Permalänk
Medlem

Vad har ni för solpaneler till outdoor äventyret?

Finns ju en uppsjö skräp, och andra modeller som verkar ok, kan man lugnt säga.

Permalänk
Medlem

El till prylar

Skrivet av GooGeL:

Vad har ni för solpaneler till outdoor äventyret?

Finns ju en uppsjö skräp, och andra modeller som verkar ok, kan man lugnt säga.

Jag har klarat mig bra med en 20000 mAh powerbank, än så länge. Om jag skulle köpa en solpanel skulle den vara separerad från powerbanken. Det skulle vara ett krav.
Jag väntar lite med solpanelsinköp, då behovet inte riktigt finns där ännu.
Min elprylar är mobil, nödsändare och kamera.
Nödsändaren har bra batteritid, är en Garmin InReach Mini 2.
Systemkameran har två extrabatterier. Brukar räcka typ 9-10 dagar.
Mobilen är den som jag har tåg/buss biljetterna i, och jag kan ta bilder med den om jag inte vill ta fram kameran om det ösregnar. Lite surfande kanske, men ytterst begränsat. Har som reserv lite offlinekartor i mobilen, men navigerar alltid endast m papperskarta och kompass. Snålar lite med användandet av mobilen under vandringen. Med nödsändaren kan jag då väderrapporter tillsända till mig, och behöver inte kolla i mobilen då. Bra när man är ute där täckning saknas.
/Thomas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Jag har klarat mig bra med en 20000 mAh powerbank, än så länge. Om jag skulle köpa en solpanel skulle den vara separerad från powerbanken. Det skulle vara ett krav.
Jag väntar lite med solpanelsinköp, då behovet inte riktigt finns där ännu.
Min elprylar är mobil, nödsändare och kamera.
Nödsändaren har bra batteritid, är en Garmin InReach Mini 2.
Systemkameran har två extrabatterier. Brukar räcka typ 9-10 dagar.
Mobilen är den som jag har tåg/buss biljetterna i, och jag kan ta bilder med den om jag inte vill ta fram kameran om det ösregnar. Lite surfande kanske, men ytterst begränsat. Har som reserv lite offlinekartor i mobilen, men navigerar alltid endast m papperskarta och kompass. Snålar lite med användandet av mobilen under vandringen. Med nödsändaren kan jag då väderrapporter tillsända till mig, och behöver inte kolla i mobilen då. Bra när man är ute där täckning saknas.
/Thomas

Problematiken jag har, är att jag gillar och filma en del (med telefon) så det går en del batteri. Min Pentax K-3 II och Pentax K-5 IIs är inge vidare på den fronten kan jag tycka. Vore ju skoj och byta upp sig till en riktig Sony-apparatur, men det får bli ett senare hobby.

Jag använder också helst vanliga kartor. Orienterar mig ganska mycket i förväg via lantmäteriet för att bygga lite olika rutter för om/att/eventuellt. Aja kikar lite nu att det vore skojs att ta sig till Mårmastugen via Pirttivuopio. Slå en båge över bergen (maximalt tjorv), alternativt knalla via Leavasjohka. Det ser ju tillmötesgående ut på kartan, men ska höra mig för hur det verkligen är. Vistasdalen vill jag undvika för att spara det till en bättre marsch.

Finns mycket att göra!

Permalänk
Medlem

Mobil mm

Skrivet av GooGeL:

Problematiken jag har, är att jag gillar och filma en del (med telefon) så det går en del batteri. Min Pentax K-3 II och Pentax K-5 IIs är inge vidare på den fronten kan jag tycka. Vore ju skoj och byta upp sig till en riktig Sony-apparatur, men det får bli ett senare hobby.

Jag använder också helst vanliga kartor. Orienterar mig ganska mycket i förväg via lantmäteriet för att bygga lite olika rutter för om/att/eventuellt. Aja kikar lite nu att det vore skojs att ta sig till Mårmastugen via Pirttivuopio. Slå en båge över bergen (maximalt tjorv), alternativt knalla via Leavasjohka. Det ser ju tillmötesgående ut på kartan, men ska höra mig för hur det verkligen är. Vistasdalen vill jag undvika för att spara det till en bättre marsch.

Finns mycket att göra!

Intressant. Vilken mobil filmar bäst? Vilken powerbank har bäst förmåga att ladda en mobil flest gånger?

Sony har en liten kamera, kompakt, som ska vara bra. Version 5 tror jag man har kommit upp i gällande den modellen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Intressant. Vilken mobil filmar bäst? Vilken powerbank har bäst förmåga att ladda en mobil flest gånger?

Sonys high end modeller är väl bra för video, speciellt med nya pro appen.

För powerbanks tycker jag Anker alltid är ett säkert kort som gör bra produkter. Finns väl ett rätt stort spann av kapacitet att välja mellan.

Citat:

Sony har en liten kamera, kompakt, som ska vara bra. Version 5 tror jag man har kommit upp i gällande den modellen.

Antar att du syfte på RX100 (uppe i mark 7 tom!). ZV-1 finns ju också när det kommer till kompaktkameror för video.

Permalänk
Rekordmedlem

Sony RX 100 kamerorna har kommit till V7 och de med högre versioner har främst fått bättre filmfunktioner, det är en bra liten kamera men jag vet inte om den är bäst men den är verkligen bra, dock är den inte vattentät. Det går nog inte att bygga en liten kamera med zoomoptik vattentätt så där är ju en sak telefoner gör bättre och samma sensor används i telefoner (åtminstone Sony Xperia pro-i) men det skiljer sig självklart i optiken och ingen telefon använder hela sensorns yta utan optiken beskär den fysiskt.
https://www.scandinavianphoto.se/sony/rx100-vii-1045112?gclid...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Powerbanks:

För kortare/halvlånga äventyr kan jag tipsa om Nitecore NB10000 för den som räknar varje gram i ryggsäcken. För längre turer kan man med fördel ta med 2st NB10000 som då väger in på 300g kontra NB20000 som väger 325g.

Längst ned på sidan hittar man "data sheet" över powerbanks som testats.
https://www.ultralightdandy.com/hiking-power-banks/#all-data

Permalänk
Medlem

Oj, version 7 på Sony RX 100...ja, helt klart en bra kamera. Jag minns att version 2 var så bra att jag tänkte köpa den.

Angående powerbank så är mAh viktigt, och även hur mycket plats den tar.

Jag ska inte investera i mer elektronik nu, senast var en Garmin InReach Mini 2. Jag har ännu inte kollat vilka möjligheter som finns att ladda via ett strömmande vattendrag (turbin + generator) eller via ett litet vindkraftverk. Är man bredvid rinnande vatten kan man ju ladda tänker jag. Likaså kan man placera en litet vindkraftverk på ett vindutsatt läge.

Nåja...det borde finns sådana färdiga produkter att köpa, om inte så är de säkert under utveckling. Det kanske är en annan tråd för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oegat:

Ja, precis dem!

[...]

Det möjligen negativa jag kan komma på är att de är inte fullt lika vindtäta som vanliga vandringsbyxor. Men inte långt ifrån, och betydligt mer än man väntar sig av att bara känna på materialet med fingrarna. Jag har själv inte råkat ut för att det har blåst igenom så mycket att det varit ett problem, ...

Uppdatering: fick byxorna testade i lite mer vind, på Hardangervidda igår. Enligt väderleksrapporten så var det 10m/s mestadels, och 16m/s i byarna, 8-9 grader. När det blåste som mest tog sig vinden igenom, mest i skrevet, och det blev lite småkyligt. Men för det mesta höll de bra. Så om väderleksrapporten stämmer kan man nog säga att de är vindtäta vid 10m/s, men inte vid 15m/s. Med resevation för att jag inte vet exakt vilka vindstyrkor det faktiskt var.

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem
Skrivet av koofoot:

Powerbanks:

För kortare/halvlånga äventyr kan jag tipsa om Nitecore NB10000 för den som räknar varje gram i ryggsäcken. För längre turer kan man med fördel ta med 2st NB10000 som då väger in på 300g kontra NB20000 som väger 325g.

Längst ned på sidan hittar man "data sheet" över powerbanks som testats.
https://www.ultralightdandy.com/hiking-power-banks/#all-data

Nkon har visserligen båda Nitecore dosorna dära för 49 respektive 95 EURO, det var en stadig prislapp. Fast Nitecore gör betydlig bättre grejer än Ronny och Conny & CO.

Skrivet av Totteman:

Oj, version 7 på Sony RX 100...ja, helt klart en bra kamera. Jag minns att version 2 var så bra att jag tänkte köpa den.

Angående powerbank så är mAh viktigt, och även hur mycket plats den tar.

Jag ska inte investera i mer elektronik nu, senast var en Garmin InReach Mini 2. Jag har ännu inte kollat vilka möjligheter som finns att ladda via ett strömmande vattendrag (turbin + generator) eller via ett litet vindkraftverk. Är man bredvid rinnande vatten kan man ju ladda tänker jag. Likaså kan man placera en litet vindkraftverk på ett vindutsatt läge.

Nåja...det borde finns sådana färdiga produkter att köpa, om inte så är de säkert under utveckling. Det kanske är en annan tråd för det.

Det beror helt på var man rör sig. Är det torka en sommar så gör sig en liten turbin ganska osäker som källa om bäckarna exempelvis knappt strömmar. En mindre vindsnurra gör ju inget en varm sommardag i en stilla vind eller där det råder ett lä/där du sökt dig undan från vinden. Solpaneler (dåligt alternativ vintertid) av god sort, fungerar i viss mån trots en molnbas som hejdar solens strålar. Det är väl därför man (i alla situationer) bör ha med sig en powerbank.

Solpanelen kan också ligga utfälld över ryggsäcken och ladda dina prylar medan du vandrar vidare.

Satsar jag för film så, blir det en systemkamera. Jag vet redan nu var jag vill fästa blicken genom objektivet, vilket är långt där borta genom ett teleobjektiv. Men visst, man behöver vidvinklar och normala gluggar ändå för att placera konststycket prick på kartan. Detaljrikedomarna och närheten som teleobjektiv fångar in är i alla fall oslagbara i det stora sammanhanget.

Skrivet av Oegat:

Uppdatering: fick byxorna testade i lite mer vind, på Hardangervidda igår. Enligt väderleksrapporten så var det 10m/s mestadels, och 16m/s i byarna, 8-9 grader. När det blåste som mest tog sig vinden igenom, mest i skrevet, och det blev lite småkyligt. Men för det mesta höll de bra. Så om väderleksrapporten stämmer kan man nog säga att de är vindtäta vid 10m/s, men inte vid 15m/s. Med resevation för att jag inte vet exakt vilka vindstyrkor det faktiskt var.

Tack för input! Jag behöver något med lite tätare barriär när det väl blästrar på (som rymmer ett underställ full size/alt. 3/4 storlek). I nuläget kikar jag på ett par zip-off, typ Fjällräven Abisko byxan. Jao, åter ett par nya Fjällräven. Tiden får utvisa vad det blir.

Från och med fredag drar min säsong igång. Kikar ganska benhårt på Lapportens nordliga topp som det stora och okända objektet i absolut närtid (Tjuonatjåkka), via Stordalens mast. Kan hända att jag måste röra mig runt mot den västra flanken, eh... får la se när man väl står där. Lär säkert finnas ett snöflak att skotta fast skon i via den mer direkta rutten. Går det så går det, går det inte så, har vi varit där som spekulant innan högsommaren. Nisson på kartan önskar jag ta vid ett senare tillfälle. De topparna är lite skarpare så, dessa får ske under högsommaren.

Funderar på att handla ett par Petzl snöjärn till kängorna för att kunna säkra inför ett tur till Kebnekaise m fl.

Permalänk
Medlem

Hittade en farbror vid namn Kjell Nästén på YT som nyanserar fjällets struktur mot ett närmevärde jag själv känner igen.

Han visar i "klippet" nedanför, bland annat vilket hemskt näste det är att ta sig från Lapporten och mot exempelvis bron över till Mårmapasset. Visserligen har jag hört några tips om att hålla sig uppe på höjd runt det berg du rundar. (Báhkkabahokcohkka m fl.)

Permalänk
Medlem

En ganska skön länga till klipp om Keb, för både en tur till Syd- och Nordtoppen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Vad har ni för solpaneler till outdoor äventyret?

Finns ju en uppsjö skräp, och andra modeller som verkar ok, kan man lugnt säga.

Jag har en Anker PowerPort Solar 21w. Börjar bli några år nu, men har inte funnit någon anledning att byta ut den. För några år sedan fanns det inga vettiga alternativ, nu finns det några - men modellen placerar sig fortfarande högt i konkurrensen.

https://www.outdoorgearlab.com/topics/camping-and-hiking/best...

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Kampen har börjat, kan man säga. Lite tunga dasslock de där fötterna. Men man går igång i t-shirtvädret och soltimmarna, fast klockan närmar sig 19.00.

Abisko och berget Nuolja till vänster i bild och det stora vattnet är Torneträsk. Svag vind här uppe och runt 15C(?).

Permalänk
Medlem

Nu är kl 22. Så efter sitt första överdåd så, kan man sitta ned en stund och blicka på kontrasterna, innan det blir ett köra hemåt med solen och den upphöjande scenen i backspegeln.

Så är livet och midnattssolen är inget annat än en lyxvara. o/

Permalänk
Medlem

Vecka 30 är det Bunnerfjällen som ska besökas. Jag vandrar solo i en vecka och ser fram mot en avkopplande vandring. Jag har aldrig vandrat i den delen av Jämtlandsfjällen, så det blir spännande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Vecka 30 är det Bunnerfjällen som ska besökas. Jag vandrar solo i en vecka och ser fram mot en avkopplande vandring. Jag har aldrig vandrat i den delen av Jämtlandsfjällen, så det blir spännande.

Det blir nog fint! Det är lite udda namn på allting där neråt må jag säga. Kikar man på fjällkartan så tycks det då finnas vatten iaf åt kåsan!

Permalänk
Medlem

Bunnerfjällen

Skrivet av GooGeL:

Det blir nog fint! Det är lite udda namn på allting där neråt må jag säga. Kikar man på fjällkartan så tycks det då finnas vatten iaf åt kåsan!

Ja, ser fram mot att vara riktigt osocial där också. Ska gå obanat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Ja, ser fram mot att vara riktigt osocial där också. Ska gå obanat.

Det kändes då ganska öde längst Kungsledens övre första kilometrar igår. Oväntat för mig lite folk, riktigt varmt, några mygg (inte allt för jäkliga dock) och väldigt högt vatten i Abiskojåkken bland annat.

Spekulerade hur det går att kryssa från Kungsleden och rakt söder ut mot berget Giron, kort efter bron över Ballinjohka. Det går men med tanke på vilken E4:a den sällan använda stigen till Tältlägret är så (innan bron över Ballinjohka) så, sparar man mycket tid och energi att ta den vägen. Fast det innebär ett korsande av strömmande vatten i foppatofflor. Vilket görs bäst kan jag tycka, nedanför Tältlägret eller nedströms från Tältlägret. Högre upp är det en smal ravin/skåra, som gör sig mer knepig att korsa om det är avsmältning som nu. Dessutom kan den här ravinen vara snötäckt längst sina kanter, så det blir omöjligt att ta sig över.

Aja, det är då grymt att gå där nere vid 400-500möh och inse vilken dominans både Tjåmuhas och Giron har i landskapet. Inga svåra berg att ta sig an, men det går uppför i runda slängar 4km från bergets fötter till dess knopp. Det blir tunga steg i början av säsongen och till en promenad mot slutet av säsongen. Oh well, drivkraften i båda stunderna är ändå den där förblindande lyriska känslan över den stadigt växande vyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

I sommar ska vi en knapp vecka till Gjendesjön i norska Jotunheimen. Bil dit, sedan båt, sedan vandring, kortare dagsturer (minsta barnet är knappa 4 så får åka i bärryggsäck det mesta).

Vi slövandrar. Det är underskattat.

Japp. Då var vi framme. Lastade bilen full. Tältade en gång på vägen upp för att matcha in Gjendebåten till Memurubu.

Bor på Memurubu fjällstuga i ett spartanskt men trevligt rum.

Lite förenklat har de rum med "vandrarhemsstandard"/sovesal som för familjen (2 vuxna + 3 barn) kostar ca 1000kr/natt. Finns även "hotellrum" som kostar rejält mycket mer, drygt 1000kr/person och natt men då ingår trerättersmiddag och frukost, typ. Bra arr man ändå kan välja standard.

För egen del är det inte värt pengarna med restaurangmat, då tanken ändå är att vi ska laga mat på fjället och har med det mesta som vi ska äta. Laga mat inomhus får man inte, men vi har med oss egen frukost.

Tips: ta med två termosar. Man kan få dem påfyllda med varmvatten (eller kaffe, te, etc) och kan då ta en till frukost och en till dagsturen.

Vi gör alltså dagsturer med stugan som bas. Från Memurubu kan man (med småbarn) gå 3-4 olika stigar, och sen gå tillbaks ungefär samma väg. Som vuxen/större barn kan man gå till Gjendebu eller Gjendesheim (via Besseggen eller nära sjön) och sen ta båten tillbaks till Memurubu. Men det är onödigt stressigt att matcha båten IMHO.

Memurubu är gammalt och anrikt men är ett work in progress. De bygger ut och vi kommer ofta tidigt på säsong och saknar någon lampa i rummet, vattnet i handfatet är avstängt, duscharna i källaren funkar inte (men man kan duscha i andra rum), och för egen del blir jag alltid chockad av norska eluttag.

Har barn i rummet nu så tänker inte ta foto och pilla med elkontakter, men de är alltså runda och grunda. Pinnarna är strömförande innan de är instuckna helt, om man har lite äldre pluggar med hela metallledare.

Har varit här Memurubu 2010, 2017 och 2022, det alla undrar är såklart hur MOBILTÄCKNINGEN är, och den är rätt ok. Funkar inte överallt, men en bit upp längs Muru (älven) och i delar av fjällstugan. Bättre än 2017. Vet inte om Telia eller Telenor är bäst, sist var Telenor bäst men nu funkar båda. Tycker man illa om mobiltelefon gissar jag att Gjendebu längst åt väster i sjön Gjende helt saknar mobiltäckning.

Diskade lunchen i smällkallt vatten.

Minsta dottern, snart 4, orkade gå 1 timme innan det blev bärryggsäck. Inte illa.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Llhweiir:

Jag blev inspirerad av tråden "SweCyklers" startad av @ThunderboltDrgn - en tråd som jag följer med stort intresse.

Det saknas en samlingstråd för oss som tycker om att vandra, och att övernatta och laga mat ute i det fria.

Tanken med denna tråd är bara att ha en tråd där man fråga om tips kring allt som har med vandring att göra - tips kring vandringsleder, utrustning mm. Allt som har med vandring att göra kort och gott.

Jag som starar den här tråden är inte på något sätt en expert - en glad amatör - jag tycker om att vandra, men har på grund av arbete mm inte fått möjlighet att göra det så mycket som jag önskat. Jag är numera djupt rotad i medelåldern, vilket också gjort att jag är lite bekvämare än vad jag var i min ungdom.

Jag är ingen gram-jägare, utan bär hellre tungt så länge jag får med mig de grejer jag vill ha. Jag är inte särskilt stark, men att bära tungt och gå långt är inget som jag har problem med.

Min vandringsutrustning inkluderar bla:

  • Klassiskt Trangia-kök, modell 25 med gasbrännare och hårdanodiserat aluminium. Köket kan uppfattas som lite skrymmande i jämförelse med moderna kök, men jag bär hellre på ett större kök som ger mig möjlighet att laga mat "på riktigt".

  • Vaude Performance Winter 7 liggunderlag, ett isolerat liggunderlag med ett R-värde på 4,1. Lite tyngre än vad som är nödvändigt en sommarvandring, men jag avskyr att frysa.

  • Urberg Down Sleeping bag, en numera utgången modell från Urberg/Outnorth, lätt och förhållandevis varm - men funderar på att uppgradera till en varmare modell. Den var lite för kall senaste gången jag sov i den.

  • Ryggsäck - Haglöd Nejd 80, stor och rymlig - en fantastiskt ryggsäck, förmodligen mitt bästa vandringsrelaterade köp.

Jag är en kontorsarbetare, men har när jag var yngre gått en kurs i fjällekologi vid Umeå Universitet. Just Vindelfjällen (runt Hemavan/Tärnaby) är nog min favorit-fjäll mycket på grund av de fina vandringslederna samtidigt som att de är mycket lättillgängliga även för ovana vandrare.

Tänkte tipsa om appar. Det skiljer sig mellan olika appar, i alla fall på vad man kan se.
Här kommer några exempel på skillnader.
Kolla på det prickade sträckan på dessa bilder från Nulltjärnarna i Vålådalen.

Detta är Naturkartan. surf, eller app.

Detta är Lantmäteriet, "min karta". Surfade in på sidan, ej app.

Deta är Sweden Topo Maps. Endast app.

Jag använder såklart karta och kompass i första hand, samt eget sunt förnuft. I andra hand kanske någon app, men då är det bara för att kolla var jag är, i exempelvis tät skog.

Tänkte bara säga att det kan se olika ut beroende på vilken app man använder.

Hälsningar Thomas, som laddar med ryggsäcksvandringsträning nu. 18 kg i ryggan, och tredje dagens test på 9,5 km i morgon. Allt känns bara bra, så jag fortsätter såhär under v28 tänker jag. Ska vandra v30. V29 blir nog mer promenader utan ryggsäck då jag är på resande for en del, men lite ryggsäcksträning ska det nog bli ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Tänkte tipsa om appar. Det skiljer sig mellan olika appar, i alla fall på vad man kan se.
Här kommer några exempel på skillnader.
Kolla på det prickade sträckan på dessa bilder från Nulltjärnarna i Vålådalen.
<Uppladdad bildlänk>
Detta är Naturkartan. surf, eller app.

<Uppladdad bildlänk>
Detta är Lantmäteriet, "min karta". Surfade in på sidan, ej app.

<Uppladdad bildlänk>
Deta är Sweden Topo Maps. Endast app.

Jag använder såklart karta och kompass i första hand, samt eget sunt förnuft. I andra hand kanske någon app, men då är det bara för att kolla var jag är, i exempelvis tät skog.

Tänkte bara säga att det kan se olika ut beroende på vilken app man använder.

Hälsningar Thomas, som laddar med ryggsäcksvandringsträning nu. 18 kg i ryggan, och tredje dagens test på 9,5 km i morgon. Allt känns bara bra, så jag fortsätter såhär under v28 tänker jag. Ska vandra v30. V29 blir nog mer promenader utan ryggsäck då jag är på resande for en del, men lite ryggsäcksträning ska det nog bli ändå.

Jao, det är stor skillnad. Använder själv endast Lantmäteriets tjänst min karta, i kombination med Calazo Högalpin karta skala 1:15000-25000. https://www.calazo.se/kartor/sverige/hogalpina-kartor/

F.ö. karta över Norge: https://norgeskart.no/
Kombinerad karta Norge(ovan) och Sverige(Lantmäteriet min karta): https://humboldt.antarkt.is/

Ovan är fiffig om man rör sig över gränsen. Sidan saknar dock verktyg och ritfunktioner. Ett tips runt Lantmäteriets min karta och hemsida, är att det går och lokalisera sig själv via telefonen genom och trycka på pilen i botten på kartan och ha GPS-funktionen aktiverad.

* 9/7 Norgekartan tycks vara tillfälligt nere.

Edit: Undra om Lantis min karta inte visar hela sträckan på den där stigen, för att den är svår att följa helt enkelt? Eller så kanske de önskar att den vilda trafiken ska gå efter den stora leden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Jao, det är stor skillnad. Använder själv endast Lantmäteriets tjänst min karta, i kombination med Calazo Högalpin karta skala 1:15000-25000. https://www.calazo.se/kartor/sverige/hogalpina-kartor/

F.ö. karta över Norge: https://norgeskart.no/
Kombinerad karta Norge(ovan) och Sverige(Lantmäteriet min karta): https://humboldt.antarkt.is/

Ovan är fiffig om man rör sig över gränsen. Sidan saknar dock verktyg och ritfunktioner. Ett tips runt Lantmäteriets min karta och hemsida, är att det går och lokalisera sig själv via telefonen genom och trycka på pilen i botten på kartan och ha GPS-funktionen aktiverad.

* 9/7 Norgekartan tycks vara tillfälligt nere.

Edit: Undra om Lantis min karta inte visar hela sträckan på den där stigen, för att den är svår att följa helt enkelt? Eller så kanske de önskar att den vilda trafiken ska gå efter den stora leden.

Tänkte gå den svarta prickade under v30. Vet inte åt vilket håll än.

Permalänk
Medlem

Spontan fråga: ryggsäck och bärande i all ära, men borde man inte spara mycket på att ha hjul större delen av tiden och bära bara när man måste?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Totteman:

Tänkte gå den svarta prickade under v30. Vet inte åt vilket håll än.

Det går nog säkert bra. o/ Sticker nog iväg imorgon för att vandra i knutarna om Abisko. Det tycks bli runt 20C och någorlunda väder fram t om onsdag/torsdag.

Vi hade ju också värmeböljan här tidigare med 20-25C och en sträng sol. Hur man önskar att utnyttja tillfället med den där värmen, så känns det grymt obehagligt att kasta sig ut på fjället när det är så varmt. Vätsketanken behöver en kubik i tillskott per timme för att mätta sig. Sen får man sova liggandes med fötterna i bäcken. Även fast värmen är ett lyx så, snuddar man till att ta tokiga beslut i sin utbrändhet och hamnar då kanske i någon taskig situation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontan fråga: ryggsäck och bärande i all ära, men borde man inte spara mycket på att ha hjul större delen av tiden och bära bara när man måste?

Hjul?

Hur menar du?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Hjul?

Hur menar du?

Älskade pratet i videon, kunde inte låta bli att länka

Nej men något sånt, men såklart med bra börremmar när det behövs. Eller stabiliserad ram med midjeband och ett ensamt hjul

Känns som det borde göra otrolig skillnad i hur mycket man kan ha med sig och hur långt man kan ta sig på samma tid

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=EDV8XzY8DOQ

Älskade pratet i videon, kunde inte låta bli att länka

Nej men något sånt, men såklart med bra börremmar när det behövs. Eller stabiliserad ram med midjeband och ett ensamt hjul

Känns som det borde göra otrolig skillnad i hur mycket man kan ha med sig och hur långt man kan ta sig på samma tid

Det funkar så länge du är på en väg men lär bara innebära mer vikt i fjällen för du lär inte kunna rulla den särskilt mycket utan får bära den nästan hela tiden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

https://www.youtube.com/watch?v=EDV8XzY8DOQ

Älskade pratet i videon, kunde inte låta bli att länka

Nej men något sånt, men såklart med bra börremmar när det behövs. Eller stabiliserad ram med midjeband och ett ensamt hjul

Känns som det borde göra otrolig skillnad i hur mycket man kan ha med sig och hur långt man kan ta sig på samma tid

Eller så dras man omkull baklänges och slår i skallen mot en sten så den spräcks, för "vagnen" hugger fast mot en sten. I nedförsbacke landar du på näsan och slår upp ett sår som delar på unibrowen. Det vill säga, du har typ noll kontroll över ekipaget i terräng.

Det är inte tokjobbigt att bära 15-20kg på ryggen om ryggsäcken är bra (t ex Fjällräven Kajka). Till en början känns det, men krafterna kommer med färden(erna). Dessutom blir ryggsäcken lite lättare för var dag som går. Sträckorna man går blir inte nödvändigtvis heller så långa, och man har ju hela dagar och nätter på sig att ta pauser mellan varven för att orka med sin pärs på ryggen.

Möjligheten finns ju att hoppa t ex mellan STF-stugor, så du slipper exempelvis tältet, stora ransoner osv. Eller så kan man välja att flyga hem från målet med helikopter efter målgång. Var man och kvinna ritar upp sitt egna äventyr. Packningen är vad den är, och blir vad det blir.

Permalänk
Medlem

Hjul?

Skrivet av medbor:

Spontan fråga: ryggsäck och bärande i all ära, men borde man inte spara mycket på att ha hjul större delen av tiden och bära bara när man måste?

Vitsen med hjul måste ju vara att man slipper bära. Utmaningen i fjällen är att det är kuperat, knöligt, stenigt mm. Det blir en hel del bära om man har "någonting med hjul".

Jag har vandrat på många olika platser i Sverige, och jag kan inte se att "någonting på hjul" skulle vara bättre än att ha en ryggsäck på ryggen.

Min rekommendation är därför att träna för att orka vandra med ryggsäck.