Permalänk

Förmånselcykel via bikelease

Har fått erbjudande att man kan teckna avtal via mitt jobb som verkar ganska förmånligt.

Har inte så många krav mer än att den ska fungera att cykla på till jobbet, gym etc, i ur och skur. Har typ 3km till jobbet men en ganska hygglig uppförsbacke på kanske 2km.

Om ni lagt runt ca 300-400kr/månad, vilken hade ni satsat på av dem som erbjuds? Har ingen som helst koll på elcyklar så uppskattar alla tips.

Bikelease

Permalänk
Medlem

Har EcoRide Ambassador fast herrmodellen. Har inget att klaga på, stort batteri som räcker större delen av veckan. Har ca. 7,5km till jobbet och kan hålla >25km/h ganska konstant med hjälp av motorn utan att komma fram och vara helt genomsvett, även med så dålig kondis som jag har.

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Skulle skaffa en vanlig cykel, kanske tufft i början om du inte är van, men du kommer tacka dig själv i längden.

Cyklar själv 2 mil per dag till och från jobbet, riktigt jäkligt i början men efter en månad så har kroppen vant sig.

Permalänk
Medlem

+1 på personen över, 3km är ingenting och tar någon vecka innan det blir lätt att cykla utan elassistans, risken finns att du börjar cykla längre rundor för att få längre rundor.

Men skulle inte köpt en elcykel om du inte har någon skada eller ska iväg på längre rundor

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Avstängd

Nu bad han ju faktiskt om råd för en elcykel, han bad inte om råd att skaffa en vanlig cykel istället.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du skriver: "Verkar ganska förmånligt."

Börja med att räkna på hur förmånligt avtalet egentligen är. De allra flesta förmåns-[bil,cykel,etc.]-avtal är inte lönsamma om du behöver göra avkall på avsättning till SGI, PGI, osv.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Vad är målet med att ha cykel?

Jag har ingen elcykel och enda anledningen varför jag skulle skaffa en är för att slippa bli svettig, men då kan jag lika gärna ta tunnelbana/buss.
Är meningen att du vill komma ut och röra på dig så är jag tveksam till elcykel, vill du ha ett annat transportsätt än bil/buss så ta en som passar din ekonomi. Har tyvärr inga tips.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Wiinis:

men då kan jag lika gärna ta tunnelbana/buss.

Alla bor inte i Stockholm xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Alla bor inte i Stockholm xD

Det är väldigt många Stockholmare som alltid glömmer att Sverige != Stockholm.

Oavsett vad kan jag inget om elcyklar men jag hade ju inte velat köra 2km uppförsbacke utan elhjälp.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Det är väldigt många Stockholmare som alltid glömmer att Sverige != Stockholm.

Oavsett vad kan jag inget om elcyklar men jag hade ju inte velat köra 2km uppförsbacke utan elhjälp.

Nej precis. Elcykel är väldigt nice så man kan komma fram utan att vara svettig och ofräsch, även om man såklart orkar på "vanlig" cykel.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Du skriver: "Verkar ganska förmånligt."

Börja med att räkna på hur förmånligt avtalet egentligen är. De allra flesta förmåns-[bil,cykel,etc.]-avtal är inte lönsamma om du behöver göra avkall på avsättning till SGI, PGI, osv.

Nya reglerna för förmånscyklar gör det faktiskt rätt förmånligt:
https://help.bikelease.se/article/33-sankt-formansskatt-2022

Det är inte som förmånsbil, som numer är ytterst tveksamt om man kan få att bli lönsamt kontra att skaffa bilen privat.

Vi har två ecoride i familjen och är nöjda, men cyklar är så individuellt vad man gillar, så tipsar TS att åka till någon cykelhandlare och kika lite.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Nya reglerna för förmånscyklar gör det faktiskt rätt förmånligt:
https://help.bikelease.se/article/33-sankt-formansskatt-2022

Det är inte som förmånsbil, som numer är ytterst tveksamt om man kan få att bli lönsamt kontra att skaffa bilen privat.

Vi har två ecoride i familjen och är nöjda, men cyklar är så individuellt vad man gillar, så tipsar TS att åka till någon cykelhandlare och kika lite.

lite baksidan av kuvert-räkning

Tak för SGI: 40 250 SEK
Tak gör PGI: 47 748 SEK

Bruttolön: 35 000 SEK
Skattetabell: 34
SGI: 26 760 SEK
PGI: 6 475 SEK

KONTANT
Cykel: Scott Sub Active eRIDE, 31 990 SEK
Service (3 år): 1 400 SEK
TOTAL: 33 390 SEK

LEASING
Cykel: 529 SEK * (12 * 3) = 19 044 SEK
Service: 0 SEK
Restvärde: 6 398 SEK
TOTAL: 25 442 SEK (-7 948 SEK gentemot att köpa cykeln kontant)

SGI och PGI vid 529 SEK/mån lägre bruttolön:
SGI: 26 370 SEK (-390 SEK)
PGI: 6 377 SEK

Räknar vi på förlorad intjäning på kapital (5%) till följd av att man förlorar 98 SEK/mån i tre år är alternativkostnaden ~3 800 SEk.

Så förutsatt att du inte behöver nyttja SGI är det 4 157 SEK billigare att ta cykeln ovan på leasing gentemot att köpa den kontant.

Disclaimer: Jag la 10 minuter på ovan. Det kan vara fel. Rätta jättegärna!

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

Angående tidigare rekommendationer att välja konventionell cykel framför elcykel, det är lätt att glömma att en stor vinst med elcykeln är att man slipper komma svettig till jobbet även varmare dagar.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vi har haft cykelleasing på jobbet ett tag nu (4-5 år) och det är faktiskt förmånligt gentemot att köpa en ny cykel, tror vi landar på ca halva priset (men det har mycket att göra med att min arbetsgivare betalar 15000 på själva cykeln). Sen betalar man endast restvärdet på en cykel än så länge vid utköp (om jag förstått det rätt). Har inte hört att någon klagat på någon elcykel utan de flesta verkar hålla en bra kvalitet men det beror nog mer på vilka märken och modeller som finns hos cykelhandlarn skulle jag tro. Om du har möjlighet gör som någon ovan har nämnt, gå och titta på cyklarna och kolla upp vad som gäller när leasingperioden är slut för just Bikelease. Kolla även vad motsvarande modell som du är intresserad av kostar hos andra leverantörer och jämför.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

Skulle skaffa en vanlig cykel, kanske tufft i början om du inte är van, men du kommer tacka dig själv i längden.

Cyklar själv 2 mil per dag till och från jobbet, riktigt jäkligt i början men efter en månad så har kroppen vant sig.

Det går ju faktiskt att stänga av elmotorn och cykla för motion när man inte ska till jobbet och vill vara fräsch

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

Vanlig cykel framför tjockiscykel alla dar i veckan. Miljövänligare också!

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrutalSwede:

Det går ju faktiskt att stänga av elmotorn och cykla för motion när man inte ska till jobbet och vill vara fräsch

Att cykla på en elcykel med assistansen avstängd skulle jag tippa blir en rätt mycket tristare upplevelse jämfört med en helt vanlig cykel utan all den extra vikten att släpa runt på…

Visa signatur

Mostly Harmless

Permalänk
Medlem

Ingen som vill ha en hederlig somex med påhänhsmotor längre? 😀

Jag har aldrig köpt en cykel. Jag har hittat dom och sedan anmält till polisen så får du dom efter ett halvår. Kan ju vara nya regler nuförtiden. Var längesen jag skaffade cykel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk

Man kan ju cykla på elcykel utan motorn på om man vill ha träningen?

Men har man elcykel så börjar man göra mer med just cykeln, för att det just är lättare att övertala sig själv och utan att behöva cyla sig svettig

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk

Förstår det var i all välmening många skrivit men nu var jag ju inte ute efter träningstips utan specifika cykelmodeller med elmotorer..

Ingen som faktiskt kör elcykel och kan kommentera vad som är bra/dåligt så man har lite att gå på?

Permalänk
Medlem

Min fru har ägt två stycken olika cyklar.
Inget fel på den andre, bara att Ecoride har upplevts som en stabilare cykel vid 20-25km/h.

Permalänk
Skrivet av bluetrain:

Förstår det var i all välmening många skrivit men nu var jag ju inte ute efter träningstips utan specifika cykelmodeller med elmotorer..

Ingen som faktiskt kör elcykel och kan kommentera vad som är bra/dåligt så man har lite att gå på?

Vi har två stycken, en med mittmotor och rambatteri och andra med frammotor och rambatteri

Rambatteri är helt klart att föredra för viktfördelningen och känslan av stabilitet
Jag föredrar mittmotorn för ger en mer naturlig skjuts till trampandet
Frammotorn blir mer att den drar och hugger lite, men också lättare att cykla utan hjälp
Uppskattar också fotbroms + handbromsar vilket känns bättre när det är mer tyngd och kraft i cykeln

En väldigt liten sak men ack så skön, är att se till att belysningen går på cykelns batteri, och inte separata lösningar

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Den bästa elcykel jag haft hade mittmotor så den drev genom växlarna, bra när det blir tungt lass i uppförsbacke. Också bekvämt att reglera hjälpen med trampandet istället för att behöva tänka på gashandtaget.

Permalänk
Medlem

Jag har en Batavus Zonar som jag på det stora hela är ganska nöjd med. Den har mittmotor, pakethållare, hyffsat lättrampad över 25 km/h (jag håller runt 30 knyck på platt mark), däremot har det vart lite kvalitétsbrister (taskigt kedjeskydd, tunn lack) men det ska vara åtgärdat på senare årsmodeller (min är en 2019).

Edit: Min sambo har en Ecoride Ambassador. Den har frammotor (vilket jag inte rekommenderar, den beter sig väldigt märkligt mot en normal cykel, och börjar det luta lite så tappar den hastighet fort - jag är iofs rätt tung och lastar gärna tungt med).

Edit 2: Jag bytte också lampa på cykeln till en med oumph. Naturligtvis fortfarande något som följer stVZO! (pro-tip till alla cyklister som funderar på ny lampa. Kolla stVZO-märkningen! Om det finns så följer den (förvisso tyska) krav på hur ljusbilden ser ut.

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

Jag tog nyligen själv en Monark Karl elcykel som förmån på jobbet. Bra byggkvalitet, samt väldigt stabil cykel.

Att den driver på framhjulet är antingen ett plus eller minus beroende på hur man ser på det. Man kan sätta den på maxhjälp, dra ned växeln några steg och sedan bara låtsastrampa så glider den fram som en moped, så den har inte riktigt samma känsla som en elcykel med mittmotor. Den är dock väldigt lättcyklad även utan elhjälpen påslagen, då känns den precis som en vanlig cykel.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluetrain:

Förstår det var i all välmening många skrivit men nu var jag ju inte ute efter träningstips utan specifika cykelmodeller med elmotorer..

Ingen som faktiskt kör elcykel och kan kommentera vad som är bra/dåligt så man har lite att gå på?

Du hade nog fått lite mer on topic svar i tråden om cyklar här i forumet

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1630195-swecyklers?p=3...

Kan inte på rak arm säga vilka motorer det här gäller men många bromsar dig om du inte trampar eller om batteriet är slut.

Bosch ska ha löst det till v4 afaik, vilket kom under 2021.

Ska du trampa i ur och skur så hade jag uteslutit alla som saknar skivbroms och nog alla som har skivbroms som bara trycker från en sida.

Sen är ju frågan om hur mycket skydd mot stänk du vill ha? Behöver du kunna lasta väskor på cykeln enkelt?

Hur är vägarna? Vilken position tänkte du dig på cykeln?

Men ärligt så fungerar exakt allt om du bara ska 3km, speciellt på en elcykel även fast alla du har råd med lär väga kring 25kg.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av bluetrain:

Förstår det var i all välmening många skrivit men nu var jag ju inte ute efter träningstips utan specifika cykelmodeller med elmotorer..

Ingen som faktiskt kör elcykel och kan kommentera vad som är bra/dåligt så man har lite att gå på?

Jag har en Spezialized Vado 4
https://www.specialized.com/se/sv/shop/bikes/active-bikes/tur...
Den fungerar fint men jag ångrar att jag inte skaffade en Vado 6 för den har framförallt bättre belysning och dator, bromsar och det fullstora batteriet.
Den har fungerat fint och det är gott om plats i stänkskärmarna om man vill ha vinterhjul utan att gå ner i dimension. Skapligt bra väskhållare bak så det går bra att ha väskor på den och även att surra fast större saker ovanpå väskor och "ställningen" med spännband.

Upptäckte (pga mitt eget efterforskningsslarv) att det är en Syntace "boost" bakaxel på den för jag skaffade en vanlig Syntace axel när jag skulle montera drag på den och den var för kort så den tog bara precis gäng och gick inte genom ramen, cykeln har som sagt boost bredd på baknavet och det var de inte tydliga med. Det är väl iofs rätt bra att de använder de kraftigare MTB standarderna, Bromsskivorna är 6 bult och inte centerlock.

Behöver du välja hos Bikelease eller kan du välja var som helst ?

Skrivet av Betty (Kung Pow):

Vi har två stycken, en med mittmotor och rambatteri och andra med frammotor och rambatteri

Rambatteri är helt klart att föredra för viktfördelningen och känslan av stabilitet
Jag föredrar mittmotorn för ger en mer naturlig skjuts till trampandet
Frammotorn blir mer att den drar och hugger lite, men också lättare att cykla utan hjälp
Uppskattar också fotbroms + handbromsar vilket känns bättre när det är mer tyngd och kraft i cykeln

En väldigt liten sak men ack så skön, är att se till att belysningen går på cykelns batteri, och inte separata lösningar

Jag ogillar fotbromsar för de gör det bara svårare att cykla för man kan inte trampa bakåt och bromsverkan är dessutom svår att modulera och ibland påverkas den även av vilken växel man valt. Bromsen bör manövreras separat oavsett vilken bromstyp det är på hjulet, skiv, fälg eller rullbroms som manövreras med handtag är säkrast.
Dessutom är det obekvämt att bromsa under en längre tid med fotbroms och man värmer även upp navet ganska mycket, i värsta fall riskerar man att påverka smörjningen.

På min elcykel är motorn helt frikopplad när den är av så den uppför sig helt som en muskelcykel vad gäller rullmotståndet, en cykel med navmotor brukar alltid ha högre friktion i motornavet pga magneter eller växellåda, jag har inte upplevt att en cykel med navmotor är lättare att cykla än en med mittmotor men det kanske finns nån kinamittmotor som inte frikopplas utan som man behöver trampa runt motorn på hela tiden.

När det gäller belysning är det klurigt, dynamodrivet är ju det enda som "alltid" funkar men det är få elcyklar som har dynamoljus (men det finns) jag cyklar mer utan motor än med även på min elcykel så jag har ofta separat batteribelysning på den utöver cykelns egen belysning för att slippa ha cykeln på.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Elcykel för 3km känns som total overkill. Hade vi snackat 3 mil så kanske.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av FlyingFinn:

Elcykel för 3km känns som total overkill. Hade vi snackat 3 mil så kanske.

Sjukt vad dömande alla är här

Hur kan du påstå det med 0 koll på situationen i övrigt?

Visa signatur

Mr. Scriptman