Permalänk
Medlem

2.1 GHz processor dålig?

Hej!

En snabb fråga från er som är duktiga, tänkt att uppgradera min processor och fått tipsat om Intel Core i7 12700.
https://www.inet.se/produkt/5304600/intel-core-i7-12700-2-1-ghz-25mb#specifikationer

När jag läser så är hastigheten bara 2.1 GHz men "turbo" är 4.9GHz men den går inte att överklocka?
Är detta en bra processor fastän det bara är 2.1 GHz?

Tack från en nybörjare!

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk

Ja det är en bra processor. Den går på 2,1 om inget görs på den, men upp till 4,9Ghz beroende på belastning.

Visa signatur

Main PC: I7-12700K, 32Gb Corsair Vengeance RGB DDR4 3200Mhz, MSI Z690 Pro DDR4, MSI SuprimX RTX 4080,
Seasonic Focus 850W, Wallmounted, Display: Samsung Odyssey G5
Guest PC: I9-9900K, 32Gb Corsair LPX DDR4 3000Mhz, MSI z390-a Pro, MSI Ventus RTX 3070 8Gb, Seasonic Platinum 750W,
Wallmounted, Display: MSI Optix MAG321cqr
Laptop: Acer Nitro (i5-12450H,RTX 4060, 16Gb DDR5)

Permalänk
Inaktiv

Den är bra, den kör 4,9 GHz på vissa kärnor under belastning därav ordet "turbo".

Permalänk
Medlem

Ursäkta om jag är lite seg, så det betyder att sitter jag och surfar sweclockers så ligger den på 2.1GHz, men om jag börjar spela ett krävande spel och kollar på twitch samtidigt så kommer vissa kärnor att gå upp i GHz då de själva märker att det behövs mer kraft nu?

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Linus286:

Ursäkta om jag är lite seg, så det betyder att sitter jag och surfar sweclockers så ligger den på 2.1GHz, men om jag börjar spela ett krävande spel och kollar på twitch samtidigt så kommer vissa kärnor att gå upp i GHz då de själva märker att det behövs mer kraft nu?

Ungefär så japp. Man gör så för att hålla energiförbrukning (och värme) nere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon134512:

Ungefär så japp. Man gör så för att hålla energiförbrukning (och värme) nere.

Okej, tack för ni tog er tiden att hjälpa mig!
Ha det så bra

Visa signatur

Han är lugn, sa jag.