enkla sätt man kan administrera DNS records.

//marsk

Jag har Loopia och får mina domäner samlade på samma faktura om de löper ut inom samma månad, skulle rekommendera att kontakta deras support om det inte är fallet för dig så de kan undersöka varför i annat fall.

Visa signatur

MSI MAG X570S Tomahawk MAX WIFI - AMD Ryzen 7 5800X3D - HyperX Fury Black 64GB 3200Mhz CL16
PowerColor Radeon RX 6900 XT 16 GB Red Devil - WD Black SN850 1TB Gen 4
Phanteks Enthoo Evolv X (Galaxy silver) - Phanteks Revolt X 1200W - LG 34GN850-B

Permalänk
Skrivet av Martin_Skorvald:

Tack
Vet du vilken återförsäljare som gör så, samling faktura per månad?

För det gör inte Loopia t.x.e.
Jag får det bara på samma faktura om domänenerna är registrerade på samma dag.

PS: jag kôtar om Loppia för jag har domänerna där idag, anledningen är det enkla sätt man kan administrera DNS records.

//marsk

Då din leverantören betalar för domänerna årsvis, vilket därav medför att du som kund betalar till leverantören årsvis så kommer antagligen inte leverantören vilja stå för domänen/domänerna 9 månader extra tillex när du bara betalat för 3 när du får för dig att avsluta domänen/domänerna.

Svårt att se något företag medvetet gå in i en eventuell förlust affär, det vore väl om du betalar för
många år åt gången så dom inte anser att det blir en förlust affär om dom behöver stå för kostnaden resterande månader vid ett eventuell avslut.

Permalänk
Medlem

Förutsatt att det är samma faktureringsperiod och företagskund på deras fakturor ska det inte alls vara några konstigheter att få det på samma faktura, fixar själv sånt till många av mina klienter.

Bara ring dit och berätta att du vill ha en faktura med samtliga domäner på så löser de förhoppningsvis det